Sv: Ledarskap, viktigt?
Vadå ledarskap? Som axel säger ovan - det handlar om partnerskap, och ett utbyte emellan mig och hästen.
Varför ser ni (inte bara du) ordet ledarskap som något NEGATIVT hela tiden? Ni tror att det är synonymt med dominans? Att bara du får bestämma och hästen ska prombt lyda dig?
En måste vara den ledande, precis som med barn. Föräldern är den ledande som barnet kan ty sig till och kan känna sig trygg med, därför att denne visar den trygga vägen och skyddar dig från faror, det har du efter erfarenhet lärt dig och du litar på din förälder. Så ser jag på ledarskapet till hästen också. Det handlar inte om att hästen ska LYDA dig till punkt o pricka och du ska vara auktoritär... som vissa föräldrar är. Sån är inte en GOD förälder.
Jag tror vi pratar egentligen om samma sak men vi har olika sätt att uppfatta situationen och hur det går tillväga.
Se ovan. Hästarna är hästar och har en rangordning inom sin flock. Vi är människor och står utanför denna rangordning. Hästen lyssnar på mig för att den litar på mig och vi tillsammans gör trevliga saker.
Det tror inte jag på. Jag tror att rangordning behövs även mellan häst och människa.Och det är inget konstigt alls.
Alltså för att vara extra tydlig - alla NHmänniskor strävar säkerligen inte efter inlärd hjälplöshet, men för en okunnig kan det se om som om hästen plötsligt "blir lydig" när den egentligen bara stänger av. Liksom det för den okunnige dressyrryttaren kan se ut som om hästen med avnknäckt nacke som piafferar hängande på bogarna är ett under av lösgjorhet.
Jag tror att INGEN
strävar efter något negativt (förutom extrema männsikor som inte har nån empati för andra levande varelser). Jag har sett ett gott exempel på nära håll där ägarna överdominerar sin häst med Nh-övningar och man ser på hästen att den inte mår bra av det. Den lyder, kan stå still var som helst o vänta på order men där är det helt klart överdominans och vad jag skulle kunna kalla MOBBNING. Men det är inte de dom
strävar efter, har jag svårt att tro, de har bara missförstått. SÅ vill inte jag ha det med min häst! Jag vill att han ska se mig som sin vän och en som visar en god o trevlig väg för honom, som han kan lita på aldrig gör honom illa...
Fast jag fattar fortfarande inte vad detta ledarskap ska innebära? Du har inga problem emd hästen skriver du, eller har jag fattar fel? Vad är det du vill att den ska göra som den inte gör idag?
Hmm - uppmärksamheten kunde vara bättre.
Men detsamma gäller för mig själv! och han är ju bara 3 (snart 4). Men annars börjar det faktiskt kännas riktigt bra, jag vill att han ska ty sig till mig och det gör han. Det är det allra viktigaste!
INTE att han ska lyda mig till punkt o pricka.
nej vi har inga större problem... ska fundera lite om det finns NÅT problem alls just nu, rent allmänt...... nej kan faktiskt inte komma på nåt just nu iaf.
Jag vill bara att han ska kunna lita på mig i alla situationer och se mig som sin vän. Respektera mig och lyssna på mig. Men jag ska också göra detsamma mot honom! Ömsesidig respekt, uppmärksamhet och förtroende.
och det är det man hela tiden pratar om inom NH...