Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Ska tillägga att jag jobbar mycket med min röst. Som är helt mot NH och sprinag runt och visa med kroppen, Jag annser att min röst är mina öron. Med öronen visar hästarna en hel del.

Jag har aldrig träffat en häst som inte vet vad ett bestämmt nej betyder eller vad ett berömmande bra betyder.
Vi är inte hästar utan människor.
Hästar annvänder öron och energier mot varan, mer än kropps språk.

Jag varnar alltid och låter hästen få en chans att rätta till det den gör innan jag ökar tryck eller drivning.

Ett uppmuntrande smackande gör att hästen förstår.

Varför ska vi bli hästar när vi är männsikor? Hästen ser oss som männsikor. Vi kan aldrig bli deras jämn lika. Vi är deras vänner.

för mej är det bull shit att NH är hästarnas språk.
Rent skit snack för att få sålt sin grej.

Du tränar in ett mösnter, jag har själv avrit på en sån kurs. Man ber hästen att flytta sej bakåt. Du rör fingret, hjälper inte det så viftar du armen och hjälper inte det börjar du att vifta i repet.
Det är en inlärnings metod som man även lär en häst att gå undan för skänkeln. Man ökar trycket. Om det är hästens språk så gör man det jämt och ständigt. Under all inlärning. Talar hästens språk. Vare sej du pratar med hästen, skänklar, ännvänder balansen. Bettet eller annat..

La in inläggen innan jag såg alla svar. Oj vilken bra tråd, helt underbar!!!

Men måste säga att vi har en rätt bra repviftare här omkring. Han tycker att vi ska ha 58% och hästen resten i att säga till om mm. Han berömmer mycket och hästarna gillar han.

Han gillar visserligen inte att jag pratar med min häst, men man kan inte tycka lika om allt. Sen att min häst inte gillar att jobba på marken. Det är en annan sak. Dagen efter på market träningen sprang min häst i från mej med öronen bakåt. Jag fick jaga henne. Vilket jag aldrig behövt göra innan. Så vi har bra kontakt uatn det och alla hästar passar inte för det helt enkelt..

Sen gillar jag nog mer sadeln...

Jag tycker att lederskap är viktigt, en häst måste veta sina gränser.

Kort film hur jag har börjat träna min unghäst.

http://www.youtube.com/watch?v=98_XGmAEZJc

Vad jag ser så slarvar du en del. Det jag har gjort när jag tränat detta är att så fort man lägger sin tygnd mot baken på hästen så ska den stanna på volten. Vilket den gör helt rätt. När du lägger tygnden på ditt ben mot baken så får du rätt reaktion. Hästen stannar. Du har otydligt kropps språk. Det är bättre att stå still i mitten och låta hästen gå runt dej och ta grimmskaftet bakom dej. Så fort du vill stanna hästen så följer du den och tittar på rumpan. Har jag fått lära mej.

När man backar så har jag fått lära mej att man
1 Rör endast fingret
2 Börjar röra armen
3 rör repet
4 viftar mer med repet.

Får man reaktion på nummer 1 så stannar du där. Men du blandar 1,2 och 3 med en gång. Vilket gör ett obehag för hästen med en gång. Vilket jag inte tror man ska göra.

Men det är kanske olika lärare.

Men alla gör vi olika.

Här sitter jag själv mitt i natten och kan inte sova, inte konstigt att ingen svara.. Nus ka jag sova..

Så nu slipper ni mej. God natt.

Vill klargöra för dig att jag hållt på med hästar i 44 år. Mestadels av den tiden har jag haft egna hästar. Jag har fullkomlig koll på hur hästar reagerar och beter sig i en hästflock. Har under dessa år haft en del problemhästar som efter en tid inte längre varit problemhästar. Jag tror att det helt enkelt är så att när man lever med hästar dag ut och dag in lär sig hästen sin människa och människan sin häst. Dessutom tror jag att man föds med förmågan att vara en bra människa/ledare för sina djur. Varför tror jag då detta? Jag har en dotter som i väldigt unga år uppvisade en förmåga att få alla sorters djur att lita på henne och vilja göra sitt yttersta för att var henne till lags. Har många gånger frågat mig hur? Det enda jag kan säga är att hon är lugnet själv med en ängels tålamod.

Det är jag vänder mig emot i NH. Man gör till en fantastiskt stor grej med repet, små försiktiga rörelser från ledaren ( smyger sig på som ett rovdjur) och hjälper gärna till med ett tryck. Prova att gå emot din häst med bestämda steg så flyttar den del av kroppen som du vill få flyttad. Naturligtvis hanterar du din häst som du vill men tänk alltid efter vad du signalerar.

Jag har bara ögnat igenom tråden och förstår att många av er måste träffat på extremt dåliga exemplar av NH:are.

Min syn på NH är förståelse, känsla och insikt.

För många som sysslar med NH och bara kommer till den första randen av insikt så fastnar bara tekniken och 1-2-3 tänket.

Ofta är det DET man ser, någon som metodiskt och nästan robotliknande förhållningssätt, därför att det är det man kan och vet.
Nästan som när du är ny på jobbet och arbetar efter en lista, istället för känsla och timing.

En sak till är att om man viftar med repet runt mot baken så ska hästen flytta baken i från dej och vända sej. Precis så som häste gör i filmen. Hela tiden så när du pekar eller annat på baken ska hästen flytta den. När du nu longerar så vevar du bakom rumpan? Ger signalen att vände rumpan från dej. Vilket hästen gör.

Du borde nog ha en tränare i det du gör. JAg skulle aldrig göra dessa metoder utan tränare.

Vad jag lärt mej så ska man stimulera vid halsen. Man rör rep ändan lite mot bogen/halsen. Flyttar sej inte hästen vevar du. Rör inte hästen på sje så snuddar du den med repet.

JAg står still och hästen ska gå bakom mej och jag bara tar repet bakom mej. När jag ska få hästen till mej. så följer jag hästen tittar på rumpan, lägger vikt balans mot rumpan. Förstår inte hästen detta, så vevar du mot rumpan och visar att hästen ska flytta rumpan i från dej..

Min häst fattade allt detta första gången utan problem...

SEN vet inte jag om jag gillar säkerheten med att ha hästen bakom sej och inte titta på hästen. Det gillar inte jag. Blir som man tror att hästen är en maskin.

Vad jag ser så slarvar du en del. Det jag har gjort när jag tränat detta är att så fort man lägger sin tygnd mot baken på hästen så ska den stanna på volten. Vilket den gör helt rätt. När du lägger tygnden på ditt ben mot baken så får du rätt reaktion. Hästen stannar. Du har otydligt kropps språk. Det är bättre att stå still i mitten och låta hästen gå runt dej och ta grimmskaftet bakom dej. Så fort du vill stanna hästen så följer du den och tittar på rumpan. Har jag fått lära mej.

När man backar så har jag fått lära mej att man
1 Rör endast fingret
2 Börjar röra armen
3 rör repet
4 viftar mer med repet.

Får man reaktion på nummer 1 så stannar du där. Men du blandar 1,2 och 3 med en gång. Vilket gör ett obehag för hästen med en gång. Vilket jag inte tror man ska göra.

Men det är kanske olika lärare.

Men alla gör vi olika.

Här sitter jag själv mitt i natten och kan inte sova, inte konstigt att ingen svara.. Nus ka jag sova..

Så nu slipper ni mej. God natt.

Jag har bara ögnat igenom tråden och förstår att många av er måste träffat på extremt dåliga exemplar av NH:are.

Min syn på NH är förståelse, känsla och insikt.

För många som sysslar med NH och bara kommer till den första randen av insikt så fastnar bara tekniken och 1-2-3 tänket.

Ofta är det DET man ser, någon som metodiskt och nästan robotliknande förhållningssätt, därför att det är det man kan och vet.
Nästan som när du är ny på jobbet och arbetar efter en lista, istället för känsla och timing.

Om jag går hotfullt mot en annan männsika så flyttar den sej.. Helt naturligt. Men varför ska man annvända sej av sånt?

När jag träffar mina vänner så går jag inte mot de och ska flytta på de mm. Jag vill ha kul med mina vänner och det handlar om förtroende.
Hästar flyttar varann i hagen mm det kan de göra med varann. Men varför ska vi hålla på?

När hästen väl kommer ut så annser jag att den hellre vill göra något annat. Som att bli riden eller gå ut och gå.

Jag vill inte att hästen ska se mej som en häst utan en människa. Vi kan aldrig lura de. De vet att de är större och kan sparka ihjäl oss. De bestämmer själva om de ska tilllåta oss att vara med de eller inte.

allt emd hästar handlar om tajming. Även lika mycket när jag rider så varför inte på marken? Varför skulle jag inet fatta det. När du rider är sittsen viktigast, med den får du med hela hästen. Det är en större tajmning än att springa runt på marken.

Jag som har börjat med en typ av ridkonst. Vi tänker alltid innan vi ex börjar trava, innan vi gör halt vi rider med tanken så mycket det går.

Nu kommer detta till en annan tråd som var för ett tag sen. Men jag tror att hästen vet vad vi tänker. Därför förstår ajg inte det här med kroppen.

IGENTLIGEN så tänker du flytta baken och du annvänder kroppen och hästen förstår vad du tänker. Det är inte häst språk utan telapati. Tro vad du vill, men så är jag helt säker med att det är.

Om du testar att rida din häst. Tänker bilden när du gör halt och du gör halt så stannar hästen. Du behöver inte många gånger innan du aldrig behöver göra halt signalen utan det räcker att du tänker bilden halt och hästen stannar.

Det tycker jag alla borde prova och se att det faktiskt funkar. Om man nu ska styra hästen med dess språk så räcker det med tanken. Vilket allt NH handlar om och även mycket ridstilar också...

Inget konstigt helt enkelt

Det hela handlar om när du jobbar på marken att du måste börja tänka mer på vad du gör och detta uppmärksammar hästen. Man blir helt lyrsikt. man pratar hästen språk. Om du alltid börjar tänka allt noga innan du handlar så är det bara upp i sadeln och prova.

Senast ändrad:

Jag antar att det var till mig, inte för att jag haft så många åsikter om det men...
Om jag går hotfullt mot en annan männsika så flyttar den sej.. Helt naturligt. Men varför ska man annvända sej av sånt?

Av vad? Kroppsspråk?

När jag träffar mina vänner så går jag inte mot de och ska flytta på de mm. Jag vill ha kul med mina vänner och det handlar om förtroende.
Hästar flyttar varann i hagen mm det kan de göra med varann. Men varför ska vi hålla på?

Ser du på hästarna som du ser på dina vänner?:confused:
Det största misstaget vi gör är att förmänskliga hästen. Det är stora flyktdjur och allt handlar egentligen (enligt mig) om att göra en onaturlig relation så naturlig och säker som möjligt. Så den blir bara positiv!

När hästen väl kommer ut så annser jag att den hellre vill göra något annat. Som att bli riden eller gå ut och gå.

Hästen är född till att röra sig. Man kan välja att göra det på ett så säkert sätt för båda som man bara kan, eller så inte.

Jag vill inte att hästen ska se mej som en häst utan en människa. Vi kan aldrig lura de. De vet att de är större och kan sparka ihjäl oss. De bestämmer själva om de ska tilllåta oss att vara med de eller inte.

Nej du lurar nog ingen häst skulle jag tro. Du kan aldrig ersätta en annan häst eller bli en flockledare, däremot kan du under den tid du är med din häst hantera situationen du/ni befinner er i på bästa sätt. Du kan leda situationen och hästen när ni väl "umgås".

Även lika mycket när jag rider så varför inte på marken? Varför skulle jag inet fatta det. När du rider är sittsen viktigast, med den får du med hela hästen. Det är en större tajmning än att springa runt på marken.

Här fattar jag inte alls vad du menar. Rida med sitsen...javisst...känsla...timing...

Jag som har börjat med en typ av ridkonst. Vi tänker alltid innan vi ex börjar trava, innan vi gör halt vi rider med tanken så mycket det går.

Vad bra att du tänker när du rider, så du vet var du ska. Känns bra! :D
Bra början på känsla och rida bara med vikter.

Nu kommer detta till en annan tråd som var för ett tag sen. Men jag tror att hästen vet vad vi tänker. Därför förstår ajg inte det här med kroppen.

Tja...jag vet inte.

Jag tror nog inte det är telepati, däremot är hästar betydligt känsligare än vad många tror.
Jag kunde på min förra häst göra samlade piruetter på långa tyglar. Jag ändrade då vinkeln på höften kanske 1 mm, och sänkte ena hälen 1 mm, och så gjorde vi en piruett.

En annan häst jag hade gick alltid åt det hållet jag kollade, för han känner när jag vrider på huvudet åt ett håll.
Tillomed min 5 åring som inte rids nämnvärt mkt vet att det är galopp som gäller när jag flyttar fram ena höften 2-3 mm.

Detta är saker som många inte tänker på, och många hästar som inte har tillräckligt balanserade/skickliga ryttare lär sig att ignorera så små signaler.

Men, telepati är det inte, bara god kommunikation!

Jag håller med dig i mkt, men inte om telepati i den utsträckningen, även om jag absolut tror att det kan förekomma till viss del.

Oavsett vilket system man använder i sin hantering så måste man ha känsla för hästen, har man inte det så tror jag att det inte spelar så stor roll vad för system man använder. Och har man väldigt stor känsla för hästen så kanske det funkar ganska bra oavsett vad man använder för system.

Sanio! Jag undrar när du ska sluta uttala dig om saker du inte har tillräcklig kunskap om. Minns vad du skrivit i tidigare trådar om ditt NH-hat. Du fördömmer och kritiserar saker du inte har en aning el begrepp om.
Samtidigt ser jag nu att du ger råd och tipsar om vad "en repviftare" har lärt dig?!!!? För det första undrar jag varför du går lektioner i något du verkar avsky mer något annat? Utifrån denna ringa kunskap vågar du dig ändå på att "tipsa" och "ge råd"(jag syftar på filmen med en ung Frieserhäst). Det är inte bra att utge sig för att vara bättre än man är och efter att tagit en lektion är man långt ifrån tillräckligt kunnig att hjälpa andra. Det är sådana som DU som ger NH ett dåligt rykte! Mycket oseriöst!

Du borde nog ha en tränare i det du gör. JAg skulle aldrig göra dessa metoder utan tränare.

Jag har en tränare, 1 gång i veckan! Jag har precis börjat med markarbete, och jag vet att jag har en lite otydlig kropsspråk, men visst måste jag lära mig nya saker????

För i tiden gick min frieser `över mig`. När jag stannade, gick han förbi. Han har stuckit en gång i skogen. Nu har jag börjat med en tränare, visst är det inte perfekt. Men vi lär oss saker båda två. Alla på stallet säger att min häst har blivit mycket lättare att hantera! Och om både hästen och jag tycker det är kul, och att vi går framåt, det är det viktigaste.

Visst finns det flera metoder, men jag är absolut nöjd med mitt sätt att träna! Även om det inte är perfekt:laugh:.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en tränare, 1 gång i veckan! Jag har precis börjat med markarbete, och jag vet att jag har en lite otydlig kropsspråk, men visst måste jag lära mig nya saker????

För i tiden gick min frieser `över mig`. När jag stannade, gick han förbi. Han har stuckit en gång i skogen. Nu har jag börjat med en tränare, visst är det inte perfekt. Men vi lär oss saker båda två. Alla på stallet säger att min häst har blivit mycket lättare att hantera! Och om både hästen och jag tycker det är kul, och att vi går framåt, det är det viktigaste.

Visst finns det flera metoder, men jag är absolut nöjd med mitt sätt att träna! Även om det inte är perfekt:laugh:.

Vem gör inte fel? Alla är vi nybörjare någon gång. Jag tycker det var jätteroligt att se din träning med din fina häst! Det syns att ni har tränat och kommit en bit på vägen. Jag har inte heller kommit så långt med min häst, men varje framsteg är underbart och gör att man kommer närmare sin häst, eller hur? :love: Tack för att du ville dela med dig av din träning. Jag vet inte om jag skulle våga med tanke på hur många förstå-sig-påare som sågar andra vid fotknölarna i denna och andra NH-trådar. Jag tycker du är modig!
Klart du ska vara nöjd med ditt sätt att träna, sedan är det bara att jobba på det tills det blir perfekt, men det tar TID, massa TID. Så länge man inte har bråttom, kan resultatet bara bli bra ;)

Jag har alltid varit intresserad av markarbete/kommunikation, mer än ridning. Jag har gjort både misstag och halvdanna saker, missat lite tecken och inte varit tydlig nog. Det gör jag än idag och oftast visar hästen det.

Jag har kommit en bit på vägen det har jag, men vägen är oändligt lång. Under denna tid jag sysslat med kommunikation- vad mycket man har lärt sig! Vad många AHA- upplevelser man varit med om. Men hur kan jag komma hit utan dessa misstag och halvdanna ting? Man måste få lära sig och då ingår både rätt och fel.

Ibland måste en häst som utför en viss övning under ridning få göra fel så att den kan förstå vad som är rätt sedan.

Javisst jag har läst, fått hjälp av vänner och instruktörer men det bästa man kan använda är sitt inre, känslan. Vissa har DET i kroppen, man ser och känner kanske mer än vad andra gör. Jag har lärt mig så mycket av egen erfarenhet, att sitta och titta på hästarna i hagen är det bästa jag vet, har jag gjort i många år. Har man den rätta känslan kan man komma hur långt som helst anser jag.Man kan inte gå efter en lista gör si och gör så, saknar man vilja, känsla och tro blir nog resultatet ganska kantigt.

Jag tycker absolut man ska gå till en tränare med sin häst om man inte KAN eller vill utvecklas. Men man skall våga testa och lita på sig själv ibland.

Även om du gör små små missar ibland så blir jag ändå glad av att se dig i filmen med din häst, du vill! Det är som du säger man kan inte vara perfekt och en lång väg är aldrig spikrak eller helt utan hinder. Men man måste våga ta sig förbi även om det är krokigt ibland.

O javisst man ska lyssna till lite på andra om det är något man själv kanske missat eller gör fel- men då skall man lyssna på RÄTT personer också o inte på någon okänd person som utstrålar negativa ting ute på ett forum.

Tro på dig själv och din häst först och främst:bow:

Men måste säga att vi har en rätt bra repviftare här omkring. Han tycker att vi ska ha 58% och hästen resten i att säga till om mm. Han berömmer mycket och hästarna gillar han.

Han gillar visserligen inte att jag pratar med min häst, men man kan inte tycka lika om allt. Sen att min häst inte gillar att jobba på marken. Det är en annan sak. Dagen efter på market träningen sprang min häst i från mej med öronen bakåt. Jag fick jaga henne. Vilket jag aldrig behövt göra innan. Så vi har bra kontakt uatn det och alla hästar passar inte för det helt enkelt..

Jag kan gissa vem 'repviftaren' är. Och ja, han är jätteduktig på det mesta som har med häst att göra. Men du måste sluta att skriva en massa konstigheter. Han har nog sagt att förhållandet borde innebära 51% ansvar till människan och 49% till hästen. Och jag tror inte att han har sagt att han inte GILLAR att du pratar med hästen. Kan tänka mig att han uppmärksammar dig på att ditt kroppsspråk automatiskt blir tydligare om du pratar mindre. Fast du tror ju inte på kroppsspråk. Och inte på NH. Avskyr Parelli. Djurplågeri. 'Den duktige repviftaren' har lärt sig av många andra duktiga hästkarlar genom åren. Om det är den som jag gissar, var kommer hans kunskap ifrån? Har du koll på det?

Du är nybörjare, och du kommenterar klippet med Friesern. Det är mycket i de kommentarerna och råden som är helt fel, och de flesta blir nog förvirrade. NHn vimlar redan av vanföreställningar och dåligt utövande. Det har gått troll i NH, Parelli, ledarskap, rädsla och jag vet inte allt! Vänta med expertutlåtandena tills du har utvecklat dig i några år.

Din häst och du har antagligen ett jättebra förhållande som det är. Du eller tränaren har alla gånger utmanat hästens redan bekväma relation genom någon form av krav vilket inte hästen uppskattade. Du behöver lära dig att göra saker och ting roliga samtidigt för hästen, och att motivera den så att den inte bygger upp motstånd utan istället intresse. Med tanke på din kunskapsnivå behöver du göra detta under guidning av tränaren eller kanske vara nöjd med det ni uppnår idag och inte utmana er relation vidare.

Min första tanke här var att du inte alls har kommunicerat på rätt sätt med din häst från marken. Kan du inte visa hur du gör? Mycket intresserad av ditt sätt att hantera hästar.

Att jag hatar eller annat var en viss PNH som även en hel del svenska repviftare också gör. Det var bra i början men blev något annat och det har inte bara en repviftare sagt utan flera som jag prata med.

Jag dömmde då det satt folk och dömmde mej och att alla andra som sitter med bett var häst misshandlare och alla som sitter på dressyr tävlingar är djurmisshandlare. Är inte det att dömma?

Jag säger då att man inte ska dra alla över en kant. Den ridningen handlar från grund och botten om samma saker som freestyl gör. Om man tittar på den ridningen jag börjat med nu så är det så :O)

Att jag sitter och kommenterar en film. Hade jag även gjort om jag sett en person annvända skänkeln i ett läge och be hästen flytta exempelvis baken och sen helt plötsligt annvänder skänkeln för tvärt om i ett annat läge.

Det är även som att lägga skänkel och slå med spö sammtidigt att inte ge en häst chansen, utan lägga på en förstärkning med en gång. Bara det att spöt ger inget obehag, men det gör repet i aniktet på hästen. Det hade jag och ni i frågesatt. Ni hade kallat det för djurmisshandel på hög nivå... Om jag gjort så.

Men varför är spö misshandel och inte att vifta ett rep i ansiktet på sin häst?

Det ser vem som helst. Då är alla ridlärare mm oseriös.

Som sagt det var en som satt och skrev att nu har jag varit på en dressyr tävling, men jag kunnde inte njuta pga av alla skarpa bett, sporrar mm. Sen blir man bästis med folk som gör detta varje dag, men fortsätter tycka jag är kass som rider med bett?
Mycket ska man vara med om.

Det är självklart att den träningen ger mycket, men all träning passar inte alla hästar. Så är det.

Folk som sitter ocln säger att andra inte kan ha någon som helst kännsla i sadeln om de inte har det på marken. Varför skulle man inte kunna nå den i just sadeln utan att hålla på, på marken?

Varför skulle det inte kunna vara så?

Bara för att ni inte har nått det i sadeln utan NH så kan ingen annan göra det? Då är det inte samma kännsla eller någon falsk kännsla? Som inte är samma?? Hästen är tvingad, man måste vara med om det för att förstå känslan???
BULL SHIT!
Och för mej tog det ett år med min häst och nu är vi där, i sadeln.

Jag har sett denna repviftare hållt på ett anntal lektioner och jag ville följa med innan, men då sa någon att han inte vill ha folk som tittar. Men det är alltid folk med som inte håller på och kollar. Så beviserligen ville man inte ha med mej.

När jag nu sett han hålla på med unghästar mm, är han väldigt bra. Men att tro att alla hästar fungerar samma är inte riktigt min grej. När man börjar med något nytt tar man det lugnt och hästen ska aldrig bli svettig då har man fel kontroll. Man ska ta mycket pauser och berömma. Vilket inte gjordes med min. Hon var helt svettig och stressad och det gick alldeles för fort för henne och min smak. Den personen sa själv att hon var svettig för att hon var stressad. Vilket är helt fel.

Vad jag ser om man LÄSER hela tråden är massa männsikor som nåt samma i sadeln utan NH på marken. Men ni har inte läst alla inlägg.

Den repviftare som tog min häst, berömde min häst för hennes snabbhet och tajming och allt. Vilket jag nåt av vanlig hantering.

Jag är uppväxt på ett Haflinger ställe där vi aldrig tränade att ha hästarna lösa, vi bara gjorde det. Vi tog med en häst ut i skogen när vi var ute och gick och den följde alltid med oss, sprang aldrig hem. De gick som hundar.

Vi red och bortsade mm, aldrig NH med tränare på marken.

MAn blir så arg när man ser en häst som man rider lös och så en massa skit om att det är frihet. En häst är så stor och stark att den alltid kan dra från oss. JAg har bara haft hästar som man inte kan utnyja för då blir man sparkad. Hästar som man måste ge och ta med för att få förtroende av. Dessa hästar som har egen vilja som kastar av mm och inte följer den röda tråden som alla andra. De är problem hästar, vilket jag HATAR!

Min häst gav sej inte för den repviftaren inte ens det sista. Hon ville sticka. Det räckte jag tog över och harkla mej så skärpte hon till sej. Hon blev lugn och fick stå en stund och pausa.

JAg har funderat fram och tillbaka och jag kan fortsätta om jag vill. Men då får jag ta henne själv. Jag tror han gick så fort fram för Manda förstår tajmning och är väldigt kännslig för kroppsspråk och att lyssna på männsikan. För det har jag tränat upp med henne.

I SADELN!!!!!!!!

I sadeln, i sadeln i sadeln!

Med exakt samma kännsla som ni har på marken. Min häst har det på marken med männsikor om man behandlar henne med respekt och balans gång. Fast jag tränat upp det i min dagliga hantering. Rycktat i timm vis, kastar grimmskaftet upp över halsen när jag ex ska ta av ett täcke (vilket många gör).

Jag kan ta över allt på min häst utan att hon rör ett öra, fast hon aldrig gjort det i Nh sammanhang. Man kan slänga Carot sticks över allt på henne. Man kan flytta baken bara att genom att titta på den.

Vilket jag ockå tränat upp med att min hästa ska lyssna på sin männsika.

Bara för att jag nästan endast rider så ska jag inte kunna ta på min häst över allt? Den ska inte ha förtroende för mej?? den hatar mej och är TVINGAD till allt? Så tänker ni bara ni ser ett bett?

OKUNSKAP på hög nivå, vill jag kalla det!!!
Jag har försökt så många gånger att förklara och få vissa att förstå, men en del bryr sej inte och då får det vara så.
JAg är dömnd orättvist och så ska det visst fortsätta vara. Då får det fortsätta som vanligt. Man kan inte acceptera mej för att jag har hittat känslan utan NH på marken.
Nu med en annan tränare än repviftaren. Allt kan bara bli bättre och det börjar det nu bli, hela tiden.

Ni skulle gärna få ta min häst på erat sätt men det skulle jag aldrig tilllåta. Pga av att hon sparkar alla okända som ställer krav på henne. Det är bara experter som rep viftaren jag har haft på min häst som får ta henne. Finns även några i stallet som skulle klara henne utan problem. Skulle kunna nämna 4 stycken personer.

Repviftaren vet vad han gör och tanken var att hon skulle bli bättre med okända. Men jag kom senare på att alla hästar så även hon mäter alla nya männsikor. Så det ger ingen nytta. Risken är att hon inte varnar utan slår med en gång IGEN. Vilket jag har fått bort en del..

Det du beskriver är okunskap, okunskap och åter okunskap. Krydda det med lite stuk "flickorna från klitteholm" och Gud vet allt.
Fördomar och okunskap finns överallt.
Fördomar spar dig tid, du slipper ödsla tid på att lära dig fakta är ett bra ordspråk.

Förr i tiden???
Du har en mkt ung häst.
att den stack ifrån dig i skogen med grimma på är inget konstigt alls. Man måste ju tänka på HÄSTENS säkerhet o inte vara nonchalant när det handlar om starka flyktdjur.

låter som du inte har kunskap om unghästar tidigare.

Alla hästar som hanteras o lärs blir bra med tiden.

nu tyckte jag att din approach var skaplig, men undrar hur det gick till de första gångerna.

Varför ska man själv vara så otydlig? Med vilken rätt anser man att hästen ska lära sig sådant när man själv inte vill gå ner på basicnivå?
att inte själv vara i rätt position när man vill "driva" den framåt? Orkar man inte flytta sig eller vad handlar det om.:confused: Det ska vara- dra i grimman o den ska helt plötsligt gå förbi- ngt som man har lärt den att den absolut inte får. Snacka om att hästen blir förvirrad innan den förstår ALLT.

Hästar som sedan rids in enligt detta mönster får endast röra sig genom vändning- det enda man har lärt hästen från marken. Istället för att den får vara naturlig- röra sig framåt.. okonstlat.

Förr i tiden???
Du har en mkt ung häst.
att den stack ifrån dig i skogen med grimma på är inget konstigt alls. Man måste ju tänka på HÄSTENS säkerhet o inte vara nonchalant när det handlar om starka flyktdjur.

låter som du inte har kunskap om unghästar tidigare.

Alla hästar som hanteras o lärs blir bra med tiden.

nu tyckte jag att din approach var skaplig, men undrar hur det gick till de första gångerna.

Varför ska man själv vara så otydlig? Med vilken rätt anser man att hästen ska lära sig sådant när man själv inte vill gå ner på basicnivå?
att inte själv vara i rätt position när man vill "driva" den framåt? Orkar man inte flytta sig eller vad handlar det om.:confused: Det ska vara- dra i grimman o den ska helt plötsligt gå förbi- ngt som man har lärt den att den absolut inte får. Snacka om att hästen blir förvirrad innan den förstår ALLT.

Hästar som sedan rids in enligt detta mönster får endast röra sig genom vändning- det enda man har lärt hästen från marken. Istället för att den får vara naturlig- röra sig framåt.. okonstlat.

Rent allmänt så använder du dig av det här forumet för att framhäva dig själv och klanka ner på andra. Du vill sätta reglerna för vem som borde få ha häst och under vilka premisser. Det fungerar inte så. Världen är inte perfekt. Ingen vet vem som gömmer sig bakom 'Axel' och om vad du uträttar för imponerande stordåd vet vi heller inget. I skrift övertygar du bara dem som liksom du får näring genom att vara genomgående negativ och pessimistisk och ÄNDLÖST nedlåtande mot oliktänkande. Du ser naturligtvis dig själv som kunnig och erfaren. Jag tvivlar inte på att du gör ditt bästa för att vara rättvis mot hästarna du umgås med, och att hästar är ditt liv och intresse sedan lång tid tillbaka. Men på samma sätt som du garanterat sågar mitt sätt med hästar, så ger jag inte så mycket för din attityd och vad jag tycker är din okunskap alla gånger. Det är faktiskt så att även jag har alltid haft hästar i mitt liv, jag har läst, observerat och letat kunskap och tränat upp känsla- jag är ganska orädd skulle man kunna säga, rider minst 5 timmar varje dag, både hoppar och rider dressyr förutom allt annat skoj det går att hitta på med hästarna. Kanske inte helt olik dig vad vet jag, men ändå milsvid skillnad.

Det är ju så dystert och oinspirerande att läsa dina gnälliga inlägg! Lighten up, och respektera nybörjarna lite grann, gör lite nytta med din erfarenhet om du nu vill framhäva den, när du ändå är inne på ett forum på internet och spenderar värdefull tid!;)

Du står för lika många sakfel i väldigt många sammanhang som vad Sanio gör. Du är inte påläst när du drar en massa duktiga hästmänniskor över din luskam, och lägger vissas misstag oerfarenhet på andra. Skumt.
Jag rider till exempel in många unghästar på ett år. Nummer ett, jag hindrar den aldrig från att röra sig framåt, då får vi problem. Framåt är bra! Jag har förberett den på massor av saker från marken. Hitta balans, följa tygeltag, flytta undan för tryck, ha eget ansvar för gångart och riktning bland annat. Allt tills vi uppnår känslomässig och fysisk avslappning. Det är uppvärmningen och förberedelserna i två- tre veckor. Sedan blir det väldigt enkelt att göra resten. Allt är självklart och invant och avspänt. Okonstlat...:) Att inte ta den här tiden och göra dessa förberedelser tycker JAG är ett mindre bra val.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka