Sv: Ledarskap, viktigt?
Man måste inte "träna", dvs avsätta tid för att få hästen lydig.
Givetvis är all hantering en form av träning, man lär sig läsa av hästen och hästen lär sig hur jag fungerar.
Ang första meningen så var snarare min poäng att man måste inte sätta hästen på plats (såsom vissa gör) utan om man lyssnar på hästen, så kommer den lyssna tillbaka.
Jag tycker det ser 'vidrigt' ut att folk ska hålla på och "skrämma" hästarna för att få respekt.
Min poäng med det hela kommer ju i stycket du citerade efter.
Jag vet mkt väl vad nh är och går ut på om det var det du syftade på?!
Därför använde jag mig av citat tecken när man skrev ordet träning, och fortsatte med förklaringen att det räcker med den dagliga hanteringen.Finns väl inget motsatsförhållande mellan ledarskap och respekt? Snarare tvärtom. När det gäller "träning", anser jag att du har fel. Även om du vill kalla det för något annat, så är "vanlig hantering" en form av träning. Och hur uppnår man "bra resultat" utan träning/undervisning?
Man måste inte "träna", dvs avsätta tid för att få hästen lydig.
Givetvis är all hantering en form av träning, man lär sig läsa av hästen och hästen lär sig hur jag fungerar.
Ang första meningen så var snarare min poäng att man måste inte sätta hästen på plats (såsom vissa gör) utan om man lyssnar på hästen, så kommer den lyssna tillbaka.
Därför skrev jag att jag personligen var emot det.Är det inte mest en fråga om vad man vill åstadkomma och hur man vill ha det i stort som smått? För jag antar att du ställer krav i andra sammanhang? När hovslagaren jobbar, när du sitter upp osv. Jag menar att i vilka områden och i hur många man ställer krav på hästen, är individuellt och kanske beroende på förutsättningar.
Jag tycker det ser 'vidrigt' ut att folk ska hålla på och "skrämma" hästarna för att få respekt.
Min poäng med det hela kommer ju i stycket du citerade efter.
Vart visar jag okunskap?Du visar okunskap, men eftersom tråden inte(!!) faller under NH så får det vara med det.
Jag vet mkt väl vad nh är och går ut på om det var det du syftade på?!