Letar hingst till fbl.sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 11 973
Sv: Letar hingst till fbl.sto.

Som jag nog skrivit tidigare i tråden, när det är fälttävlan som är målet så måste du ju ha en häst som hoppar bra, är både modig och rädd om sig. Mitt råd är att du hittar hingsten som kan ge detta mod och dessutom har och nedärver bra gångarter som du kan ha nytta av i dressyren.
Jag hävdar envist att det borde vara lättare att lyckas i dressyr med en hoppinriktad häst som kanske inte är en supertalang gångartsmässigt än att komma någon vart inom hoppningen med en dressyrstammad talanglös hoppare. Det är ju liksom direkt farligt att försöka hoppa (och ännu mer ge sig ut i terrängen på en fälttävlansbana) med en talanglös hoppare samtidigt som det mer är ridbarheten som är viktig för dressyrhästen.

Samtidigt har jag känslan att en korrekt byggd häst, även om den är dressyrstammad, oftast klarar sig bra i fälttävlans lägre klasser, speciellt om de kan ligga bra till efter dressyren.
Men vill man upp över CNC* så är det nog bättre att ta en hopphingst med bra gångarter, eller så mycket dubbeltalag som det går.

Om jag nu tjatar lite till, så: Impuls fick ju 7or på hoppningen på bruksprovet. Är det för dåligt för att han skulle kunna vara tänkbar?

Man ska inte stirra sig blind på vilket betyg de fått på hoppningen på bruksprovet...
Åtminstone JAG skulle inte använda en hingst för fälttävlansavel om den inte själv hade bevisat att den faktiskt FUNGERAR som tävlingshäst i hoppning. Att den kan hoppa hyfsat väl på några enstaka hinder på bruksprovet är ju inte riktigt likställt med att den är en modig häst på tävlingsbanan.

En hingst med 7 på hoppningen på bruksprovet kan vara den ultimata fälttävlanshäst-pappan likaväl som det kan var rena rama katastrofen, en sån häst som man helt enkelt inte vill sitta på ryggen på vid hoppning....

Delvis kl:

Ska man avla för fälttävlan måste man tänka på att två av de tre grenarna innehåller hoppning och att det faktiskt är viktigt ur säkerhetssynpunkt att de hoppar bra om man nu bortser från den ev framgångsfaktorn. ;)

Därför sällar jag mig till dem som anser att du ska försöka hitta en hopphingst med vettiga gångarter i första hand.

Quattro B har jag fått som förslag. Är han nåt att hänga i julgran?

OK, man ska alltså helst använda en äldre hingst med egna meriter i just hoppning och bevisad god nedärvning.

Men om man ser till gångartssidan, alltså om man är ute efter en ren dressyrhäst, skulle man kunna våga sig på en nygodkänd hingst med goda bruksprovsresultat då? T.ex. Impuls (jag vet att jag tjatar :o ) som ju dessutom verkar ha ett starkt möderne? Detta har ju kanske inte med TS fråga att göra, utan jag är nyfiken för min egen del.

ska och ska, det finns väl inget som säjer så.... ;) Jag skrev hur JAG hade resonerat.

Man säjer generellt att man ska kombinera oprövade ston med väl beprövade hingstar och tvärt om, beprövade ston till nygodkända hingstar.
Sen bör man ju självklart välja en hingst som kan förstärka stoets goda egenskaper, så att det förhoppningsvis blir den avkomma man vill ha.

Vi har använt Chess till fullblodssto. Det blev en häst med både gång och hoppförmåga. (+ bra temperament)

Kanske skulle Fetcher N vara något? Han vann väl bruksprovet i hoppning i år men fick även dubbeldiplom som 3-åring.
Tycker att det är en riktigt fin hingst och fick ju också mycket beröm för sin fina ridbarhet och temperament.
Fetcher_N.jpg

Lycka till med blivande fölis! Hoppas att du skriver och berättar vilken hingst det blir tillslut! :) Inget lätt val förstår jag!

Roade mig idag med att se vilka jag "hundörat" i hingstkatalogen åt mitt eget sto förra året och så med en av hingstarna kom jag att tänka på denna tråden. Ska sägas att jag är novis men någon som kan mer kan ju kanske bekräfta eller förneka förslaget. :)

Jag hittade Bourbon 947. Dubbeltalang som tävlat hoppning med placeringar upp till 1.35 i yngre dar och senare dressyr upp till Grand prix. Verkar ha hoppstam bakåt och lämna både hopp och dressyravkommor. Info tagen från hingstkatalogen ska sägas så det kan ju finnas mycket annat som inte är upptaget där. Varför han inte fortsatte tävlas hoppning tex.

I övrigt sällar jag mig till tipsen om att titta på hopphingst med bra gångarter än en mer dressyrinriktad. Och därmed motsa jag mig delvis förslaget ovan men, men... :angel: :D

*kl*

det pratas mycket om multitalanger i denna tråd, men ingen har nämnt Qalle? har han glömts bort eller finns det någon anledning till att man inte bör välja honom?

på flyinge.se står det såhär; "Qalle bör även kunna producera den moderna typen av fälttävlanshäst, där man ställer stora krav på både gångarter och hoppning."

*kl*

det pratas mycket om multitalanger i denna tråd, men ingen har nämnt Qalle? har han glömts bort eller finns det någon anledning till att man inte bör välja honom?

på flyinge.se står det såhär; "Qalle bör även kunna producera den moderna typen av fälttävlanshäst, där man ställer stora krav på både gångarter och hoppning."

Tycker Qualle är lite svårbedömd som förärvare,hur gammla är hans äldsta avkommor idag,hur är de bedömda etc?

/b

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: ufot
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 022
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10