Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

KL

Har du hästen lös när du gör i ordning den? Följer den dig? Även när den går lös? Stannar den bakom dig när du stannar?
Om ovanstående enkla punkter stämmer så hanterar du förmodligen din häst på det sätt som modernt kallas NH.

Ja och ja och ja och ja men nej det kallas inte NH det kallas inte ett skit mer än just vad det är dvs okomplicerad hantering av hästen som för sjutton ingår i vanlig grundutbildning av häst, varken mer eller mindre!

KL

Har du hästen lös när du gör i ordning den? Följer den dig? Även när den går lös? Stannar den bakom dig när du stannar?
Om ovanstående enkla punkter stämmer så hanterar du förmodligen din häst på det sätt som modernt kallas NH.

Så du menar att om hästen är snäll och välhanterad så är det per definition NH oavsett om man hört talas om NH eller inte, det är ju ett sätt att se det.

Så om hästen inte kan hanteras lös så, den bråkar och låter bli att respektera sin människa är det då per automatik "vanlig" hantering?

Nä men många med mig står ju väldigt undrande till varför och framförallt NÄR helt vanlig grundhantering av häst bytte namn till NH.

Men NH är ju bara ett (eller egentligen många olika) sätt att utöva horsemanship (hästmannaskap) på...

NH är ju det namn som (ursprungligen) Parelli myntade när han skrev en bok om sitt sätt att utöva horsemanship på...sen har många andra börjat kalla sitt sätt för NH...och det har blivit lite "rörigt" med vad NH exakt står för...men det är ju fortranande bara olika sätt att utöva horsemanship på...precis som ditt sätt är ett sätt......sen att vi har olika förebilder....tränare...mentorer...eller vad vi ska kalla dom för...det är väl ganska vanligt....och helt naturligt....i det moderna samhälle vi lever i där information....kunskap....erfarenheter...lätt kan delas...långt utanför landsgränserna...

KL

Måste vi föra oändliga diskussioner om vad det kallas? Måste vi smutskasta folk och kalla dem för namn som till exempel repviftare?

Jag har bara några år på nacken som hästägare och förvånas över tonen bland "hästfolk". Jag utger mig aldrig för att vara duktigare än jag är, jag ber ofta om hjälp. Jag har fått mycket hjälp av westerntränare, NH-tränare, AR-tränare och dressyr/hoppfolk. Gemensamt för alla dessa är att de har en förmåga att kommunicera med hästen på hästens språk, vilket faktiskt inte är så svårt att lära sig att förstå, om man studerar hästar i flock. Att "prata"'det, är inte lika lätt, och att få till den rätta dialekten är säkert omöjligt. Men vi kan genom att granska oss själva och vårt kroppsspråk, lära oss otroligt mycket om hästar, om oss själva och om andra människor.
De som ondgör sig över NH, ledarskap och så vidare men ändå har en fin relation med sin häst, utövar förmodligen det som vissa vill sätta namn på medan andra kallar det för normalt hästvett.

Så ställ dig frågorna; har jag en stressad och nervös häst? Springer den över mig? Springer/går den förbi mig? Måste jag binda upp den när jag gör den i ordning? Kastar den sig över maten när jag kommer med den?
Om du svarar ja på ovanstående frågor kanske du ska fundera över om det går att ändra ditt sätt att hantera hästen.

Vänligast
/Katja

Jag har väldigt "lydiga" hästar, men inte för att jag utövar ngn kadaverdisciplin, utan för att de ska fungera.

Jag har inga som helst problem med att hästen stannar vid min sida- den är där oavsett om jag springer eller stannar- det räcker.

Om man nu är intresserad av hästens betéende, så kanske man ska tänka sig för när man vill att hästen alltid ska gå bakom. Vad händer om den en dag SKA gå förbi som vid longering eller ridas in?
då lämnas den ensam o ska ta ett beslut själv helt plötsligt.
Jag förstår då varför man måste vända runt den för att den ska röra sig överhuvudtaget eller att man måste hoppa av i tid o otid när man inte har stärkt dess självförtroende- att få ta vissa egna initiativ.

Dessa hästar blir aldrig bra hopp, dressyr eller FT- hästar då de väntar på att bli stoppade- nr 1 för NH-utövning. -Aldrig fortare än vad jag vill! Medan i traditionell hästhantering så uppmuntrar man framåtbjudning o egen vilja, vilket är prio ett för att få ett vidare samspel.

Men...det är ju just inom den traditionella hanteringen ("läran") som denna "rädsla" för att tappa kontrollen startat...det är ju bara att se sig omkring irl och/eller läsa alla dessa trådar som handlar om hästar "utom kontroll" och som ofta handlar om vilka verktyg (skarpa bett...hjälptyglar...mm) man ska testa för att få ordning på problemen...ja det är ju tom med så att man tror att en häst inte kan röra sig i en hälsosam form utan hjälptyglar/inspänningstyglar....och det är just DET som NH läran...så som den presenterades ursprungligen...vänder sig emot...och visar att det finns andra "verktyg" (icke mekaniska) för att uppnå framåtbjudning och form utan att "tappa" kontrollen...

Sen är inte NH lärorna inriktade på någon specifik tävlingsgren...vill man ha en häst som är lugn och sansad jämt....så inriktar man sig på det...och vill man ha en häst som kan uppvisa mycket energi så inriktar man sig på det....MEN oavsett så är grunden ALLTID lugn och avslappning...vilket jag med säkerhet vet att även tex dressyrutbildningen är (eller borde vara enligt dom klassiska idealen)...

Jag har väldigt "lydiga" hästar, men inte för att jag utövar ngn kadaverdisciplin, utan för att de ska fungera.

Jag har inga som helst problem med att hästen stannar vid min sida- den är där oavsett om jag springer eller stannar- det räcker.

Om man nu är intresserad av hästens betéende, så kanske man ska tänka sig för när man vill att hästen alltid ska gå bakom. Vad händer om den en dag SKA gå förbi som vid longering eller ridas in?
då lämnas den ensam o ska ta ett beslut själv helt plötsligt.
Jag förstår då varför man måste vända runt den för att den ska röra sig överhuvudtaget eller att man måste hoppa av i tid o otid när man inte har stärkt dess självförtroende- att få ta vissa egna initiativ.

Dessa hästar blir aldrig bra hopp, dressyr eller FT- hästar då de väntar på att bli stoppade- nr 1 för NH-utövning. -Aldrig fortare än vad jag vill! Medan i traditionell hästhantering så uppmuntrar man framåtbjudning o egen vilja, vilket är prio ett för att få ett vidare samspel.

:bow::bow::bow:

Man blir nästan gråt färdig av alla bra inlägg....

Jag säger som en känd i Sverige genom tiderna Hästkarl sa till mej för ett antal år sedan. Det här NH förstår jag mej inte på. Det är ju bara sunt förnuft som vi alltid har hållt på med, fast mer komplicerat och för att någon vill käna pengar...

Fast vad är sunt förnuft om inte erfarenheter och kunskap som man skaffat sig bla genom att studera hur andra duktiga hästmänniskor gör...

...för ingen föds ju med sunt förnuft...;)

Min häst har bra framåtbjudning jag stöttar henne i allt vi gör med uppmuntran. Jag har testat NH och kan säga att 4 per i stallet som skulle klara min häst bättre än en NH tränare. :O) Min häst har varit jätte skumm och haft väldigt dåligt sjävförtroende efter det.

Blivit nervös utan sin flock, nervös bajsat med mej. Gått över mej (vilket hon aldrig gjort innan) Nu har hon lugnat sej igen, men jag har en del kvar att jobba på innan hon är min vanliga gammla häst.

Jag mår så dåligt av att jag utsätte henne för detta... Kommer aldrig förlåta mej för det. Det såg så bra ut och pratades så bra. Men gjordes på ett helt annat sätt.

Jag och min häst vet vart vi har varann hon har alltid rätt till sin åsikt. Det fick hon inte ha på NH träningen. Det var jag som ahde rätt att kräva och skulle inte lyssna på min häst eller stötta henne i det..

Ingen träning som jag vill ut öva på mina hästar.

Fast vad är sunt förnuft om inte erfarenheter och kunskap som man skaffat sig bla genom att studera hur andra duktiga hästmänniskor gör...

Du har helt rätt, men en hel del gammla häst karlar har redan känslan med hästar.

Vi hade en bruksridnings kurs för ett antal år sedan. På den hade vi en häst som ingen klarade att rida, hon ville inte gå fram på ridbanan mm. Och när hon gjorde det så var det väldigt slött. MAn kunde inte rida ut på henne själv, för då vände henne.

Då hoppade häst karls dotter upp och hästen gick i en väll samlad bärighet och med en enorm glädje med en gång.

En sån känsla har jag långt kvar innan jag når. För mej tar det ca 3 månader att komma dit med en ny häst.

JAg tror att de som inte har känslan får lära sej det, men sen finns de. Som har den medfödd. De bara förstår med en gång och får med sej hästen.

På ett bra och posetivt sätt och de är öppna mot hästen..

Jag ger min häst mycket kärlek. Det tycker jag är a-o. Många hästar kan inte lyssna på känslan för de tror inte människor har den. De hästarna får man öppna upp igen. Det är de hästarna jag ofta träffar och köper.

Det tycker nog ändå jag att man gör.

Sedan undrar jag om du tror att trad. hästhantering förespråkar hjälptyglar, skarpa bett mm mm?

Inom NH förespråkas ju repgrimma (eller kanske är det en missuppfattning bland dem som utövar det?), vilken ju heller inte är ett särskilt milt hjälpmedel. För visst vore det väl lämpligt, när man utövar NH, att kunna göra det med enbart vanlig grimma, eller löst? Så "naturligt" som möjligt. När blev repgrimman "naturlig"?

Att jag ifrågasätter beror på att jag tycker det blir väldigt motsägande. Det ena felet ska tydligen rättfärdiga det andra, beroende på vilken inriktning man har. Repgrimma ska, efter vad jag förstått, rättfärdigas av att den ska vara ett hjälpmedel till förfining. Å andra sidan förväntar sig användaren av repgrimma att vi andra SKA kunna (och vilja) rida våra hästar helt utan hjälp till förfining. Alternativet kan ju vara man inte alls är insatt i vad dem hjälpmedel man ifrågasätter faktiskt har för funktion samt att man själv faktiskt inte besitter förmågan att använda hjälpmedel (vilka dem än är) på rätt sätt och därför ifrågasätter andras användning av dem pga brist på förståelse.
Bara en tanke...

Senast ändrad:

Men NH är ju bara ett (eller egentligen många olika) sätt att utöva horsemanship (hästmannaskap) på...

NH är ju det namn som (ursprungligen) Parelli myntade när han skrev en bok om sitt sätt att utöva horsemanship på...sen har många andra börjat kalla sitt sätt för NH...och det har blivit lite "rörigt" med vad NH exakt står för...men det är ju fortranande bara olika sätt att utöva horsemanship på...precis som ditt sätt är ett sätt......sen att vi har olika förebilder....tränare...mentorer...eller vad vi ska kalla dom för...det är väl ganska vanligt....och helt naturligt....i det moderna samhälle vi lever i där information....kunskap....erfarenheter...lätt kan delas...långt utanför landsgränserna...

Jo jag fattar det, men jag fattar inte hur "mitt" sätt helt plötsligt blev Parelli, jag har inte sett mer av honom än på en bild...

För om man hanterar hästar som jag gör då är det tydligen NH och inget annat! Jag hanterade hästar såhär innan någon djävul i Sverige och USA ens hade hört talas om Parelli..

Så du menar att om hästen är snäll och välhanterad så är det per definition NH oavsett om man hört talas om NH eller inte, det är ju ett sätt att se det.

Så om hästen inte kan hanteras lös så, den bråkar och låter bli att respektera sin människa är det då per automatik "vanlig" hantering?

Fast vad man läser om här så verkar det vara tvärtom :p

Kom på att sunt förnuft föds man med vist. Jag har alltid lyssnat på mina hästar och häst männikor runt mej. Det annser jag är sunt förnuft.
Jag ser mej aldrig full lärd för då tappar man förmågan att ta in nya saker.

Sunt förnuft handlar om att hela tiden jobba och försöka förstå hästen, hur den fungerar, deras muskler och kropp arbetar. Hur jag som ryttare /männsika kan göra med min sitts, med min förmåga att handskas och vara med min häst.

JAg ser min häst både som häst och djur, men även som en trogen vän att ha kul med.

Jag stöttar min häst i allt vi lär oss, jag uppmuntrar henne att våga göra det jag ber henne om. Jag lyssnar på min häst, hon säger till när hon är trött eller uttråkad och då ska jag som vän förstå detta och avsluta eller göra något annat.

Att min häst när hon går lös väljer att följa mej är självklart om man behandlar sin häst med respekt. JAg kan släppa min häst ute i det fria och hon väljer mej före sin flock. Jag är en liten del av hennes flock som hon träffar en liten stund då och då. Då ska vi ha kul ihop och då väljer hon självkart mej..

Men...det är ju just inom den traditionella hanteringen ("läran") som denna "rädsla" för att tappa kontrollen startat...det är ju bara att se sig omkring irl och/eller läsa alla dessa trådar som handlar om hästar "utom kontroll" och som ofta handlar om vilka verktyg (skarpa bett...hjälptyglar...mm) man ska testa för att få ordning på problemen...ja det är ju tom med så att man tror att en häst inte kan röra sig i en hälsosam form utan hjälptyglar/inspänningstyglar....och det är just DET som NH läran...så som den presenterades ursprungligen...vänder sig emot...och visar att det finns andra "verktyg" (icke mekaniska) för att uppnå framåtbjudning och form utan att "tappa" kontrollen...

Sen är inte NH lärorna inriktade på någon specifik tävlingsgren...vill man ha en häst som är lugn och sansad jämt....så inriktar man sig på det...och vill man ha en häst som kan uppvisa mycket energi så inriktar man sig på det....MEN oavsett så är grunden ALLTID lugn och avslappning...vilket jag med säkerhet vet att även tex dressyrutbildningen är (eller borde vara enligt dom klassiska idealen)...

Nej , det är ju dom som INTE har någon lära eller grundhantering alls i bakfickan som råkar ut för detta med alla problem och det är ju oxå dom som sedan söker sig till NH och på såvis blir NH räddningen på alla problem och den vanliga hanteringen som inte funkar när det egentligen dom själva som inte funkar med häst.

Det är väl bra att det finns hjälp, det är inte det men det blir fel när man skyller sina egna problem på någon lära faktiskt. Vilka av dessa tror du ens har gått någon kurs i vanlig grundhantering med häst när dom fått problem??

Typ ingen skulle jag tro....

...ja det är ju tom med så att man tror att en häst inte kan röra sig i en hälsosam form utan hjälptyglar/inspänningstyglar.....

Källa på att folk i allmänhet som inte håller på med NH tror detta? Jag vet inte en enda utan ser det mest som din fördom.

Jo jag fattar det, men jag fattar inte hur "mitt" sätt helt plötsligt blev Parelli, jag har inte sett mer av honom än på en bild...

För om man hanterar hästar som jag gör då är det tydligen NH och inget annat! Jag hanterade hästar såhär innan någon djävul i Sverige och USA ens hade hört talas om Parelli..

Ja det är ju det jag menar med att NH-begreppet har blivit lite "rörigt"...det är ju egentligen ingen specifik metod längre...utan kan vara väldigt olika beroende på vilken hästtränare som utövar det...men ursprungligen....det som Parelli syftade på i begynnelsen...är en specifik metod hämtad ur hackamoretraditionen (Vaqueros) som utvecklades i USA för flera hundra år sedan och som fortfarande utövas helt traditionsenligt...men att NH har kommit en lång bit bort från det verkliga ursprunget (moderniserats)...

Jag menar inte (och ingen annan heller antar jag) att just du skulle hålla på med NH...men om målet med metoderna är det samma...så blir resultatet ganska lika...även om vägen dit (metoden/tänket/filosofin) är olika...

Kom på att sunt förnuft föds man med vist. Jag har alltid lyssnat på mina hästar och häst männikor runt mej. Det annser jag är sunt förnuft.
Jag ser mej aldrig full lärd för då tappar man förmågan att ta in nya saker.

Sunt förnuft handlar om att hela tiden jobba och försöka förstå hästen, hur den fungerar, deras muskler och kropp arbetar. Hur jag som ryttare /männsika kan göra med min sitts, med min förmåga att handskas och vara med min häst.

JAg ser min häst både som häst och djur, men även som en trogen vän att ha kul med.

Jag stöttar min häst i allt vi lär oss, jag uppmuntrar henne att våga göra det jag ber henne om. Jag lyssnar på min häst, hon säger till när hon är trött eller uttråkad och då ska jag som vän förstå detta och avsluta eller göra något annat.

Att min häst när hon går lös väljer att följa mej är självklart om man behandlar sin häst med respekt. JAg kan släppa min häst ute i det fria och hon väljer mej före sin flock. Jag är en liten del av hennes flock som hon träffar en liten stund då och då. Då ska vi ha kul ihop och då väljer hon självkart mej..

Kunskap (=sunt förnuft) föds man inte med...utan skaffar sig genom intresse för att lära....sen om man vill ta lärdom av en ...gammal hästkarl...NH-tränare (som ju också kan vara en gammal hästkarl)...dressyrtränare...hopptränare...spelar väl ingen roll...

I dagens moderna lätttillgängliga samhälle kan det vara lika enkelt och naturligt att lärdom av någon från andra sidan jordklotet...som att ta lärdom av "hästkarlen" i gården brevid...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 863
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka