Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Där är skillnaden att det inte kostar något att fråga vad som finns. Här kostar det 60 spänn bara för att få reda på vilken typ av brott personen lagförts för. Att ringa en myndighet är dessutom en mer aktiv handling än att bara sitta och göra en namnsökning på datorn.

Om du har en person framfor dig som du eventuellt skall gora affarer med ar det valdigt behandigt att med nagra knapptryckningar se om personen ifraga ar domd for bedragerier.

Aha, problemet är alltså att det är någon som tillhandahåller tjänsten mot pengar? Att någon "tjänar pengar på andras olycka"?

Jag kan inte se annat än att det är väldigt enkelt att ta reda på underlaget, OM man är intresserad. Tvärtemot ryktesspridningen som pågått sedan urminnes tider, för inte är det så att ingen vet om att Kalle minsann varit uppe i rätten och är straffad? Och det kan vara allt från pedofili till snatteri när snacket går på byn.

Det är väl en FÖRDEL att det är lätt att få tillgång även till domen, d v s kalla fakta.

Eller för den delen innan du anställer städare, kolla att denne inte har fyra domar för snatteri och stöld.

Jo, jag tror bara inte att en hyresvärd bryr sig om att betala 80 spänn för att få reda på hela sanningen. Tyvärr. Så i teorin kan en person som friats i hovrätten kan bli nekad att hyra till förmån för en person som godkänt strafföreläggande, vilket ju inte förbättrar situationen för hyresvärden.

Aha, problemet är alltså att det är någon som tillhandahåller tjänsten mot pengar? Att någon "tjänar pengar på andras olycka"?

Va? Nej, nu missförstår du mig helt, det är inte att någon tjänar pengar som jag tycker gör tjänsten tvivelaktig. Problemet är att många kommer att nöja sig med att se att någon finns med i Lexbase och utifrån det se den personen som "brottsling", trots att det inte alls stämmer. I och med att det kostar pengar att ta reda på hela sanningen så minskar motivationen att göra det och i och med det riskerar exempelvis personer som är friade för brott att ses som klandervärda.

Beror på hur man definierar brottsling. Jag skulle aldrig ge mig på att diskvalificera någon annans tolkning av brottsling.

För mig är en brottsling någon som begått brott, antingen denne är dömd eller inte. Är man dömd är man i mina ögon absolut en brottsling. T ex kan man ha brutit mot trafiklagen.

Nu verkar andra vara extremt intoleranta mot brottslingar, för mig är en brottsling en människa först och främst. Sedan kan man ha gjort både det ena och det andra, och i vissa fall också blivit dömd.

Jag lägger mig inte i hur andra gör urskiljningar av människor i sin närhet. Vill de inte umgås med kortväxta, storfotade, smånästa eller högerhänta skiter jag faktiskt i hur man tänker. Gör inte det då, är min inställning. Och samma vad gäller brottslingar. Vill man inte umgås med brottslingar - gör inte det då. Lösningen ligger för mig inte i att försöka dölja.

För att ytterligare förtydliga min inställning: "Don't do the crime if you can't do the time"

Senast ändrad:

Man kan sitta av sitt sitt straff,betala boterna men man kan inte sona sitt brott,det kan aldrig bli ogjort.

Märklig inställning tycker jag... har själv inga domar på mig och har jobbat många år i kriminalvård och anser faktiskt att alla har rätt till en andra chans.

Beror på hur man definierar brottsling. Jag skulle aldrig ge mig på att diskvalificera någon annans tolkning av brottsling.

För mig är en brottsling någon som begått brott, antingen denne är dömd eller inte. Är man dömd är man i mina ögon absolut en brottsling. T ex kan man ha brutit mot trafiklagen.

Jag satte "brottsling" inom citationstecken eftersom det är fullt möjligt att det finns personer i Lexbase som inte begått något brott öht och som friats i hovrätten. Jag tänker inte diskvalificera din tolkning av ordet brottsling om du innefattar även den typen av personer i begreppet men jag kommer sannerligen tycka att det är en märklig och ovanlig tolkning.

Nu verkar andra vara extremt intoleranta mot brottslingar, för mig är en brottsling en människa först och främst. Sedan kan man ha gjort både det ena och det andra, och i vissa fall också blivit dömd.

Om alla var lika toleranta som du skulle jag inte se problemen med Lexbase heller.

Verkar som de flesta missat att tjänsten visar domar fem år tillbaka i tiden. Jag tycker det kan liknas vid KFM, där man "sonar" sin skuld, står kvar och sedan faller det bort om man inte hittar på nya hyss.

Håller med I_U i detta, jag har helt utan ansträngning lyckats hålla mig från straffregistret hittills i livet, trots fortkörning (två gånger) och en p-bot. Hur svårt kan det egentligen vara? Vem är det som vill göra gällande att svenska fängelser är fulla av oskyldigt dömda?

Efter att ha jobbat ett antal år på anstalt så kan jag konstatera att jag tror att jag stött på EN oskyldigt dömd av många hundra klienter så nej jag tror definitivt inte att det dräller av oskyldigt dömda på anstalt men jag tror det dräller av icke dömda. Så om man tittar på sin ort för att bli säker på vilka man ska akta sig för så tror jag att man missar många..... Kan förstå att arbetsgivare kan vilja ha utdrag ur brottsregistret beroende påvilken typ av jobb det rör men den funktionen fanns ju redan. Den här hemsidan tror jag mer lockar andra att förfasas sig och gotta sig i andras olycka.

Om alla var lika toleranta som du skulle jag inte se problemen med Lexbase heller.

Problemet är alltså inte Lexbase. Problemet är människors inställning.

Uppgifterna finns tillgängliga för alla som vill ha dem. Vare sig det finns en sökmotor eller inte.

Har man något att skydda och ett intresse av att dölja mår man idag väldigt dåligt över Lexbase. Andra har som jobb att fundera över det kloka i att lagar är uppbyggda som de är.

Fakta kvarstår. Dessa uppgifter är tillgängliga för alla som vill ha dem. Sökmotor eller inte.

Antingen kan man lösa problemet eller fäkta sig trött för att döva symptomen. Bäst hade varit om folk hade slutat begå brott.

Det vore jätteintressant om du kommenterade det faktum att även frikända personer, som knappast har något att dölja, finns med.

SENARE frikända. Dömda i en instans. Och den domen finns att söka fram.

Detta har jag redan kommenterat. Eller du är ute efter att jag ska ändra åsikt?

Med anmärkningar så får du ju inte hyra boende, teckna abonnemang osv. Det får ju faktiskt en dömd person göra.

Personligen tycker jag att det är värre att vara kriminell, men det är ju bara min åsikt.

Håller med dig i vissa fall. I andra fall är det betydligt viktigare att veta att folk inte betalar för sig, än att de har kört för fort.

Märklig inställning tycker jag... har själv inga domar på mig och har jobbat många år i kriminalvård och anser faktiskt att alla har rätt till en andra chans.

Fast så tycker nog inte de flesta brottsoffer.

Fast stämmer det? När jag kollade tidigare så skulle alla som deltagit i en rättegång finnas med, oavsett om varit där som vittne eller målsägande, men det stämmer inte. Jag har vittnat i en bedrägerirättegång och jag finns inte med någonstans. Vet du att även de som friats finns med?

Jo, jag tror bara inte att en hyresvärd bryr sig om att betala 80 spänn för att få reda på hela sanningen.

Man kan ju fråga den presumtive hyresgästen.
Eller hur?
De som är blanka behöver man ju inte ens fråga.
Om man vill veta utan att betala så kan man ju ganska så lätt gissa Tingsrätt och ringa dit.
Att ringa på alla som är blanka är ju ett onödigt pyssel.

Att utan att trassla ta sitt straff är ju annars en bra egenskap ur en hyresvärds synvinkel.

Är du dömd i tingsrätten finns den domen att söka om den är fem år eller yngre. Däremot finns det ju ingen dom från hovrätten om personen frikändes där.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka