Letar en aktiv sällskapshund

Sv: Letar en aktiv sällskapshund

Lagotton (även den spanska vattenhunden antar jag) har lika mkt pälsvård som pudlar.

Det håller jag inte alls med om eftersom lagotton/perron för det första inte frisyrklipps (vilket kan vara intressant att veta om man är lite intresserad av utställning) och perron inte heller behöver badas/kammas regelbundet som en pudel. En perro ska inte ens kammas, man kramar bara ur pälsen efter bad. Att klippa en perro är att bara raka av den jämnt över kroppen och hunden kan ställas både korthårig och långhårig, vilket en pudel inte kan (som vuxen iaf). När perron blir långhårig bildar pälsen små rastaflätor/täta lockar som är vattenavvisande, den håller sig torr under.

Ah. Det har du ju rätt i. Tänkte bara att det var en del pälsvård med lagotton/perron iom helkroppsklippning och öronrens. Och det verkade TS tycka var lite omständigt. Tänkte inte på hur mycket tid en pudel kräver.
Lagotton kräver ungefär samma pälsvård som perron. Men de visas inte långhåriga, vad jag vet iallafall. Men nej, isåfall är det inte samma som pudeln. Hade för mig det bara var klippning som gällde där också, men dom kammas alltså också(plus annat)? Tack för rättningen!

Passar whippets till bruks också? Tänker mig att de är väldigt självständiga hundar..

Tänkte just komma med liten protest mot whippetförslaget just för att du skrivit att du vill pyssla med lite bruksgrejs. Men samtidigt beror det mycket på vad du vill göra. Vill du tävla lydnad/agility på hög nivå är whippet inget att rekommendera (om du inte vill jobba ihjäl dig för att kanske kunna komma dit). Om du däremot mest vill spåra så finns det väl inget hinder att skaffa whipp. Whippet är visserligen den mest "hundiga" vinthunden, men det är fortfarande en vinthund, en hund som vanligtvis har stark jaktlust och en dos självständighet.

Som många andra vill jag tipsa om dvärgschnauzer. Det GÅR ju utmärkt att trimma dem så att de inte har speciellt mycket skägg och ögonbryn. När jag kollade nu på google hittade jag bilder på schnauzrar som inte är jätteskäggiga. Om man sedan tar en schanuzer som inte är grå så ser de ju ännu mindre "gubbiga" ut.
U.MiniatureSchnauzer.jpg

Miniature_Schnauzer.jpg

Jag hade ungefär samma önskemål och skaffade en tibetansk terrier.
Precis lagom stor att inte vara en för liten hund men lagom så att kan bära den som en handväska om det krävs. Kan varierar mellan mycket eller lite pälsvård. Att de blir 15 år är inte ovanligt och de är generellt friska (och därmed billiga att försäkra!).
De är träningsvilliga och superintelligenta - men är egna nog att det kan bli en utmaning i att hitta rätt knappar.
De kräver inte en massa aktivering utan kan vara nöjda att bara vara med - men de gillar kurser och träningar.

Tänkte just komma med liten protest mot whippetförslaget just för att du skrivit att du vill pyssla med lite bruksgrejs. Men samtidigt beror det mycket på vad du vill göra. Vill du tävla lydnad/agility på hög nivå är whippet inget att rekommendera (om du inte vill jobba ihjäl dig för att kanske kunna komma dit). Om du däremot mest vill spåra så finns det väl inget hinder att skaffa whipp. Whippet är visserligen den mest "hundiga" vinthunden, men det är fortfarande en vinthund, en hund som vanligtvis har stark jaktlust och en dos självständighet.

Som många andra vill jag tipsa om dvärgschnauzer. Det GÅR ju utmärkt att trimma dem så att de inte har speciellt mycket skägg och ögonbryn. När jag kollade nu på google hittade jag bilder på schnauzrar som inte är jätteskäggiga. Om man sedan tar en schanuzer som inte är grå så ser de ju ännu mindre "gubbiga" ut.
U.MiniatureSchnauzer.jpg

Miniature_Schnauzer.jpg

Tack för infon om vinthundar, är nog inte den typen av hundras jag letar efter.

Ska visa pappa dom bilderna, jag tycker skägget är sött, men visar man att de inte behöver se ut som små farbröder så blir han nog mer välvilligt inställd. Och när man väl har hunden kan man sakta men säkert ge den längre skägg utan att han märker det. :angel:

KL

Tack för alla rasförslag, väldigt värdefullt att få så många hundraser att titta närmare på. :)

Svarar alla i samma inlägg..

Passar whippets till bruks också? Tänker mig att de är väldigt självständiga hundar..

Pudlar har väl aldrig varit min grej riktigt, tycket ofta att de är lite jobbiga. Och lite mycket pälsvård, med att trimma öronhår och sånt.

Försöker få pappa mer inne på en dvärsgschnauzer genom att visa honom dom som är svartvita och inte bara dom grå, dom ser inte lika farbrorlika ut.. :)

Mamma har faktiskt tittat lite åt en welsh springer spaniel, jag vet inte så mycket om dom så ska försöka ta reda på mer om dom. Spaniel-tempramentet gillar jag mycket, tycker spaniels är så roliga hundar.
Men hur stora är welshar egentligen?
Hade en stor cavalier innan och han kändes lagom, men lite större går nog bra också.

Fast om du tycker det är för mycket jobb att hålla en pudel sportklippt så ska du definitivt inte ha en schnauzer (stavning?) där kan man VERKLIGEN snacka pälsvård. :)

Papillon eller phalene?
Utomordenligt roliga hundar med massor av energi och passar till allt du vill göra.
Kvicka, intelligenta hundar som bäst kommer till sin rätt när den just får aktiveras och arbeta.
Lättlärda och med en positiv attityd som garanterat ger en många glada skratt.
En relativt frisk ras som ofta når hög ålder.
Samtidigt otroligt mysiga soffkamrater som gärna ligger och slappar med dig.

Jag är totalt såld på rasen, använder mina aktivt till mycket.
Har tidigare erfarenhet av jakt- och brukshundar och jag kan inte påstå att jag saknar nått från
den träningen i dessa små.

Finns bara en "farlig" sak med rasen...det brukar inte sluta med bara en...

32589295.jpg

32471426.jpg

32323809.jpg

Och valparna är rätt underbar oxå...
32471350.jpg

32471380.jpg

Whippet helt klart! Uppfyller alla de krav ni har.

Och ja, du kan träna bruks, lydnad, agility mm med en whippet. Har flera av tidigare valpköpare som tränar spår, lydnad, agilite, nån som utbildar sin till räddningshund och servicehund. De flesta av de vi haft och fött upp älskar att bära föremål. även metall, så apportering lär inte vara ett problem heller :)

Kan verkligen rekomendera er att titta närmare på rasen, som dessutom är en väldigt frisk ras! :love:

Kan dessutom tillägga att vi aldrig haft problem med att ha våra lösa och ej heller våra valpköpare :)
Kanske är lite olika från kennel till kennel. Dvs du kanske inte ska leta hos de som aktivt jobbar med race och tävlar.

Nu föder vi iofs inte upp längre, och jag vet inte var i landet ni bor, men vill ni är ni hjärtligt välkomna hit för att träffa våra. Tror säker också att en del av tidigare valpköpare som tränar aktivt kan tänka sig visa upp sina.

/Zelma

Mamma och jag sneglar lite åt dvärgschnauzer, men pappa tycker dom är så fula, så han tvekar väl pga. det.. Inte så mycket att göra, även om hans anledning är fånig så måste han få bestämma också.

Låt honom träffa några stycken så kommer han att ändra uppfattning till att de ser häftiga ut!
Vem kan motstå de där underbara ögonen? Underbara hundar.

Hittade några bilder på vovve.net.
Visa honom alla bilder på vovve, förresten...
http://vovve.net/Raser/Dvargschnauzer/bilder.asp?p=2&pid=37674
http://vovve.net/Raser/Dvargschnauzer/bilder.asp?p=10&pid=28309
http://vovve.net/Raser/Dvargschnauzer/bilder.asp?p=31&pid=4127

Avseende trimningen i något ovanstående svar så kan jag säga att vi hade inte vår jycke utställningstrimmad, se bild till vänster. Han hade kortare skägg och benhåren var också rätt nertrimmade.
Detta då han ofta "hjälpte" mig att mocka i stallet. Han satt (rullade) i boxen och övervakade att jag mockade ordentligt.....

I och med att vi inte var utställningsintresserade så valde vi att ha en person som trimmade honom ungefär varannan månad. Så jag tycker inte att pälsvården är betungande. VIll man sedan ha jycken i topptrim utställningsmässigt så får man väl lära sig det allt eftersom.

Senast ändrad:

Jag håller ju helt med om dvärgschnauzer om ni orkar med pälsvården. Annars kanske en dvärgpincher kan vara något?

Lutar definitivt åt en dvärgschnauzer, jag gillar dom mycket.
Ska allt ta och titta efter en kennel och ta dit pappa, bara han får se hur dom ser ut som valpar faller han nog. Och när den blir vuxen så har han vant sig vid utseendet och tycker dom är världens finaste hundar. :)

Han gillar mentaliteten på dom, så på det sättet fungerar det.

Jag har bara dålig erfarenhet av dvärgpinchrar, inte en hundras som tilltalar mig. Antagligen trevliga och roliga hundar om man lär känna dom, men jag har aldrig känt att jag vill lära känna dom närmare. Inte min typ av hund bara. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 267
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka