Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Den tar ju ifrån Advokatbyräer en stor del av deras inkomster när de inte längre har exclusiv möjlighet att söka.
Det har nog varit en bra kassako det där.

En stor del av deras inkomster? Nu tror jag du överdriver rejält. I så fall skulle ARN, avgöranden därifrån och deras svarta lista redan minskat deras inkomster avsevärt vad gäller företag som riktar sig mot konsumenter. Vad gäller förhållanden företag emellan så är det många företag som varit inblandade i tvistemål utan att de för den skull behöver vara tveksamma som affärspartners.

Men då så kan man ju göra en sökning på grannens namn och se att den inte finns i databasen.
Litet eget ansvar att kontrollera uppgifter har man ju kan jag tycka.

En stor del av deras inkomster?

Ja det anser jag nog.
Deras enkla tillgång till olika domar gör det ju lättare för dem att gissa utgången i olika rättsfall än vad det är för mig.
Jag skulle vilja kunna söka på domar efter ämne i stället för namn.
Namnen är inte så intressanta egentligen.

Svarta listan har säkert minskat kundunderlaget tror jag.

Om lexbase.se tycker jag inte.
Risken är alltför stor att det ska börja pratas och spekuleras om en person som finns med på listan.
Ett exempel: I ett bostadsområde bor en man som för 4 år sedan fälldes i tingsrätten för skattebrott, men som friades i hovrätten. Mannen är fullständigt normal och har en helt normal relation till både vuxna och barn.
I samma bostadsområde har några barn berättat om en ful gubbe som följt efter dem. En förälder ser på lexbase.se att mannen i nästa kvarter är straffad. Föräldern vill kanske inte lägga ut pengar på att läsa domen, men sprider ändå ryktet om att personen är straffad och att det kanske är han som är den fule gubben. Tänk bara vad detta kan leda till...

Jag tycker det här är ett bra exempel på hur illa det skulle kunna gå.

Ett annat är att folk kollar vilka som är lagförda i grannskapet och sedan förutsätter att de som är udda/beter sig konstigt/håller sig för sig själva är dömda för något hemskt och behandlar dem därefter medan de som är "normala", trevliga och som folk är mest säkert bara är dömda för någon småsak - för inte kan väl Persson som är så mysig ha gjort någon illa? Läskiga gubben Jansson däremot... Det fattar man ju, inte behöver man lägga flera hundra på det när man ser att han är dömd! Sedan kanske konstiga gubben Jansson friats för någon struntsak medan Persson är dömd för sexualbrott mot barn...

Jag tycker i alla fall att det är jättebra att den diskussion som kommer av Lexbase förs.
Oavsett allt annat.
Vi måste ju på något vis bestämma oss för vilken information som skall vara tillgänglig och på vilket sätt.
Tekniken är ju inte längre någon begränsning.

Ja det anser jag nog.
Deras enkla tillgång till olika domar gör det ju lättare för dem att gissa utgången i olika rättsfall än vad det är för mig.
Jag skulle vilja kunna söka på domar efter ämne i stället för namn.
Namnen är inte så intressanta egentligen.

Svarta listan har säkert minskat kundunderlaget tror jag.

Domar med prejudikatsvärde är rätt lätt att hitta även utan någon som helst söktjänst om man vet hur man googlar, alternativt så följer man den här instruktionen. Vill man söka på ämne i stället för namn finns det flera tjänster, dock tror jag att de flesta, exempelvis Rättsbanken, framför allt riktar sig till företag och myndigheter.

Jag tror inte att Svarta listan minskat inkomsterna för advokater märkbart. Mindre tvistemål utgör en högst försumbar del av vad svenska advokater får sina inkomster från.

Jag tycker i alla fall att det är jättebra att den diskussion som kommer av Lexbase förs.
Oavsett allt annat.
Vi måste ju på något vis bestämma oss för vilken information som skall vara tillgänglig och på vilket sätt.
Tekniken är ju inte längre någon begränsning.

Jag hänvisar till det piratpartiets partiledare sagt och som jag citerade i inlägg #150. Jag tycker att hon sammanfattar problematiken med Lexbase väldigt bra.

Diskussionen är fortfarande inte om någon dataapplikation utan diskussionen är om hela offentlighetsprincipen och vad vi vill ha för samhälle. Denna applikation sätter verkligen nålsögat på svåra diskussioner om vilket samhälle vi vill ha men diskussionen är gammal och en egenskap är personnummrets otroliga makt i Sverige vilken är, som jag har förstått det, verkligen extrem i förhållande till andra länder.

Det är vi som utgör samhället. Vill vi förlåta grannen ? Får någon någonsin göra något misstag ? Måste man vara så neggo och skvallrig jämnt?

Till det positiva ska läggas ja de skötsamma får kred och slipper misstänkligöras.

Senast ändrad:

Diskussionen är fortfarande inte om någon dataapplikation utan diskussionen är om hela offentlighetsprincipen och vad vi vill ha för samhälle.

Jo det gäller ju att hålla isär det där.
Men applikationer för detta har ju funnits länge för särskilt utvalda.
Skillnaden är nu att alla kan söka i just denna.

Frågan är nog snarast "Vilka skall kunna söka på detta vis?"

Alla?
Media?
Jurister och Advokater?
Företag?
Privatpersoner?

De databaser med rättsfall för jurister, poliser, myndigheter m fl är inte sökbara utifrån namn. Utan utifrån "ämnen och lagrum och liknande".

Skillnaden är vad du kan söka på, alltså mer eller mindre hur materialet är organiserat. Men din fråga är relevant. Gör den skillnaden att man ska se på databaserna på så olika sätt?

Jag undrar om inte den som Media har tillgång till är sökbar utifrån namn?
Någon som vet?

Ja visst är det så, men jag tror fortfarande att risken är liten att folk "ids" göra det och jag tror denna tjänsten inte kommer att vara så aktuell så länge.

Normalt funtade människor har inget jättebehov av att kontrollera sina grannar på så sätt.

Jag bryr mig inte ett dugg om en annan persons dom skulle ligga kvar på min adress..finns det misstanke om att det är jag så går det att styrka lätt att det inte är så om jag är oskyldig. Vad löst folk annars tror, pratar eller skvallrar om rör mig inte i ryggen..Det finns folk som hittar på ändå, men somsagt det bryr jag mig inte om då för mig är okända personer totalt ointressanta vad de ev skulle ha för intresse i mig, eller någon annan såvida de man inte känner personen det handlar om..men snackar skit och sprider lösa rykten är samma sak där, sånt sysslar inte normalt folk med

Senast ändrad:

KL

Nu föll även jag för frestelsen och tittade in på sidan. Den är "överbelastad" står det med rött pga en gigantisk anstormning av förfrågningar....... :angel:

Är du dömd i tingsrätten finns den domen att söka om den är fem år eller yngre. Däremot finns det ju ingen dom från hovrätten om personen frikändes där.

Fast det kan ju få katastrofala följder för någon som i tingsrätten blivit dömd men som senare frikänts av högre instans! Då finns det ju faktiskt med människor i Lexbase som inte ska finnas där överhuvudtaget. Jag betvivlar nämligen att den som söker på en person, får träff i Lexbase att dom fallit i tingsrätten sedan bemödar sig med att kolla om domen överklagats och vunnit laga kraft.

Om Lexbase fungerar på det viset så finns det väldigt många icke-brottslingar med i det registret och det är skrämmande. Ansöker man om kopia på dom hos berörd domstol får man i alla fall veta om den överklagats eller vunnit laga kraft.

Eller hackad, vilket jag mer hoppas på.

Så tar vi det igen. Och igen. Och igen.

1) Lexbase handlar om att söka DOMAR. Då får man också ut vem som är dömd. Man kan använda olika sökbegrepp. Det handlar alltså inte om att söka PERSONER även om det kan användas till detta.
2) Dessa uppgifter finns redan tillgängliga för vem som vill ha dem (gratis i de flesta fall), Lexbase är enbart en sökmotor.

Det enda nya under solen är alltså själva sökmotorn. Helt plötsligt vaknar halva Sverige ur någon luddig törnrosasömn och inser att oj, jag kan inte vara hemlig längre. Newsflash! Jag har jobbat med att söka fram dessa och andra uppgifter om folk sedan 1990. Helt legalt, som en arbetsuppgift i olika tjänster, det är inte förrän 2014 när det kommer en sökmotor som folk verkligen inser att det är de här lagarna vi levt med. LÄNGE. De flesta i hela sitt liv.

Skvaller är rätt vanligt, skulle tro att även normalt folk sysslar med det även om det många gånger är tanklöst.

Eftersom det i mitt tidigare arbete ingått att begära ut kopior på domar från diverse domstolar så har jag full koll på hur det det går till (pre Lexbase då vill säga). Jag har inget emot offentlighetsprincipen som sådan men jag ogillar att man så lättvindigt kan få ut väldigt känslig information. Det är som sagt inte bara dem dömdes information blir väldigt lätt att komma över utan även offrets.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat