Letar hingst till fbl.sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 11 973
Sv: Letar hingst till fbl.sto.

Se till dig själv du använder ju ridsportförbundets logga som avatar. Har du frågat om det :smirk:

Vad sägs om Come Back II? Han har hoppstam och hoppar väldigt bra samt går bra i dressyr. Ger också väldigt bra avkommer. T ex Come on III - Inter. I. Cooper V - Inter. I. Call Back II - Dansk mästare i FT. Ligitta - Dansk varmblods bästa resultat ifrån VM.

Sevillano är en hingst efter Alpenkönig xx / Chief xx. Har gett mycket dressyr hästar. Sevillano rörde sig väldigt bra.
http://www.horse-flirt.de/video/mov1497.m1v

Accondy är en hingst efter Sadlers Wells xx / Kalamoun xx. Har gett bra allround hästar. Mycket skimmlar. Väldigt vacker hingst.

Wilawander xx är en hingst efter Nashwan xx / Danzig xx. Han lever fortfarande men är gammal. Även han är dressyr hingst. Med en väldigt bra trav.

Elan xx är efter Wiesenklee xx / Vandale II xx. Elan har gett många fina dressyr hästar. Vet inte hur många han har gett, men det är väldigt många avkommer..

Chief xx och Lady Killer xx behöver jag nog inte berätta om.. De säger sig själva.
Inte direkt uttömmande information om man säger så:crazy: Säga namn och härstamning på hingstar/hästar kan nog de flesta göra och även läsa sig till. Intressant blir det först när man får mer information än "väldigt vacker hingst" "mycket skimlar" "vet inte hur många avkommor han har gett" osv

Elan xx har lämnat bla Ex Libris, mf till Havel.
Kan ge dig mer info senare. Har inte tid just nu. Skall åka och träna.

Sevillano: Har lämnat Dooaufischer o Secano.

Senast ändrad:

Och vilka är de blodslinjer som ligger bakom alla dessa hingstar som du tycker man borde använda oavsett döda eller levande:confused:

*kl*

Bara för att :angel:

Cortez som yngling och inte ser jag någon omodern typ eller lågställdhet här inte. Bara jättesnygg modern sporttyp (detta var dock bild från -86)!!

Untitled2.jpg

Håller med dig och om inte annat ser han ut som de flesta andra storheterna i hingstvärlden;)

Håller också med dig!

Såg honom göra bruksprov -85 och han skilde sig klart i typ från majoriteten av hingstarna då som mest var av gammal halvblodsmodell. Han stack ut med sin moderna typ!

Men om du kan FT så kan du väl hjälpa trådskaparen ist för att stå och argumentera? Jag kan inget om FT men jag kan en hel del om dressyr. Så vi kan kanske slå våra klokahuvud ihopp ist? :D
När du i en annan tråd frågar "varför domaren dömde din ponny si och så i formen" i lokal L:C undrar jag om du verkligen vill ha råd och hjälp eller bara slänga dig med hingstnamn till höger och vänster?

Jag har inte läst igenom tråden, men...

Jag har också ett sto e. 88-an som jag har tänkt betäcka (fast får vänta till nästa år pga inridning av stoet denna sommar). Till henne tänker jag välja mellan Don Romantic och Bocelli. Är också intresserad av nygodkände Impuls. Dessa kanske kunde passa också ditt sto?

Så nu kanske vi kan återgå till TS fråga, Jag är lessen att vi totalt kapat din tråd med diverse dispyter :angel:

Vill du ha en avkomma som ska kunna gå både hopp och dressyr eller vill du ha antingen eller?

Om du kan tänka dig naturlig betäckning kanske Majim G vore nåt? Han är bla pappa till Mister Pooh som vann unghästs VM i FT, Majim rör sig trevlig, hoppar mycket bra, verkar väldigt ridbar och trevlig.

Annars så tycker jag Business x är ett trevligt alternativ, han står dock bara på fryst semin.

Även Looping som jag föreslagit tidigare, Jaguar Mail och Roven xx verkar många FT-uppfödare välja i år, de sistnämna två kommer nog inte vara tillgängliga i Sverige nästa år- åtminstone inte till samma pengar.

Dessa jag föreslagit, bortsett från Roven (som marknadsförs mer som gångartsförvärvare (?) ), är ju kanske mer inriktade mot hopp-FT visserligen men tyvärr så vet man ju ofta inte hur bra dressyrhästar faktiskt hoppar eftersom de sällan är förbereda på bruksprovet för hopp-delen och därför får rätt så taskiga poäng.

Vad har vi för multitalanger -
Acacio han har givit en drös med både gångartstalanger och hopptalanger, jag tycker att för FT så räcker hans gångarter absolut och hoppförmångan är de tju inget fel på.

Corlensky G, både rör sig och hoppar
Ludwigs Champ - samma sak
Roven xx, behöver man säga ngt mer ?
Lambourghini,
Nobel,
Majim G
Camaro M

Det finns ett antal !
Men jag skulle inte lägga en med väldigt utpräglat dressyrblod på märren.

Cortus har lämnat en hel del småhästar här...sådant är trist. Det begränsar stomaterialet väldigt.

Vad har vi för multitalanger -
Acacio han har givit en drös med både gångartstalanger och hopptalanger, jag tycker att för FT så räcker hans gångarter absolut och hoppförmångan är de tju inget fel på.

Corlensky G, både rör sig och hoppar
Ludwigs Champ - samma sak
Roven xx, behöver man säga ngt mer ?
Lambourghini,
Nobel,
Majim G
Camaro M

Det finns ett antal !
Men jag skulle inte lägga en med väldigt utpräglat dressyrblod på märren.
Jag vill inte heller ha en ren dressyr hingst heller,men samtidigt som någon sa här innan så vet man ju dock inte hur bra en dressyr hingst egentligen kan hoppa då dom inte är tränade seriöst på hoppningen.Men vad tycker ni att jag ska gå på för bedömning på hingstarna? Då tänker jag på poängen dom fått.Ska man vara nöjd med 8:or eller?

Jag tycker att 8: or är helt okej.

Om det fanns sen hingst med bara 9 or vore det ju finemang, men det gör det inte.

Däremot finns det ju dressyrhingstar med 3-4-5-6 på hoppning och en sån skulle jag aldrig använda.

Jag tycker också att åttor är helt ok!
En hingst som har det rakt av (om jag inte blivit helt senil;) ) är Rambo. Själv placeringar i svår dressyr, och utav blandad gammal svensk stam som lämnat elithästar i alla grenar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: ufot
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 022
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10