Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Antagligen är det som någon skrev, vi menar olika saker med "ledarskap". Det du anför ovan, varför skulle det göra ledarskap omöjligt?
Du skriver att det inte gör dig något om hästen blir rädd för något. Har du tänkt över det där? Om du rider på en väg och hästen blir skrämd av plastpåsen och hoppar ut framför lastbilen... Bryr du dig inte då heller?
Varför jämställer du en lydig häst med en robot?
Och ja, hästar är stora, starka och tunga, och därmed kan dom bli farliga för människan. Förklara gärna varför man inte ska minimera den risken via ledarskap och hantering!

LIA

Hur kan man tycka att det inte är viktigt med ledarskapet? Det trodde jag var något som varenda en strävar efter med sina hästar. Både för att förhållandet ska fungera och inte minst av säkerhetsskäl. Vem vill rida/köra på en bilväg utan att veta att hästen lyssnar till människan och accepterar dom kommandon som ges?

LIA
Det var det jag tolkade som att du inte förstod varför jag inte tyckte ledarskap var viktigt. Men jag antar att mycket av diskussionen handlar om vad man tolkar begreppet ledarskap som, samt hur man uppnår det som några sagt tidigare. Vad jag skrev i första inlägget är antagligen också upphov till att det blivit olika tolkningar, jag skrev att självklart är kommunikationen mellan häst och människa viktig, men varför man behöver vara ledare och framförallt ägna sig åt ledarskapsövningar? Antar att samma skilda uppfattningar kring ordet ledare gäller och att vissa (jag mfl) ser det som att hästen ska vara lägre i rang än människan medan man som totalt utomstående kan bli 'kompis', jag tävlar på inga sätt i rang med hästar, vill de vinna dödar de mig på fem röda, jag är människa och per automatik i min egen klass.

För att svara på dina frågor anser inte jag att jag har förmågan att styra om mina hästar blir rädda eller inte och har valt att acceptera det. Jag tror att hästar liksom människor blir lugnare i sällskap av andra lugna personer/hästar. Sedan har jag en helt egen teori (som jag inte har några som helst belägg för) att säkerhet och lugn kan inte fejkas, är jag inte lugn så kan jag inte låtsas inför hästen, därför är jag rädd att om jag börjar "träna aktivt" på att få mina hästar så lugna så blir effekten motsatt. Jämför med mig själv, redan i tanken "hoppas presentationen på jobbet imorgon går bra" har jag redan egentligen talat om att den kommer nog inte göra det, men hoppas kan jag ju göra. För att gå tillbaka till skilda uppfattningar om ledarskap och ledare tror ju jag att en häst kan lita på en människa utan att jag för den sakens skull är ledare, och att hästarna måste lita på mig är ju självklart något jag strävar efter så där är vi egentligen överens men att vi använder olika ord. Dock tror jag inte att mina hästar någonsin kommer lita på mig till 100 % att jag inte vill de något ont, javisst. Men att jag alltid har rätt om att något är farligt eller inte tvivlar jag på.

Jag rider inte på annat än knappt trafikerade grusvägar någon enstaka gång, men måste man så måste man ju och då är ju naturligtvis trafiksäkra hästar nödvändigt. Där kommer man in på min ursprungliga fråga, nämligen HUR får man sina hästar trafiksäkra? Genom ledarskapsträning eller min egen taktik lugnt och säkert bara vänja dem genom gradvis starkare exponering.

Jag ber om ursäkt, jag menade inte att jämföra lydiga hästar med robotar, vad jag försökte få fram är att jag tycker att vissa människor har orealistiska och extremt höga krav på hästar då de ständigt kräver 100% lydnad, uppmärksamhet och trygghet. Vilken levande varelse har de egenskaperna utan att vara fullständigt apatisk?

Som svar på din sista fråga är det samma anledning som förra stycket. Jag anser inte att det är rätt att människor vill hålla på med hästar men samtidigt är så rädda för riskerna som det naturligt medför så att man har orealistiska och alltför (enligt min mening) hårda krav på hästarna så man tar ifrån dem all chans till personlighet.

att körhästar måste vara säkrare är ngt annat.

Därför att du inte kan flytta tillbaka hästen på samma sätt som när du sitter på eller parera innan.

Det här fattar jag inte riktigt? Visst att inte alla hästar lämpar sig som körhästar (tror inte jag, i alla fall inte om man ska ha 100 % säkerhetstänk och inte bara faktiskt VILL köra sin häst) men alla hästar kan väl tränas som körhästar?

Tiger kördes visserligen in som 2,5-3-åring. Men då var han satt framför vagn kanske 3 gånger varav 2 gånger var han kör i ridhuset (skitstort ridhus alltså) och sista träningen innan avslutad kurs körde vi runt ute på anläggningen typ.

Sedan dess har han kört ca 2 ggr/år och nu kör jag honom ensam. Han hade verkligen "körhästskalle" enligt hästkarlen vi var på inkörning hos och det märks. Händer det något när han drar vagn (eller pulka för den delen :D) så kan jag nästan sätta en mille på att han håller huvudet kallt och reder ut situationen. Bla så gillade han inte den första vagnen han fick dra och i rena förskräckelsen reste han sig rakt upp, sedan vägrade han bara gå mer tills vi fixat vagnen. I hans huvud verkar det inte finnas att bli blockerad och skena/slå.

Men även om ha ninte alls skulle lämpa sig för körning så hade jag ridit/hanterat honom likadant. Och två superviktiga grejer för mig är just att han stannar och står STILL på kommando samt att han alltid håller sig på sitt spår var som än händer på sidorna om honom, oavsett vart jag befinner mig (ridande, i vagn, i pulka, gående före/efter/bredvid). Det är grundläggande för att ha en säker häst i trafiken tycker jag och inget omöjligt att visa vilken häst som helst utan att "drilla" en massa, oavsett om den ska bli körhäst eller inte :)

Fast jag är inte säker på att jag förstod dig så ovan kanske är ett *delvis kl* eller något ;)

Och min häst är varken robot eller superlydig trots ovan, det finns väldigt mycket bus man kan göra inom mina gränser har han visat, och han uppmuntras dessutom till det :angel:

Jag funderade också på det här med högre krav på körhästar. Visserligen måste kraven vara höga, när man sitter i vagn bakom hästen har man inte mycket att säga till om när något händer, jämfört med när man sitter på ryggen och har en lite annan kontakt med hästen.

Men att lära hästen att stå still är grundläggande. Jag sitter t.ex. inte upp om inte hästen står still. Jag bökar dock inte med dem heller för att lära dem detta, genom att vända runt, backa o.dyl. Utan stoppar helt enkelt och börjar om. Det är tråkigt och de lär sig förvånansvärt snabbt att det skojiga händer mycket snabbare om man först står still. Det är en självklarhet tom för min "explosiva" dam att stå still när man ber henne.
Däremot är det igen kadaverdisciplin, flyttar hästen på sig när man borstar osv, so what.

Jag tycker nog att ledarskap är ett måste, både när det gäller hästar och hundar. Som människa ska man ju ändå ha den största hjärnkapaciteten och måste ta ansvar i olika situationer. Hästen måste lyda för att undvika farliga situationer. Men lydnaden kommer genom förtroende, förtroende kommer genom att man umgås på ett positivt sätt med sin häst.
Därmed tror jag, och vet med mig själv också för den delen, att ordet "ledarskap" har en negativ klang. Iom att det lätt förknippas med diverse mindre nogräknade NHare som tror att de kan lära hästen lydnad genom en massa hum flum. Folk som blir rädda om hästen bara råkar hoppa till. Och där tycker inte jag att man kan prata om ett egentligt "ledarskap".

Jag ber om ursäkt, jag menade inte att jämföra lydiga hästar med robotar, vad jag försökte få fram är att jag tycker att vissa människor har orealistiska och extremt höga krav på hästar då de ständigt kräver 100% lydnad, uppmärksamhet och trygghet. Vilken levande varelse har de egenskaperna utan att vara fullständigt apatisk?

Jag anser inte att det är rätt att människor vill hålla på med hästar men samtidigt är så rädda för riskerna som det naturligt medför så att man har orealistiska och alltför (enligt min mening) hårda krav på hästarna så man tar ifrån dem all chans till personlighet.

Jag förstår inte varför du tror att hästarna måste mista sin personlighet för att man vill ha dom lugna trygga och stabila och pålitliga?

Man kan aldrig få en häst 110% trygg, dom är hästar oavsett och risken för att saker och ting händer finns även hos den tryggaste hästen. Men man kan minimera dom riskerna så gott det går.

Jag anser inte att det är hårda krav att ha hästen lugn och trygg. En häst tappar inte sin personlighet för att den är trygg och lyhörd på vad man vill.

Det är inte konstigt att det händer såpass mycket olyckor och att det finns såpass många osäkra och nervösa hästar om folk resonerar som du. Hästar är stora och händer det någonting kan saker och ting gå rejält illa. Man måste ha som strävan att faktiskt få en så trygg häst som möjligt. Sen betyder inte det att den trygga hästen inte får titta på saker eller inte hoppa till för saker som dyker upp men det måste stanna där också. Dom får inte dra iväg och dom får inte springa på en osv, sen får dom reagera givetvis. Det går inte att träna bort hästens reflexer.

God dag, mina damer och herrar. Vi börjar nu närma oss jul och folk blir tydligen retligare och retligare allt eftersom.

Nu sätter ni er, andas och räknar till tio. För fortsätter ni i de spår, som somliga har gjort i denna tråd, åker tråden i papperskorgen

Mvh

Moderator

Håller helt klart med :) Det skall vara lite julefrid.

Det har väl ändå aldrig hänt att någon ändrat sin åsikt på detta forum ändå.

Var glad om hästen och du trivs tillsammans och det ni gör ihop:p

GOD JUL:banana:

Jag funderade också på det här med högre krav på körhästar. Visserligen måste kraven vara höga, när man sitter i vagn bakom hästen har man inte mycket att säga till om när något händer, jämfört med när man sitter på ryggen och har en lite annan kontakt med hästen.

Men att lära hästen att stå still är grundläggande. Jag sitter t.ex. inte upp om inte hästen står still. Jag bökar dock inte med dem heller för att lära dem detta, genom att vända runt, backa o.dyl. Utan stoppar helt enkelt och börjar om. Det är tråkigt och de lär sig förvånansvärt snabbt att det skojiga händer mycket snabbare om man först står still. Det är en självklarhet tom för min "explosiva" dam att stå still när man ber henne.
Däremot är det igen kadaverdisciplin, flyttar hästen på sig när man borstar osv, so what.

Jag tycker nog att ledarskap är ett måste, både när det gäller hästar och hundar. Som människa ska man ju ändå ha den största hjärnkapaciteten och måste ta ansvar i olika situationer. Hästen måste lyda för att undvika farliga situationer. Men lydnaden kommer genom förtroende, förtroende kommer genom att man umgås på ett positivt sätt med sin häst. Därmed tror jag, och vet med mig själv också för den delen, att ordet "ledarskap" har en negativ klang. Iom att det lätt förknippas med diverse mindre nogräknade NHare som tror att de kan lära hästen lydnad genom en massa hum flum. Folk som blir rädda om hästen bara råkar hoppa till. Och där tycker inte jag att man kan prata om ett egentligt "ledarskap".

Så bra du uttryckte dig, spec det fetstilta och ännu mer det jag dessutom strök under :bow:

*knapplån*

(har bara tragglat mig igenom halva tråden)

Jag undrar varför alla dessa ord "klingar så fult" i mångas öron. Om man översätter Natural Horsemanship till svenska skulle det kunna bli naturlig hästhantering och i mina öron klingar det riktigt bra.

Ledarskap är ju ett ord som används i många många sammanhang, ta bara yrkeslivet. Är det konstigt att en chef går en ledarskapskurs? I en djurflock, framförallt hästflockar, pratar vi ju ALLTID om ledarskap; ledarhingst, ledarsto. Ska vi ta ifrån dem deras roller också?

Ni som tar illa vid er av sådan uttyck; är ni sådana som tycker att ekologiskt och närproducerat låter suspekt?

Tack för flera bra inlägg; Ellyne, Tibra m fl

För mig är NH och ledarskap inte "övningar" utan det är ett sätt att leva med hästar. Ju mer jag lär mig, desto säkrare blir min vardag med hästarna.

*knapplån*

(har bara tragglat mig igenom halva tråden)

Jag undrar varför alla dessa ord "klingar så fult" i mångas öron. Om man översätter Natural Horsemanship till svenska skulle det kunna bli naturlig hästhantering och i mina öron klingar det riktigt bra.

Ledarskap är ju ett ord som används i många många sammanhang, ta bara yrkeslivet. Är det konstigt att en chef går en ledarskapskurs? I en djurflock, framförallt hästflockar, pratar vi ju ALLTID om ledarskap; ledarhingst, ledarsto. Ska vi ta ifrån dem deras roller också?

Ni som tar illa vid er av sådan uttyck; är ni sådana som tycker att ekologiskt och närproducerat låter suspekt?

Tack för flera bra inlägg; Ellyne, Tibra m fl

För mig är NH och ledarskap inte "övningar" utan det är ett sätt att leva med hästar. Ju mer jag lär mig, desto säkrare blir min vardag med hästarna.

Frågan är bara om det är så naturligt.

Problemet är väl vad var och en menar med NH. Det grundar sig på något som har sina rötter redan av greken Xenofon (430-355 f.Kr.)
Grunden är ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk.

Därefter har flera kända jobbat med det som bakgrund med lite olika metoder. Den som för c:a 30 år sedan började använde en mer långtgående systematiserad variant rent kommersiellt var Pat Parelli som det nyligen var lite skriverier om.
Andra som använder sina egna metoder med samma grund är:
Marty Roberts
John Moore
Klaus Ferdinand Hempfling
Marty Marten
Ray Hunt
m.fl.

Det är nog det att det finns så många olika varianter som gör att folk har olika uppfattnig om NH. Men jag har svårt att inte hålla med om grunden:ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk. vilket, om man gör rätt, leder till att hästen har förtroende för dig.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Problemet är väl vad var och en menar med NH. Det grundar sig på något som har sina rötter redan av greken Xenofon (430-355 f.Kr.)
Grunden är ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk.

Därefter har flera kända jobbat med det som bakgrund med lite olika metoder. Den som för c:a 30 år sedan började använde en mer långtgående systematiserad variant rent kommersiellt var Pat Parelli som det nyligen var lite skriverier om.
Andra som använder sina egna metoder med samma grund är:
Marty Roberts
John Moore
Klaus Ferdinand Hempfling
Marty Marten
Ray Hunt
m.fl.

Det är nog det att det finns så många olika varianter som gör att folk har olika uppfattnig om NH. Men jag har svårt att inte hålla med om grunden:ett naturligt handhavande av hästar vilket går till på det sätt att öka samarbetet och relationen mellan hästen och ryttaren genom att kommunicera med hästen på hästens eget språk. vilket, om man gör rätt, leder till att hästen har förtroende för dig.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Det är det jag ifrågasätter när vi ska lära oss att tala hästens språk. I min värld får jag ledarskap först när hästen accepterar mig som människa, förstår mitt språk och vet att det betyder trygghet,kärlek och förtroende. Utan detta skulle hästen se på mig som en ranghög häst vilket den också skulle kunna tänkas tävla med i rang. Det är då detta händer folk blir sparkade bitna osv.

Vissa hästar behöver inte alls påminnas om att inte gå över oss eller lära sig att slappna av i vårat sällskap(lite på att vi inte utsätter dom för fara). Men har just nu ett sto som behöver checkas av på marken 5 min innan ridning och 5 min när jag suttit upp innan jag kan rida som vanligt. Hon är ganska dominant i ridningen men inte på marken och fick råd av Sven Forsstöm att köra denna varianten varje gång jag skulle rida och det går mkt bättre nu i ridningen. Dessa minuter används bara till att flytta kroppsdelar lugnt o metodiskt, inte konstigare än när vi flyttar våra hästar i gången egentligen. För mig så handlar det bara om att vi ska få en trevlig ridstund tillsammans och inte om att vara "bossig" på ngt sätt. Hon verkar mkt mer till freds nu och är gladare. Jag ser fram emot att se hur vi funkar ihop om ett år framåt.

Jaha!

Jag har precis motsatt erfarenhet och jag är nog inte ensam, skulle kunna ge namn många erkänt duktiga hästmänniskor som har samma erfarenhet.

Men det intressanta är, varför skulle det vara lättare för hästen att kunna lära sig människornas språk? Vi har mycket lättare att lära oss hästens språk. Kan du det så kan du kommunicera lättare med "alla" hästar utan att först lära varje ny häst "människans" språk ;)

Om du har hästens språk så reagerar du automatiskt rätt gentemot hästar i alla situationer.
Det är inte heller frågan om att vara en i flocken bara för att du kan hästens språk. Det är särskilt viktigt när man hanterar hingstar, de måste ha klart för sig att jag är ett rovdjur som de har förtroende för.

Men vidareutveckla gärna ditt resonemang varför hästen måste lära sig människans språk?

Rolle
Islandshingstar på Lösdrift

Jaha!

Jag har precis motsatt erfarenhet och jag är nog inte ensam, skulle kunna ge namn många erkänt duktiga hästmänniskor som har samma erfarenhet.

Men det intressanta är, varför skulle det vara lättare för hästen att kunna lära sig människornas språk? Vi har mycket lättare att lära oss hästens språk. Kan du det så kan du kommunicera lättare med "alla" hästar utan att först lära varje ny häst "människans" språk ;)

Om du har hästens språk så reagerar du automatiskt rätt gentemot hästar i alla situationer.
Det är inte heller frågan om att vara en i flocken bara för att du kan hästens språk. Det är särskilt viktigt när man hanterar hingstar, de måste ha klart för sig att jag är ett rovdjur som de har förtroende för

Men vidareutveckla gärna ditt resonemang varför hästen måste lära sig människans språk?

Rolle
Islandshingstar på Lösdrift[/Q

I all hantering och användande är du i första hand människa som utsätter hästen för din vilja långt ifrån det hästar utsätter varandra för. Sen kan du göra det du vill åstadkomma på ett förtroendeingivande,lugnt och tryggt sätt för att nå dit du vill. Utveckla gärna vad du menar med hästens språk.

Är det verkligen det?

Jag tycker nog inte det är så stor skillnad faktiskt. Jag säger oftast till min häst att antingen röra sig eller stå still, det görs även i hästflocken.
Att jag sen sitter på ser jag som en mindre detalj faktiskt.

Jag förstår att du frågar då du inte tycker det är du som har ansvaret för kommunikationen och troligtvis inte har studerat deras "språk" ;)

För att du ska veta hur hästen reagerar på det du gör måste du kunna hästens språk.

I all hantering och användande är du i första hand människa som utsätter hästen för din vilja långt ifrån det hästar utsätter varandra för.

Ditt svar tyder på att du behöver studera hästar som är uppfödda i flock hur de beter sig, hur deras hiriarki är uppbyggd, vilket skiljer sig markant från människans. Och för att uppnå detta måste du veta hur hästen fungerar rent socialt och kommunikationsmässigt.

Sen kan du göra det du vill åstadkomma på ett förtroendeingivande,lugnt och tryggt sätt för att nå dit du vill

Hur man sedan arbetar efter att ha klart för sig hästens "språk" hör till nästa steg, men man måste ändå veta hur hästen reagerar på det du gör vilket grundar sig på hästens sätt att kommunicera. Mitt motto är "bestämd men vänlig" utom när det är regelrätta hot då man får sätta hårt mot hårt. Exempelvis när de försöker flytta på dig eller sära på två stridande hingstar.

Rolle
IpL

Jag brukar framföra att ledarskapet består av tre delar, alla lika viktiga: Dominans, Respekt och Förtroende. Dominans är enkelt, för den tar man, Respekt är lite svårare, för den måste man förtjäna, bland annat genom att börja med att respektera hästen som individ. Och Förtroende är den svåraste delen, därför att det måste hästen ge av sin egen fria vilja. Får man inte hästens förtroende frivilligt så får man det aldrig. Och för att en häst ska ge dig sitt förtroende så måste den kunna lita på dig.

Dominans. Den tar man oftast rätt fort ( finns undantag) Men man får inte utnytja den till det yttersta. Då kan det bli fel. Man måste ta den innan man kan gå vidare. En del hästar behöver känna än för att man ska kunna ta de. Detta är en balans gång mellan ge och ta.

Respekt. Som det står man måste respektera att det är en indevid och ingen maskin. Hur säker man än är med sin häst ska man aldrig glömma att det är ett djur på flera 100 kg.
Kontroll är ett så farligt ord, när det handlar om djur. Det är inga maskiner. De har instinkter. Jag är överens om att en häst ska lita 100% på än och en häst ska alltid lyssna på sin ledare. Men det är ändå ett djur.

Förtroende är det svåraste, det kommer med tiden och är en enorm balans gång och för att få det måste hästen ha respekt och att man bestämmer. Jag brukar säga att jag bestämmer, men hästen har alltid rätt till sin åsikt. Tar man bort detta så får man en ner tryckt häst.

Min häst hon kastar av folk som försöker sitta och dra i hop henne, hon sparkar mot okända som ställer jätte höga krav på henne. HOn varnar alltid genom öronen bakåt och vifta på svansen. Hon gillar inte okända och hon ger sej bara till de som hon har förtroende för.

De var en rep viftare som skulle ta henne förra veckan (en väldigt bra sådan som har sunt förnuft) Men min häst stack, sparkade mm och hon gav sej inte. NEJ en häst ska inte sparka mot andra, men har männsikan rätt att klampa in på deras privata atmosfär?
Sånna hästar kallas för problem hästar! Hästar som inte följer möstret som inte låter sej utnytjas eller tryckas ner. Jag har haft en hel del sånna hästar och jag ser inget problem med deras egna vilja.

För en del hästar kommer respekt, berömm, förtroende innan en massa krav, för de hästarna räcker kravet fram i terräng ett tag och skapa förtroende.

Med min häst funkar inte att jobba på marken med som första grej att lära känna.
Hon gillar det inte. Hon gillar inte att jobba på marken alls. Man börjar inte heller att hoppa 1.30 med en dressyr häst.
Nh på marken passar inte för alla hästar och så får det vara.

JAg har aldrig gjort annat än varit ute och gått, borstat och ridit min häst. Hon stannar ute hos mej lös. Jag kan ta över allt på henne och hon är trygg med det. Hon går lugnt in i transporten även lös om det skulle vara så.
Jag kan peka henne dit jag vill och hon följer mej lös och väljer mej framför sin egen flock. Hon ör helt lugn med mej.

Detta har vi kommit till med vanligt sunt förnuft. Jag har aldrig godis tränat min hästa tt följa mej, hon gör det av egen fri vilja och hon gillar att jobba med mej.

Hon har alltid bra framåt bjudning i ridhuset, ute eller annat. Min häst är en Haflinger av grövre typen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka