Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Som jag ser det har man två val.
Och väljer man att ledas så blir tillvaron
därefter. En del vill hellre ha det så!
Så till TS: ledarskap viktigt?
För mig ja. För en annan kanske inte :)

Oj jag fattade inte vad du mena, jag är lite snurrig ibland:D
För mig är ledarskap viktigt iaf.

Problemet är väl vad var och en menar med NH. Det grundar sig på något som har sina rötter redan av greken Xenofon (430-355 f.Kr.)
Grunden är ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk.

Därefter har flera kända jobbat med det som bakgrund med lite olika metoder. Den som för c:a 30 år sedan började använde en mer långtgående systematiserad variant rent kommersiellt var Pat Parelli som det nyligen var lite skriverier om.
Andra som använder sina egna metoder med samma grund är:
Marty Roberts
John Moore
Klaus Ferdinand Hempfling
Marty Marten
Ray Hunt
m.fl.

Det är nog det att det finns så många olika varianter som gör att folk har olika uppfattnig om NH. Men jag har svårt att inte hålla med om grunden:ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk. vilket, om man gör rätt, leder till att hästen har förtroende för dig.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag tror att Hempfling nog aldrig har velat förknippts med nh dock. Och om man jämför Hempfling och Monty så är det ju ljusår mellan deras mål, metoder och psykologi. Anser jag...

Jag tror att Hempfling nog aldrig har velat förknippts med nh dock. Och om man jämför Hempfling och Monty så är det ju ljusår mellan deras mål, metoder och psykologi. Anser jag...

O kan Monty mer än Join up? Är han en riktig hästmänniska? Jag har inte sett så mycket mer därför jag frågar.

Just det, för hästen är det väldigt enkelt, leda eller ledas. Litar hästen inte på människan så måste hästen ta ansvaret, svårare än så är det inte ;)

Rolle
IpL

Varför måste då alla NH människor hålla på så jäkla mkt med ditten och datten och rep hit och dit :confused: Litar inga hästar på deras NH människor tro ??

Jag har aldrig tränat mina hästar till att inte få panik eller fly.. trasslar dom in sig i täcken och bensnören eller sitter fast så står dom still tills dom får hjälp.. Skulle dom få för sig att inte vilja gå in i trailern en dag så ber jag dom bara att sluta tramsa så går dom in.. jag läser om folk som skriker halleluja för att hästarna inte fullkomligt flippar ut när dom glömt knäppa upp gjordar eller bensnören och så ger dom all credit till deras NH-träning :confused:

VAD är det för hästar som NH människor har egentligen undrar jag som behöver all denna träning i hantering för att funka :confused:

Dom som sysslar med inlärning och trix är ju en helt annan sak, det kan ju vara en bra mental träning för hästar som kanske inte arbetar så mkt fysiskt eller psykiskt i själva ridningen. Hästar tycker det ju är roligt att få lära sig nya saker.

Ska erkänna att jag inte är ngn monty-expert efter som att jag fått ett dåligt intryck av honom och därför inte fokuserat på att ta reda på mer. Men enl det jag har sett har han nog ett relativt komplett koncept men jag anser att det bygger på att kuva och trycka ner hästen till underkastelse -både fysiskt och psykiskt. Hans teorier håller inte och han utgår inte från häst-vs-häst-beteende utan från häst-vs-rovdjur. Anser jag. Ännu en anledning för mig att vända ryggen åt nh efter som att han är en accepterad och respekterad representant för det begreppet.

Varför kan du inte hålla dig till trådens ämne och låta bli att vädra din okunnighet beträffande NH? Som omväxling?

Du tillhör eventuellt dom som klarar sitt hästägande galant utan att behöva reflektera över hur du ska göra eller varför. Men majoriteten har inte detta medfött, vilket syns tydligt om man läser olika trådar. Skulle tro att c:a 99,9% av deltagarna här är rädda för att göra något med sin häst som får den att gripas av panik! Dom saknar medfödd känsla för ledarskap, hur man uppnår det och vad det innebär. Varför skulle det vara fel att lära sig om detta med ledarskap och allt som följer med ett gott sådant?

LIA

Jag tillhör inte beundrarna av Monty och tycker avgjort illa om hans användande av join-up. Hans sätt att uppnå "ledarskap" är inte för mig.

NH-levande LIA

Skulle tro att c:a 99,9% av deltagarna här är rädda för att göra något med sin häst som får den att gripas av panik! Dom saknar medfödd känsla för ledarskap, hur man uppnår det och vad det innebär. Varför skulle det vara fel att lära sig om detta med ledarskap och allt som följer med ett gott sådant?

LIA

Jag håller faktiskt med dig här. Med detta medför (som jag nämnt tidigare) en häst som inte behöver någon ledare, hästen är så snäll och behöver inte tränas med en massa nh- tjafs - kan detta bero på att ägaren inte krävt eller utsatt hästen i den situationen där det krävs en stark ledare!

Exempelvis en kallblodstravare jag hade. Grymt trevlig individ, ranglåg, liten mes. Tills jag började arbeta honom från marken, longering, förflyttningar o.s.v. Då visade det sig att han var en väldigt väldigt dominant häst.
Barn fick sitta på hans rygg, borsta, leda o ja han var snäll men så fort det kom att man krävde något av honom klev den dominanta herren in.

En människa som inte hade det intresset jag har- alltså arbete från marken- hade sagt att han var världens snällaste, ranglåg och lydigaste häst. Dom hade missat en del av hästen.

Det är väldigt ofta att dominanta hästar uppfattas som ranglåga.
Just därför att man inte ifrågasätter dem.

Och här anser jag att "NH" allmänt har en bångstyrig uppgift.

Exempel:
"Någon" tar hjälp (kanske i en lastningsfråga) av en (för mig ofta oerfaren) NH:are som berättar att "han dominerar dig...eller han visar ingen respekt...eller du har inget ledarskap över din häst" .

Bubblan spricker och hästägaren känner sig dum och ifrågasatt.
"Jaha...här står jag med en häst som pissar på mig och är direkt livsfarlig"

Det skapas en frustration över vetskapen att man inte klarar upp situationen som faktiskt funkat ganska bra (kanske mycket för att hästen har lett, ägaren har uppfattat hästen som ranglåg och allt har flutit på bra).
Och så kommer någon och talar om att korthuset håller på att rasa.
Eller HAR rasat.
Frustrationen tar vid och ingen hjälper till att första skillnaderna mellan accepetans och tolerans, dominans och vad som egentligen är problemet.

Så vad man egentligen hade kunnat fråga: är detta ett problem för dig? Fungerar det bra - fortsätt! Även om hästen är dominant i det den gör så lider ingen direkt utav det.

Så vaaaaarför rota i det? Det blir bara frusteration över situationen.
Ofta ofta får alla NH skit av det, just för att en mindre erfaren/begåvad/insiktsfull person har "in the name of NH" talat om detta, som ett allmänt konstaterande.
Sånt kan irritera mig något fruktansvärt!

Pedagogik är ett bra redskap...lyhördhet och en gnutta insikt i att man inte behöver frälsa alla med sina "teorier".
Dom som inte är intresserade lyssnar ändå inte och dom som har dömt har redan bestämt sig.
So be it.

Därför rekommenderar jag alla att ta hjälp, eller lyssna på dem som är utbildade och kan tala för sin sak på ett fackamanna och korrektmässigt sätt.
Om man inte köper det så skit i det, men skippa alla wanna be:are.Dom är pinsamma och tröttsamma!

Varför måste då alla NH människor hålla på så jäkla mkt med ditten och datten och rep hit och dit :confused: Litar inga hästar på deras NH människor tro ??

Jag har aldrig tränat mina hästar till att inte få panik eller fly.. trasslar dom in sig i täcken och bensnören eller sitter fast så står dom still tills dom får hjälp.. Skulle dom få för sig att inte vilja gå in i trailern en dag så ber jag dom bara att sluta tramsa så går dom in.. jag läser om folk som skriker halleluja för att hästarna inte fullkomligt flippar ut när dom glömt knäppa upp gjordar eller bensnören och så ger dom all credit till deras NH-träning :confused:

VAD är det för hästar som NH människor har egentligen undrar jag som behöver all denna träning i hantering för att funka :confused:

Dom som sysslar med inlärning och trix är ju en helt annan sak, det kan ju vara en bra mental träning för hästar som kanske inte arbetar så mkt fysiskt eller psykiskt i själva ridningen. Hästar tycker det ju är roligt att få lära sig nya saker.

Varför kan du inte hålla dig till trådens ämne och låta bli att vädra din okunnighet beträffande NH? Som omväxling?

Du tillhör eventuellt dom som klarar sitt hästägande galant utan att behöva reflektera över hur du ska göra eller varför. Men majoriteten har inte detta medfött, vilket syns tydligt om man läser olika trådar. Skulle tro att c:a 99,9% av deltagarna här är rädda för att göra något med sin häst som får den att gripas av panik! Dom saknar medfödd känsla för ledarskap, hur man uppnår det och vad det innebär. Varför skulle det vara fel att lära sig om detta med ledarskap och allt som följer med ett gott sådant?

LIA

Nu får dessa inlägg från er två räcka.

Jag kommer hädanefter använda min kortlek. Jag vill inte höra att jag håller någon av er bakom ryggen, för det gör jag inte. Utan nu räcker det.

Jag önskar att alla håller god ton, håller sig till trådens ämne och inte drar alla människor över en kam om man inte är helt säker på vad man pratar om, utan att man kan erkänna att man inte kan allt/aldrig blir fullärd och i stället är intresserad av att lära sig mer.

Och framför allt. ANVÄND TRIANGELN och rapportera inlägg, i stället för att uttrycka er lika otrevligt som andra tillbaka på okunniga inlägg.

Mvh

moderator

Senast ändrad:

Du menade att har det funkat bra hitills= börja inte med markträning, kommunication, nh? Som kan börja förstöra.

Jag vill bara förstå ditt inlägg :)

Jag håller faktiskt med dig här. Med detta medför (som jag nämnt tidigare) en häst som inte behöver någon ledare, hästen är så snäll och behöver inte tränas med en massa nh- tjafs - kan detta bero på att ägaren inte krävt eller utsatt hästen i den situationen där det krävs en stark ledare!

Exempelvis en kallblodstravare jag hade. Grymt trevlig individ, ranglåg, liten mes. Tills jag började arbeta honom från marken, longering, förflyttningar o.s.v. Då visade det sig att han var en väldigt väldigt dominant häst.
Barn fick sitta på hans rygg, borsta, leda o ja han var snäll men så fort det kom att man krävde något av honom klev den dominanta herren in.

En människa som inte hade det intresset jag har- alltså arbete från marken- hade sagt att han var världens snällaste, ranglåg och lydigaste häst. Dom hade missat en del av hästen.

Tolkar jag det rätt så bör man träna NH för att det ska gå att träna NH med hästen? Det behövdes ju inte tidigare eller hur?

Det kan ju faktiskt också vara att hästen inte gillade att bli bossad med och därför protesterar. Lösningar för hanteringsproblem bör man väl ändå ta till om man har problem, inte för att skapa problem och sedan lösa dem?

Ja delvis.
Man kan skapa ett problem av nåt som inte behöver vara ett.
En jättedominant häst kan vara den bästa ledaren av en människa som inte gör anspråk.

Det kan ju faktiskt också vara att hästen inte gillade att bli bossad med och därför protesterar. Lösningar för hanteringsproblem bör man väl ändå ta till om man har problem, inte för att skapa problem och sedan lösa dem?

Så tänker jag också. Angrip problemen när de ev. uppkommer.

Exemplet med nordisen känner jag igen från en kompis häst, också nordis. H*n var av ren nyfikenhet med på NH-kurs med denna häst. Hästen var otroooligt snäll i all hantering och ridning, en riktig "maskot" som glatt ställde upp på allt. NH-tränaren provocerade dock hästen så till den milda grad att han till slut inte hade någon annan utväg än att gå till attack. Varpå han bedömdes som "farlig"...
Kompisen åkte hem med sin "farliga" häst och fortsatte livet som allas favorit. Ursnäll häst som inte gjorde en fluga förnär.

Varför provocera fram problem?

Det är sådana här kommentarer som får mig att backa när folk börjar tala om ledarskap. Jag säger tvärtom att det finns en massa olika positioner inom en relation, inte bara leda eller ledas.

Vi (och alla flockdjur) varierar vem som har auktoritet beroende på den situation som vi är i, och vilka personer/individer som omger oss. Du har en positon på jobbet, en annan position hemma, en tredje i kompisgänget, en fjärde i relation till dina föräldrar, etc etc.

Jag vill ha sista ordet i de flesta hanterings och ridfrågor som rör mig och hästis - av säkerhetsskäl. Men jag "förlorar inte mark" för att jag låter hästis bestämma vissa saker.

Tvärtom är relationen levande och vi kommunicerar genom att byta positioner gentemot varandra. Jag visar respekt genom att inte (alltid) kräva total lydnad, att inte kräva en massa undergivenhetssignaler (sådana har du, waldorff, inte talat om explicit, men det brukar komma upp i andra diskussioner så jag nämnder det här ändå), att inte bossa utan ett för hästen tydligt syfte - helt enkelt genom att inte tänka hierarki, utan säkerhet, tydlighet och lugn. Det är för mig en ett traditionellt och enkelt sätt att se på hur hästar och människor bör interagera.

Tolkar jag det rätt så bör man träna NH för att det ska gå att träna NH med hästen? Det behövdes ju inte tidigare eller hur?

Nu var detta ett exempel på vad jag menade, egentligen skall jag inte behöva berätta grundligt om denna häst men okej. Han var 5 år, bara gått på travet. Nyss inriden. Hästen gick att ledas, borstas, hämtas från hagen mm. När vi sedan skulle utbilda honom från ryggen började vi från marken, förflyttningar o.s.v Jag är även intresserad av tricks och testade detta på hästen.

Jag tränar inte NH, jag kommunicerar och vill bygga ett starkare band med hästen, underlätta för ridning o.s.v.

Som en tränare sa (har man börjat rota i boet kan de även börja (ifrågasätta)

Ingen hade krävt något i denna hästens liv, han hade sprungit rätt fram med vagn bakom. När jag då kom in i hans liv och började kräva hände något.

Det är så, jag vill kunna göra allt med min häst, jag vill inte känna att - nej den här hästen kan jag inte longera då attackerar han mig i mitten.

Hästen och jag trivdes inte ihop och han passade inte inför det jag höll på med, så han såldes till en människa som passar honom ypperligt:)

Ja delvis.
Man kan skapa ett problem av nåt som inte behöver vara ett.
En jättedominant häst kan vara den bästa ledaren av en människa som inte gör anspråk.

Sitter jag där med en häst som gör allt jag ber den om -den går fram överallt i skogen, den lyssnar utmärkt under träning på bana, den är lätt att hantera... etc. Varför skulle jag då vilja bossa med den bara för att visa att jag kan?

Att en häst blir provocerad av att bli runtskuffad utan anledning behöver inte betyda att det är en svårhanterlig häst, liksom det inte heller behöer betyda att hästen någonsin kommer att bli svårhanterlig så länge den behandlas med respekt.

Fast så tänker inte jag. Därför att hästar har inte dom valen att inte gå på instinkter. De är hästar, som fungerat på ett vid i tusentals år. Och kommer fortsätta, det är upp till oss att lära oss förstå. Hästhantering är inte svart eller vit utan har en massa nyanser. Situationer, bakgrund, kön, horsenalitys mm mm avgör hur vi måste och bör förhålla oss. Samt vilken människa du själv är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 866
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka