Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Men om du läser det jag skrev så ser du att det var precis det jag menade. Varför skapa ett problem om det funkar?

Det är sådana här kommentarer som får mig att backa när folk börjar tala om ledarskap. Jag säger tvärtom att det finns en massa olika positioner inom en relation, inte bara leda eller ledas.

Vi (och alla flockdjur) varierar vem som har auktoritet beroende på den situation som vi är i, och vilka personer/individer som omger oss. Du har en positon på jobbet, en annan position hemma, en tredje i kompisgänget, en fjärde i relation till dina föräldrar, etc etc.

Jag vill ha sista ordet i de flesta hanterings och ridfrågor som rör mig och hästis - av säkerhetsskäl. Men jag "förlorar inte mark" för att jag låter hästis bestämma vissa saker.

Tvärtom är relationen levande och vi kommunicerar genom att byta positioner gentemot varandra. Jag visar respekt genom att inte (alltid) kräva total lydnad, att inte kräva en massa undergivenhetssignaler (sådana har du, waldorff, inte talat om explicit, men det brukar komma upp i andra diskussioner så jag nämnder det här ändå), att inte bossa utan ett för hästen tydligt syfte - helt enkelt genom att inte tänka hierarki, utan säkerhet, tydlighet och lugn. Det är för mig en ett traditionellt och enkelt sätt att se på hur hästar och människor bör interagera.

Hur kan du ha tydlighet när du byter roll helatiden? När du har olika regler olika dagar?

Jag förstår verkligen inte det.
Mina hästar skulle bli totalförvirrade.

Fast den amerikanska linjen är ju grundad på att hästar är vilda o gärna otäcka elaka rovdjur. En machokultur.

Tamhästar i S. som växer upp med välhanterade hästar lär ju sig genom att bara vara med. De har inte ett lika starkt flyktbetéende.

men skrämmer man hästen eller är orättvis o då uppfattas som "dum" eller "dominant"- vill den vara med sina artfränder endast. Inte konstigt alls.

Hur kan du ha tydlighet när du byter roll helatiden? När du har olika regler olika dagar?

Jah tror att Lager menar att hon överser med vissa saker, men har vissa krav o då alltid.

Ibland får mina hästar busa vid ridtur, men de tar om jag av någon anledning inte vill det denna stund- som att det kommer en bil mm. Blir inget tjafs alls. Så liten hjärna har de inte att de inte kan skilja på om saker o ting är av en anledning. De visar respekt tillbaka.

Nu får dessa inlägg från er två räcka.

Jag kommer hädanefter använda min kortlek. Jag vill inte höra att jag håller någon av er bakom ryggen, för det gör jag inte. Utan nu räcker det.

Jag önskar att alla håller god ton, håller sig till trådens ämne och inte drar alla människor över en kam om man inte är helt säker på vad man pratar om, utan att man kan erkänna att man inte kan allt/aldrig blir fullärd och i stället är intresserad av att lära sig mer.

Och framför allt. ANVÄND TRIANGELN och rapportera inlägg, i stället för att uttrycka er lika otrevligt som andra tillbaka på okunniga inlägg.

Mvh

moderator

Ja jag glömde bort att om man inte kan något om ämnet får man inte vara med...

Ursprungligen postat av fio
Men jag förstår mig inte alls på NH det kan jag lätt erkänna.

:grin:

Jag vet inte vad du pratar om.
Vem påstår det?
Jag antar att vi talar om hästar, hästar har exakt samma beteende.

Men om du läser det jag skrev så ser du att det var precis det jag menade. Varför skapa ett problem om det funkar?

Det förstod jag. Min undran gällde nog mer om hästen verkligen kan kallas dominant för att den inte gillar att bli bossad med - om den accepterar all hantering i övrigt?

Nu kanske vi går in på semantik, men som är hästen mjuk och vänlig i alla sammanhang som människan sätter den i - så förstår jag inte hur den kan kallas dominant och en ledare över sin människa. För mig blir det något av en tankevurpa. Att den inte vill bli bossad med (och dessutom av en total främlig) är inget konstigt, det vill inte hästis heller.

Djur ska inte per automatik behöva stå ut med allt som människor hittar på, de har rätt att markera och säga ifrån.

. Varför skulle jag då vilja bossa med den bara för att visa att jag kan?

Men jag förstår inte riktigt egentligen. Bossa? Jag är iaf inte ute efter att bossa. Det måste tydligen finnas tre olika personer i detta forum.

Nr 1 Dom som vill vara en kommandora/boss över sin häst
Nr 2 Dom som bara låter det vara
Nr 3 Dom som vill skapa en finare kommunikation med sin häst

Jag tror att Nr 2 inte har fått en klarhet vad många här inne på forumet menar och vill få ut som egentligen är Nr 3.

Vi bossar väl lika mycket uppe på ryggen i så fall? Varför ska vi välja att hästen skall gå över det diket? Ta den vägen? Hoppa över hindret? Gå si och så?

Djur ska inte per automatik behöva stå ut med allt som människor hittar på, de har rätt att markera och säga ifrån
:bow:

Många hästar vet bättre än människan i hur omgivningen ska uppföra sig. De tolererar inte heller hästar som inte vet bättre. Ordningsmännen. De sanna ledarna.

Det sägs att man ska lära av hästen, men görs det? Om man inte ens lyssnar.

Ooops.Där gick jag för långt!

Djur ska inte per automatik behöva stå ut med allt som människor hittar på, de har rätt att markera och säga ifrån.

Absolut men jag tycker du blandar ihop allt lite hullerombuller.
En häst skall kunna longeras utan problem, den skall även visa mig respekt tillbaka som jag visar den.

Om man tittar i en hästflock finns det faktiskt ledarhästar som egentligen inte är en bra ledare. Jag hade några goda exemplar här hemma. Min häst är en bra ledare, varnar först (vilket löser det hela) om inte lyfter han ett ben, mer har han inte behövt göra.

En annan sparkade och slog sönder hästarnas ben vilket inte alls var nödvändigt. Den hästen kan inte ha visat respekt för sin flock. Den hästen visade heller inte resepkt för mig eller någon annan.

Men jag förstår inte riktigt egentligen. Bossa? Jag är iaf inte ute efter att bossa. Det måste tydligen finnas tre olika personer i detta forum.

Nr 1 Dom som vill vara en kommandora/boss över sin häst
Nr 2 Dom som bara låter det vara
Nr 3 Dom som vill skapa en finare kommunikation med sin häst

Jag tror att Nr 2 inte har fått en klarhet vad många här inne på forumet menar och vill få ut som egentligen är Nr 3.

Vi bossar väl lika mycket uppe på ryggen i så fall? Varför ska vi välja att hästen skall gå över det diket? Ta den vägen? Hoppa över hindret? Gå si och så?
Nu skriver du att det bara är via NH som man kan få finare kommunikation:crazy:

Det hela handlar om hur man går tillväga. Vill man ha en slav eller få den att tycka att saker är roligt? Få den MED sig.

du kan aldrig tvinga en häst att hoppa 150 cm.

Tycker du det är rätt av en häst att attackera personen inne i ringen under longering?

Ska man inte kunna longera en häst nu heller:confused:

Longering= underlägset för hästen. Valde jag rätt ord tro.

Det handlar om att hela tiden byta regler, det finns fasta sådana som handlar om säkerhet för mig och hästen, exempelvis ingen häst kliver på mig, ingen häst sparkar på mig, man lyssnar om matte säger stopp, etc.

Att byta positon handlar om att kunna låta hästen bestämma vissa saker utan att jag tror att den därför kommer att ta över. Ungefär som axel skrev. Jag vill ha sista ordet om det behövs men jag har inga problem med att hästis tar intiviativ och föreslår saker - och då kan vi mycket väl göra så som han vill.

Praktisk exempel:
Hästis vill inte gå in i stallet för att bli ryktad och få lunch innan ridtur. Han stannar, backar ett steg, höjer huvudet. Då kan jag antingen bestämma att "nej, vi ska minsann in i stallet" och ta in honom ändå (kanske regnar det, kanske ska hovis komma...). Eller så kan jag säga,"ok, vi kan stå ute vid uppbindingsplatsen" och ge hö samt rykta honom där. Får han bestämma så tror jag inte att han genast mentalt kommer att klättra några pinnhål i någon hierarkiskala, utan att han blir bara glad för att han fick stå ute idag... Väldigt odramatiskt helt enkelt.

Detsamma om vi är ute och rider, han kan föreslå att vi går en viss runda och det kan vi göra, eller inte - beroende på vad vi har tid med. Men att han får bestämma då betyder inte att han kommer vägra lyssna vid senare tillfälle. Liksom han kan få lov att fjolla runt lite om det är kul på ängen med all snön, men kommer det en annan häst eller lös hund så måste kan lyssna på mig igen.

Det hela handlar om hur man går tillväga. Vill man ha en slav eller få den att tycka att saker är roligt? Få den MED sig.

Det vet jag att det går! Det gäller bara att vara tillräckligt duktig på att bossa och trycka ner hästen så att den inte vågar nåt annat!

Men sedan kommer ju hästen inte tycka att det är roligt, men bryr man sig inte om djuret utan bara ser det som en tävlingsmaskin eller liknande så behöver man ju inte bry sig om det. :cool:

Varför attackerar en häst?

Om man lär den i lugn o ro att detta har ett syfte så kommer inga attacker.
Däremot... om man betér sig som ett rovdjur o hästen inte kan få fly.. ja då kan en attack komma.

Hästen förstår inte o då får man som människa hitta ett annat sätt som gör att den gör så. Allt med ett lugnt o tryggt förfarande.

Du missuppfattar ju mig.
NH sysslar jag ju inte ens med.

Det jag menade med det jag skrev var att många verkar tro att allt vi gör med hästen är för att vara en kommandora. Vilket inte stämmer. Ja visst det finns säkert sådana folk också, men jag tycket många här inne är ute efter samma sak som jag.

Jag vill komma till något längre med min häst. Vissa duger med att hästen leds problemfritt där bakom, står stilla vid borstning, gör inga dumheter. Absolut inga problem, men JAG har ett annat intresse som jag brinner stark för. Jag vill nå min häst på djupet.

Det vet jag att det går! Det gäller bara att vara tillräckligt duktig på att bossa och trycka ner hästen så att den inte vågar nåt annat!

Men sedan kommer ju hästen inte tycka att det är roligt, men bryr man sig inte om djuret utan bara ser det som en tävlingsmaskin eller liknande så behöver man ju inte bry sig om det. :cool:
Kanske ett hinder, men inte en bana. Den stannar.

Du kanske har sett att världseliten i hoppning tillåter ett o annat. T.ex bakutsparkar just för att inte kuva dem. Du kan aldrig få resultat om du inte har den med dig.. i längden.

Varför attackerar en häst?

Om man lär den i lugn o ro att detta har ett syfte så kommer inga attacker.
Däremot... om man betér sig som ett rovdjur o hästen inte kan få fly.. ja då kan en attack komma.

Hästen förstår inte o då får man som människa hitta ett annat sätt som gör att den gör så. Allt med ett lugnt o tryggt förfarande.

Tydligen.

Men vi har säkert upplevt olika saker med olika hästar. Jag vet vad det var för typ av häst och jag vet vad jag gjorde. Lugnet måste man alltid ha, annars kan man lika gärna säga bye bye.

Det låter som ditt intresse är mest av markhantering.

Har man hästarna länge så lär man känna dem mkt väl o hästen kan troligen läsa av en själv ännu bättre- instinktdjuret.

Ju fler erfarenheter som man upplever tillsammans ju starkare band får man o det kan upplevas som telepati.

Tydligen.

Men vi har säkert upplevt olika saker med olika hästar. Jag vet vad det var för typ av häst och jag vet vad jag gjorde. Lugnet måste man alltid ha, annars kan man lika gärna säga bye bye.

Vi kan nog vända på det. Hästen visste direkt vad du var för typ.

Jag har aldrig blivit attackerad av ngn häst. Jag undrar varför.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka