Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Suveränt bra; så slipper man ringa och begära ut handlingar som ska skickas med snigelpost. Me like.

Det står på hemsidan att det är fem år.
Lexbase är Sveriges största databas med rättsinformation och en ny banbrytande tjänst på den svenska marknaden. Vår grundidé är att på ett och samma ställe tillgängliggöra rättsinformation från samtliga svenska domstolar. Lexbase gör det möjligt för dig att söka på en person eller på ett företag för att se om de under de senaste 5 åren varit föremål för juridisk prövning. Tjänsten finns på webben och som mobilapplikation med uppdaterad juridisk information när du som företag eller privatperson behöver den. Du kan söka i miljontals rättsdokument från samtliga rättsområden och databasen uppdateras varje dag med nya domar och beslut samt dagboksblad från samtliga domstolar.

Jag tror att det kan avlasta domstolarna så att de kan ägna sig åt annat än att svara på frågor.
Kanske kan fler brott redas ut då?

Riktigt intressant hade det blivit om några av dem som finns med hade stämt den ansvariga utgivaren på skadestånd för förtal.

Riktigt intressant hade det blivit om några av dem som finns med hade stämt den ansvariga utgivaren på skadestånd för förtal.

kommer ju aldrig o funka, allt detta är ju offentligt oavsett

kommer ju aldrig o funka, allt detta är ju offentligt oavsett

Nej lexbase kan man nog inte sätta dit.... Men om någon privatperson beställer ut en dom o spikar upp den i en trappuppgång så kan den personen nog åka dit för förtal.....

KL

Dum fråga, men jag blev nyfiken och gick in på sidan. Kan ni alltså folks personnr ni som har sökt?

Så bra är den inte, vet (100%) folk som har domar (nyare än 5 år) som ändå inte var med där. Men roligast var det att kolla på statistiken karten gav, hur vissa orter med låg befolkning hade högre andel dömda än andra större orter.
Och tydligen hade någon på vår väg en dom, men vem bryr sig:p

Jag vill inte gå in, eftersom jag tycker om falsk trygghet :D
Men blir ju lite nyfiken.
Ser man exakt vilka brott någon begått?
Tänkte att om mitt namn kommer upp, så kanske någon tänker:oj, herregud det trodde jag inte om henne!!! Men verkligheten är en fortkörningsbot för att ha kört i 78km/h på 70-sträcka.........ser man det då? Eller står det bara typ att man är straffad???

Jag vill inte gå in, eftersom jag tycker om falsk trygghet :D
Men blir ju lite nyfiken.
Ser man exakt vilka brott någon begått?
Tänkte att om mitt namn kommer upp, så kanske någon tänker:oj, herregud det trodde jag inte om henne!!! Men verkligheten är en fortkörningsbot för att ha kört i 78km/h på 70-sträcka.........ser man det då? Eller står det bara typ att man är straffad???

Utan att b etala något ser du bara om personen i fråga finns i registret... inte för vad... När du sedan pyntat upp lite pengar får du ladda ner hela domen, helt osencurerad.....
Fortkörningsböter syns inte ifall du inte överklagat och dragit det till tinget....

Alltså kan folk tro en massa om de inte betalar?
Är där någon preskiberingstid?

Otrevligt och integritetskränkande.

Även om domar är offentlig handling, behöver man inte kasta dem efter folk.

Det här verkar verkligen vara en tjänst som talar till människors sämre sidor.

Otrevligt och integritetskränkande.

Även om domar är offentlig handling, behöver man inte kasta dem efter folk.

Det här verkar verkligen vara en tjänst som talar till människors sämre sidor.

Precis... och detta kan ställa till det rejält för vanligt normalt hederligt folk som bara råkat överklaga en fortkörningsböter....

nu ska den ligga under dos attack tydligen

Ganska väntat att de kommer försöka hacka sidan, ska vi gissa att det är några som redan finns med i registret? :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka