Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Det "jobbigaste" med det här företaget, är att de på något vänster lyckats lura sig till ett utgivningstillstånd, och för att bli av med dem, måste alltså ändringar ske i grundlagen...

Jobbigt och jobbigt?
Lura och Lura?

Grundaren är Advokat så han vet nog vad han gör.
Registret kanske kan fungera som avskräckande?
Man vill inte hamna där.
Och det kan ju vara bra.

Jag har svårt att bestämma mig för om registret är bra eller dåligt.
Det finns ju både för och nackdelar med det som jag ser det.

..är handlingen offentlig så ska den vara lättillgänglig för alla.

Jag tror att den största effekten det här registret kommer att ha är att väldigt många kommer att lära sig att uppgifterna i domar är offentliga.
Och även hur man hittar dem.

Och hur lätt det är kan bli en överraskning både för dem som vill ha upplysningen och för dem som inte vill att upplysningar om dem skall spridas.

Det här känns inte riktigt OK. Visst har vi en offentlighetsprincip i Sverige. men att jag ska kunna se hur många på min adress som begått någon form av brott, få hem domen med ett knapptryck (+ lite pengar) känns fel....
Vad tycker ni bukefalister om detta....?

lexbase.se
Toppen nu kan man latt fa reda pa vilka man skall passa sig for.

Jag tror att den största effekten det här registret kommer att ha är att väldigt många kommer att lära sig att uppgifterna i domar är offentliga.
Och även hur man hittar dem.

Och hur lätt det är kan bli en överraskning både för dem som vill ha upplysningen och för dem som inte vill att upplysningar om dem skall spridas.

Ja för många känner ju inte ens till att vissa företeelser publiceras i kamratposten...

Jobbigt och jobbigt?
Lura och Lura?

Grundaren är Advokat så han vet nog vad han gör.
Registret kanske kan fungera som avskräckande?
Man vill inte hamna där.
Och det kan ju vara bra.

Jag har svårt att bestämma mig för om registret är bra eller dåligt.
Det finns ju både för och nackdelar med det som jag ser det.

Jag tror mer på att det kommer ha motsatt effekt än avskräckande, dvs "äh va fan, jag står redan med där, då kan jag skita i lagar, å begå lite mer brott ändå..."

Jag tror mer på att det kommer ha motsatt effekt än avskräckande, dvs "äh va fan, jag står redan med där, då kan jag skita i lagar, å begå lite mer brott ändå..."

Vissa får ju fördelar.
Hyresvärdar kan ju lättare kolla av vem man man har att göra med, samma gäller om någon ska anställa personal.

Sedan kan man ju kolla om någon gillar att puckla på sin sambo, innan man låter ett förhållande bli seriöst...

Allting är ju en storm i ett vattenglas eftersom alla uppgifter som finns att hämta redan är offentliga handlingar. Sidan hjälper dig ju bara att hitta dem...

Uppenbarligen så frestar denna tjänst många nyfikna i alla fall av allt att läsa om sina grannar/vänner mm.;)

Det går i stort sett snart få fram vad grannen köpte för tandborste förra veckan.

Jag tror det bara är att vänja sig vid att all information snart kommer finnas inom ett knapptryck. Kanske får någon att tänka till INNAN hen begår ett brott om sådan är information kommer finnas tillgänglig.

Jag kan bara konstatera att jag har inga "busar" runt min knut i alla fall. (Ja, jag har också kollat!) :p

Jovisst, så ingen som har varit åtalad ska alltså få hyra bostäder, låter toppen. Sidan listar ju alla som varit åtalade, oavsett om de är dömda eller frikända.

Vilka villkor en hyresvärd vill ha för att hyra ut bestämmer den ju själv.
En hyresvärd kan ju kräva ett blankt utdrag ur straffregistret om den vill.

Men rent praktisk så faller de flesta straffade bort om man sorterar bort alla med betalningsanmärkningar.

Registret medför ingen skillnad egentligen för en hyresvärd.

Inte_Ung, Hyresvärd

Lite sjukt är det. Vad man kan konstatera är att redan tidigare har informationen varit tillgänglig för den som har betalat för det. Vad man dessutom kan konstatera är att det är vi som är bosatta i ett samhälle som avgör hur det samhället ska vara. Samhället är uppbyggt av personer och företag, hur dessa aktörer agerar skapar det samhälle vi har.

Jag förlorade nog ca 50 000 spänn på ett köp som jag har besparat mig om jag hade haft tillgång till detta register. Jag är inte på detta register och för mig är det alltså enbart fördelar för om någon vill snacka skit om mig så har de föga anledning. Jag har dessutom arbetat inom försvaret ett tag och det har alltid varit väldigt positivt att vara säkerhetsklassad när man sökt jobb.

På något sätt kan jag tycka att det sjuka har redan inträffat. Detta IT-system är bara ett verktyg, vi medlemmar i samhället håller i verktyget och skapar det samhälle som vi önskar. Dvs vad vill du ha för samhälle ? Om du använder detta register måste du också kunna förlåta feltramp och du personligen ge folk en andra chans.

Senast ändrad:

*kl*

Kikade av nyfikenhet och det bodde ingen enligt den sidan på min gård iaf, några i området men det var väntat. Trodde faktiskt det skulle vara fler :p Inte för att jag bryr mig, jag träffar så mycket spännande folk i jobbet så jag har lärt mig att du har ingen aning om vem som är farlig eller inte, det är inte säkert att den som är farligast är dömd.

KL

Kan den dömde som man "letat upp" sen själv begära att få se vilka som letat i hens namn, måntro? Hur fungerar det?

Om man begär att få läsa domar "den vanliga vägen", är det då information som den dömde delges?

Det kan ju ge bakslag isåfall, om en riktig skurk får reda på att man snokat i dennes förflutna.

KL

Kan den dömde som man "letat upp" sen själv begära att få se vilka som letat i hens namn, måntro? Hur fungerar det?

Om man begär att få läsa domar "den vanliga vägen", är det då information som den dömde delges?

Det kan ju ge bakslag isåfall, om en riktig skurk får reda på att man snokat i dennes förflutna.

Intressant frågeställning tycker jag. Kan frågan också vara är det bättre att folk vet eller att de inte vet och skvallrar så det går härliga till.

LinkedIn är ju lite så... man vill inte snoka runt för mycket för då måste man ju "prata" med folk, huh.... Facebook har ju en annan attityd men de spar data, dvs de kan i efterhand se aktiviteter.

Trodde faktiskt det skulle vara fler :p Inte för att jag bryr mig, jag träffar så mycket spännande folk i jobbet så jag har lärt mig att du har ingen aning om vem som är farlig eller inte, det är inte säkert att den som är farligast är dömd.

Jag tror det fattas folk på kartan faktiskt. En av grannarna i byn cyklade i flera månader efter att ha åkt dit för rattfylla för ett par år sedan, hen finns inte med.

Förövrigt håller jag helt med dig om att de farligaste personerna inte alls behöver ha blivit dömda för något. Jag tror heller inte att man per definition blir farlig bara för att man har en dom bakom sig...

Tycker sidan är klart obehaglig. De som sonat sitt straff måste ju någon gång få gå vidare? Dessutom kommer många ( gissningsvis) bara kolla vilka på sin ort som är dömda men inte betala för att se domen och istället tissla och tassla om vad de tror domen handlar om. Att man tittar för att kolla om det finns några "farliga typer" i området är ganska naivt, de fulaste typerna åker inte alltid fast och handen på hjärtat hur många har kritvitt mjöl i påsen? Dvs inga trixade försäkringsärenden för att få ut mer pengar aldrig betalat någon svart för någonting aldrig struntat i att anmäla tv-innehav etc??? Ärenden som på denna sida vid kontroll skulle klassas som bedrägeri skattebrott etc. Låt den utan skuld kasta första stenen tycker jag.

Nej du kommer inte med i Lexbase om du inte överklagar din bot så att det blir en rättsak av den.... Och tingsrätten avgör att du ska betala...

Hittade bl a detta från en juristsida.

"Anledningen till att registrering i belastningsregistret sker (vad som i folkmun kallas att "få en prick") är att ordningsbot också är en påföljd pga ett brott (här trafikförseelse). Istället för att en åklagare ska väcka åtal, och alla inblandade tvingas igenom en omständlig domstolsprocess som kostar både tid och pengar, finns dock här en möjlighet till ett snabbförfarande där den som tex kört för fort, kan erkänna detta och godta ett bestämt bötesbelopp (här 2000 kr).
Även om saken inte hamnar i domstol, likställs alltså ett föreläggande av ordningsbot med en dom på böter i en rättegång (se 48 kap 1§ rättegångsbalken.)"

Det är isf Lexbase själva som måste ha bestämt att fortkörning utan dom inte ska med?

Tycker sidan är klart obehaglig. De som sonat sitt straff måste ju någon gång få gå vidare? Dessutom kommer många ( gissningsvis) bara kolla vilka på sin ort som är dömda men inte betala för att se domen och istället tissla och tassla om vad de tror domen handlar om. Att man tittar för att kolla om det finns några "farliga typer" i området är ganska naivt, de fulaste typerna åker inte alltid fast och handen på hjärtat hur många har kritvitt mjöl i påsen? Dvs inga trixade försäkringsärenden för att få ut mer pengar aldrig betalat någon svart för någonting aldrig struntat i att anmäla tv-innehav etc??? Ärenden som på denna sida vid kontroll skulle klassas som bedrägeri skattebrott etc. Låt den utan skuld kasta första stenen tycker jag.

Du tar upp många viktiga saker. Om man inte tar hem domen så vet man inte om personen är dömd för en trafikförseelse som hen nekat till och som därför avgjorts i domstol eller för mord. Det har dessutom redan varit fall där karttjänsten inte stämmer eftersom den som är lagförd flyttat och någon annan bor på adressen och det nu alltså ser ut som den som bor där i dagsläget är dömd för brott.

Du tar upp många viktiga saker. Om man inte tar hem domen så vet man inte om personen är dömd för en trafikförseelse som hen nekat till och som därför avgjorts i domstol eller för mord. Det har dessutom redan varit fall där karttjänsten inte stämmer eftersom den som är lagförd flyttat och någon annan bor på adressen och det nu alltså ser ut som den som bor där i dagsläget är dömd för brott.

Japp dessutom bor många kriminella och andra med för den delen inte där de är skrivna av olika orsaker...:)

Tycker sidan är klart obehaglig. De som sonat sitt straff måste ju någon gång få gå vidare?

Verkar som de flesta missat att tjänsten visar domar fem år tillbaka i tiden. Jag tycker det kan liknas vid KFM, där man "sonar" sin skuld, står kvar och sedan faller det bort om man inte hittar på nya hyss.

Håller med I_U i detta, jag har helt utan ansträngning lyckats hålla mig från straffregistret hittills i livet, trots fortkörning (två gånger) och en p-bot. Hur svårt kan det egentligen vara? Vem är det som vill göra gällande att svenska fängelser är fulla av oskyldigt dömda?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 888
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat