Letar en aktiv sällskapshund

Sv: Letar en aktiv sällskapshund

Lutar definitivt åt en dvärgschnauzer, jag gillar dom mycket.
Ska allt ta och titta efter en kennel och ta dit pappa, bara han får se hur dom ser ut som valpar faller han nog. Och när den blir vuxen så har han vant sig vid utseendet och tycker dom är världens finaste hundar. :)

Han gillar mentaliteten på dom, så på det sättet fungerar det.

Det KAN vara ett alternativ att titta på (mellan) schnauzer också. Storleken är fortfarande behändig men proportionerna gör att den ser lite mindre "gubbig" ut och lite mer... ja cool faktiskt (min åsikt). Vill du ha en hund att arbeta med tror jag det är lättare att hitta en i den storleken än hos dvärgen även om dvärgen också har riktigt fina representanter.

Men nej, isåfall är det inte samma som pudeln. Hade för mig det bara var klippning som gällde där också, men dom kammas alltså också(plus annat)? Tack för rättningen!

Badas, fönas, kammas, klipps. ;) Om man vill ha en fin päls på den.

Alternativt rakar man den kort förstås, de är riktigt fina då tycker jag. Kan tänka mig en liten pudel någon dag, men inte till utställning isf.

kl

Dvärgschnauzer hade passat perfekt! Men de kräver som sagt en hel del pälsvård.

Du har en hel radda raser att välja på som skulle kunna passa som du beskriver det med aktiveringen osv. Förutom de redan föreslagna, så sheltie kanske?

Det KAN vara ett alternativ att titta på (mellan) schnauzer också. Storleken är fortfarande behändig men proportionerna gör att den ser lite mindre "gubbig" ut och lite mer... ja cool faktiskt (min åsikt). Vill du ha en hund att arbeta med tror jag det är lättare att hitta en i den storleken än hos dvärgen även om dvärgen också har riktigt fina representanter.

Håller med att man även ska titta på schnauzern :D Var det första jag tänkte på när jag läste ts inlägg och är inte ofta jag föreslår min egna ras :love:
Men dvärgen är såklart också ett alternativ, och sånna har vi ju också här hemma.

kl

Dvärgschnauzer hade passat perfekt! Men de kräver som sagt en hel del pälsvård.

Du har en hel radda raser att välja på som skulle kunna passa som du beskriver det med aktiveringen osv. Förutom de redan föreslagna, så sheltie kanske?

Har två vänner som har shelties, jättetrevliga hundar och mina vänner tycker jag ska skaffa en sån, men jag har aldrig riktigt fallit för rasen trots att de nog varit perfekta. Tror inte vallhundar är min grej helt enkelt.

Tack för tipset, håller på att titta på såna också. Aldrig ens träffat annat än dvärgschanuzer, men ska prata med mina föräldrar om rasen och se vad de säger. Kan ju vara värt att besöka en uppfödare och höra mer om rasen. :)

Har två vänner som har shelties, jättetrevliga hundar och mina vänner tycker jag ska skaffa en sån, men jag har aldrig riktigt fallit för rasen trots att de nog varit perfekta. Tror inte vallhundar är min grej helt enkelt.

Sitter här med två utslagna sheltiesar i soffan ;) perfekt för dina "krav". Hänger med på allt och roliga att träna, samtidigt fantastiska sällskapshundar.
Men klickar de inte så gör de inte :P Lite roligt för vi stod mellan dvärgschnauzer och sheltie. Föll på sheltiens skönhet ;)

Golden retriever? Lagom stor hund enligt mig. Riktiga familjehundar som gillar att gå ut på promenader. Gillar ju vatten mycket också så dom kan man ju ta med till stranden om man vill ;)

En golden är alldeles för stor, ville ha en i storlek med cavalier eller lite större. Mina föräldrar vill ha en hund i smidig storlek som är lagom att ta med sig i sin husbil, en golden är lite otymplig då.:)

En golden är alldeles för stor, ville ha en i storlek med cavalier eller lite större. Mina föräldrar vill ha en hund i smidig storlek som är lagom att ta med sig i sin husbil, en golden är lite otymplig då.:)

Men du. Kooikerhondje då? (*Varför kom jag inte på att tipsa om den tidigare.*)

Påminner lite om en cavalier men aningens större, lite smidigare, lite mer att arbeta med (om man väljer rätt linjer) och en bra allroundhund? En aktiv sällskapshund helt enkelt med tilltalande yttre, lite åt spanielhållet.

Annars är ju en lhasa apso en liten men bra sällskapshund. Väger ju runt 5 kilo :)

Har du funderat på någon av spetsraserna? Jag tror att t.ex Finsk lapphund eller Svensk lapphund skulle kunna passa, riktigt trevliga raser som är lättlärda och vill vara med överallt. värda att kolla upp ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 267
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka