Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Frågan tilkomm efter mitt inlägg, men jag svarar gärna.
Nej, jag är inte det minsta avundsjuk. Varför skulle jag vara det?
Jag skrev inte att allt var dåligt? Han är jätteduktig på lassokonster.

Däremot är det som han gör med hästen inte speciellt märkvärdigt i mina ögon.

Hanteringsmässigt har jag inga förebilder. Inga problem att hantera allehanda hästar själv heller för den delen.

Däremot beundrar jag Kyras och JW ridstilar/ridning.

Det vackra och härliga du efterfrågar får jag varje dag i umgänget med hästar. Som när man plockar ner det i sina beståndsdelar inte alls är speciellt märkvärdigt.:D

Jag håller med.. sånt där höll vi på med när jag gick på ridskolan för hmm 35 år sedan. då stod vi upp på hästarna och kastade hästskor runt en pinne, vi hade gymkhana och lekte indian och cowboy i grimma.

Som sagt han är en djävul på lassokonster om man nu tycker sånt är häftigt.

Jag är inte heller imponerad av själva hästdelen av det hela. Lassot däremot var imponerande!

Jag tror jag skulle kunna lära min 2 åring det där på typ 2 veckor om jag ville, om vi bortser från när hästen la sig ner, för jag har ännu inte kommit på någon metod att lära hästen det utan att det är minsta tvång i det, och därav har jag inte försökt med det, än.

Om man tittar noga på videon så ser det ut som om han har haft ett rep lindat om frambenet och dragit ner hästen den vägen. Om man nu då tycker det är vackert och bra....

Jag kollade bara helt sporadiskt på den på svt play men det var väl något sådant.

Frågan tilkomm efter mitt inlägg, men jag svarar gärna.
Nej, jag är inte det minsta avundsjuk. Varför skulle jag vara det?
Jag skrev inte att allt var dåligt? Han är jätteduktig på lassokonster.

Däremot är det som han gör med hästen inte speciellt märkvärdigt i mina ögon.

Hanteringsmässigt har jag inga förebilder. Inga problem att hantera allehanda hästar själv heller för den delen.

Däremot beundrar jag Kyras och JW ridstilar/ridning.

Det vackra och härliga du efterfrågar får jag varje dag i umgänget med hästar. Som när man plockar ner det i sina beståndsdelar inte alls är speciellt märkvärdigt.:D

Okej okej.

Om man tittar noga på videon så ser det ut som om han har haft ett rep lindat om frambenet och dragit ner hästen den vägen. Om man nu då tycker det är vackert och bra....

Han gör saker som idag kanske inte accepteras i allas ögon. Men det finns så mycket detaljer i det hela som man missar och inte vet om.
Min bästa vän var på en clinic hos han i somras och hade inte hon förklarat för mig detaljvis vad han vill få ut och hur han gör allt så hade nog jag också tyckt det kännt lite tvångsaktikgt.

O givet.. man kan inte gilla ALLT en tränare gör och alla behöver inte alls gilla hans metod :) Men jag brukar aldrig döma ut någon fören jag förstått det hela.

Senast ändrad:

Jo jag tyckte det med, och hästen verkade relativt ovillig, och därav är det inte en metod jag skulle vilja använda.
Men mina hästar litar iaf tillräckligt mkt på mig för att ligga kvar och låta mig göra vad som helst medans de ligger, och det är jag nöjd med än så länge!

Han gör saker som idag kanske inte accepteras i allas ögon. Men det finns så mycket detaljer i det hela som man missar och inte vet om.
Min bästa vän var på en clinic hos han i somras och hade inte hon förklarat för mig detaljvis vad han vill få ut och hur han gör allt så hade nog jag också tyckt det kännt lite tvångsaktikgt.

O givet.. man kan inte gilla ALLT en tränare gör och alla behöver inte alls gilla hans metod :) Men jag brukar aldrig döma ut någon fören jag förstått det hela.

Märlig inställning det där att bara man förstår tvånget så är det acceptabelt... kan inte låta bli att dra tankarna till barrering, rollkur, gummiband runt benen som påverkar rörelsemönstret och andra tvivelaktiga metoder.

Märlig inställning det där att bara man förstår tvånget så är det acceptabelt... kan inte låta bli att dra tankarna till barrering, rollkur, gummiband runt benen som påverkar rörelsemönstret och andra tvivelaktiga metoder.

Men det är just det, det är inget tvång, hästen får välja. Han har en mening med att sätta reb runt hela hästens kroppsdelar. Han vill lära hästen att inte fly då den är fast. Han vill få hästen att vänta istället för att dra sönder sig. Sämst på att förklara något jag nyss blivit insatt i. En som förstod bättre skulle förklara.

Sedan varför han använder repet för att lägga hästen har jag inte riktigt kommit underfund med faktiskt. Det kanske inte är något jag själv skulle göra på mina hästar heller men han har en massa andra bra ideer faktiskt. O att han gör bakåtvolter är inget jag blev imponerad över, jag tyckte det var lite fjantigt men det var inte det jag kollade efter heller. Jag förstår att han gör det för att det ska bli lite uppvisning.

Kan förstå om man inte riktigt fattar det häftiga med filmen om man inte vet historien och tanken bakom det hela. Jag hade också bara tyckt lassogrejen var häftigt.

Jag lade väl mer ut filmen just för detta tjat om "repviftare" skulle vara lite ironi med att han viftar en hel del men också visa att det inte är en dum grej.

Fast med det sättet att tänka så kan man ju oxå säga att hästen som barreras har ett val, den kan hoppa högre.

Men du menar att han binder fast hästen i alla dess kroppsdelar och så får den skylla sig själv om den försöker komma loss för då sliter den sönder sig :confused:

Oooh vilket trevligt val hästen har :crazy: Hästar är ju flyktdjur så det känns ju ganska taskigt kan ju jag tycka iallafall. Men jag förstår mig inte alls på NH det kan jag lätt erkänna.

låter som du inte har kunskap om unghästar tidigare.

Alla hästar som hanteras o lärs blir bra med tiden.

nu tyckte jag att din approach var skaplig, men undrar hur det gick till de första gångerna.

Varför ska man själv vara så otydlig?

Har haft flera unghästar, men vill inte säga att jag är jättedukigt. Jag vill gärna lära mig nya saker. Det där att det är otydlig.... Jag är inte van med mycket markarbete. Såklart är man inte säker när man lär sig nya saker. Det är som man lär sig köra bil. I början är man osäker, men om man har gjort det ett tag blir man mer van och säkrare.;)

Vad menar du med `din approach var skaplig, undrar hur det gick till de första gångarna`???? Tror du att jag har slagit min häst????:devil:

Men du menar att han binder fast hästen i alla dess kroppsdelar och så får den skylla sig själv om den försöker komma loss för då sliter den sönder sig :confused:

Oooh vilket trevligt val hästen har :crazy: Hästar är ju flyktdjur så det känns ju ganska taskigt kan ju jag tycka iallafall. Men jag förstår mig inte alls på NH det kan jag lätt erkänna.

Nej nej nej. Absolut inte. Han tar alltid hästens säkerhet först. Men han kan exempelvis låta lassot ligga runt svanken (heter det så?) Hästen lär springa och bocka i rundkorallen. Men han låter hästen bråka med sig själv tills han stannar och inser att det finns ingen mening med det och att stanna och vänta tills någon tar bort detta repet är en bättre lösning. Det var ett exempel. Det är väl mer "övningar" som får hästar att minska lite på sin flyktinstinkt FÖR att minska skadorna. En häst som fastnat i ett stängsel drar oftast i panik sönder sig.

Men NH och NH haka inte upp dig på ordet. Jag tror inte denna kille kallar detta NH.

Men det är detta jag menar. Du trodde hästen sliter sönder sig och får skylla sig själv vilket inte alls är sant! DÄRFÖR ska man inte döma för fort när man inte vet. Jag tycker man bör försöka lära sig det och försöka förstå meningen med det hela. Om man förstår och är insatt fast ändå inte gillar detta..så okej!

Man behöver inte alls gilla hans metod och det var inte meningen att vi skulle stanna kring filmen.

Jag tycker att ledarskap är viktigt!
Det är ju ledarskapet som gör att hästen följer dig och gör det du ber om. Jag tror däremot inte att man behöver göra en massa övningar som någon tar betalt för att lära ut för att uppnå ett ledarskap. Konsekvens och en fast men vänlig hand har funkat på alla hästar hittills i vårat stall. Markövningar är väl kanon men snarare för att man stärker banden till sin häst genom att hantera den än att man kan utföra en viss övning inom en viss "hästkultur".

Att leka med hästar är farligt och dumdristigt. Hästar leker HÅRT och vi människor är ömtåliga. Mina hästar får leka med sina hagkompisar. Med mig får de umgås, kela, arbeta och få beröm. Roligt kan man ha på annat sätt än genom lek!

Mvh JV

Jag anser mig mer ha "mammarollen" för att jag vet bättre.

Om man är mamma så vet man att det inte lönar att tjata eller köra med sina "ungar";)

Sen finns det ganska dåliga mammor....

Ni skulle gärna få ta min häst på erat sätt men det skulle jag aldrig tilllåta. Pga av att hon sparkar alla okända som ställer krav på henne. Det är bara experter som rep viftaren jag har haft på min häst som får ta henne. Finns även några i stallet som skulle klara henne utan problem. Skulle kunna nämna 4 stycken personer.

Jizzes, är du allvarlig? Hur kan du acceptera en häst som sparkar??? Snacka om häst som bestämmer och har inte det minsta respekt för människan....
Undra på att det är så många olyckor. Ursäkta att jag tar i men att acceptera att en häst sparkar mot människor medvetet finns i inte på min karta :mad:

Rolle
IpL

Se där, det var det jag misstänkte, du använder hästens språk ;)
Jag tror också att man måste leva med hästar varje dag för att lära sig individen-hästen, det räcker inte att gå på ridskola 2-3 gånger i veckan.

Att en del människor har "pondusen" medfött är helt klart, den gäller mellan människor också. Tror iofs att man kan träna upp det genom att vara medveten om hur man för sig, mentalt och därmed också kroppsligen.
Är det inte konstigt att vissa människor ofta/alltid får problemhästar, -hundar eller andra djur :cool:

Erfarenhet brukar jag vara försiktig med, man vet ju inte om det är ett års erfarenhet och en massa års upprepning ;):angel:

Rolle
IpL

Ledarskap ÄR viktigt.
Hästen är ett flockdjur som vill och ska
tillhöra en flock för att må bra.
Leda eller ledas.
Som hästägare leder man eller leds av ett djur på 600 kg,
hur man kommer till en säker vardag med sin häst är upp till
var och en. Och jag tycker det räcker med att leda
situationen, acceptera att du kan aldrig bli en flockledare
till fullo.

Just det, för hästen är det väldigt enkelt, leda eller ledas. Litar hästen inte på människan så måste hästen ta ansvaret, svårare än så är det inte ;)

Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka