Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Varför sitter jag här *himlar med ögonen*

Jag tänkte faktiskt tillägga att jag tror ledarhästen inte tordes göra så mycket mer för att jag stod där, men så tänkte jag att nee men sådan "makt" kan väl en människa inte tänkas ha, för vi är ju inga hästar med tanke på många inlägg i tråden. Så det kändes totalt meningslöst att skriva ut och starta ännu en diskution. Det är ganska häftigt när två hästar som i vanliga fall jämt naggas i närheten av varandra kan stå som två änglar tillsammans med mig.

Hästarna bråkar aldrig i min närhet och detta ville jag väl kanske inte kalla bråk, det var små och milda varningar. Jag har alltid brytit "bråk" eller början till bråk mellan mina hästar. Nu gjorde jag ett undantag för att se hur hästarna reagerade mot varandra - jag såg att det inte var något allvarligt och jag skulle aldrig utsätta mina djur eller mig själv för fara, tro mig. Ledarhästen är svartsjuk plus att en tant stod där islänningen stod med mat. Dock gjorde han inte så mycket mer än att vila med huvudet på islänningens rumpa med en djup suck. Hade jag inte haft fullt förtroende till min häst och kännt honom 100 och hade jag inte kunnat läst av honom tydligt hade jag inte stått och tittat på, jag läste även av islänningen som stod och halvsov.

Fast enligt bukefalos gör jag tydligen mycket fel. Mina hästar kan inte lita eller älska mig, stämmer det? Konstigt att jag får en helt annan respons av folk in the real life. Jag kanske inte passar in i ett forum helt enkelt. Jag beskrivs som en helt annan människa. Tråkigt.

Senast ändrad:

Ett gott råd i all välmening och med bakgrund av vad jag läst i dina inlägg, ta kontakt med en hästmänniska med sunt förnuft och ett bra säkerhets-tänk. Som sagt i all välmening för din och omgivningens säkerhet.

Vänligen
Rolle
IpL

Även om det var av välmening fick jag en klump i halsen med tanke på att du och tydligen fler fått fel bild av mig. Jag har alltid haft dåligt självförtroende, kan inte det och kan inte det. MEN djur det kan jag och det är något som jag fått beröm av från många många håll av riktigt seriösa hästmänniskor. Jag brukar få mycket beröm för min förståelse till hästarna och att ha viljan till att lära, gå den svåra vägen och inte den lätta.

Jag kan läsa hästar. Det kanske det är det ända jag kan läsa med förståelse också.

Jag skriver inte mina meningar i elakhet, girighet, tjurighet eller någon annan otrevlig ton.

Senast ändrad:

Du får ursäkta i så fall. Kan bara bedöma dina handlingar efter vad du skriver här och som ger ett par bra exempel på hur man inte ska bete sig med hästar.

Jag kan inte heller bedöma hur kunniga hästmänniskorna är i din omgivning är. Men man blir ju fundersam på deras "kunnande" om de håller med dig i det du gör.

Vänligt men bestämt ;)
Rolle
IpL

Du får ursäkta i så fall. Kan bara bedöma dina handlingar efter vad du skriver här och som ger ett par bra exempel på hur man inte ska bete sig med hästar.

Jag kan inte heller bedöma hur kunniga hästmänniskorna är i din omgivning är. Men man blir ju fundersam på deras "kunnande" om de håller med dig i det du gör.

Vänligt men bestämt ;)
Rolle
IpL

Vad jag har läst på dina inlägg och tyckande i hästhantering tror jag du skulle gilla mitt sätt att hantera hästar, tro eller ej.

Kan det inte vara så att du måste se en handling, en situation innan man dömer ut någon? Jag är jättedålig på att skriva och förklara mig det hör jag från alla håll, då nära och kära, men att höra lite till och att få se själv (om det går) får dom en klarare bild av hur jag menar och hur det gick till och vad jag ville.

Men om du är den människan du utger dig att vara här på forumet, om du är så kunnig som du verkar genom dina inlägg vet ingen som inte känner dig.

Jag känner en som är otroligt duktig på att förklara och prata inom det mesta med ridning, utrustning, hantering o.s.v Hon låter helt fantastisk på hästar. Dock kan hon prata men hon kan inte rida, hantera hästar o.s.v Man blir mäkta förvånad och besviken.

Jag tror absolut att grymt många sådana människor finns på ett forum också (Nu menar jag inte personlign dig) Men jag vill även vända på det, ni har fått en fel bild av en människa som INTE kan prata för sig men som kan handla bra. Jag får ett lite orättvist bemötande, kanske mitt eget fel då jag inte kan skriva för mig på rätt sätt.

Nej du kan inte veta och kommer nog aldrig kunna veta hur kunniga hästmänniskorna är i min omgivning. Men det kan ju bara jag förlora eller vinna på.

Kan inte du punkta upp de felhanteringar jag gjort med mina hästar?
Kan du inte även skriva din bild av den situationen och handlingen med ledarhästen och islandshästen.

Senast ändrad:

Ursäkta om jag inte varit tydlig.
Varför jag hoppade in i tråden igen var för att folk fortsatte skriva om mig och hästen, spekularade o.s.v vilket kändes lite lustigt. Jag fanns liksom med ändå. Egentligen skulle väl folk ha struntat i mig, då jag ändå är en oseriös och okunnig hästmänniska. Känns bättre om man lägger mig på hyllan i så fall.

Jag kan förklara en sak för dig vad som gäller buke. Kan man inte förklara allt på ett kristallklart vis eller förtydliga på ett kristallklart vis så kommer man bli ifrågasatt för här vänder och vrider människor på allt som dom kan eftersom det är ett diskussionsforum. Man får nästan förtjäna att bli förstådd här och det tar flera, flera, flera år... Jag har sagt tidigare att det är lättare att vinna OS-guld i vilken gren som helst än att bli rätt tolkad på detta forumet.

Detta gäller inte bara dig utan alla så hetsa inte upp dig över detta, släpp det och gå vidare om du inte kan hantera diskussionen som sådan. Det är inte lönt att försöka förklara vidare efter 20 inlägg, tvärtom.

Jag kan förklara en sak för dig vad som gäller buke. Kan man inte förklara allt på ett kristallklart vis eller förtydliga på ett kristallklart vis så kommer man bli ifrågasatt för här vänder och vrider människor på allt som dom kan eftersom det är ett diskussionsforum. Man får nästan förtjäna att bli förstådd här och det tar flera, flera, flera år... Jag har sagt tidigare att det är lättare att vinna OS-guld i vilken gren som helst än att bli rätt tolkad på detta forumet.

Detta gäller inte bara dig utan alla så hetsa inte upp dig över detta, släpp det och gå vidare om du inte kan hantera diskussionen som sådan. Det är inte lönt att försöka förklara vidare efter 20 inlägg, tvärtom.

Tog ditt inlägg väldigt posetivt och håller med dig. Nej jag vill som sagt avsluta en diskution förstådd och få mera posetiv respons, men det kanske inte går. Jag är en person som tänker mycket och går väldigt djupt in på saker och ting. Får nog släppa som du säger. God natt :)

”Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet”
Sokrates 450 f.k.

Ju mer jag lär mig om hästar, desto mer inser jag hur lite jag vet ;) Det kommer fram ny kunskap hela tiden och det enda som jag lärt mig och som inte förändras, är det som hästen har lärt mig.

Man måste alltid vara konsekvent och det på 0,3 sekunder, annars har hästen svårt att veta vad du reagerar på. Jag kan tillåta att hästen kommer med förslag, ex. vilken väg vi ska rida när vi är ute, men kräver att han lyssnar på mig om jag har en annan mening. Vad jag aldrig tillåter är dominantbeteende mot människan, hästen får aldrig flytta på en människa, kommer jag med hinken bestämmer jag när hästen får börja äta. När jag leder eller hanterar en häst får ingen annan häst gå på den jag hanterar. Jag backar aldrig när en häst försöker dominera, om jag gör det tar jag ett steg bakåt och två framåt;) Jag förstår numera vad K F Hempfling menar när han säger "Dansa med hästar" ;)

Det är förenat med allvarliga straff för de som handmatar våra hingstar. Det går bra när vi gör det och i samband med att hästen gör en prestation. Faran när man handmatar är när hästen kommer till en människa som inte hästen anser kan leda den, springer över densamma för att "tigga" godis. Ett tydligt tecken på om man har eller inte har "ledarskap" är just då :eek:

Det är också svårt för att inte säga omöjligt att få en helhetssyn på hur olika människor är med sina häster på ett forum som det här, man bedömmer efter ved de skriver. Skriver man om vilka problem man har med hantering av sin häst/ar får man räkna med en hel del raka ibland lite vassa svar men oftast i all välmening.

Rolle
Islandshingstar på Lösdrift

Fast nu var händelsen väldigt detaljerad o hon frågade vad detta betydde....

”Sann kunskap existerar i att veta att du intet vet”
Sokrates 450 f.k.

Ju mer jag lär mig om hästar, desto mer inser jag hur lite jag vet ;) Det kommer fram ny kunskap hela tiden och det enda som jag lärt mig och som inte förändras, är det som hästen har lärt mig.

Man måste alltid vara konsekvent och det på 0,3 sekunder, annars har hästen svårt att veta vad du reagerar på. Jag kan tillåta att hästen kommer med förslag, ex. vilken väg vi ska rida när vi är ute, men kräver att han lyssnar på mig om jag har en annan mening. Vad jag aldrig tillåter är dominantbeteende mot människan, hästen får aldrig flytta på en människa, kommer jag med hinken bestämmer jag när hästen får börja äta. När jag leder eller hanterar en häst får ingen annan häst gå på den jag hanterar. Jag backar aldrig när en häst försöker dominera, om jag gör det tar jag ett steg bakåt och två framåt;) Jag förstår numera vad K F Hempfling menar när han säger "Dansa med hästar" ;)

Det är förenat med allvarliga straff för de som handmatar våra hingstar. Det går bra när vi gör det och i samband med att hästen gör en prestation. Faran när man handmatar är när hästen kommer till en människa som inte hästen anser kan leda den, springer över densamma för att "tigga" godis. Ett tydligt tecken på om man har eller inte har "ledarskap" är just då :eek:

Det är också svårt för att inte säga omöjligt att få en helhetssyn på hur olika människor är med sina häster på ett forum som det här, man bedömmer efter ved de skriver. Skriver man om vilka problem man har med hantering av sin häst/ar får man räkna med en hel del raka ibland lite vassa svar men oftast i all välmening.

Rolle
Islandshingstar på Lösdrift

Hmmmm.....det har väl kommit fram i andra trådar att din erfarenhet inte är så där väldigt enorm utan det handlar om dina islandshästar, jag minns i alla fall att det kom fram i samband med en hingstdiskussion för ett tag sen, bland annat.

Så alla är väl mindre kunniga på vissa saker, och ingen har upplevt alla varianter.

Så man kan ju ta det lite lugnt om någon faktiskt ställer en fråga därför att den personen inte har förstått den situationen som var......Precis som du inte hade förstått samspel mellan hingstar under olika förutsättningar, dvs andra än dem du själv har med just dina.

:eek::eek::eek:
Vet inte vad du vill ha sagt med detta? Började en gång med att rida på ridskola och häromkring träffar man olika människor med olika raser och inriktningar.
Jag vet precis hur hingstar uppfattas av många och har också sett hur de kan uppföra sig. Det är just det jag anser de inte behöver vara, besvärliga, om man ger de rätt miljö under uppväxten. Det är därför jag har projektet med mina hingstar för att se hur mycket man kan påverka slutresultatet genom att ge hingstarna möjlighet att dels lära sig flockens språk och sociala regler och hur man uppför sig med människor.
Jag kan inte se kopplingen till rasen utan en häst är en häst....
Att det blev sedan 10 år tillbaka en övergång till Islandshäst beror på att det generellt sett var trevliga hästar att jobba med, särskilt de Islandsfödda som har ett behagligt avstånd till människan och är därigenom lättare att kommunicera med. Nu finns det även svenskfödda som lär sig vara häst under uppväxten.

Därför kan jag inte hålla med dig om att det skulle vara någon skillnad på vilken ras det är utan det beror snarare på vad man avlar på för individer och vad man ger dem för miljö under uppväxten.
Och resonemanget att om man har en ras vet man inte hur andra raser är köper jag inte, när det gäller hästhantering, det är skillnad när det kommer till vilken inriktning man har på ridningen vilket skiljer sig markant.

Så Du menar att om jag lär mig hur Islandshästar fungerar rent mentalt och beteendemässigt så vet jag inte hur andra raser beter sig naturligt????

Bara en vänlig fråga och undran;)

Rolle
IpL

:eek::eek::eek:
Vet inte vad du vill ha sagt med detta? Började en gång med att rida på ridskola och häromkring träffar man olika människor med olika raser och inriktningar.
Jag vet precis hur hingstar uppfattas av många och har också sett hur de kan uppföra sig. Det är just det jag anser de inte behöver vara, besvärliga, om man ger de rätt miljö under uppväxten. Det är därför jag har projektet med mina hingstar för att se hur mycket man kan påverka slutresultatet genom att ge hingstarna möjlighet att dels lära sig flockens språk och sociala regler och hur man uppför sig med människor.
Att det blev sedan 10 år tillbaka en övergång till Islandshäst beror på att det generellt sett var trevliga hästar att jobba med, särskilt de Islandsfödda som har ett behagligt avstånd till människan och är därigenom lättare att kommunicera med. Nu finns det även svenskfödda som lär sig vara häst under uppväxten.

Därför kan jag inte hålla med dig om att det skulle vara någon skillnad på vilken ras det är utan det beror snarare på vad man avlar på för individer och vad man ger dem för miljö under uppväxten.
Och resonemanget att om man har en ras vet man inte hur andra raser är köper jag inte, när det gäller hästhantering, det är skillnad när det kommer till vilken inriktning man har på ridningen vilket skiljer sig markant.

Så Du menar att om jag lär mig hur Islandshästar fungerar rent mentalt och beteendemässigt så vet jag inte hur andra raser beter sig naturligt????

Bara en vänlig fråga och undran;)

Rolle
IpL

En "oerfaren" lägger sig i "rasfrågan"
Klart det har viss betydelse gällande ras, raserna är framavlade till olika saker och har därmed skillnader pga detta därmed inte sagt att alla hästar är hästar sas, de har mycket gemensamt men vissa specifika rasdrag skiljer dem, sen har vi individer inom alla raser och alla är inte rastypiska så diskussionen är inte helt svart vit.
Håller du på med hästar så har du en allmän kunskap enligt mig som kan överföras generellt sätt till de flest hästar men om du håller på med islänningar som har vissa rastypiska drag så är det klart att du har mer koll på det än vad som kan visa sig hos andra raser. Det är väl ganska självklart.
Sen håller jag med om att du sa att ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man vet och där kommer ödmjukheten in:cool:

Nu ska vi inte belasta tråden med ett helt annat ämne, men, det hade varit intressant att diskutera olikheterna i hur man hanterar/kommunicerar med hästen beroende på ras. Om det nu är någon skillnad ;)

Rolle
IpL

Nu ska vi inte belasta tråden med ett helt annat ämne, men, det hade varit intressant att diskutera olikheterna i hur man hanterar/kommunicerar med hästen beroende på ras. Om det nu är någon skillnad ;)

Rolle
IpL

Jag kan direkt komma på en skillnad på en typisk ponny och kanske ett typisk fullblod tex. Med en typisk ponny (sådan som jag har :D) måste man ha en rätt hög energinivå i allt man gör för annars blir det lätt "men matte, ta det lugnt, måste vi verkligen?" :angel:

Var bara tvungen efter dagens pass ;)

Det är just det jag anser de inte behöver vara, besvärliga, om man ger de rätt miljö under uppväxten. Det är därför jag har projektet med mina hingstar för att se hur mycket man kan påverka slutresultatet genom att ge hingstarna möjlighet att dels lära sig flockens språk och sociala regler och hur man uppför sig med människor.

Ja exakt, det var ju i den diskussionen det kom fram att dina erfarenheter är ganska begränsade:) Klart det skiljer en jäkla massa mellan raser och förutsättningar, ålder, omständigheter i övrigt som om du har ston med, om hingstarna betäcker osv osv. Men det sa ju många till dej i den tråden också.
Så det ska vi inte diskutera här. Tibra hade frågor om beteenden hon inte kände till, och det har du också, om det du inte känner till, det var bara det jag ville påminna om.:)

Precis som jag också har frågor om det jag inte känner till, vilket bla är islandshästar s gångarter för att ta ett exempel...;)

He, he eller så kan det bero på individen också ;) :D

Rolle
IpL

Klart ;) Min lilla ponny kan (nästan) förvandlas till ett halvgalet fullblod och med en massa spring i benen. Men nu var det ju rasdrag som diskuterades ovan och det är väl typsikt ponny att säga "ta det lugnt, kan vi inte stanna o ta lite först matte?" :D

Jag håller med dig. Hästen ska ha respekt för människan, men jag tycker att allt "lekande" med hästen börjar gå över styr när man försöker få sin häst att buga och lägga sig ned på kommando. En häst ska inte buga eller lägga sig ned på kommando, det är inte riktigt det den är ämnad för.

KL

Har du hästen lös när du gör i ordning den? Följer den dig? Även när den går lös? Stannar den bakom dig när du stannar?
Om ovanstående enkla punkter stämmer så hanterar du förmodligen din häst på det sätt som modernt kallas NH.
Måste vi föra oändliga diskussioner om vad det kallas? Måste vi smutskasta folk och kalla dem för namn som till exempel repviftare?

Jag har bara några år på nacken som hästägare och förvånas över tonen bland "hästfolk". Jag utger mig aldrig för att vara duktigare än jag är, jag ber ofta om hjälp. Jag har fått mycket hjälp av westerntränare, NH-tränare, AR-tränare och dressyr/hoppfolk. Gemensamt för alla dessa är att de har en förmåga att kommunicera med hästen på hästens språk, vilket faktiskt inte är så svårt att lära sig att förstå, om man studerar hästar i flock. Att "prata"'det, är inte lika lätt, och att få till den rätta dialekten är säkert omöjligt. Men vi kan genom att granska oss själva och vårt kroppsspråk, lära oss otroligt mycket om hästar, om oss själva och om andra människor.
De som ondgör sig över NH, ledarskap och så vidare men ändå har en fin relation med sin häst, utövar förmodligen det som vissa vill sätta namn på medan andra kallar det för normalt hästvett.

Så ställ dig frågorna; har jag en stressad och nervös häst? Springer den över mig? Springer/går den förbi mig? Måste jag binda upp den när jag gör den i ordning? Kastar den sig över maten när jag kommer med den?
Om du svarar ja på ovanstående frågor kanske du ska fundera över om det går att ändra ditt sätt att hantera hästen.

Vänligast
/Katja

Amen! Trots att jag inte är religiös :cool:;)
Jag är engagerad i olika hästverksamheter och träffar många människor med olika inriktningar, och jag anser att alla har att lära av varandra, oavsett ras eller inriktning på ridningen eller oavsett hur lång erfarenhet man har. Om man anser att man kan det mesta är det dags att lägga av då man troligtvis inte utvecklas mer.

Vänligen
Rolle
IpL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka