Sv: Ledarskap, viktigt?
Ja kritiserar man ngn guru så....
Hästen behöver inte hitta sin egen balans. Däremot med ryttare o definitivt en som inte har egen balans o sen vill att hästen ska "arbeta" i en helt omöjlig form för att just detta ska uppnås.
Mental o fysisk avslappning får man genom att inte begära saker som den inte är redo för.
Rom byggdes inte på en dag eller ens under några år.
Folk är rädda o har inte tålamod med sina hästar längre.
Man tror att när hästen stänger av så är den lugn o lycklig, men egentligen olycklig.
Ta pulsen så märker man.
Tacka vet jag busridande ungar vars ponnies var glada o busiga o fick vara så
hästen får absolut inte tala om att den är missnöjd- då är den dominant o då drillas det än mer tills....
Ändå så sägs det att man vill lära sig hästens språk, men sådant vill man inte höra- att man gör fel.
Jag trodde att inridningen var till för att unghästen skulle börja göra just det-bära ryttare! Kom igen nu proffset, tänk till lite!
Det finns ju massvis av saker att göra innan du sitter upp, för att förbereda hästen att balansera upp en extra tyngd på ryggen samt att göra det i alla fåniga mönster och manövrar som vi tänker begära allt eftersom. Har inte du koll på det?
Det finns även massvis med saker att göra för att uppnå avslappning känslomässigt och fysiskt, förutom att inte begära för mycket. Inte slutar jag heller att be om saker, men det är mitt ansvar att se till att det sker i hästens takt, vilket varierar från häst till häst och från ålder till ålder om vi nu är inne på unghästar.
Vem är det som vill att hästen ska arbeta i en helt omöjlig form? Jag håller med dig, det förekommer oftare än inte, men vem exakt är det du vänder dig till? Alla NHare? Alla utom du? Alla utom du och dina fantastiska invigda som är de enda i världen som vet vad de sysslar med? Vilket är det här folkslaget som är så fruktansvärt rädda? Är det du och gänget? Alla förutom er?
Vem exakt drillar o accepterar inte att hästen visar missnöje? Du får specificera dig så att du diskuterar saken med rätt personer.
Vem är 'man'? Vilken man? Vem har inte tålamod?
Vilken 'guru' talar du om? Vad är guru för dig? Har du någon? Bestämmer inte var och en hur man ser på de individer som tillför positiva och utvecklande saker i sitt liv? Guru, mentor, inspirationskälla, instruktör, idol...det är nog bara här på Bukefalos som 'guru' helt plötsligt blev negativt.
Ja, många gör misstaget att förväxla en en avstängd eller introvert häst som lugn, oftast för att få en s.k. 'problemhäst' på halsen, eller i värsta fall med riktigt olycklig utgång. Det blir på hästens bekostnad först och främst, men vad bra att det kom upp även om det kunde skett med en lite mer ödmjuk ton? Då är det ju flera idag som kanske för första gången reflekterar över att det lugna uttrycket hos en häst kan vara lugnet före stormen. Att om man tittar på den knappt synliga ytliga andningen så är den toksnabb, hästen ser såsig ut och reagerar inte så mycket på vad som händer runtomkring. Minsta lilla press skulle kunna få den att börja protestera, stegra sig, lägga sig emot alla dina hjälper eller i värsta fall explodera och ramla baklänges. Då har vi varit inne och närmat oss det omdiskuterade ämnet 'läsa hästen'! Till någons fördel kanske!
Nej det är aldrig roligt att höra att man gör fel. Tycker du det? Men jag tror nog att många kan ta det med självinsikt och ro. Det är nog inte ett så stort problem som du låter påskina.