Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

En sak som jag funderat på nu ett tag.

Hur liten bör en ryttare som ska rida in en D-ponny vara?
Jag har suttit in flertalet halvblod, men aldrig i mitt liv har jag suttit in en d-ponny eller varit med vid inridning av en sådan liten krabat.

Jag har en liten ponny på 141-142 cm som jag har suttit in själv och även kommer rida in själv. Jag är 166 cm och väger ca 60 kg. Hon har aldrig visat några tendenser till att tycka att jag har varit för tung för henne även om jag själv tycker att jag är i tyngsta laget så här i början. Har nu påbörjat inridning och hon har inga problem att orka komma upp med ryggen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag red in Lilly själv, inga problem. Mycket jobb från marken under 1 år så hon var förberedd och stärkt för uppgiften. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag hoppas på att mitt kommande föl tänker bli d-ponny, för då kanske jag vågar rida in den själv. Jag växlar mellan 55-57 kg.
Blir det en c-ponny så får jag väl hitta någon liten ryttare som kan rida in den annars.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag hoppas på att mitt kommande föl tänker bli d-ponny, för då kanske jag vågar rida in den själv. Jag växlar mellan 55-57 kg.
Blir det en c-ponny så får jag väl hitta någon liten ryttare som kan rida in den annars.

Men du-det är väl inga problem för dig att rida in en c-ponny? Hellre en lite för lång/för tung ryttare som är balanserad en en unge som inte har ridit så mycket.

Här rider jag en liten c-ponny på 134 blygsamma centimeter, och nog för att jag är lång på henne men jag hade inte reagerat på om någon som är så lång som jag red in en ponny i den storleken.
20951_1249389606764_1590181870_585707_4029646_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och här rider jag en som är mindre än din häst (dock lite fetare) och jag är ungefär lika lång som dig.
Höll på att skritta fram, därav formen.
(har visat bilden förr)
ivanna.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men du-det är väl inga problem för dig att rida in en c-ponny? Hellre en lite för lång/för tung ryttare som är balanserad en en unge som inte har ridit så mycket.

Här rider jag en liten c-ponny på 134 blygsamma centimeter, och nog för att jag är lång på henne men jag hade inte reagerat på om någon som är så lång som jag red in en ponny i den storleken.
20951_1249389606764_1590181870_585707_4029646_n.jpg

Nej då, jag har ju tävlat C-ponny tom. Men jag vill nog inte rida in en C-ponny.

Jag har en kompis som tävlat MSVB hoppning och en kompis som tävlat MSVA dressyr som båda är typ 155 cm över markytan. :D
Jag har ju rätt långa ben, ovanstående dressyrryttare brukar ha mina hoppläder när hon red dressyr på Stella. :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Jag skulle nog inte vilja att någon som väger mer än 65 kg rider min häst regelbundet. Har haft kompisar som väger mer som fått provrida en stund - inga problem - men inte oftare än så. Han är en arabvalack på 144,5 cm, 23 år.

Men, egentliga anledningen till att jag postar i tråden är att jag har en fråga. Vi har en shettis som mest går som sällskap och som jag gärna skulle vilja hitta på något med. Han är inkörd och lite riden, blir motionerad ungefär 2-3 dagar i veckan vilket känns ganska lite. Så nu funderar jag på att försöka lära honom lite mer och min fråga är därmed: tycker ni att det är okej att rida honom (mest i skritt) kanske en halvtimma ca 3 dagar i veckan när jag är 157 cm lång och väger 47 kg? Eller blir det rent djurplågeri? Han är ju ganska omusklad nu eftersom vi inte har någon som kan rida honom ordentligt... vad säger ni?

Jag vill ju göra det för hans skull, för egen del kan jag ju rida min andra häst. Det är mest att det blir lite mer tidseffektivt att kunna rida honom istället för att köra.

Slänger in en bild på dem också!
6882485705_1532745624.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker inte att det är ok med en så stor ryttare på en shettis. När jag var 155 cm så var jag för stor för min b-ponny på 127 cm.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker att du ska tömköra om du vill arbeta honom. Du kan ju lära honom massa kul saker vid handen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

+ IronWill

Då tror jag att jag får göra det istället. Som sagt, vill ju att det ska vara bra för honom. Har inte tömkört särskilt mycket så då får jag ju chans att lära mig något nytt själv också :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Allt man kan göra på ryggen kan man också göra från marken... när man lärt sig hur. Urkul är det, även om jag bara kan lite av grunderna än så länge. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej !

Funderar på att skaffa ny häst igen hitta en super fin valack .

Ardenner, stor maffig och verkligen viktbärande stog det om den . Hur mycket tycker ni att den borde orka bära på lite skogprommisar då och då och ett litet lätt pass på fältet ?stor och musklad men ej i kondis nu

vad är helt max den orkar ?

Tacksam för svar
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är individuellt och det går inte att säga att X antal kilo är absolut max. Det beror mycket på ryttaren. En tung ryttare som rider i balans och i god harmoni med hästen kan hästen uppleva som lättare att bära än en ryttare som väger precis lika mycket men som sitter i obalans och dunsar omkring.

Sen måste jag bara få yttra en stilla undran hur hästen kan vara "stor och musklad" men inte i kondition?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu har jag läst den här tråden av och till under några månaders tid och känner att jag måste få uttala mig.

Jag tycker ärligt att det är HEMSKT när ryttare (unga tjejer?) sitter här och oroar sig för att de ska vara för tunga för att rida när vikten ligger på 45-55 kg! Jag är 168 cm, väger 85 kg och äger en kwpn-vallack på 170 cm av smärt och högrest modell som bär mig med lätthet. Han har ALDRIG påvisat minsta lilla obehag och vi får ofta beröm för att vi är ett så harmoniskt ekipage, där hästen visar på stor arbetsvilja och swung i steget. Nu håller jag med om att man kanske inte kan väga hur mycket som helst när det kommer till att rida liten ponny, men att tro att man är för tung för att rida stor häst när den egna vikten ligger under 60 kg är vansinne!

Jag har ridit hästar med mankhöjder på alltfrån 150-180 cm och ingen har protesterat mot att ha mig på ryggen. Mina 85 kg består absolut inte enbart av muskler och jag är långt ifrån någon toppryttare a la Jan Brink. Jag har däremot ridit hela livet (är 32 år), mycket ute i skog och mark, samt tränar nu regelbundet dressyr för instruktör.

Tänk om alla "viktfokuserade" ryttare skulle lägga lika mycket tid på att träna sits och balans på hästryggen, som det gör på att oroa sig över huruvida de väger för mycket eller ej...?!
 
För mycket vikt för en ridtravare?

Hej!

Jag och en vän diskuterade om hur mycket en orutinerad ridtravare kan bära?
Är det någon som vet om en ridtravare med dålig kondition kan bära mer än 70kg?
 
Sv: För mycket vikt för en ridtravare?

Det är ju inte så att alla ridtravare bär samma vikt, det är individuellt. Därför kan ingen här svara på din fråga.
 
Sv: För mycket vikt för en ridtravare?

Håller med....
Travare finns ju i ganska många storlekar, från små med ponnymått till riktigt stora hästar..
 
Sv: För mycket vikt för en ridtravare?

orutinerad ridtravare, är det samma som knappt riden travare som är slut för travet? i så fall så hade jag behandlat den som en unghäst och tagit en lätt person som ridit till den/ skolat om den. över 70kg är nog lite mycket även om det är en grövre typ av travare.

men om det är en fd travare som gått som hobbyhäst några år, kan grunderna och som stått ett tag = lite muskler och ingen kondition, så kan den kanske klara en 70+kg person om den har bra balans och hästen inte är en liten 150 häst. men hur mycket mer än 70kg menar du? 75 eller 80kg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp