Letar hingst till fbl.sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 11 973
Sv: Letar hingst till fbl.sto.

Jag undrar om vi pratar om samma Cortez... :angel:

Kallar du Cortez för LÅGSTÄLLD??? Då ska du nog fundera en gång till på vad det egentligen betyder...
Merparten av de Cortezavkommor jag sett har varit högställda och förhållandevis välbyggda. OM han har dragit på sig en rejäl späck-hingstnacke på äldre dar så är det en sak, men att påstå att det som premieringsnämnden - som du ju tidigare antytt att du litar på - benämner som en lång välsansatt hals skulle bedömas som en supergrov hals idag, då är du nog alldeles ute och cyklar.

Sen - man ska skilja på siffror för egenskaper på hingsten ifråga och på de BLUPindex som är framtagna för att visa nrdärvningen, den som är bevisad!

Jag tycker att du har mer än ifrågasatt.
Visst var han Elit prem. Men han är ju inte den typen utav häst man vill ha nu. Ganska lågställd med super hals dock grov. Sen får man inte glömma att han skruvar.

Han lämnar utmärkt typ. Vet en avkomma e. honom, jätteädel och fin, högt bedömd ue. Robin Z!

På äldre dar? Jag har hingst katalog ifrån hans tid. 1991. Då var han 10år. Men troligtvis är bilden tagen lite tidigare. Du kan om du har katalogen se hur han ser ut. Det är en väldigt bra bild.

Men hallå, förstår du inte?

Det spelar ingen roll hur hingsten ser ut idag när han bevislingen INTE nedärver det utan nedärver en mycket bra och korrekt typ!

Dessutom så är alla avkommor jag sett e: Cortez de senaste 5 åren högställda och av modern typ!

Jag säger bara att Cortez ger bra hopphästar men hon skall ju ha FT mot dressyr. Han ger dålig skritt. Så om man skall använda han så skall stoet vara ganska litet, bra ben och god skritt. Inte allt för grov heller.

Men det är ju ingen som gett Cortez som förslag till TS?

Jag drog in honom i diskutionen som ett exempel på att bara för hingsten har dåliga poäng så nedärvs inte allt det negativa, därför finns ju BLUPen

Har sett tävlingsresultat. Kan inte uttrycka mig mer än så. Då jag inte har namnet i huvudet. Sedan att du påstår att han inte var riktigt klok, stämmer så där. Han hade inte de högrat blup indexet men han låg i mitten.

Halv bra ben har han gett.. Men man skall ju inte stirra sig blind på siffror? Jag skulle inte vågat välja en hingst som skruvar. Inte till dressyr iallafall. Men till FT är det kanske inte så viktigt.

Cortez skruvade inte han var oregelbunden bak dvs höga rörelser med bakbenen

Exteriört utlåtande: "Stor men elegant av utmärkt brukstyp. Lång välansatt hals m naturlig resning, bra manke o kors, ngt grund i njurpartiet. Välbenad från sidan, korrekt fram, hjulig bak och oregelbundna bakbensrörelser i skritt, bra trav. Poäng 98657=35 (5,5 år)".

Avkommor: Hingstarna Aerline H 949, Cairo 869, Charlie Drum 879 (ur avel), Chess 880, Corrado WL 919 och Galliano 936, 20dressyrdpl och 27 hoppdpl (15 dplston) samt i Svår klass tävlingshästarna Casanova (H), Ceazar (D), Charlie Drum 879 (D), Charlies Safari (H), Chess 880 (H), Confetti (H), Cooper (H), Corrmint (H), Dynamit (H), Flammabyggets Cannonball (H), Furubäcks Alpencliff (H), Graal (H), Great Pleasure (H), High Stepper (H), Make My Day (H), Miami Mist (H), Querida (H), Reach The Sky (H), Rex (H) och Take Off (H)..

cortez.jpg

cortez.jpg

9_Cortez.jpg

Hur kan du säga att Cortez har en omodern och lågställd typ :eek:

Lägg ut en bild där han inte står snett, tack.
Kan tyvärr inte lägga ut bilden som finns i hingstkatalogen. Har inte berättighet till att göra det. Den bilden är mycket bättre.

Senast ändrad:

Jo tack, han är ju inte den ädla typen. Hals har han också så att det räcker och blir över. Det fick han inte på "äldre dar" som Ameo påstår. Men det är inget fler med grova hästar. Men jag skulle inte vågat använnda han. Cairo 869 var visserligen en dressyrhäst. Men av vad jag har sett av han så är han inte min typ av häst. Sen vad har han tagit vägen?

Jag har också sett han live, han är (var) snarare väldigt modern för sin ålder tycker jag.

Men jag återkommer till det vi försökt framföra: Det spelar ingen roll hurvida Cortez var lågställ, skruvade bak eller om huvudet satt på och ner på han, han nedärver sig ändå mycket bra

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: ufot
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 022
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31