Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är sådana här kommentarer som får mig att backa när folk börjar tala om ledarskap. Jag säger tvärtom att det finns en massa olika positioner inom en relation, inte bara leda eller ledas.
Vi (och alla flockdjur) varierar vem som har auktoritet beroende på den situation som vi är i, och vilka personer/individer som omger oss. Du har en positon på jobbet, en annan position hemma, en tredje i kompisgänget, en fjärde i relation till dina föräldrar, etc etc.
Jag vill ha sista ordet i de flesta hanterings och ridfrågor som rör mig och hästis - av säkerhetsskäl. Men jag "förlorar inte mark" för att jag låter hästis bestämma vissa saker.
Tvärtom är relationen levande och vi kommunicerar genom att byta positioner gentemot varandra. Jag visar respekt genom att inte (alltid) kräva total lydnad, att inte kräva en massa undergivenhetssignaler (sådana har du, waldorff, inte talat om explicit, men det brukar komma upp i andra diskussioner så jag nämnder det här ändå), att inte bossa utan ett för hästen tydligt syfte - helt enkelt genom att inte tänka hierarki, utan säkerhet, tydlighet och lugn. Det är för mig en ett traditionellt och enkelt sätt att se på hur hästar och människor bör interagera.
Jah tror att Lager menar att hon överser med vissa saker, men har vissa krav o då alltid.Hur kan du ha tydlighet när du byter roll helatiden? När du har olika regler olika dagar?
Jag förstår verkligen inte det.
Mina hästar skulle bli totalförvirrade.
Nu får dessa inlägg från er två räcka.
Jag kommer hädanefter använda min kortlek. Jag vill inte höra att jag håller någon av er bakom ryggen, för det gör jag inte. Utan nu räcker det.
Jag önskar att alla håller god ton, håller sig till trådens ämne och inte drar alla människor över en kam om man inte är helt säker på vad man pratar om, utan att man kan erkänna att man inte kan allt/aldrig blir fullärd och i stället är intresserad av att lära sig mer.
Och framför allt. ANVÄND TRIANGELN och rapportera inlägg, i stället för att uttrycka er lika otrevligt som andra tillbaka på okunniga inlägg.
Mvh
moderator
Ursprungligen postat av fio
Men jag förstår mig inte alls på NH det kan jag lätt erkänna.
Men om du läser det jag skrev så ser du att det var precis det jag menade. Varför skapa ett problem om det funkar?
. Varför skulle jag då vilja bossa med den bara för att visa att jag kan?
Djur ska inte per automatik behöva stå ut med allt som människor hittar på, de har rätt att markera och säga ifrån
Djur ska inte per automatik behöva stå ut med allt som människor hittar på, de har rätt att markera och säga ifrån.
Nu skriver du att det bara är via NH som man kan få finare kommunikationMen jag förstår inte riktigt egentligen. Bossa? Jag är iaf inte ute efter att bossa. Det måste tydligen finnas tre olika personer i detta forum.
Nr 1 Dom som vill vara en kommandora/boss över sin häst
Nr 2 Dom som bara låter det vara
Nr 3 Dom som vill skapa en finare kommunikation med sin häst
Jag tror att Nr 2 inte har fått en klarhet vad många här inne på forumet menar och vill få ut som egentligen är Nr 3.
Vi bossar väl lika mycket uppe på ryggen i så fall? Varför ska vi välja att hästen skall gå över det diket? Ta den vägen? Hoppa över hindret? Gå si och så?
Men om du läser det jag skrev så ser du att det var precis det jag menade. Varför skapa ett problem om det funkar?
Hur kan du ha tydlighet när du byter roll helatiden? När du har olika regler olika dagar?
Jag förstår verkligen inte det.
Mina hästar skulle bli totalförvirrade.
Nu skriver du att det bara är via NH som man kan få finare kommunikation
Det hela handlar om hur man går tillväga. Vill man ha en slav eller få den att tycka att saker är roligt? Få den MED sig.
du kan aldrig tvinga en häst att hoppa 150 cm.
Nu skriver du att det bara är via NH som man kan få finare kommunikation
Det hela handlar om hur man går tillväga. Vill man ha en slav eller få den att tycka att saker är roligt? Få den MED sig.
du kan aldrig tvinga en häst att hoppa 150 cm.
Kanske ett hinder, men inte en bana. Den stannar.Det vet jag att det går! Det gäller bara att vara tillräckligt duktig på att bossa och trycka ner hästen så att den inte vågar nåt annat!
Men sedan kommer ju hästen inte tycka att det är roligt, men bryr man sig inte om djuret utan bara ser det som en tävlingsmaskin eller liknande så behöver man ju inte bry sig om det.
Varför attackerar en häst?
Om man lär den i lugn o ro att detta har ett syfte så kommer inga attacker.
Däremot... om man betér sig som ett rovdjur o hästen inte kan få fly.. ja då kan en attack komma.
Hästen förstår inte o då får man som människa hitta ett annat sätt som gör att den gör så. Allt med ett lugnt o tryggt förfarande.
Tydligen.
Men vi har säkert upplevt olika saker med olika hästar. Jag vet vad det var för typ av häst och jag vet vad jag gjorde. Lugnet måste man alltid ha, annars kan man lika gärna säga bye bye.