Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Ja kritiserar man ngn guru så....

Hästen behöver inte hitta sin egen balans. Däremot med ryttare o definitivt en som inte har egen balans o sen vill att hästen ska "arbeta" i en helt omöjlig form för att just detta ska uppnås.

Mental o fysisk avslappning får man genom att inte begära saker som den inte är redo för.
Rom byggdes inte på en dag eller ens under några år.

Folk är rädda o har inte tålamod med sina hästar längre.

Man tror att när hästen stänger av så är den lugn o lycklig, men egentligen olycklig.
Ta pulsen så märker man.

Tacka vet jag busridande ungar vars ponnies var glada o busiga o fick vara så:love:
hästen får absolut inte tala om att den är missnöjd- då är den dominant o då drillas det än mer tills....
Ändå så sägs det att man vill lära sig hästens språk, men sådant vill man inte höra- att man gör fel.

Hur menar du att pulsen skulle visa om hästen är lycklig eller olycklig?
Ökas eller sänkas?

Tror hon menar att en häst som är till synes "cool" och "snäll" och "tillfreds" är i själva verket avstängd och därmed är det ett falskt tillstånd.
Tar man pulsen på en avstängd kan man se hur det kokar och puttrar i grytan på en till synes cool häst.

Det är den stora skillnaden mellan en medveten och omedveten häst.
Skillnad mellan att den accepterat och/eller tolererat tillståndet eller övningen man gett eller befinner sig i.

Jag rider till exempel in många unghästar på ett år. Nummer ett, jag hindrar den aldrig från att röra sig framåt, då får vi problem. Framåt är bra! Jag har förberett den på massor av saker från marken. Hitta balans, följa tygeltag, flytta undan för tryck, ha eget ansvar för gångart och riktning bland annat. Allt tills vi uppnår känslomässig och fysisk avslappning. Det är uppvärmningen och förberedelserna i två- tre veckor. Sedan blir det väldigt enkelt att göra resten. Allt är självklart och invant och avspänt. Okonstlat...:) Att inte ta den här tiden och göra dessa förberedelser tycker JAG är ett mindre bra val.

Mycket bra, precis mina tankar och åsikter!
:bow:

aha ok!

Jag hanterar ju ofta mina hästar när de har pulsmätare på sig, så jag kan i så fall garanterat säga att att det inte puttrar där ;)

Det var lyxigt ;)

Jag har träffat många avstängda bomber, och att ägaren tycker att det är jordens coolaste häst gör det hela mer faschinerande.
Ofta är det dom hästarna som exploderar då spärren dras bort, ex skynket i manegen åker åt sidan eller nån annan trevlig händelse som förgyller ridstunden.
Avslutas "gärna" med 10 snabba rapp och ägarens harklande efteråt.
"Hon är brunstig"
Classic!

Jag hade en häst som stängde av och på första tiden hos oss. Fick hela tiden se till att röra på fötterna och när jag gjorde något som kunde vara jobbigt för hästen såg jag till att den var med hela tiden. Tillät inte hästen att stanna av och "somna". Hästen hade lätt att bli monotom och upprepa en rörelse, dock inte vävning men en bra början på iaf.
Vävning och sugning på tungan är bra exempel på hästar som stänger av, därför är det svårt bli av med när dom väl börjat.
De går in i sin lilla bubbla där dom kopplar bort, tills nån retning "snappar på" igen.

Oj.

Varför detta långa inlägg till mig som jag inte ens fattar? Ne tyvärr jag förstår inte vad du skriver. Jag har aldrig klankat ner dig eller din häst, hitta det inlägget tack så skall jag ursäkta mig.

Jag tycker du sänder ut mycket negativ energi, vart är det posetiva?
Vem har sagt att man måste hålla på med NH? Jag håller inte på med NH jag kommunicerar, leker och hanterar hästen. Jag kommunicerar från ryggen. Men tycker att det finns en viss skillnad från mark och rygg.

Du överdriver lite och tar dig så illa vid. Visst det är inte kul att få alla emot sig men jag kan på ett sätt förstå att du får lite påhopp med tanke på hur du skriver. Negativ negativ och negativ och ganska luddiga inlägg.

Hur många "NH- tränare" har du stött på och tränat för? Ja menar gud så många instruktörer som inte gett mig något. Då pratar jag givetvis även om ridning. Du kanske helt enkelt inte stött på den rätta varken för dig eller hästen? Eller så har man inget intresse för att lära sig? Eller så förstår man kanske inte riktigt? Det finns mängder av anledningar och JA samma metod funkar inte på alla hästar, absolut! MEN det finns en grund och av den grunden brukar det sällan vara någon häst som inte hajar om man gör rätt.

Du har inte läst alla mina inlägg. Det är inte många sidor bakåt som jag skrev att var glad om hästen och du trivs tillsammans och det ni gör ihop.

P.S känslan måste finnas vad vi än gör med hästen, även vid ridning.

Det där är ju lite spännande igentligen!

När Pselma och jag närmar oss något som är farligt "på riktigt", tex att rida över motorvägen, då svarar hon med att sänka pulsen! Jag har ingen aning om varför eller ens hur hon gör det, och det är ofta en rätt markant sänkning!
Medans när vi skrittar fram så hoppar pulsen ibland upp och ner som en jojjo, främst om hon är omotionerad, men det roliga är att ingen som inte är mkt hästvan skulle se att hon reagerar på nåt, hon vrider nämligen bara liiiiite på huvudet, men mer än så händer inte. Och det är i regel bara när vi skrittar fram.

Jämför då detta med Ella, som kan stå och blåsa, spänna upp halsen och se allmänt halvt livrädd ut och ändå står med en puls på 40 slag/minut?
När hon sedan är riktigt rädd, med en puls på 200 slag/minut (första gången i en lång cykeltunnel med riktigt lågt tak) så hände ingenting! Hon hoppade till lite lätt en gång, och givetvis spände hon sig och så, men fortfarande rent visuellt så var hon mindre upprörd än då hon stod med en puls på 40 slag/minut.

Lägg därtill att Ella är en sådan häst som du beskriver, som helt plötsligt kan slå över och explodera! Inget allvarligt, men tillräckligt för att det behövs nåt speciellt för att bryta in i hennes medvetna, och det händer bara när hon inte förstår vad man menar. Nu var det länge sen något sådant hände.

Medans Pselma aldrig har haft något sådant beteende.
Hon kan dock bli jävligt irriterad om jag tex glömmer eftergift, och om jag inte tar hennes första tillsägelse så kan då hoppa rakt upp i luften. Främst handlar det om att jag är glömsk och dessvärre då har ignorerat hennes signaler innan, hittills har det hänt 2 ggr. Så fort jag släpper efter på tygeln är hon dock helt coollugn igen.

Slutsats? Ja du, inte en jävla aning! :D

Haha! Inte en chans! Ena sladden är så kort så den går inte att ha i sadelgjordstaden :D

Kanske nån mer kunnig vågar säga något?

Eller ska vi bara anta att alla hästar är individer och att pulsen helt enkelt fungerar olika?

Förutom att jag inte är lika duktig på lassotrick, och frivolter så ser jag inte det märkvärdiga i det hela?

Stå upp på hästen, finns det många som man kan göra på, viffta runt med rep likaså?
Lägga sig ner med ryttare skulle jag INTE tillåta iof, men här är det ju intränat som ett cirkustrick.

Hästar är olika. Vissa lugna i sin natur, andra nervknippen.

Förutom att jag inte är lika duktig på lassotrick, och frivolter så ser jag inte det märkvärdiga i det hela?

Stå upp på hästen, finns det många som man kan göra på, viffta runt med rep likaså?
Lägga sig ner med ryttare skulle jag INTE tillåta iof, men här är det ju intränat som ett cirkustrick.

Hästar är olika. Vissa lugna i sin natur, andra nervknippen.

Dom som inte förstår eller begriper sig på bör heller inte kommentera:p

Han är riktigt duktig, vad än folk säger så är jag fortfarande mäkta imponerad utav denna kille. Han har sin egna metod.

Sedan lever han på detta, han är en businessman och då ingår lite extra show.

Tycker det verkar finnas en viss avund i denna tråd eller har jag fel? För ALLT verkar vara så dåligt för samma (gnälliga) människor i tråden. Varför kan ni inte se det vackra och härliga? Varför är det så fel? (menar såklart inte bara filmen jag visade nyss) Snälla visa er förebild så vi får blicka in i er värld en stund.

Senast ändrad:

Du får tro och tycka vad du vill.

Men förstår och begriper gör jag en hel del.

Antar att hästen var inriden sedan tidigare? Ridmässigt är det definitivt inga märkvärdigheter.
Inte att få en häst att stå till så man kan ställa sig upp på den heller.
Det som jag möjligtvis kan anses spektakulärt eller duktigt, är att personen är bra på lassokonster och tillräckligt smidig för att göra en frivolt.

Ja kritiserar man ngn guru så....

Hästen behöver inte hitta sin egen balans. Däremot med ryttare o definitivt en som inte har egen balans o sen vill att hästen ska "arbeta" i en helt omöjlig form för att just detta ska uppnås.

Mental o fysisk avslappning får man genom att inte begära saker som den inte är redo för.
Rom byggdes inte på en dag eller ens under några år.

Folk är rädda o har inte tålamod med sina hästar längre.

Man tror att när hästen stänger av så är den lugn o lycklig, men egentligen olycklig.
Ta pulsen så märker man.

Tacka vet jag busridande ungar vars ponnies var glada o busiga o fick vara så:love:
hästen får absolut inte tala om att den är missnöjd- då är den dominant o då drillas det än mer tills....
Ändå så sägs det att man vill lära sig hästens språk, men sådant vill man inte höra- att man gör fel.

Jag trodde att inridningen var till för att unghästen skulle börja göra just det-bära ryttare! Kom igen nu proffset, tänk till lite!
Det finns ju massvis av saker att göra innan du sitter upp, för att förbereda hästen att balansera upp en extra tyngd på ryggen samt att göra det i alla fåniga mönster och manövrar som vi tänker begära allt eftersom. Har inte du koll på det?
Det finns även massvis med saker att göra för att uppnå avslappning känslomässigt och fysiskt, förutom att inte begära för mycket. Inte slutar jag heller att be om saker, men det är mitt ansvar att se till att det sker i hästens takt, vilket varierar från häst till häst och från ålder till ålder om vi nu är inne på unghästar.

Vem är det som vill att hästen ska arbeta i en helt omöjlig form? Jag håller med dig, det förekommer oftare än inte, men vem exakt är det du vänder dig till? Alla NHare? Alla utom du? Alla utom du och dina fantastiska invigda som är de enda i världen som vet vad de sysslar med? Vilket är det här folkslaget som är så fruktansvärt rädda? Är det du och gänget? Alla förutom er?

Vem exakt drillar o accepterar inte att hästen visar missnöje? Du får specificera dig så att du diskuterar saken med rätt personer.

Vem är 'man'? Vilken man? Vem har inte tålamod?

Vilken 'guru' talar du om? Vad är guru för dig? Har du någon? Bestämmer inte var och en hur man ser på de individer som tillför positiva och utvecklande saker i sitt liv? Guru, mentor, inspirationskälla, instruktör, idol...det är nog bara här på Bukefalos som 'guru' helt plötsligt blev negativt.:)

Ja, många gör misstaget att förväxla en en avstängd eller introvert häst som lugn, oftast för att få en s.k. 'problemhäst' på halsen, eller i värsta fall med riktigt olycklig utgång. Det blir på hästens bekostnad först och främst, men vad bra att det kom upp även om det kunde skett med en lite mer ödmjuk ton? Då är det ju flera idag som kanske för första gången reflekterar över att det lugna uttrycket hos en häst kan vara lugnet före stormen. Att om man tittar på den knappt synliga ytliga andningen så är den toksnabb, hästen ser såsig ut och reagerar inte så mycket på vad som händer runtomkring. Minsta lilla press skulle kunna få den att börja protestera, stegra sig, lägga sig emot alla dina hjälper eller i värsta fall explodera och ramla baklänges. Då har vi varit inne och närmat oss det omdiskuterade ämnet 'läsa hästen'! Till någons fördel kanske!:idea:

Nej det är aldrig roligt att höra att man gör fel. Tycker du det? Men jag tror nog att många kan ta det med självinsikt och ro. Det är nog inte ett så stort problem som du låter påskina.

Du får tro och tycka vad du vill.

Men förstår och begriper gör jag en hel del.

Antar att hästen var inriden sedan tidigare? Ridmässigt är det definitivt inga märkvärdigheter.
Inte att få en häst att stå till så man kan ställa sig upp på den heller.
Det som jag möjligtvis kan anses spektakulärt eller duktigt, är att personen är bra på lassokonster och tillräckligt smidig för att göra en frivolt.

Du får jättegärna svara på min sista fråga.

Frågan tilkomm efter mitt inlägg, men jag svarar gärna.
Nej, jag är inte det minsta avundsjuk. Varför skulle jag vara det?
Jag skrev inte att allt var dåligt? Han är jätteduktig på lassokonster.

Däremot är det som han gör med hästen inte speciellt märkvärdigt i mina ögon.

Hanteringsmässigt har jag inga förebilder. Inga problem att hantera allehanda hästar själv heller för den delen.

Däremot beundrar jag Kyras och JW ridstilar/ridning.

Det vackra och härliga du efterfrågar får jag varje dag i umgänget med hästar. Som när man plockar ner det i sina beståndsdelar inte alls är speciellt märkvärdigt.:D

Dom som inte förstår eller begriper sig på bör heller inte kommentera:p

Han är riktigt duktig, vad än folk säger så är jag fortfarande mäkta imponerad utav denna kille. Han har sin egna metod.

Sedan lever han på detta, han är en businessman och då ingår lite extra show.

Tycker det verkar finnas en viss avund i denna tråd eller har jag fel? För ALLT verkar vara så dåligt för samma (gnälliga) människor i tråden. Varför kan ni inte se det vackra och härliga? Varför är det så fel? (menar såklart inte bara filmen jag visade nyss) Snälla visa er förebild så vi får blicka in i er värld en stund.

Om du tycker det är imponerande så förstår jag att diskussionerna här inte drar jämt... Det kunde kanske varit imponerande om man var 12 år och tyckte att kasta lasso var häftig.. fast jag tror faktiskt 12 åringarna idag har större krav än så...

Då var ju Eamon Hickeys clinic där han red in en häst på en timme och stod upp på den mkt mer imponerande.

OT
Såg inte den clinicen.
Körde han med "böja halsen metoden"? (han kallar det säkert något annat, men hoppas du förstår vad jag menar)

Jag är inte heller imponerad av själva hästdelen av det hela. Lassot däremot var imponerande!

Jag tror jag skulle kunna lära min 2 åring det där på typ 2 veckor om jag ville, om vi bortser från när hästen la sig ner, för jag har ännu inte kommit på någon metod att lära hästen det utan att det är minsta tvång i det, och därav har jag inte försökt med det, än.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka