Sv: Ledarskap, viktigt?
knapplån
Oj oj oj vad ni går igång, det är roligt att läsa och visar verkligen vilken nolltolerans som gäller här på Buke.
Om jag inte var på "gaffelhumör" skulle jag bara läsa och fnissa, men jag har lust att gaffla lite.
Få av er har knappt läsförståelse och tar mitt inlägg som kritik eller som att jag är NH-anhängare, när det enda jag säger är "måste vi gräla och kasta skit?". De flesta av er har ju uppenbart ett bra sätt att hantera sina hästar och då undrar jag vad det finns kvar att käbbla om, ni bara tjatar, samma sak om och om igen...
Jag tror att det är till min fördel att jag är ny som hästägare för det gör mig mer öppen för olika filosofier. Jag tycker att man kan opponera sig mot hur hästhantering lärs ut på många ridskolor (jag drar omöjligt alla ridskolor över en kam eftersom jag inte besökt alla) inte är okej när det kommer till att hantera en unghäst eller en problemhäst, och även den lugnaste snällaste häst kan bli en problemhäst i fel händer. Därför är det bra att ta hjälp av folk som har lång erfarenhet, oavsett om man säger sig tillhöra någon inriktiktning. En av mina coolaste läromästare är Henry Blake, som inte bekänner sig till någon inriktning utan pratar om kommunikation. Även Hempfling är en stor förebild. I övrigt har jag en dressyrtränare, en westerntränare och en ledarskapstränare att tacka för att jag kommit dit jag gjort med en häst som förmodligen gått till slakt om jag anammat mina ridskolekunskaper.
fio:
"Ja och ja och ja och ja men nej det kallas inte NH det kallas inte ett skit mer än just vad det är dvs okomplicerad hantering av hästen som för sjutton ingår i vanlig grundutbildning av häst, varken mer eller mindre!"
Förklara vad du menar med "vanlig grundutbildning". Gärna ingående, jag kanske kan lära mig något.
"För om man hanterar hästar som jag gör då är det tydligen NH och inget annat! Jag hanterade hästar såhär innan någon djävul i Sverige och USA ens hade hört talas om Parelli.."
Det här är ju inte ens sant, du behöver inte kalla ditt sätt att hantera hästar på för något alls, bestäm själv. Varför är det så jobbigt att det kallas för något? Vad är det som gör att du är så hatisk mot ordet NH, vad har du sett som är så hemskt? Snälla berätta!
lobelia:
"Så du menar att om hästen är snäll och välhanterad så är det per definition NH oavsett om man hört talas om NH eller inte, det är ju ett sätt att se det.
Så om hästen inte kan hanteras lös så, den bråkar och låter bli att respektera sin människa är det då per automatik "vanlig" hantering?"
Du kan inte ha läst ordentligt, eller så har du ingen läsförståelse, läs om, läs rätt!
axel:
"Jag har väldigt "lydiga" hästar, men inte för att jag utövar ngn kadaverdisciplin, utan för att de ska fungera."
Förklara vad du menar med kadaverdisciplin och beskriv gärna hur du tränar dina problemhästar!
"Jag har inga som helst problem med att hästen stannar vid min sida- den är där oavsett om jag springer eller stannar- det räcker."
Märk inte ord, jag vet att du är intelligent och att du vet vad jag menar.
sanio:
"Du har helt rätt, men en hel del gammla häst karlar har redan känslan med hästar."
Och då menar du att dessa har kunnat detta sen födseln? Deras kunskap och känsla kommer ju av att de hållit på med hästar under många många år.
solis:
"Inom NH förespråkas ju repgrimma (eller kanske är det en missuppfattning bland dem som utövar det?), vilken ju heller inte är ett särskilt milt hjälpmedel. För visst vore det väl lämpligt, när man utövar NH, att kunna göra det med enbart vanlig grimma, eller löst? Så "naturligt" som möjligt. När blev repgrimman "naturlig"?"
Många erkända hästhanterare, oavsett vad de kallar det, hanterar sina hästar löst, även de som bekänner sig till NH. Repgrimman är ju ett hjälpmedel, lika som inspänningstyglar, för att lära hästen något.
Repgrimman är grym (bra för att förtydliga...), jag har knutit en egen, tunnare variant, som är perfekt att ha under tränset på långtur. Jag binder hellre upp min häst i repgrimma än i vanlig grimma.
Sluta hacka på småsaker.
bravur68:
"Tycker för övrigt att NH är överflödigt (min åsikt) och ibland tangerar en del NH-fantaster över till att bidra till en överdrivet romaniserad bild utav hästahanteringen som jag nästan bara finner i dotterns Penny-tidningar... nu var jag stygg..."
Jättekonstigt uttalande, du får nog förklara vad du menar. Jag undrar om du tycker att NH som lära är överflödigt? Eller är det vissa övningar? Är det överflödigt att lära sig att hantera hästar? Rider din dotter på ridskola? Hur lär de sig att hantera hästar där?
Puh, nu orkar jag inte mer på ett tag
/Katja