Letar hingst till fbl.sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 11 973
Sv: Letar hingst till fbl.sto.

Bara för de har nästan identisk stam så betyder det inte att de är lika bra. Svergie har inte heller så jätte många "svenska" hingstar.
Glöm nu inte att det är bra att veta att hingsten passar med fullblod. Så att man inte stirrar sig blind på hingsten. Bara för hingsten är fin så kanske inte den alls passar till fullblod.
Vad jag har hört ifrån uppfödare samt hingsthållare i Tyskland samt DK, så säger de att svergie tar alla gammla hingstarna som är ute ifrån spelet och det är pga det vi ligger så långt efter. Ett bra ex är Alcatraz.

Kan nämna att man i Holstein grämer sig över att inte Aloube-blodet inte tagits tillvara tillräckligt.Alctraz far.Det är inget självändamål med nytt blod,det som är viktigt är att modernisera och förbättra de bästa äldre blodslinjerna.Tyvärr har mkt av vårt bästa äldre svenska blod gått om intet till förmån för nytt trendigt blod genom mediokra individer i vår avel.Alcatraz skall användas till moderna och lätta ston,synd med sperma kvaliteten,hade varit bättre om hingsthållaren varit öppen om detta från början,nu är det som det är.....

Instämmer i Sara-Idas kommentar,nedärvningen typmässigt avgörs oftast inte av hingstens ålder-rätt ston till rätt hingst ....

/b

Jag skulle tittat på Eighty Eight Keys xx (står på Flyinge).
Användningsoråd: Eighty Eight Keys xx kan rekommenderas till avel av FT hästar. Han är nog vad jag tycker svergies bästa fbl för FT.

Synd att så många fina fbl hingstarna är döda.. :cry:

M;en allvarligt rek du 88 till ett sto e.88??

:cool:

Dessutom så är inte 88 så speciellt eftertraktade i fälttävlan med tanke på deras dåliga hoppning

För att återgå till tråden..

Många fullblod har en svag front, jag hade därför sett mig om efter en hingst med bra exteriör spec fronten.

Empire har jag tittat på en del (penarpsgården)
Camaro M (där finns även highlight)

Skulle satsa på en hopphingst som rör sig bra.
I år godkändes Ludwigs Champion, bra betyg överlag.

Finns mååånga hingstar, börja kolla runt och fundera över på ditt stos svagheter och styrkor så finner du nog något :)

Men Cortez är en gammal typad hingst. Men han var grymt fin som ung! Kanske lite grov för min smak.. Men man ska tänka på att stoet måste vara välbenad till han.

Jag skulle tittat på Eighty Eight Keys xx (står på Flyinge).
Användningsoråd: Eighty Eight Keys xx kan rekommenderas till avel av FT hästar. Han är nog vad jag tycker svergies bästa fbl för FT.

Synd att så många fina fbl hingstarna är döda..
Vilka är dessa fina fullblodshingstar som du refererar till, de som är döda alltså :confused:

Väldig förtjust i National Zenith xx och Sevillano xx. Men det finns fler.. :love:

Fast ärligt talat så skall man ju kunna rida på dem också och NZ har ju inte lämnat speciellt många med huvudet på rätt ställe :crazy:

M;en allvarligt rek du 88 till ett sto e.88??

:cool:

Dessutom så är inte 88 så speciellt eftertraktade i fälttävlan med tanke på deras dåliga hoppning

Ojsan! Förlåt! Tittade inte så nogrant.. :crazy: :o :D Skall titta lite bättre nästa gång. Men nu vet hon ju det om sitt sto. :crazy: :p

Nu blir det svårt.. Hm..

Hjulig bak och skruvar. Inte så roligt om man hästen skruvar när man tävlar dressyr..

Fast ärligt talat så skall man ju kunna rida på dem också och NZ har ju inte lämnat speciellt många med huvudet på rätt ställe :crazy:
De avkommerna jag har träffat från han har vara coola o modiga. Men inte varit så många.. Han har ju gett grymt bra FT hästar.

Han är dock inte fbl men han var så grymt fin det var Cesam 736. Tyvärr hade han ju osteochondros... Men super häst annars. :love:

Med tanke på att Cortez, med stort antal visade avkommor = relativt hög säkerhet, har 122 i blup på benen så verkar det inte vara något stort problem....
(över 300 avkommor visade i både treårstest och kvalitetsbedömning)

Halv bra ben har han gett.. Men man skall ju inte stirra sig blind på siffror? Jag skulle inte vågat välja en hingst som skruvar. Inte till dressyr iallafall. Men till FT är det kanske inte så viktigt.

Han är dock inte fbl men han var så grymt fin det var Cesam 736. Tyvärr hade han ju osteochondros... Men super häst annars. :love:

Ja, här svänger det minsann mellan å ena sidan klanka ner på gamla omoderna hingstar och å andra hissa dem... Å ena sidan dissa Cortez med högt benblup och hissa Cesam med osteochondros. :cool:

Han var ju fin på den tiden. ;)
Skulle inte användt han idag.. Men då skulle jag nog om han inte hade det felet. Han fick ju 99799.

Hur tusan kan du då rekomendera Cortez?!?! :mad:
Han dog ju 2003!!!
Jag har inte rekommenderat Cortez, jag har bara ifrågasatt dina märkliga uttalanden om en av de bästa avelshingstarna vi haft i landet "i modern tid".

Jag tycker att du har mer än ifrågasatt.
Visst var han Elit prem. Men han är ju inte den typen utav häst man vill ha nu. Ganska lågställd med super hals dock grov. Sen får man inte glömma att han skruvar.

Nygodkända Mr Carrera rek. till dressyr och FT avel MEN han är efter 88-keys så han går bort.

Annars finns Goldmine** och Roven ** tyvärr så står de flesta xx-hingstar på naturlig betäckning iom att det är krav för att avkomman ska bli införd i Fullblods stamboken, så vill man inte åka så långt så är det svårt med xx-hingstarna.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: ufot
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 022
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31