Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Sv: Lexbase.se Eller HUR många personer på din gata har begått brott

Precis... och detta kan ställa till det rejält för vanligt normalt hederligt folk som bara råkat överklaga en fortkörningsböter....

Ja, dels sådant. Risken för rena lynchmobbar mot vissa brottslingar ökar nog också.

Men hela grejen med att tjäna pengar på att vårdslösa med känsliga uppgifter på det här sättet är otrevlig.

Jag är inne på sidan nu iaf, men hur får ni alla upp namn utan att betala? :eek: Jag ser ju bara röda prickar och det har ju inte direkt jag något problem med.

Utan att b etala något ser du bara om personen i fråga finns i registret... inte för vad... När du sedan pyntat upp lite pengar får du ladda ner hela domen, helt osencurerad.....
Fortkörningsböter syns inte ifall du inte överklagat och dragit det till tinget....

...vilket är jobbigt i sig. Om du inte vill hamna på lexbase - överklaga inte fortkörningsböter, p-böter, fakturor och liknande om det finns en liten risk att du får domen mot dig fastställd? (medveten om felanvänt vokabulär, hjärnsläpp) Det känns rättssäkert.

Utan att b etala något ser du bara om personen i fråga finns i registret... inte för vad... När du sedan pyntat upp lite pengar får du ladda ner hela domen, helt osencurerad.....
Fortkörningsböter syns inte ifall du inte överklagat och dragit det till tinget....

Men mer eller mindre alla domar är ju offentliga. Låt oss säga att jag har begått ett brott och dömdes i Skövde tingsrätt så kan du helt utan problem ringa dit och säga du vill ha en kopia på domen. Bara du vet målnumret. Så domen kommer ju aldrig vara helt sekretessbelagd ändå.

Jag är inne på sidan nu iaf, men hur får ni alla upp namn utan att betala? :eek: Jag ser ju bara röda prickar och det har ju inte direkt jag något problem med.

Det undrar jag också:o. Samt hur ni andra fått fram statistik på antal % dömda personer i byn.

Det var inte "äkta" statistik, men om du kollar in deras karta och zoomar kan man se antalet prickar=personer och så kan man jämföra, går att fixa till egna siffror på antalet dömda/invånare. Men som sagt så måste det saknas personer verkar det som.

Om någon undrar varför jag kollade? Löjligt nyfiken. Skiter i vad folk gjort men ville se sidan :)

Jag får upp fulla namn + födelsedata.

Min grova statistik var antalet träffar när jag sökte på orten jämfört med befolkningsstatistik från wikipedia. Men jag upptäckte nu att den tar med fler resultat från liknande ortsnamn, så jag får revidera siffran till 3% :P.

Men mer eller mindre alla domar är ju offentliga. Låt oss säga att jag har begått ett brott och dömdes i Skövde tingsrätt så kan du helt utan problem ringa dit och säga du vill ha en kopia på domen. Bara du vet målnumret. Så domen kommer ju aldrig vara helt sekretessbelagd ändå.

Nej, domar är inte sekretessbelagda i Sverige pga offentlighetsprincipen. Det är inte det som är problemet.

Problemet med en sådan här tjänst är att det blir för lätt att ta reda på en massa saker om andra människor. Det är stor skillnad på att begära ut en dom med hjälp av målnumret, och att sitta och kolla om tex alla möjliga grannar har dömts för något och i så fall för vad.

Jag sökte på min ort bara, vips så kommer alla upp som bor där som har en dom. Bl a maken till en vän och sonen till en annan vän :eek:

Jag åkte dit för fortkörning ifjol, betalade snällt o så (det var dom pengarna jag sålt hästsaker på Blocket för :arghh: ). Igår kväll googlade jag frenetiskt för att kolla om fortkörningsböter hamnar i brottsregistret. Enl vad jag kan se så gör dom det, oavsett om man har klagat eller inte - att köra fort är ju ett brott mot trafiklagens bestämmelser....då hamnar jag på den här sidan förr eller senare...

Det som jag då tycker är det otäcka i det hela är att dom flesta kommer inte att punga ut med pengarna, dom kommer bara att se "jaså DEN DÄR är dömd för något" och sen gå o undra vad det är. Jag tycker det borde stått mera information på "gratissidan" t ex att det stod misshandel eller parkeringsbot - den som sen ville läsa om den där misshandeln fick betala.

Jag åkte dit för fortkörning ifjol, betalade snällt o så (det var dom pengarna jag sålt hästsaker på Blocket för :arghh: ). Igår kväll googlade jag frenetiskt för att kolla om fortkörningsböter hamnar i brottsregistret. Enl vad jag kan se så gör dom det, oavsett om man har klagat eller inte - att köra fort är ju ett brott mot trafiklagens bestämmelser....då hamnar jag på den här sidan förr eller senare...

Nej, det kommer du förmodligen inte. Varken jag och någon annan här i tråden med fortkörningsböter de senaste fem åren finns med.

Jag sökte på min ort bara, vips så kommer alla upp som bor där som har en dom. Bl a maken till en vän och sonen till en annan vän :eek:

Nej du kommer inte med i Lexbase om du inte överklagar din bot så att det blir en rättsak av den.... Och tingsrätten avgör att du ska betala...

Riktigt intressant hade det blivit om några av dem som finns med hade stämt den ansvariga utgivaren på skadestånd för förtal.

Problemet med det är att för att vara förtal så måste det finnas ett uppsåt att misskreditera någon.
Jag kan tänka mig att de som köper uppgifterna och sedan sprider dem bland t.ex. grannar kan göra sig skyldiga till förtal.
Men inte ansvarig utgivare.

De sprider det inte på det viset.

För egen del så tycker jag att det är bra med sidan.
Den visar att ett rykte om mig är falskt.
Där så borde jag ha drivit ett förtalsmål.
Men den som förtalade var en gammal och mycket sjuk man så jag tyckte att det skulle vara osmakligt.

Förtalet var ämnat som straff för att jag inte accepterade deras lösa hästar på min gräsmatta titt som tätt.
Gräsmattan blev helt slaktad och jag ville ha ersättning för det.

Det som jag då tycker är det otäcka i det hela är att dom flesta kommer inte att punga ut med pengarna, dom kommer bara att se "jaså DEN DÄR är dömd för något" och sen gå o undra vad det är.

Det går att ta reda på gratis om man vill.

Då så kontaktar man den Tingsrätt som har dömt i målet och ser till att ha personnumret på förövaren.
Personnumret kan man få genom att ringa till Skattemyndigheten.

Kl
Gillar inte direkt tanken med det här basen men gick naturligtvis och kollade :O inser att den inte är speciellt uppdaterad och tycker det blir lite olustigt när personer står med som varit döda i över fem år.

Spelar ingen roll, bara för att det är allmänna handlingar så har du inte rätt att sprida informationen.

Den sprids ju inte.
Utan den görs bara tillgänglig.

Jag tror inte att det kan bli olagligt på något vis med dagens lagstiftning.
Men däremot att lagarna kan komma att ändras på sikt för att stoppa sådana här affärsideér.

*knapplån*

Helt klart blir det ju milsvitt mycket enklare att ta reda på domar. Det vet den som försökt få reda på var någon är dömd, om denne är dömd. Personnr är lätt att ta reda på, men sedan då? Det behöver ju inte vara närmsta 10 domstolarna som dömt i ärendet.

Detta underlättar informationssökandet enormt, och det är självklart inte enbart av godo.

Den sprids ju inte.
Utan den görs bara tillgänglig.

Jag tror inte att det kan bli olagligt på något vis med dagens lagstiftning.
Men däremot att lagarna kan komma att ändras på sikt för att stoppa sådana här affärsideér.

Det "jobbigaste" med det här företaget, är att de på något vänster lyckats lura sig till ett utgivningstillstånd, och för att bli av med dem, måste alltså ändringar ske i grundlagen...

Personligen så kan jag ju tycka att det bästa man kan göra är att se till att INTE få några domar på sig.
Så svårt kan det ju inte vara.

Nej, domar är inte sekretessbelagda i Sverige pga offentlighetsprincipen. Det är inte det som är problemet.

Problemet med en sådan här tjänst är att det blir för lätt att ta reda på en massa saker om andra människor. Det är stor skillnad på att begära ut en dom med hjälp av målnumret, och att sitta och kolla om tex alla möjliga grannar har dömts för något och i så fall för vad.

Så du menar att den som har kunskaperna ska få ut de uppgifter (offentliga) som han är intresserad av medan de som inte besitter kunskap o kontakter inte får det?

Njae..är handlingen offentlig så ska den vara lättillgänglig för alla.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Wingates
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Görel
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat