Letar en aktiv sällskapshund

parellikusken

Trådstartare
Sett att det finns många "rasväljar"-trådar, men jag väljer ändå att göra en egen. Skulle nämligen behöva tips på hundraser att titta på då vi funderar på att köpa en hund.

Situationen är att jag och mina föräldrar (jag bor inte hemma, men vi har haft "delad vårdnad" om hunden) har fått låtit vår hund somna i för två veckor sedan. Tänkte vänta ett tag med att skaffa en ny hund, så vi verkligen vet säkert att det är en ny hund vi vill ha, och inte den gamla hunden tillbaka.

Men som det ser ut nu så är vi suga på att skaffa en ny hund och tittar på olika hundraser.

Hunden vi nyss fick låta somna in var en cavalier, han blev över 12 år, men de sista åren hade han problem med hjärtat som bara blev sämre och sämre. Blev mycket med medicinering och sånt för att han skulle må bra.
Cavalier har varit en perfekt ras för oss, lagom aktiv och lagom stor, personligheten stämmer precis överens med det jag söker hos en hund.
Men en nu cavalier är inte ett alternativ, dels pga. att det är otrevliga rassjukdomar, men framför allt för att jag inte vill ha en hund som liknar den andra hunden, vill inte jämföra.

Men vad ska vi då ha för ras?

Mamma och pappa har som krav på att den inte ska vara så stor, men vill heller inte ha en för liten hund. I storlek med cavalier och lite större är helt okej, alltså inte miniliten hund eller en stor hund.
Den bör inte vara så krävande, utan mer en aktiv sällskapshund. Jag skulle vilja träna lite lydnad och bruks med den, medan mina föräldrarmest vill ha en hund till sällskap. De är ute och reser med sin husbil i princip varje helg, så därför vill de inte ha en så stor hund. Dom är aktiva, mamma gillar att springa och vill gärna ha en hund som kan följe med då.

En aktiv sällskapshund alltså.

Ett krav är att det inte är en ras med allvarliga sjukdomar såsom cavalierer har, det är nog det viktigaste.

Mamma och jag sneglar lite åt dvärgschnauzer, men pappa tycker dom är så fula, så han tvekar väl pga. det.. Inte så mycket att göra, även om hans anledning är fånig så måste han få bestämma också.

Är dte någon som har tips på raser som skulle kunna sämma överrens med det vi söker?

Sv: Letar en aktiv sällskapshund

Skulle just föreslå dv schnauzer men det verkar inte vara ett alternativ då? Är själv uppvuxen med den raser våra två har varit underbara familjehundar som varit med på det mesta vi hittat på :)

Försöker väl få pappa att se hur söta dom är, men han tycker mest att de ser ut som äldre farbröder. Jag tycker dom är väldigt söta och charmig, men pappa är väl mest förtjust i utseendet på spaniels.

Skulle också säga dv.schnauzer efter vad du beskrivit. De kan ju se ganska olika ut beroende på vem som trimmat. Om ni bor i Sthlm eller har vägarna förbi är ni välkomna att hälsa på mig och mina 3 ds brudar så lyckas de nog charma din pappa :)

En whippet? Kanske lite större än ni tänkt men de upplevs inte så stora...
Annars tycker jag de verkar passa bra in på era krav. Lagom mkt att träna med, följer gärna med på en löptur och glada och nöjda så länge de får springa lösa med jämna mellanrum...

En pudel kanske? Går ju att sportklippa och kanske skönt att hunden inte fäller i husbilen. Eller en tibetansk spaniel (men kanske inte de mest sammarbetsvilliga hundarna).

welsh springer spaniel! min kompis har en sån och vi har en hel hög på hundklubben. De verkar vara lätta, sociala hundar som passar till det mesta. Uppfödaren på vår klubb säger att det de flesta welshar vill är att vara med och det verkar ju eran hund få vara. De bor i husvagn och åker på semester med 5st welshar och det funkar hur bra som helst.

Min kompis valp är helt underbar! Hon var med på ett barnkalas för 22st 7åringar och inte ens det verkar störa henne!

Svarar alla i samma inlägg..

Passar whippets till bruks också? Tänker mig att de är väldigt självständiga hundar..

Pudlar har väl aldrig varit min grej riktigt, tycket ofta att de är lite jobbiga. Och lite mycket pälsvård, med att trimma öronhår och sånt.

Försöker få pappa mer inne på en dvärsgschnauzer genom att visa honom dom som är svartvita och inte bara dom grå, dom ser inte lika farbrorlika ut.. :)

Mamma har faktiskt tittat lite åt en welsh springer spaniel, jag vet inte så mycket om dom så ska försöka ta reda på mer om dom. Spaniel-tempramentet gillar jag mycket, tycker spaniels är så roliga hundar.
Men hur stora är welshar egentligen?
Hade en stor cavalier innan och han kändes lagom, men lite större går nog bra också.

Australisk terrier?

Aktiv sällskapshund, hänger med på det mesta, även ridturer.

Är dom väldigt terrier-aktiga?
Alltså tjurskalliga och tuffa hundar?

Har blivit lite avskräckt från terriers efter att ha träffat många jack russels, vilka stenhårda och tuffa hundar.

Har förresten tittat lite på lagatto romagnolo och tycker de verkar vara roliga hundar. Är det någon som har erfarenhet av dom och vet hur väl dom kan stämma in på våra kriterier?

På vilket sätt skulle pudlar vara lite jobbiga?:d

Tycker toy/dvärgpudlar är en av dom få små raser inom sällskapshundsgruppen som faktiskt går att träna med, som är lättlärda och tycker om att arbeta tillsammans med ägaren, sen är dom ju alltid glada och lättsamma:)

Senast ändrad av en moderator:

Har förresten tittat lite på lagatto romagnolo och tycker de verkar vara roliga hundar. Är det någon som har erfarenhet av dom och vet hur väl dom kan stämma in på våra kriterier?

Jag skulle nog hellre titta på den spanska vattenhunden i så fall som nog har lite mer personlighet åt spaniel/retriever-hållet än vad en lagotto har. Trevlig storlek, frisk ras, fäller inte, väldigt allround men det finns en del reservation i rasen och man bör välja uppfödare med omsorg. Har träffat representanter som är sociala, artiga och glada och det är riktigt roliga hundar. Ca 15kg, dvs knähög.

Annars håller jag med övriga om att dv.schnauzer låter optimal. Ta med pappsen hem till Falukorws hundar, dem omvände även mig som från början också tyckte det var "små halvtråkiga gubbhundar". :D

Welshen är ca 45cm i mankhöjd. min kompis som numera har welshvalpen hade två cavalierer innan;) Hon tycker att welshen känns lagom. Men det är ju en smaksak;)

De verkar positiva till det mesta. de welshar vi har på klubben tränar spår, lydnad, agility, freestyle och utställning.

Med risk för att bli halshuggen nu, de lagotto jag träffat har inte varit speciellt trevliga.

Welsh springer spaniel är ju helt underbara=D

Men av mellan storlek.

På vilket sätt skulle pudlar vara lite jobbiga?:d

Tycker toy/dvärgpudlar är en av dom få små raser inom sällskapshundsgruppen som faktiskt går att träna med, som är lättlärda och tycker om att arbeta tillsammans med ägaren, sen är dom ju alltid glada och lättsamma:)

Dom är lite ettriga och skälliga för min smak, säkert jättrevliga, men har aldrig riktigt gilalt pudlar. Storpudlar är bättre, men då är dom för stora.. :)

Jag skulle nog hellre titta på den spanska vattenhunden i så fall som nog har lite mer personlighet åt spaniel/retriever-hållet än vad en lagotto har. Trevlig storlek, frisk ras, fäller inte, väldigt allround men det finns en del reservation i rasen och man bör välja uppfödare med omsorg. Har träffat representanter som är sociala, artiga och glada och det är riktigt roliga hundar. Ca 15kg, dvs knähög.

Annars håller jag med övriga om att dv.schnauzer låter optimal. Ta med pappsen hem till Falukorws hundar, dem omvände även mig som från början också tyckte det var "små halvtråkiga gubbhundar". :D

Tack för tipset, håller på att kolla på den rasen nu, verkar vara riktigt trevliga. :)

Stockholm är tyvärr lite för långt bort, bor i Sundsvall, men hade hon bott närmare så hade jag gärna besökt henne. :)

Pudlar är inte ettriga, vissa är skälliga, men lika många är tysta:)

Lagotton (även den spanska vattenhunden antar jag) har lika mkt pälsvård som pudlar. Klippning av kroppen och öronen, då de lätt får infektioner där med innåtväxande hårstrån etc. Våran lagotto har kronisk öroninflammation och får åka till veterinären några gånger per år och rensa öronen på hår så det inte kliar för mkt.
Men annars är det en mycket rolig ras! Smart, energisk, människoälskande. Finns ju en nackdel med smartheten, den lär sig lätt hyss ;) Och för att trivas riktigt bra behöver den nog viss stimulans, inte bara motion, men utan av hjärnan med spår eller annat.

Senast ändrad:

Är dom väldigt terrier-aktiga?
Alltså tjurskalliga och tuffa hundar?

Har blivit lite avskräckt från terriers efter att ha träffat många jack russels, vilka stenhårda och tuffa hundar.

Aussien ligger i andra änden av terrierskalan i jämförelse med Jack Russel. Men visst, det är en terrier om det skulle hetta till, men annars upplever jag de som trevliga mjuka hundar, inte lika mjuka som mina Havanaiser dock, men det är en halt annan typ av hund.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 262
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 653
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
363
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka