Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Varför i hela friden ska du gå ner några kg??? Nej, man behöver inte väga 60 kg för att kunna rida, inte ens när man rider dagligen.

Läser du tråden så lär du hitta åsikter åt alla håll. Sen har du de med erfarenhet. Fortsätt du att rida din häst, jobba med dig själv efter bästa förmåga och då tänker jag på hur du sitter, balans o.s.v. Vikten har inte med det att göra. Jag är också lång och till skillnad från dig väger jag mer. Jag har två hästar, 150 cm och 155 cm, som jag ridit in själv och tränar själv. Dessa tävlas också. Mina sadlar väger långt mycket mer än vad en vanlig engelsk sadel gör, jag är westernryttare.

Jag har tjatat om det flera ggr i den här och de gamla trådarna. Träna upp hästarna för det dom ska göra, bära! Var noga med att dom arbetar korrekt! Det gäller även när man lullar runt i skogen. Underskatta dom inte!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Läste mitt inlägg nu och det lät lite konsitgt.. Jag menade inte att jag nu skulle tokbanta eller så, tänkte mer bara att det skadar ju inte att gå ner lite. Men varför är det så mycket olika åsikter inom denna kategori. Vad är rätt och vad är fel? vem ska man lyssna på? Hästen eller den som påsägs kunna? Varför kan vi inte bara ha en gemensam tycka, det bli så svårt när alla säger olika. Inom ridsporten kan man verkligen inte vara osäker, borde det vara så???????
 
Sv: Längd- och vikttråd

Man måste se till vad hästen används till och hur mycket den får arbeta. En ridskolehäst som går med många olika ryttare, vissa balanserade och andra utan balans och ridteknik ska absolut ha en viktgräns. Det kan ju se lite olika ut beroende på hästtyp och hur förberedd den är.

Tittar vi på folk som inte gör annat än jobbar till häst, cowboys, mounted police force o.s.v. ser vi plötsligt rätt små hästar med duktigt stora ryttare. Återigen är dessa tidigt förberedda för det och de har inte mer ryggproblem än andra hästar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ursäkta men får jag bara, jag tror att hästar klarar av att bära mycket större ryttare än man kan tro! De är starkare än man tror, och även fast vissa människor vill behandla sina hästar som om de är gjorda av glas och proppa i de olike vitaminpulver och kosttillskott, så är hästar fortfarande hästar. Och de är tuffare än man tror, generellt, skulle jag vilja säga.

Får jag fråga varför du riktar detta just till mig?

Jag tillhör inte direkt kategorin småflickor som tror att de är för stora för sin häst på 160.

Jag har själv en islänning på 132, min förra var 128. Jag har alltid trivts bäst på ponnys och skulle i dagsläget aldrig välja en häst över 150. Jag är 168 lång, och känner mig inte ett dugg lång på mina hästar. Sist jag kände mig för stor på en häst red jag en väldigt nätt liten c-ponny, då var jag runt 15 år och ett par cm kortare än jag är nu. Han hade en exteriör som inte alls passade mig längdmässigt, viktmässigt var det inga problem dock. Min lille fjutt på 128 där hemma hade betydligt bättre kropp och kunde bära upp mig mycket bättre.
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl*

Jag har visat denna ponnyn tidigare i tråden tror jag, men då var han inte inriden och jag tycker nog att han ser lite annorlunda ut nuförtiden.

Nu är inte bilden tagen i den bästa vinkeln, men vad tror ni? Jag är 168cm, väger 51kg och ponnyn är minst 135cm. Tror dock han har vuxit ett par cm sedan sist. :D

 
Sv: Längd- och vikttråd

Tycker det ser jätte fint ut! Är det din egen ponny? :) tyckte han var riktigt tjusig! Jag är ju ponnynörd dessutom :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tack, vad kul! :) Nej han är inte min egen, men så gott som. Tanken är att även mindre barn ska rida honom såsmåningom, men tills det att han är redo ska jag hålla igång honom. Funkar det så kanske jag fortsätter att rida honom, jag trivs på ponny. :) Det är en riktigt trevlig kille, helt orädd och jättenyfiken. Han känns större än de ponnyer jag har suttit på som till manken har samma storlek.
 
Sv: Längd- och vikttråd

bus3.png


Jag och min C-ponny, han är 138 cm och jag 175 cm. Bilden är från i går :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Oj det måste vara en ganska rejäl kuse det där :) det ser mycket bättre ut än vad man tänker sig i huvudet när man hör måtten:laugh:

Kan lika gärna lägga upp lite nyare bilder på mig och zacke också. Jag är 161cm och Zacke ca 137cm.

32847706.jpg


32847707.jpg


32847705.jpg


32847704.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kl

Tycker ni att jag, 170 cm lång, kan rida d-ponny? Vikten skriver jag inte, då det är lite för mycket. men nu menar jag bara längdmässigt, för vikten håller jag på att ändra ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du kan rida en större/grövre men är du i hästköpartankar kanske du ska kolla på storhästar istället.
 
Sv: Längd- och vikttråd

En sak som jag funderat på nu ett tag.

Hur liten bör en ryttare som ska rida in en D-ponny vara?
Jag har suttit in flertalet halvblod, men aldrig i mitt liv har jag suttit in en d-ponny eller varit med vid inridning av en sådan liten krabat.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det här med vikt och vad man vill tillåta på sin egen häst är jättesvårt... Själv har jag ett quartersto som är ca 145 cm hög och väger runt 450 kg. Jag väger ca 65 kg. Till detta kommer min westernsadel på närmare 20 kg. Det här bär hon med lätthet.
Jag har låtit tyngre personer än så rida henne (hon är 5 år i år) och det har aldrig någonsin varit några problem. Hon rör sig lätt och ledigt och visar inte någon tendens till att fara illa. Hon används till reining och tävlar inom detta.

Det här med folks vikt är supersvårt. Man blir ofta rätt förvånad när man frågar en "normalviktig" person vad de faktiskt väger. Allt som oftast väger de bra mycket mer än man tror.

Hur gör man om man vill rida 2 personer på samma häst? Jag red ofta med kompisar bakom när jag var yngre och jag vägde inga 30 kg på den tiden. :) 2 "normalviktiga" tjejer väger lätt 50-60 kg och dubblar man det så blir det ju 100-120 kg. Plus kanske sadeln som i mitt fall väger 20 kg...
Nu är detta inget man bör ägna sig åt varje dag kanske, men jag tror inte att en frisk och sund häst far det minsta illa om den får bära tyngre någon gång då och då. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

om det finns någon som har en ponny på ca 120 i mankhöjd skulle ni låta någon som är 155cm hög och väger 47kg rida på er ponny eller blir det för tungt?:)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det beror ju på ponnyn. Med en välmusklad, stadig ponny är det ok. En omusklad, oriden ponny vill man ju inte ha någon vikt på alls... :grin:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej! Har precis köpt ponny, och nu börjar man ju nojja när man läser i den här tråden.. Jag är väl 167cm lång, väger 55-60 kg och hästen är 148, arabkorsning men mycket kraftigare hals och rygg än "riktiga" araber. Problems eller inte tror ni?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Då har du inte läst tråden ordentligt då det är många som är längre och tyngre än du som rider mindre hästar utan problem...Oavsett din vikt och längd är det din skyldighet att träna hästen för det den ska göra ;) ...då är det inga "problems" ...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är väl 167cm lång, väger 55-60 kg och hästen är 148, arabkorsning men mycket kraftigare hals och rygg än "riktiga" araber. Problems eller inte tror ni?

Inga problem, ponnyn jag har på foder är 137 cm, smäckrare typ (svensk ridponny). Jag är 152 cm lång och väger 56-57 kg.
Har haft ponnyn hemma i 3 veckor men inte ridit förrän nu, av olika anledningar. Har tömkört, promenerat och så har sonen 3 år åkt runt i skogen lite. Har rört på henne ca 3 gg/v.

Kan säga att hon hade inga som helst problem att bära upp mig.:) Red en kortare runda på väg och i skog, ca 1/2 h med skritt och trav.
Klart det kändes vingligt då jag är van att rida kallblod på 155 cm :p, men riktigt kul var det!
Ska ha ponnyn till april och tanken är att hon ska hållas igång under vintern, så målsättningen är att rida 1-2 ggr/v och tömköra/promenera med sonen på 1-2 ggr/v.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Bra tråd då jag är ute efter en medryttare. Har nu en tjej som är lika liten som mig, men söker ännu en. Har ofta funderat över hur mycket jag vågar slänga upp på hennes rygg, även fast det bara handlar om en provridning. Och även min mamma är sugen på att hoppa upp men jag har varit osäker.

Mitt sto är 5år, under inridning, Jag skaffade henne sommaren 2010 och hon var då ohanterad. Jag själv är 1.60 och väger 53. Så jag har inte varit orolig att jag är för tung för henne. Hon har varit felverkad sen liten, och har felbelastat framben vilket gett inflammation efter inflammation, hovis jag har nu har fått bra ordning på detta och hon är friskförklarad, men tror att det ändå kan ha tagit lite på framben så dom inte är lika hållbara som dom skulle varit.

Så här ser hon ut. Vad tror ni, vad är passligt för henne? (jag själv är ingen superryttare utan hantering är mer min grej :) .)

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IBfaAP5WNlE
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror inte att hästen har ont av din vikt om du rider lätt, men om man sitter och skumpar så gör ju tyngdlagen att man väger det dubbla på vägen ner. Och 100 kg tror jag inte är bra på en unghäst under inridning som dessutom haft inflammationer. Hon jobbar ju fint, gör henne en tjänst och rid lätt istället så att hon kan slappna av och jobba bättre med ryggen. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp