Sv: Längd- och vikttråd
Självklart kan hästen bära honom. Skumpa i trav på volt i en timme är väl lite väl kanske. Men självklart skall ha få prova. Jag hade inte haft dåligt samvete.
3-4 dagar i veckan, vill han rida en timme så låt han.
KL
Jag har en 15-årig halvblodsvallack av ganska rejäl modell. Mankhöjd 167 cm och ordentliga ben (inga "spindelben"). Han är nyligen kollad i ryggen i samband med att vi köpte sadel och hade inte några spänningar eller andra problem. Vi har en bra och för honom utpassad sadel. Han rids 6 dagar i veckan och är hyfsat musklad. Har tidigare gått på ridskola och fick då ta de största eleverna. Nu har min gulliga make frågat om han inte kunde få prova att rida på pålle för att ses om ridning kan vara något för honom. Han är lite rädd för hästar men vill försöka intressera sig för det som jag brinner för Min fråga är om jag vågar låta honom rida pålle och i så fall hur ofta? Maken är lång, 194 cm, och väger ca 95 kg. Han har rätt vältränad och har bra balans och kroppskontroll, men man får ju räkna med att det kan bli lite obalans i sadeln ändå eftersom han faktiskt inte kan rida.
Hade ni vågat låta honom rida? Och i så fall hur länge och hur ofta? Det vore ju en dröm att kunna dela hästintresset med min älskling, men jag vill samtidigt inte ta några risker med min hästs välmående.
Självklart kan hästen bära honom. Skumpa i trav på volt i en timme är väl lite väl kanske. Men självklart skall ha få prova. Jag hade inte haft dåligt samvete.
3-4 dagar i veckan, vill han rida en timme så låt han.