Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Nej det är inte alla som BEHÖVER öva på ledarskapet! Du har hittat ditt sätt att få det förtjänat ändå - grattis!
Ni verkar inte ha förstått som hela tiden tjatar om det där. Det är ingen som har sagt att detta måste ALLA göra eller att ingen får ledarskapet utan NH träning (för om hästen följer dig och litar på dig fullo GER han dig ledarskapet, det spelar väl ingen roll om du använder dig av NH eller nåt eget sätt).

Vadå ledarskap? Som axel säger ovan - det handlar om partnerskap, och ett utbyte emellan mig och hästen.

Jag bestämmer en del saker, hästis får bestämma andra saker. Hela den här hierarkihysterin med ledarskap hit och dit orsakar bara problem. Hästen är ingen komplicerad varelse som strävar efter att "ta över", hästen vill göra det som känns bra för tillfället.

Det finns ingen som får ledarskapet om man inte FÖRTJÄNAR det! Spelar ingen roll hur mycket NH-övningar du gör. Det kräver mycket mer än så!!

Se ovan. Hästarna är hästar och har en rangordning inom sin flock. Vi är människor och står utanför denna rangordning. Hästen lyssnar på mig för att den litar på mig och vi tillsammans gör trevliga saker.

Det är inte svårt att knäcka en häst, du ger den ingen chans att fly och du pressar tills den "ger sig" - det är inlärd hjälplöshet. Antingen attackerar den (har bara träffat en häst som gjort detta) eller så inse den att den inte kan fly och blir hjälplös. Press i detta fall kan vara att jaga runt den på liten volt, att hålla fast, eller liknande... Man behöver inte slå en häst för att knäcka den. Inlärd hjälplöshet kan stå som skräckexemplet från nh - medan skräckexemplet från traditionell ridning kanske är dressyrryttarinnan som fått djurförbud i Tyskland för att hon piskade hästarna så mycket.

Alltså för att vara extra tydlig - alla NHmänniskor strävar säkerligen inte efter inlärd hjälplöshet, men för en okunnig kan det se om som om hästen plötsligt "blir lydig" när den egentligen bara stänger av. Liksom det för den okunnige dressyrryttaren kan se ut som om hästen med avnknäckt nacke som piafferar hängande på bogarna är ett under av lösgjorhet.

Jag vidhåller att hierarkitränket orsakar mer problem, än lösningar. Har du någonting i relationen med din häst som inte fungerar, så löser du det i den situationen där det uppkommer. Du gör inte en massa extragrejer bara för att.

Jag har inte förtjänat ledarskapet än av min häst. Men han kommer till mig i hagen också! :) Och vill gärna vara med matte då jag kommer till hagen och vill inte gå då jag släpper ut honom (vill gärna stanna hos mig o kela).

Fast jag fattar fortfarande inte vad detta ledarskap ska innebära? Du har inga problem emd hästen skriver du, eller har jag fattar fel? Vad är det du vill att den ska göra som den inte gör idag?

Senast ändrad:

Jag gör som du och axel, låter hästen få bestämma en del men jag bestämmer det mesta.

Jag vidhåller att hierarkitränket orsakar mer problem, än lösningar. Har du någonting i relationen med din häst som inte fungerar, så löser du det i den situationen där det uppkommer. Du gör inte en massa extragrejer bara för att.
Ja man tar itu med saker om o när de uppkommer.
Alla är inte likadana.

Görel.
Vi som människa kan tänka logiskt o oftast vet bättre..där är det vi som ska agera klokt o vara en förebild..Sånt som inger förtroende- kunskap.
Sånt lär sig ju hästen- sätter sig i knät på människan.
Man behöver inte fly för att det kommer en människa med paraply... bara ett exempel kurtan;)

Jag undrar om Myagdala träder in lättare om man är rädd av sig.:confused: Sen kan även vi hamna i ett stim av personer som ger ett upphov till kaos- nertrampade människor.

kl

igår fick jag kvitto på mitt "ledarskap"

det blev sammansläpp igår förmiddagr, relativt frid och förjd, Mina två ston älskade väll inte varandra men det gick bra. dom är 6 st i hagen nu så dom behölver inte vara bästisar allihopa s a s. Ena märren, (kallblod) är vaktig på mig. och tidigare idag fick den andra, (varmblod) inte ens titta på mig för då skulle hon dö tyckte kallblodet.

MEN Russhingsten rymde in i deras hage, då fick vi eld i brallorna att få in främst valacken så ville slå ihjäl hingsten och självklart dom 4 märrarna.Hälst samtidigt! vi var 3 stycken. två som tog hästar och en som höll hingsten borta. " 2 av märrarna släppte vi bara i grinden så gick dom in i stallet. mina två däremot är inte så pålitliga.

iaf så i virrvarret så börjar mina två tjaffsa och både pipa och sparka åt varandra. Jag ryter i : "lägg av" Varpå båda slutar och så kan jag gå fram och ta dem, och leda in dem tillsammans enbart i grimman och ingen av dom sa flaska, dom surade inte ens på varandra när jag gick emellan.

Mer kvitto och mer ledare än så behöver jag inte/vara: Båda märrarna lyssnade och hörde att det var allvar så dom sluta tjaffsa och så lät dom mig fixa situationen utan minsta ifrågasättande. För att dom litar på mig. :love:

Och vad hade hänt om du hade råkat stå där de sparkade? En häst vänder betydligt fortare än dig.

Jag skulle inte vara nöjd i en sådan situation, jag skulle inte vilja behöva ryta i åt dem, det borde ha räckt med ditt kroppspråk tycker jag, eftersom du antagligen redan där talade om att det inte var tid att tjafsa.
För mig är det bristande ledarskap, främst eftersom du riskerade att bli skadad.

Mina hästar får inte lägga öronen bakåt åt varann när jag är i hagen. Det kan bli så himla farligt om hästen som blir bortdriven bara har en flyktväg, och jag råkar stå där. Så då är det enklast att de inte får bråka överhuvudtaget.

Hästar är en farlig hobby det är jag fullt medveten om, men jag tar dom risker jag tycker är värda att ta.

det som hände var ju att jag röt i när dom tjaffsa, rytandet berodde på atl jag var en bit ifrån, och påväg till dom dvs inte bredvid.

iaf dom sluta och la fokus på mig för att jag krävde det, vid det tillfället så var jag helt övertygad om att det var slut tjaffsat och var inte särskillt oroad över att dom skulle göra något som skulle försätta mig i fara.

Hästar får inte bråka min närvaro. MEN och stort men, det blir inte alltid som man har tänkt sig och varje situation är unik. Går jag ut en vanlig lugn dag i hagen så är det inte ok med bråk men just denna situation med nyss ihopsläppta hästar + en hingst på rymmen skapar en situation som leder till endel förvirring/tumult. så ja jag är nöjd med att jag kunde bryta deras tjaffs i detta läge.

och där jag står är absolut inte en flyktväg! så pass mycket respekt vill jag ha av hästarna så dom inte springer över mig, och det har jag också. Dessutom så är det ytters sällan jag lyckas placera mig så att hästarna inte kommer undan om problem uppstår i hagen.

så summan av det hela, jag är nöjd över hästarnas reaktioner jag är nöjd över mitt agerande i det hela och tycker att jag agerade så som jag alltid gör i min hästhållning. dvs när problem uppstår, för det gör dom, så löser jag det genom att vara bestämd och ta befälet.

Senast ändrad:

Jo, att saker händer vet jag! Jag har trots allt haft hästar i över 10 år nu.

Det framgick inte i din första text hur nära du var hästarna, jag antog att du var väldigt nära, fel av mig, du skulle ju lika gärna kunnat ha varit 100 meter ifrån utifrån första texten.

Jag är van vid att folk inte har koll på sina hästar, härikring går "allas" hästar på tvären, tvärvänder när de vill, stegrar osv, av de som överhuvudtaget kan rida ut alltså...

Nej mina hästar väljer i regel inte mig som flyktväg. Det har dock hänt att 2 åringen jag har nu har missbedömt hur stor hon är och tänkt att "jo, jag får plats i den luckan", det som händer då är ju att hon stöter till mig. Går i 99% av fallen bra och man tappar bara balansen lite, men den där andra procenten gör att jag inte vill vara med om det.

Där har jag valt att istället för att ställa krav på 2 åringen som faktiskt kanske har lite dålig koll på kroppen, ställa krav på 5 åringen som kan driva bort henne. Det funkar för mig.

Vadå ledarskap? Som axel säger ovan - det handlar om partnerskap, och ett utbyte emellan mig och hästen.

Varför ser ni (inte bara du) ordet ledarskap som något NEGATIVT hela tiden? Ni tror att det är synonymt med dominans? Att bara du får bestämma och hästen ska prombt lyda dig?
En måste vara den ledande, precis som med barn. Föräldern är den ledande som barnet kan ty sig till och kan känna sig trygg med, därför att denne visar den trygga vägen och skyddar dig från faror, det har du efter erfarenhet lärt dig och du litar på din förälder. Så ser jag på ledarskapet till hästen också. Det handlar inte om att hästen ska LYDA dig till punkt o pricka och du ska vara auktoritär... som vissa föräldrar är. Sån är inte en GOD förälder.

Jag tror vi pratar egentligen om samma sak men vi har olika sätt att uppfatta situationen och hur det går tillväga.

Se ovan. Hästarna är hästar och har en rangordning inom sin flock. Vi är människor och står utanför denna rangordning. Hästen lyssnar på mig för att den litar på mig och vi tillsammans gör trevliga saker.

Det tror inte jag på. Jag tror att rangordning behövs även mellan häst och människa.Och det är inget konstigt alls.

Alltså för att vara extra tydlig - alla NHmänniskor strävar säkerligen inte efter inlärd hjälplöshet, men för en okunnig kan det se om som om hästen plötsligt "blir lydig" när den egentligen bara stänger av. Liksom det för den okunnige dressyrryttaren kan se ut som om hästen med avnknäckt nacke som piafferar hängande på bogarna är ett under av lösgjorhet.

Jag tror att INGEN strävar efter något negativt (förutom extrema männsikor som inte har nån empati för andra levande varelser). Jag har sett ett gott exempel på nära håll där ägarna överdominerar sin häst med Nh-övningar och man ser på hästen att den inte mår bra av det. Den lyder, kan stå still var som helst o vänta på order men där är det helt klart överdominans och vad jag skulle kunna kalla MOBBNING. Men det är inte de dom strävar efter, har jag svårt att tro, de har bara missförstått. SÅ vill inte jag ha det med min häst! Jag vill att han ska se mig som sin vän och en som visar en god o trevlig väg för honom, som han kan lita på aldrig gör honom illa...

Fast jag fattar fortfarande inte vad detta ledarskap ska innebära? Du har inga problem emd hästen skriver du, eller har jag fattar fel? Vad är det du vill att den ska göra som den inte gör idag?

Hmm - uppmärksamheten kunde vara bättre. :angel: Men detsamma gäller för mig själv! och han är ju bara 3 (snart 4). Men annars börjar det faktiskt kännas riktigt bra, jag vill att han ska ty sig till mig och det gör han. Det är det allra viktigaste! :love: INTE att han ska lyda mig till punkt o pricka.

nej vi har inga större problem... ska fundera lite om det finns NÅT problem alls just nu, rent allmänt...... nej kan faktiskt inte komma på nåt just nu iaf.
Jag vill bara att han ska kunna lita på mig i alla situationer och se mig som sin vän. Respektera mig och lyssna på mig. Men jag ska också göra detsamma mot honom! Ömsesidig respekt, uppmärksamhet och förtroende. :idea: och det är det man hela tiden pratar om inom NH...

*KL*

Bara undrar, Ni som låter hästen bestämma ibland. När och i vilka situationer får den bestämma och vem avgör att den får det det?

Rolle
IpL

Jag kan svara på det:)

Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är mkt lätthanterad på de flesta områden enligt mig. Inga problem att ha med sig på tävlingar eller träningar.
Hon fixar att vara med på vår årliga show, med hög musik, publik, strålkastarljus osv
Står utan problem lös på stallgången och dummar sig inte när hovis eller vet kommer.
Enligt mig en väluppfostrad häst som gör som jag vill, utan att jag nånsin övar just ledarskap. Jag övar på säkerhet anser jag!:p

MEN

När jag ska tränsa, då SKA hon gå 3 steg framåt.
När jag ska spänna sadelgjorden innan jag kliver upp så SKA hon gå några steg framåt. Står dock i 99,99% still när jag kliver upp, det är bara när jag ska dra sadelgjorden.
När jag lägger på täcke anser hon att hon får vara hur sur hon vill.

Dessa diskussioner har vi haft i typ 11 år, jag blir arg å säger åt henne att stå still, men ICKE. Hon tänker bestämma där, så enkelt är det.
Nu har jag gett upp, hon får gå sina steg framåt, dock inte när jag spänner sadelgjorden, för jag anser att det både är jobbigt och dumt med en häst som går iväg när man spänner den.
Och hon får sura bäst hon vill, skulle hon velat bita mig på riktigt så hade hon säkert gjort det vid det här laget:grin:

Å en sak till, hon vägrar komma när jag ska hämta henne i hagen. Ska jag rida får jag vackert gå ner och hämta henne...:angel:

*KL*

Bara undrar, Ni som låter hästen bestämma ibland. När och i vilka situationer får den bestämma och vem avgör att den får det det?

Rolle
IpL

Vet inte om jag ingått i diskussionen så mycket men jag kan låta min häst tex:

Jag kan låta honom gå från sida till sida av vägen, eftersom jag vet att när jag vill att han behåller vårt spår så kan jag med små medel be honom om det och han gör det utan diskussioner.

Jag kan låta honom vingla in på mitt spår när jag går bredvid honom och jag kan även flytta mig för honom då, precis som jag kan vingla emot honom och han flyttar på sig då. Dock brukar jag i det senare fallet nästan alltid be om ett steg där han visar att han inte knör på mig, tex jag flyttar mig lite och säger sedan "Hallå, du vet att jag går här va?" och han svara "Yes, okej vi går rakt fram nu i stället för mot dig", typ.

Jag låter honom fortfarande gå iväg vid uppsittning om jag själv inte är riktigt med och passar honom, han har fått gå direkt sedan inridningen då han varit lite känslig för "gjordtvång" typ. Vilket typ helt släppt nu, så nu KAN han stå still men går iväg av bara vana.

Men mest av allt så låter jag honom rätta till det mesta själv, det är något jag själv jobbar på att göra mer och mer. Både under ryttare och från marken i den vardagliga hanteringen. Det är något både han och jag trivs med, det blir inte en massa tjat från min sida utan han vet reglerna (sedan innan) och bryter han mot dem så är jag inte där och "rättar till" hela tiden utan låter honom vara, han rättar oftast till sig själv. Eller så frågar jag honom helt enkelt vad han pysslar med och så rättar han till det då :) Mest populärt är att han vill stå i fönstret (mitt över stallgången) i stället för på skötselplatsen :D

Samma när man rider, att man kan ge en hjälp och vänta på ett svar, inte kräva diktatorisk direkt lydnad. Däremot så ska ett svar komma inom rimlig tid så klart.

Och så kan man ju fråga och få svar utan att motsätta sig det oxå. Det är ju ett annat sätt att låta hästen bestämma :)

Du skriver att man inte måste "hålla på att träna". Samtidigt räknar du upp ett antal exempel på där du kräver hästens lydnad och förståelse. Det får jag inte att gå ihop.

Vad är det för fel på att "träna" lydnad? Ditt ideal är kanske att träna in varje litet delmoment för sig. Mitt är snarare att "träna" in en allmän grund och sedan ta detaljer därifrån. Ledarskap och respekt ingår i den väven.

Jag antar som sagt att du begär av din häst att den står still när hovis jobbar med den. Varför är det i så fall så hemskt att begära samma sak när man borstar den? Var finns logiken?

Du påstår att: "Jag tycker det ser 'vidrigt' ut att folk ska hålla på och "skrämma" hästarna för att få respekt."
Vem "skrämmer" hästen för att få respekt? På vad sätt "skrämmer"? Jag förstår inte hur du kommer in på dom tankegångarna utifrån vad som sagts våra inlägg tidigare.

LIA

Nej tydligen så förstår du inte alls vad jag skriver...
Och jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva för att få dig att förstå eftersom det bara kommer bli rena upprepningar. :p

Jag ser som sagt ingen anledning att avsätta tid för träning. Min träning sker i den dagliga hanteringen.
Som ditt ex. med hovslagaren - där är det ju inte JAG som ska göra något, därför är det viktigt att hästen lyssnar. Det är också ett moment som kan bli farligt för både hovslagare och häst (söm som sätts fel, häst rycker till så hovslagaren skadar sig osv.)
Den måste inte stå blixstilla när jag borstar, för det finns ingen anledning till att den ska behöva göra det. Så länge den inte springer runt eller går över mig så gör det ju inget om den rör sig lite?!

Ang att skrämma hästarna så drog väl mina tankegångar iväg till egna erfarenheter.
Folk som använder våld, viftar med grimskaft och armar framför huvudet på hästen osv.
Och vem som gör det? Väldigt många.

*KL*

Rolle
IpL

Min ena häst vägrade (oftast) gå ur stallet innan hon fick en puss på mulen :angel:
Minns inte hur det hela började, men till slut blev det iaf en vana.

Samma häst kunde på sommaren när jag ledde henne - stanna till, gå bakom mig och byta sida, så jag kunde ta bort elaka blinningar som bet henne på högersidan.

Bara som exempel.

Lite allmän fundering till alla i tråden - kan det vara så att ni helt enkelt tolkar orden "ledare" och "ledarskap" på olika sätt. Att ni kanske har lite olika syn på varför ert hästsammarbete fungerar men att det i grund och botten bygger på samma sak?

Hästar är logiska och ganska okomplicerade. Den väljer det som är tryggast och lättast för den. Det behövs inga speciella metoder och inga bestämta tillvägagpngssätt för att bygga en god relation. Ömesidigt förtroende, trivsel och respekt räcker gott och det kan man ju dela på olika sätt.

Det måste finnas i den vardagliga hanteringen, men det behöver ju inte bli sämre bara för att man ibland lägger in stunder då man bra försöker fokusera på kommunikationen. Det kanske skulle kunna heta sammarbetesövningar istället för ledarskapsövningar dock... och det borde förtydligas att en sammarbetsövning inte görs i syfte att lära hästen något, utan för att lära sig själv något - för att förbättra sammarbetet mellan häst och människa.

Senast ändrad:

Jo, så tror jag det är också! Det har jag försökt att säga också. ;)

Mycket klokt tänkt det sista du skrev! För det är ju DET det handlar om. Samarbete och kommunikation. Ibland har man bara så svårt att förklara... men det gjorde du bra!

Jag övar i vardagliga situationer, som start och stopp på väg till hagen. Ibland löslongerar jag en liten stund på ridbanan, grundsyftet är att se hur min gamla dräktiga häst väljer att balansera sig och då passar jag på att öva röstkommandon. Varje dag lyfter hon fötterna på kommando.
Däremot övar jag aldrig någonsin bara för övandets skull utan det är alltid del i ett sammanhang.

Precis, för det är ju vad vi gör i vår vardagliga hantering som talar om för hästen vem vi är. Men att leda från hagen är inte mer naturligt, eller mer en del i ett sammanhang, än vad det är att vara tillsammans på marken i ett ridhus.

Jag vill poängtera att jag aldrig vill beblanda mig med begreppen nh eller ledarskapsövningar. Men jag kommunicerar absolut med hästar från marken under förhållanden som andra kanske skulle kalla för ledarskapsövningar. Anledningen kan vara att jag känner mig begränsad av att se eller nå fram till hästen i vardagliga situationer. I stallet, i grimskaftet, under ryttare försvinner en viktig omständighet - dvs möjligheten att gå iväg, att välja att inte delta. Och efter som att hästens eget språk är uppbyggt till stor del på detta begränsas våra möjligheter att kommunicera fritt. Dessutom behöver jag ibland själv observera hästen och har också upptäckt nyttan av att lära genom att följa själv, vilket inte heller är möjligt på en plats där jag hela tiden måsta ha viss kontroll. Syftet med dessa "stunder" kan vara att jag känner att jag inte hör min häst, att jag inte förstår honom, att vårt sammarbete inte fungerar eller att jag har problem att nå fram. Målet är inte att stärka mitt ledarskap utan att stärka min förståelse och i många fall att få hästen att ta egna intiativ.

Att inta en plats där man kan låta hästen agera helt utan gränser tar bort alla regler och ramar och därmed kan man se varandra bättre. Det är inget man måste göra och det är inte det som relationen bygger på. Men även i vår mänskliga vardag kan vi ibland behöva prata ut om saker med våra mänskliga vänner som vi inte kan lösa i vardagssituationer pga att olika omständigheter begränsar och påverkar oss.

Givetvis kan detta, som allt annat, också göras i fel syfte och på fel sätt, vilket jag anser varit fallet i 100% av det jag sett att man kallar för "nh". Varför det också bli en hel del missförstånd hästfolk imellan när man använder sig av div "nh-relaterade" uttryck.

Jag är helt övertygad om att de flesta problemen uppkommer för att hästen har överskottsenergi.
Nu är det inne att bara drilla dem från marken. Titta på Cesar Millans problem med hundarna i US. Folk begriper inte hunden eller hästens grundbehov av att få röra sig.
Självklart tar det sig uttryck i att den är "bråkig".

rid/ kör hästarna mkt mer ... i alla gångarter o den blir nöjd o glad. Lugn.

Hur många köper inte en häst i full kondition o när de får hem den ska de "bekanta sig" först ett antal dagar. Ja vad händer? Första ridturen blir en chock.

gissa om dessa skulle våga ge sig ut på en tävlingsplats där så mkt nytt innebär en "förändrad " häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka