Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som jag ser det har man två val.
Och väljer man att ledas så blir tillvaron
därefter. En del vill hellre ha det så!
Så till TS: ledarskap viktigt?
För mig ja. För en annan kanske inte
Problemet är väl vad var och en menar med NH. Det grundar sig på något som har sina rötter redan av greken Xenofon (430-355 f.Kr.)
Grunden är ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk.
Därefter har flera kända jobbat med det som bakgrund med lite olika metoder. Den som för c:a 30 år sedan började använde en mer långtgående systematiserad variant rent kommersiellt var Pat Parelli som det nyligen var lite skriverier om.
Andra som använder sina egna metoder med samma grund är:
Marty Roberts
John Moore
Klaus Ferdinand Hempfling
Marty Marten
Ray Hunt
m.fl.
Det är nog det att det finns så många olika varianter som gör att folk har olika uppfattnig om NH. Men jag har svårt att inte hålla med om grunden:ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk. vilket, om man gör rätt, leder till att hästen har förtroende för dig.
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
Jag tror att Hempfling nog aldrig har velat förknippts med nh dock. Och om man jämför Hempfling och Monty så är det ju ljusår mellan deras mål, metoder och psykologi. Anser jag...
Just det, för hästen är det väldigt enkelt, leda eller ledas. Litar hästen inte på människan så måste hästen ta ansvaret, svårare än så är det inte
Rolle
IpL
Skulle tro att c:a 99,9% av deltagarna här är rädda för att göra något med sin häst som får den att gripas av panik! Dom saknar medfödd känsla för ledarskap, hur man uppnår det och vad det innebär. Varför skulle det vara fel att lära sig om detta med ledarskap och allt som följer med ett gott sådant?
LIA
Varför måste då alla NH människor hålla på så jäkla mkt med ditten och datten och rep hit och dit Litar inga hästar på deras NH människor tro ??
Jag har aldrig tränat mina hästar till att inte få panik eller fly.. trasslar dom in sig i täcken och bensnören eller sitter fast så står dom still tills dom får hjälp.. Skulle dom få för sig att inte vilja gå in i trailern en dag så ber jag dom bara att sluta tramsa så går dom in.. jag läser om folk som skriker halleluja för att hästarna inte fullkomligt flippar ut när dom glömt knäppa upp gjordar eller bensnören och så ger dom all credit till deras NH-träning
VAD är det för hästar som NH människor har egentligen undrar jag som behöver all denna träning i hantering för att funka
Dom som sysslar med inlärning och trix är ju en helt annan sak, det kan ju vara en bra mental träning för hästar som kanske inte arbetar så mkt fysiskt eller psykiskt i själva ridningen. Hästar tycker det ju är roligt att få lära sig nya saker.
Varför kan du inte hålla dig till trådens ämne och låta bli att vädra din okunnighet beträffande NH? Som omväxling?
Du tillhör eventuellt dom som klarar sitt hästägande galant utan att behöva reflektera över hur du ska göra eller varför. Men majoriteten har inte detta medfött, vilket syns tydligt om man läser olika trådar. Skulle tro att c:a 99,9% av deltagarna här är rädda för att göra något med sin häst som får den att gripas av panik! Dom saknar medfödd känsla för ledarskap, hur man uppnår det och vad det innebär. Varför skulle det vara fel att lära sig om detta med ledarskap och allt som följer med ett gott sådant?
LIA
Jag håller faktiskt med dig här. Med detta medför (som jag nämnt tidigare) en häst som inte behöver någon ledare, hästen är så snäll och behöver inte tränas med en massa nh- tjafs - kan detta bero på att ägaren inte krävt eller utsatt hästen i den situationen där det krävs en stark ledare!
Exempelvis en kallblodstravare jag hade. Grymt trevlig individ, ranglåg, liten mes. Tills jag började arbeta honom från marken, longering, förflyttningar o.s.v. Då visade det sig att han var en väldigt väldigt dominant häst.
Barn fick sitta på hans rygg, borsta, leda o ja han var snäll men så fort det kom att man krävde något av honom klev den dominanta herren in.
En människa som inte hade det intresset jag har- alltså arbete från marken- hade sagt att han var världens snällaste, ranglåg och lydigaste häst. Dom hade missat en del av hästen.
Det kan ju faktiskt också vara att hästen inte gillade att bli bossad med och därför protesterar. Lösningar för hanteringsproblem bör man väl ändå ta till om man har problem, inte för att skapa problem och sedan lösa dem?
Som jag ser det har man två val.
Och väljer man att ledas så blir tillvaron
därefter. En del vill hellre ha det så!
Så till TS: ledarskap viktigt?
För mig ja. För en annan kanske inte
Tolkar jag det rätt så bör man träna NH för att det ska gå att träna NH med hästen? Det behövdes ju inte tidigare eller hur?
Det kan ju faktiskt också vara att hästen inte gillade att bli bossad med och därför protesterar. Lösningar för hanteringsproblem bör man väl ändå ta till om man har problem, inte för att skapa problem och sedan lösa dem?
Så gör jag med.Så tänker jag också. Angrip problemen när de ev. uppkommer.
Varför provocera fram problem?
Ja delvis.
Man kan skapa ett problem av nåt som inte behöver vara ett.
En jättedominant häst kan vara den bästa ledaren av en människa som inte gör anspråk.