Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Syns verkligen inte ALLA dessa ödmjuka superduktiga hästmänniskor som kan visa upp sina glada harmoniska och balanserade hästar?

Jodå det finns många duktiga människor och därför borde det inte vara så svårt för dem som behöver att hitta människor som kan lära dem mer - om de vill lyssna och inte hellre läser på nätet eller i böcker....

Det är besvärligt med alla fel, alla felaktiga påståenden som automatiskt ger en negativ eller missvisande bild.
Ett exempel bara här är till exempel NHn's ursprung. Ett litet antal seriösa jänkare fick i början av 1900-talet möjligheten att ta del av lärdom från invandrade beundrade horsemen, Vaqueros. Dessa i sin tur hade utvecklat sin lära från den europeiska krigskonsten. Om vi jämför med fint utförd NH idag, så var metoderna tuffare, men med hästens mentala och känslomässiga välmående och samarbete och respekt häst och horseman emellan i fokus. Till stor skillnad faktiskt från dåtidens sätt att tämja och rida in mustanger, samt att träna boskapshästar, vilket också var önskan från dessa få horsemen som inte tränade hästar med samma förnedrande och nedtryckande attityd.

Det var ju en ny version, annars är ju en av skaparna av detta säljande koncept Monty Roberts som påstår att det är hans egen grej som protest mot dåtidens sätt att hantera just dessa vilda hästar som skulle "tämjas" och ridas in.
Hur som helst finns väl mycket i det som är vettigt men det är inget som helst nytt utan kunskap som har funnits länge bland duktigt hästfolk, det löjliga blir när entusiaster tror att ingen i världen kunnat hantera hästar innan dessa NH-kurser:rofl: Jag har aldrig nånsin känt behov av sånt, men en del av det som lärs ut om kommunicerande har jag ju lärt och insett på andra sätt, det är ju inte fel, men inget nytt som sagt!
Sen alla dessa "tricks" och annat som vissa männsikor kör dagarna i ända för att de är så osäkra och rädda själva att de hela tiden måste jobba med sitt "ledarskap" och riskerar att få en olycklig förvirrad eller arg häst som tröttnat på tjafset.:crazy:

Den som har varit med ett tag ser var det uppstår problem, och naturligtvis är det så att man önskar att inte fel människor blir hästägare, och att hästägare inte blir just hästägare till fel häst. Det är en utmaning att ändra på detta, eftersom man naturligtvis inte, i oförstånd eller okunnighet, ser själv att man tar sig vatten över huvudet

Nej det är ju just det, att många inte inser det, just pga okunnighet, utan det kan hinna gå över styr innan de inser vad som hänt. Ofta lyssnar de inte på råd heller innan det är för sent eftersom de saknar kunskap nog att se signaler eller förstå konsekvenser av vad de gör.....Det går ju inte att tvinga på människor hjälp eller hindra dem från att köpa fel häst, seriösa säljare kan ju inse när det inte kommer att gå men alla är inte seriösa tyvärr.

Nej att ha häst är ingen mänsklig rättighet anser jag, det ska krävas en del förkunskaper, men det är ju upp till varje person själv att inse det, och det gör ju tyvärr inte alla. Kanske borde det finnas grundläggande hanteringskurser för hästägare precis som det finns lydnadskurser för hundägare:cool: Även med hundar kan det ju bli totalt fel när fel människa köper fel hund och sen måste Cesar rycka ín:D

Nu var detta ett exempel på vad jag menade, egentligen skall jag inte behöva berätta grundligt om denna häst men okej. Han var 5 år, bara gått på travet. Nyss inriden. Hästen gick att ledas, borstas, hämtas från hagen mm. När vi sedan skulle utbilda honom från ryggen började vi från marken, förflyttningar o.s.v Jag är även intresserad av tricks och testade detta på hästen.

Jag tränar inte NH, jag kommunicerar och vill bygga ett starkare band med hästen, underlätta för ridning o.s.v.

Som en tränare sa (har man börjat rota i boet kan de även börja (ifrågasätta)

Ingen hade krävt något i denna hästens liv, han hade sprungit rätt fram med vagn bakom. När jag då kom in i hans liv och började kräva hände något.

Det är så, jag vill kunna göra allt med min häst, jag vill inte känna att - nej den här hästen kan jag inte longera då attackerar han mig i mitten.

Hästen och jag trivdes inte ihop och han passade inte inför det jag höll på med, så han såldes till en människa som passar honom ypperligt:)

Har det slagit dig att du klev in och började kräva ngt som hästen inte ansåg att du kunde kräva?
Det är ju här det går snett ofta, när folk börjar styra med sina hästar på sätt som är väldigt dominant språk (att stå med en longerlina och driva hästen runt från backen är för hästen en mkt dominant handling). Om hästen inte anser att du är värd den rollen, kommer den att säga ifrån. Konstigare är det inte. Respekt från hästens sida (jag vägrar använda ordet flockLEDARE), är ngt man förtjänar sig till, inte per automatik bara kan kliva in och tro att man har, såvida man inte är van och rutinerad. Är man det, har man redan etablerat sig långt innan man ställer sig och gör en sån övning, dvs det blir aldrig ngn konflikt.

Hur som helst finns väl mycket i det som är vettigt men det är inget som helst nytt utan kunskap som har funnits länge bland duktigt hästfolk, det löjliga blir när entusiaster tror att ingen i världen kunnat hantera hästar innan dessa NH-kurser:rofl:

Instämmer! :bow:

Har det slagit dig att du klev in och började kräva ngt som hästen inte ansåg att du kunde kräva?
Det är ju här det går snett ofta, när folk börjar styra med sina hästar på sätt som är väldigt dominant språk (att stå med en longerlina och driva hästen runt från backen är för hästen en mkt dominant handling). Om hästen inte anser att du är värd den rollen, kommer den att säga ifrån. Konstigare är det inte. Respekt från hästens sida (jag vägrar använda ordet flockLEDARE), är ngt man förtjänar sig till, inte per automatik bara kan kliva in och tro att man har, såvida man inte är van och rutinerad. Är man det, har man redan etablerat sig långt innan man ställer sig och gör en sån övning, dvs det blir aldrig ngn konflikt.

Läs mina senaste inlägg.

Tibra, enligt vad du skriver så ansåg sig hästen vara din lekkamrat samt att du var en godis automat. När du sedan vägrade ge honom godis så tröttnade han på dig och körde iväg dig, liksom han skulle kört iväg vilken annan lekkamrat som stod lägre i rang. Det räcker knappast att markera då, en ranglåg individ ska lyda och gå undan annars blir det stryk.

Det är svårt att ta över kommandot igen om hästen inte vill det och den inte anser man är värdig ledare.

Tibra, enligt vad du skriver så ansåg sig hästen vara din lekkamrat samt att du var en godis automat. När du sedan vägrade ge honom godis så tröttnade han på dig och körde iväg dig, liksom han skulle kört iväg vilken annan lekkamrat som stod lägre i rang. Det räcker knappast att markera då, en ranglåg individ ska lyda och gå undan annars blir det stryk.

Det är svårt att ta över kommandot igen om hästen inte vill det och den inte anser man är värdig ledare.

Märkligt då han började bete sig så mot alla människor (såklart mer mot mig) och började även bete sig våldsamt mot hästarna, den gamla ledaren som han hade sån full respekt för sparkade han nästan sönder och lät knappt denne äta hö. Vad har hänt där? I alla hans fem år var han hackkycklingen i hagen, världens mes sedan förändras han totalt och blir istället mer våldsam- uppträder inte som en värdig ledare. Kanske är han annorlunda idag men jag vet iaf om att han fortfarande styr över andra hästar.

Jag tror inte att det här berodde på bugan faktiskt även om det också kan leda till sämre saker om man inte har kontroll på det, men detta var något annat, jag gjorde mitt lilla misstag genom att ta ett steg bak sedan var det kört. O ja visst jag var nog inte den starka typen eller den starka ledaren som han behövde.

Idag matar jag inte mina hästar med godis eller annat dylikt ur handen, det ångrar jag faktiskt att jag gjort. Blir så mycket onödigt nafsande och tiggande, plus det du säger- matautomat. Men man lär sig som sagt av sina misstag genom åren.

Ja jag vet iaf att jag aldrig kunnat bli hans ledare ändå. För att kunna bli en bra ledare eller vän ska man verkligen tycka om varandra också. Jag försökte mer tvinga mig själv att gilla hästen. Det blev nog mer tekniskt/praktiskt försök än med känsla på den hästen. Sedan kan jag erkänna att vid varje träning kända jag innerst inne lite rädsla, för anfallen var inte milda.

Tyvärr jag klickade verkligen inte med honom, men det gjorde en annan och det är jag så himla glad för, för även om det inte var den rätta hästen för mig så är det alltid svårt att sälja iväg sitt djur. O hemsk är han inte, hamnar han i de händer som verkligen älskar och kan med honom är han underbar!

Sedan var han alldeles för svår för mig. Jag har lyckats få många hästar som inte litar på människor eller andra ting jättefina, men dom har passat mig bättre i smaken och ligger väl på min nivå.

Nu när jag sökte ny häst att köpa var jag supernoga med att inte köpa en dominant häst då jag inte pallar eller passar med det. Så fort jag såg ordet dominant ratade jag bort det direkt.

En hackkyckling kan få nog och börja slå tillbaks.

Ändrat beteende kan ha andra orsaker såsom smärta, eller att hästen kommer in i trotsåldern och börjar ifrågasätta och testa gränser. Han gjorde ju här upptäckten att han inte alls behövde gjöra vad du sa.

Sedan har du ändrat din beskrivning en del, från värdens gulligaste häst som började konstra vid ledarskapsövningar till en häst som flippar ut i hagen när den inte får godis och får tokspel.

Senast ändrad:

En hackkyckling kan få nog och börja slå tillbaks.

Absolut. Men när han kom till mig var dom bara två och under det första året lydde han min nuvarande häst han gick med hela tiden, minsta lilla vink. Min häst behövde inte ens nudda vid honom utan på ett rättvist sätt vinkla öronen bakåt eller vända baken mot honom. Min häst ger sig sällan in i fajter, han är en lugn och stabil ledarhäst.
Så jag blir så brydd, att denne förra hästen var tvungen att ta till våld :( Han blev som en annan häst, ingen kände igenom honom varken i hagen eller utanför. Innerst inne var/är han kanske en osäker häst som inte riktigt vet hur han ska hantera vissa situationer?

kl*
Detta med ledarhästar. Mycket intressant att kika på faktiskt. Min herre som jag har idag har varenda häst följt och "lytt" honom, han är i väldigt hög rang. Han behöver som sagt inte göra så mycket för att en häst ska flytta sig snabbt.

Nu är det så att jag skaffat mig en liten islänning, sto på 6 år. Busig liten donna. Hon vet vem som bestämer i hagen, hon är av lägst rang i flocken och flyttar sig snabbt som ögat.

MEN en dag, såg jag hur ledarhästen slickade öronen bakåt som en varning mot henne, hon reagerade inte alls, då vände han baken mot henne, ingen reaktion, då lyfte han ena bakbenet, ingen reaktion, då satte han rumpan mot henne, ingen reaktion, då vände han sig om igen med slickade öron och nafsade på baken med hela sin bog mot hennes rumpa, ingen reaktion. Då gjorde han inget mer, typ gav upp och hon bara stod där, nu stod ju jag och höll i henne i grimskaftet men stod så hon kunde flytta och röra på sig.
Någon som kan förklara detta? För annars så flyttar hon alltid på sig. Varför lyssnade hon inte? O varför gav han inte henne en spark efter alla varningar?

Jag vet inte varför, stoet lydde väl dig antar jag men jag skulle aldrig i livet låta någon annan häst flytta på den jag hanterar. Om inte annat för att det är farligt och en osäkerhet i vem hästen lyder. Likadant om hästar bråkar nära mig, jag säger till dem att sluta.

Får jag bara fråga en sak utan att det blir tokdålig stämning, vilket det brukar kunna bli om man ifrågasätter saker:)
Varför visade ledarhästen såna tendenser när du stod och höll i den andra hästen?
Och det va nog anledningen till att han inte kickade.. För att du stod där...
Och det var förmodligen anledningen till att hon inte flyttade sig, för vem skulle hon lyda, dig som höll i henne eller hästen som är högre än henne i rang.

Farlig situation enligt mig...

Precis så tänkte jag också. Ledarhästen kickade inte av respekt för människan och hästen löd inte för att den lydde människan som höll i.

Är inte så förtjust i ord som "lyda" och "träna" osv.
Visst är det ett samspel vi tänker?

Hästar lyder varandra, det är människan som vill samspela med hästen.

Jag funderade även varför ledarhästen tyckte det var okej att uppvisa sådant beteende när hästägaren var i hagen?
Min egen häst är väldigt ranghög, och om jag ska ta in en annan häst ur den hagen och hon ens skulle markera mot den hästen jag leder så säger jag ifrån rätt skarpt.
Aldrig att jag vill ha en 600 kilosklump som springer över mig av rädsla för den starkare hästen!

Okej.
Håller med om att vi vill ha ett samspel.
Håller inte med om att lyda är ett bra ord för hur hästar interagerar med varandra.
Ordet lyda i samband med flykt och flockdjur får stora hurven på mig.

Precis så tänkte jag också. Ledarhästen kickade inte av respekt för människan och hästen löd inte för att den lydde människan som höll i.
Precis.
O stoet förväntade sig att dess människa skulle försvara henne i den situationen. Med matte är jag trygg...men inte....:crazy:

Förstod jag dig rätt att detta hände när du höll det stackars islandsstoet i grimskaft och du gjorde inget :eek::eek:

Jag brukar hantera mina hästar vänligt men bestämt. Det finns dock situationer när det är på väg att bli farligt då jag gör mig stor och skriker till. Detta är en sådan situation, en lös häst får aldrig gå på en som leds i grimma.

Ett gott råd i all välmening och med bakgrund av vad jag läst i dina inlägg, ta kontakt med en hästmänniska med sunt förnuft och ett bra säkerhets-tänk. Som sagt i all välmening för din och omgivningens säkerhet.

Vänligen
Rolle
IpL

Det är som Rolle säger. Har man en häst man håller i en hage med andra hästar så är det ens förbannade skyldighet att skydda den hästen från andra hästars närgångenhet. I min hantering så får ingen annan häst gå fram till den häst jag håller i förrän jag släpper den lös. Det är viktigt både för hästarna och den som hanterar.

Jag skulle ALDRIG tillåta att någon häst kommer fram och börjar "bråka" när jag är vid min häst, oavsett om jag har grimskaft eller ej. Jag skulle direkt skydda min häst mot den andra. Det är en trygg ledare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 144
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka