Letar hingst till fbl.sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 134
  • Visningar Visningar 11 973
Sv: Letar hingst till fbl.sto.

Alltså ärligt talat....rostad, varför stirrar du dig så blind på siffror???

Cortez har väl i alla fall bevisat sin förärvning många gånger om, med alla hopphästar på högsta nivå och även flera dressyrhästar i svår klass! Han har över 600 tävlade avkommor i hoppning, 67 i dressyr och 25 i fälttävlan...
Fast är man förstagångsbetäckare kanske det är enklare att betäcka med en hingst som finns i livet, här i landet. Och varför krångla till det med importsperma när vi har så många fina avelshingstar i sverige?

TIll trådskaparen:
VIll du ha en avkomma som passar till både dressyr och fälttävlan så ska du kanske se dig om efter en multitalang, dvs med både goda gångarter och bra hoppförmåga. Jag erkänner att ajg inte är jätteinsatt i vilka hingstar som lämnar fälttävlansavkommor, men hade jag varit i dina skor så hade jag försökt hitta en hingst som är MODIG i hoppningen och utöver det har bra gångarter och ridbarhet också. Det finns dressyrhingstar med höga poäng på hoppningen, men om de inte har tävlat i hoppning så är det ju svårt att veta om det bara var "fina språng över enstaka hinder på bruksprovet" eller om de verkligen hade kunnat bli modiga framgångsrika hopphästar också. För mod krävs ju definitivt i fälttävlan också...

TIll ett fullblodssto finns ju dessutom alternativet att avnända angloarabhingsten Business* som har egna meriter i fälttävlan.
Business är inte gdk för halvblodsaveln, men med ett fullblodssto blir avkomman registrerbar som anglo - om än inte i A-registret (eller vad det nu heter) eftersom avkomman får för liten andel arabblod.

Instämmer!

Business är en väldigt intressant hingst, dessvärre lämnar han inte gröna papper utan gråa men jag tror att hans avkommor är rätt så eftertraktade i FT-världen

Massor av hingstar att kolla på.

Senast ändrad:

Instämmer!

Business är en väldigt intressant hingst, dessvärre lämnar han inte gröna papper utan gråa men jag tror att hans avkommor är rätt så eftertraktade i FT-världen
Du missade nog det sista jag skrev!
Med fullblodssto reggas Business avkomma i angloarabföreningen med riktiga papper!!

Med halvblodssto blir det ett halvblod med grå papper, men det är ju inte aktuellt i detta fallet.
Edit: avkomman blir registrerad som "angloarab komplement" eftersom den har mindre än 25% arabblod. Läs HÄR

Senast ändrad:

Alltså ärligt talat....rostad, varför stirrar du dig så blind på siffror???

Cortez har väl i alla fall bevisat sin förärvning många gånger om, med alla hopphästar på högsta nivå och även flera dressyrhästar i svår klass! Han har över 600 tävlade avkommor i hoppning, 67 i dressyr och 25 i fälttävlan...
Fast är man förstagångsbetäckare kanske det är enklare att betäcka med en hingst som finns i livet, här i landet. Och varför krångla till det med importsperma när vi har så många fina avelshingstar i sverige?
Tycker du det är många dressyr eller FT?
Samt hingsten är 26 år! Hur mordern är han igentligen? Han ger också väldigt stora avkommer. Man vill väl ha en häst som går i 2000-talets tecken? Man ska se imellan fingrarna på poäng men sånt är viktigt. Det är människor som kan sådant som har bedömt.
Svergie ligger långt efter, visst har vi några få fina hingstar. Men de är inte många.. Du ska bara höra vad de säger om svergie i utlandet. Spec i DK.

Lis: Jag skulle tittat lite på fullblodshingstar. Fulblod är väldigt bra FT hästar.

Svergie ligger långt efter, visst har vi några få fina hingstar. Men de är inte många.. Du ska bara höra vad de säger om svergie i utlandet. Spec i DK.

Danmark har fått sina bästa hingstar från Tyskland och flera av dem har verkat i svensk avel. Don Primero är blodidentisk med don schufro och trakehnerhingstarna har avkommor här - jag har en efter Schwadroneur. Det är samma blodslinjer mer eller mindre över allt.

ps. Även gamla hingstar kan ge moderna avkommor.

Bara för de har nästan identisk stam så betyder det inte att de är lika bra. Svergie har inte heller så jätte många "svenska" hingstar.
Glöm nu inte att det är bra att veta att hingsten passar med fullblod. Så att man inte stirrar sig blind på hingsten. Bara för hingsten är fin så kanske inte den alls passar till fullblod.
Vad jag har hört ifrån uppfödare samt hingsthållare i Tyskland samt DK, så säger de att svergie tar alla gammla hingstarna som är ute ifrån spelet och det är pga det vi ligger så långt efter. Ett bra ex är Alcatraz.

Senast ändrad:

:o nej jag läste det men glömde det lika fort :) Skulle lagt till i mitt inlägg att jag menade i ASVH

Mycket intressant för min del att kunna regga i Anglo och få rena papper - mitt ena sto kommer från samma linjer som Stubin x så det vore väldigt kul att se vad hon + Business kan ge.

Bara för de har nästan identisk stam så betyder det inte att de är lika bra. Svergie har inte heller så jätte många "svenska" hingstar.

Men det är de. Don primero har tom gått om DS i våra blupindex.
Jag talar inte om TS val av hingst, utan det var en tanke apropå din kommentar att danmark har bättre (gångarts)-hingstar. De har köpt bättre hingstar från Tyskland och inte avlat fram särskilt många själva. Master och Tiptop är bra svenska produkter, tex.

Nej det är inte siffror och poäng som är viktiga, det är EGENSKAPER och FÖRÄRVNING som är viktigt.
Cortez egna låga poäng har en förklaring i märkliga bakbensrörelser, som han inte verkat nedärva. Detta var under utredning i början av hans avelskarriär.
När hingsten är nygodkänd kan man titta på hans siffror möjligen, om man inte är kapabel att bedöma egenskaper. Men en Elitpremierad hingst vars avkommor fortfarande är eftertraktade på marknaden kan man nog låta bli att titta på hans egna siffror och titta mer på vad han egentligen har nedärvt.
Med tanke på att Cortez har ansetts vara en renodlad hopphingst med dåliga gångarter så tycker jag att det är många avkommor i dressyr också.

Jag kan faktiskt inte förstå varför man ska bry sig om vad folk i utlandet säjer om svensk avel? Så länge vi föder upp hästar som passar oss själva, varför bry sig om vad danskarna skrattar åt??

VI vet inte ens om trådskaparen vill ha en häst för eget bruk i lätt-msv fälttävlan och dressyr eller om det är meningen att den ska ut och säljas på den internationella marknaden? VARFÖR hålla på att skriva ner alla de fina, framgångsrika, välstammade och förärvningssäkra hingstar vi faktiskt HAR i sverige? VARFÖR krångla till det och göra det dyrare än nödvändigt genom att välja en hingst på importsemin?
Kom dessutom ihåg att om fullblod + fullblod ska bli en fullblodsavkomma så MÅSTE man använda sig av naturlig betäckning... :idea:

Svergie var en gång i tiden som tyskland är nu. Men vi lever 2000-talet inte 90-talet. Menar du att svergie ligger före både tyskland och danmark?

Läs igenom lite bättre nästa gång.. :crazy:
Jag skrev att man skulle titta imellan fingrarna. Har sj erfarenhet av att det kan gå fel på bruksprov. Hade en hingst som blev halt under löshoppningen och därför gick skit i dressyren. Dommarna såg inte att han var halt.

Tycker du det är många dressyr eller FT?
Samt hingsten är 26 år! Hur mordern är han igentligen? Han ger också väldigt stora avkommer. Man vill väl ha en häst som går i 2000-talets tecken? Man ska se imellan fingrarna på poäng men sånt är viktigt. Det är människor som kan sådant som har bedömt.

Lis: Jag skulle tittat lite på fullblodshingstar. Fulblod är väldigt bra FT hästar.
Var ska jag börja leta någonstans efter fullblods hingstar?
Eller hingstar över huvudtaget?
Det enda jag vet är typ flyinge och jag vill gärna ha ett större utbud.

Svergie var en gång i tiden som tyskland är nu. Men vi lever 2000-talet inte 90-talet. Menar du att svergie ligger före både tyskland och danmark?

Fyra i världen på gångartssidan på mindre stomaterial... Det är inte illa alls. Det är nog inte bara hästarna det hänger på om vi inte presterar bättre i de stora sammanhangen.

Jag skulle tittat på Eighty Eight Keys xx (står på Flyinge).
Användningsoråd: Eighty Eight Keys xx kan rekommenderas till avel av FT hästar. Han är nog vad jag tycker svergies bästa fbl för FT.

Synd att så många fina fbl hingstarna är döda.. :cry:

Samt hingsten är 26 år! Hur mordern är han igentligen? Han ger också väldigt stora avkommer. Man vill väl ha en häst som går i 2000-talets tecken? Man ska se imellan fingrarna på poäng men sånt är viktigt.

Det är såå svårt att hänga med i dina inlägg, för du talar emot dig själv hela tiden. Först dög inte de svenska hingstarna för att vi ligger miltals år efter i aveln, sen rekomenderar du 88:an.
Kan inte låta bli att känna att åtmonstonde jag börjar ta dina "goda råd" med en nypa salt.
Vill dessutom dra mig till minnes att det var samma nick som fördömde en utav Europas bästa sportponnyer "för att han var gammal" :smirk:

HAHA! Så du menar att svergie är bättre på avel än Tyskland! :roll:

Tar du med i beaktningen antalet ston, månne? 60 000 jmf med 5000? Hur många mediokra hästar tror du de får fram varje år?
Deras avel är säkert bättre i delar, men ffa är de bättre ryttare! Du har ett mycket svart-vitt synesätt och en väldigt okritisk approach. Men lyssna du till dina danska vänner, jag skiter i dem.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 095
Senast: ufot
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 022
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31