Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle nog säga att du inte behöver gå ner något alls för ponnyernas skull, om ni inte köper de allra spinkigaste varianterna...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Snacka om hemsk tråd...
Unga tjejer/tonåringar som läser denna måste bli helt vättskrämda över om de är för tjocka för att rida eller inte...

Hästar är i grund och botten arbetsdjur. De klarar bra mkt. mer än många verkar tro.

Ni sitter och funderar på om ni väger för mycket - och så väger de flesta under 70 kg. Det är ju skrattretande.
Jämför din egen vikt med ett barn...
Jämför sen din häst med dig...
Skulle du orka bära barnet. Tror du hästen (som är mer anpassad för att bära upp någon) orkar bära dig?

Säg att du väger 60 kg. Orkar du bära runt på ett barn på 10?
Tror du att din häst som väger 600 kg skulle ha jobbigare att bära runt på dig som väger 100 kg då?

/Trött på viktfixering hos normalstora människor.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle då inte klara av att hoppa höga hinder eller dansa balett om jag skulle bära ett barn på 10 kg.
Men jag är otränad och har dålig rygg.

Att basera vad en häst orkar bära på hästens vikt är ganska dumt, det är väl ändå hur pass vältränad den är.
Ett halvblod som är tränad för att klara av Grand Prix som väger 600 kg orkar säkerligen upp bära mer på ett
skonsamt vis än grannens otränade ardenner på 800 kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Skulle folk lära sig att rida sina hästar i form så skulle man se mycket mindre trådar om ryttarvikter och förvånade trådar om "varför min stora häst har ont i ryggen"

En ryttare med bra balans och som kan rida kan väga bra mycket mer än de flugviktarna som inte kan rida sin häst korrekt utan att hästen far det minsta illa.

Testa lite på er själva. Ställ er på alla fyra och låt ett litet barn skumpa på er rygg när ni svankar med ryggen. Inte så skönt, eller hur?! Samla ihop er och skjut rygg litet grand. Låt barnet gunga (rida) med er när ni "går" över golvet. Märker ni skillnaden?

Lägg ernergin och pengarna på att rida hästen korrekt i stället för att köpa bantarpulver och noja över er vikt..
 
Sv: Längd- och vikttråd

En ryttare bra ryttare som är en flugviktare då? :idea: Alla som är lätta är inte dåliga på att rida. Men visst, ju bättre man rider, desto bättre går hästen.
En vuxen manlig GP ryttare red min ponny ett par gånger, hon dansade fram, även om han vägde säkert 25-30 kg mer än mig då.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag och min ponny (jag är 168 cm och ponnyn 138 cm)

Var och tittade på en ponny främst att ha som sällskapshäst under vintern då min unghäst åker på inridning, den är 137 cm, svensk ridponny, lite smäckrare modell. Hade haft föl nu i somras men i övrigt bra grundkondition, regelbundet tränad och tävlad. Satt upp och red och visst kändes det vingligt och litet för mig som är van vid kallblod på 155 :D men ponnyn bar upp mig bra och ägaren tyckte inte jag såg stor ut alls.
Hade annars tänkt motionera den med tömkörning men kan jag rida är det ju kul omväxling!

Är själv 152 cm och väger 57 kg.
Mina skänklar hamnade ungefär som Fioranos men jag har ju kortare överkropp istället.

Tänker mig ju inte någon seriösare dressyrpass men rakt fram i skogen måste ju gå bra? Skulle vara kul att kunna göra medryttaren sällskap!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Inga problem.. Min ponny har jag haft i över fyra år, han är min enda häst och kommer alltid vara. Så rider ju honom regelbundet. Och jag är 10cm längre än du.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Varför tror folk att det är värre att träna dressyr än att rida i skogen? Dressyren ska ju stärka hästen, och om man är lite stor på en häst så gör man ju bara den en tjänst att stärka den så att den kan bära upp en bättre!
Om dressyren är något som tär på hästen så är man ju helt ute och cyklar och borde skaffa sig en bättre tränare så att man kan komma på rätt bana igen.

Ang. din storlek så tror jag inte du behöver oroa dig. Jag är 168, väger 54 och rider min lilla islänning på 132. Förra islänningen var 128 men hade kortare rygg. Inga problem på någon av dem. Smäckra ridponnys har jag ridit runt 140 och uppåt, inga som helst problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min man är 194 cm och 100kg tung vad ska han rida för häst, shire?? Dock kan han rida, han har haft 4 egna hästar. Han red mitt 18 åriga sto på 163 Mkh (korsning lippezzaner/oldenburgare/halvblod) ganska grov modell. Min man har inte ridit på 15 år men han sitter ordentligt i sadeln och red henne i alla gångarter hon klagade aldrig. Sålde henne nu i höstas då hon var för stor för mig, jå jag köpte en D ponny istället.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Varför fråga när du redan vet? :confused:

Han har ridit din häst utan problem, vad mer behöver du veta. Det är väl bara att prova sig fram med fler hästar i lämplig storlek? :idea:
 
Sv: Längd- och vikttråd

28000384.jpg


min sambo är 1.95 och väger runt 90 kg. Han har ett varmblod på 1.60. funkar utmärkt.
Nu rider inte bara han på hästen så det blir inte varje dag, men han har balans så hästen verkar nöjd fast han är modell större :)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Varför fråga när du redan vet? :confused:

Han har ridit din häst utan problem, vad mer behöver du veta. Det är väl bara att prova sig fram med fler hästar i lämplig storlek? :idea:

Jag skrev ingen fråga. Utan jag jag skrev mer så för att visa att jag tycker att det är löjligt att prata om hur tung och lång man ska vara, en stor häst väger ju omkring 600 kg och det är ju löjligt att tro att inte en häst kan bara en ryttare som väger 90 kg och mera.
 
Sv: Längd- och vikttråd

28000384.jpg


min sambo är 1.95 och väger runt 90 kg. Han har ett varmblod på 1.60. funkar utmärkt.
Nu rider inte bara han på hästen så det blir inte varje dag, men han har balans så hästen verkar nöjd fast han är modell större :)

Tycker att diskussionen här här löjlig, klart man kan rida vanliga hästar fast man väger mer än 90 kg. Ser bra ut det där=)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Varför tror folk att det är värre att träna dressyr än att rida i skogen? Dressyren ska ju stärka hästen, och om man är lite stor på en häst så gör man ju bara den en tjänst att stärka den så att den kan bära upp en bättre!
Om dressyren är något som tär på hästen så är man ju helt ute och cyklar och borde skaffa sig en bättre tränare så att man kan komma på rätt bana igen.

Jag är mycket väl medveten om att dressyr stärker. Jag rider alltid mina hästar i en ändamålsenlig form, även i skogen:). Vad jag menade var att jag inte skulle träna dressyr som man tränar för tävling, med mycket nedsittning i trav och galopp, längre pass på bana och mycket böjda spår m.m. Tänker att det är mindre ansträngande för hästen att ridas i en låg och rund form i lättridning/lätt sits ute på mestadels raka spår, varvat med en del sidvärtsrörelser, med tanke på min vikt? Men jag kanske har fel? Till saken hör också att jag inte har någon året-runt ridbana här hemma och jag tänker att OM jag ska rida dressyr på ponnyn så ska underlaget i all fall vara optimalt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag började med uteritter i lugnt och balanserat tempo. Så ökade jag frekvens och längden på ridturerna, lade till dressyr sakta men säkert. Jag lade upp det som jag skulle göra om jag skulle träna mig själv att bli starkare, genom att sakta ökar belastningen med regelbundna lättare pass emellan. Nu hoppar vi tillsammans och hon bär mig lätt.

Angående lättridning är det viktigt att inte resa sig helt ur sadeln när man är tyngre. Jag lättar t.ex. bara trycket utan att släppa kontakten med sadeln. Ju högre man reser sig desto högre flyttar man tyngdpunkten, balans är A och O.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag började med uteritter i lugnt och balanserat tempo. Så ökade jag frekvens och längden på ridturerna, lade till dressyr sakta men säkert. Jag lade upp det som jag skulle göra om jag skulle träna mig själv att bli starkare, genom att sakta ökar belastningen med regelbundna lättare pass emellan. Nu hoppar vi tillsammans och hon bär mig lätt.
:bow:

Precis det jag ville ha fram men inte lyckades med, lunginflammation främjar tydligen inte tankeverksamheten...
Nu är det ju så att jag ska ha ponnyn bara i 3,5 månad, därför tänkte jag främst försöka hålla den i form så att jag kan lämna den tillbaka i samma skick som jag lånade den.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag rider också dressyr ute, mestadelen av min träning sker på uteritter, så jag förstår helt klart ditt tänkt. Den långa, låga formen är bra för att stretcha ryggen, men en sträckt muskel är inte en stark muskel. Om du själv ska bära en spann med vatten, vilket är då jobbigast? Att ha armen sträckt rakt ut åt sidan eller att böja armen så att biceps kontraheras?
Samma sak gäller för alla muskler. Hästens rygg är inget undantag, det är när den kontraherar musklerna i ryggen (på rätt sätt givetvis, spända ryggar är absolut inte bra, och man måste alltid variera med en lång och låg form för att hästen ska få vila.) som den faktiskt jobbar och bär upp ryttaren med musklerna istället för med ryggen.

Jag håller med om volter och enformigt dressyrarbete. Jag trivs bättre med att träna ute och variera form och ridning.

Så jag tror bara att din häst hade mått bra av att jobbas i lite kortare form, börja i väldigt korta perioder, några steg åt gången. Belöna med att länga igen, efterhand kommer hästen stärka sig och kunna bära med ryggen längre stunder. Men alltid i kombination med en längre och lägre form, inget statiskt arbete.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag ska kanske bli medryttare på en maxad D-ponny (ca 150 mkh), korsning New Forest/Irish Cob så rätt viktbärande är hon ju, som jag då kommer rida två gånger/v, och jag är nästan 170 lång och väger ca 70 kg, är jag för stor för henne? Men min tränare satte mig på en normalbyggd C-ponny förra terminen (innan jag bytte till storhäst) och det funkade jättebra! Tankar kring detta? :S
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ursäkta men får jag bara, jag tror att hästar klarar av att bära mycket större ryttare än man kan tro! De är starkare än man tror, och även fast vissa människor vill behandla sina hästar som om de är gjorda av glas och proppa i de olike vitaminpulver och kosttillskott, så är hästar fortfarande hästar. Och de är tuffare än man tror, generellt, skulle jag vilja säga.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag rider mitt d-ponny sto som är 11 år och 146.5 i mkh, upplevs dock mycket högre då hon är rätt kraftig fram. Jag känner mig inte lång på henne, jag har balans och hon är balanserad. Dock så väger jag 63 kg och är typ 175 cm till 177 cm.. inte helt säker då jag helst inte vill veta. Jag har lååånga dressyrben, hehehe! På något sätt bär hon upp ryttare väldigt bra, det säger alla till mig.

Jag har ridit hästen i 3 år dagligen och hennes rygg är mycket välmusklad och hon har aldrig svankat när man har tryckt eller så. Men jag är ändå orolig att jag ska förstöra henne på något sätt. Jag vet ju att jag är lång och tung.. Och ett beslut att sälja henne skulle inte gå, ELLER om det skulle vara bäst för henne så skulle man ju vara tvungen.

Självklart jobbar jag henne från marken så hon får ryggvila och jag hoppar henne inte, även om hon älskar det.. Några mindre hinder hoppar vi, men inte över 90 cm. Det är något jag har fått för mig, att jag inte ska hoppa henne alltså. Tidigare hoppade vi varje vecka för tränare, då var enstaka hinder på 110-115 cm och bana på 1m inga problem. Jag låter lite mindre ryttare hoppa henne, problemet då är att hon testar förjäkla mycket.. Det är också därför hon är så nära mitt hjärta, mitt allt. Vi har gått igenom mycket, hon är väldigt speciell, men underbar när man lär känna henne.. :love:

Jaja, nu skrev jag nog av mig lite.. haha, ska försöka gå ner nått kilo också, några bra tips?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp