Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror inte att hästen har ont av din vikt om du rider lätt, men om man sitter och skumpar så gör ju tyngdlagen att man väger det dubbla på vägen ner. Och 100 kg tror jag inte är bra på en unghäst under inridning som dessutom haft inflammationer. Hon jobbar ju fint, gör henne en tjänst och rid lätt istället så att hon kan slappna av och jobba bättre med ryggen. :)

Ja detta har jag hört med! Har alltid ridit lätt på henne, också eftersom jag är väldigt dålig på att sitta ned. Och även för att de flesta säger att man inte ska sitta ned på unghäst för mycket då dom inte har så starka ryggar? Men tränaren jag har nu, detta var vår fjärde lektion, vill att jag sitter ned så vi lär oss "takten" och får till en bra trav och för att jag ska bli bekvämare med detta. Borde jag säga emot och endast rida lätt? Det är bara en gång i veckan jag är hos tränare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Diskutera problemet med tränaren, du kan ju börja försiktigt med korta sträckor.

Ja sitter ju inte ned hela lektionen :) Utan typ så länge som filmen var. Vi brukar göra varje övning så att jag först rider lätt och sen sitter ned, nedsittningen berodde mest på nu att det var så mycket att hålla koll på, hade aldrig själv hunnit med om jag skulle behöva byta sittben vartannat och samtidigt hinna ställa om och få henne i "skänkelvikning" (bara början till en). Så det beror ju mest på mig, att jag måste bli snabbare och bättre ryttare. :) Hästen min lär snabbare än mig, haha. Men jag ska ta upp detta med henne, förra lektionen red jag en av deras ridskolehästar, och då var nedsittningen mycket mjukare och kändes bättre. Vad kan detta bero på? Visst att hästen kanske har ett mjukare steg, men min polla är inte så skumpig. Sen har jag en bomlös på henne, gör detta någon skillnad?

http://www.youtube.com/watch?v=IBfaAP5WNlE&feature=player_embedded
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du är så himla liten och nätt att det absolut inte gör ngt den lilla stunden du sitter på henne. Lita du på din tränare:).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Visst kan det bli skumpigare i en bomlös, man känner ju ryggrörelsen på ett helt annat sätt och en större ryggrörelse känns ju skympigare. Även om hästen rör ryggen lika mycket i en bomlös (en del gör det, en del inte) så känns det annorlunda i en bomlös. Så det kan säkert bara därför det känns skumpigt. Tänk också på att det blir samma sak åt båda hållen. Alltså, du känner ryggen tydligare och ryggen känner dig tydligare, så jag tycker du gör rätt i att bara sitta ner korta sträckor. Se till att ha en bra stötdämpande pad under, kanske en extra gelpad en extra tunn gelpad som hjälper till att ta upp stötarna de gånge du ska träna på nedsittningen. Jättebra att du tränar på andra hästar också, man måste ju träna för att bli bättre. Rida barbacka är toppen för balansen. När jag rider barbacka brukar jag ha paden till min bomlösa under, så får jag både lite stötdämpning och lite bekvämare och mindre glidig sits. :)

Tråkigt att höra att hon blivit halt, hoppas hon blir bättre snart.

(PS. Du skumpar ju inte hela tiden, så ta det inte för hårt. Jag brukar göra så att jag sitter så länge jag kan och när jag tappar balansen och skumpar så rider jag lätt något steg för att få tillbaka balansen och sen sätter jag mig ner igen och gör ett nytt försök. Klarar längre och längre sträckor på min studsboll med stora steg och stor ryggrörelse)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Visst kan det bli skumpigare i en bomlös, man känner ju ryggrörelsen på ett helt annat sätt och en större ryggrörelse känns ju skympigare. Även om hästen rör ryggen lika mycket i en bomlös (en del gör det, en del inte) så känns det annorlunda i en bomlös. Så det kan säkert bara därför det känns skumpigt. Tänk också på att det blir samma sak åt båda hållen. Alltså, du känner ryggen tydligare och ryggen känner dig tydligare, så jag tycker du gör rätt i att bara sitta ner korta sträckor. Se till att ha en bra stötdämpande pad under, kanske en extra gelpad en extra tunn gelpad som hjälper till att ta upp stötarna de gånge du ska träna på nedsittningen. Jättebra att du tränar på andra hästar också, man måste ju träna för att bli bättre. Rida barbacka är toppen för balansen. När jag rider barbacka brukar jag ha paden till min bomlösa under, så får jag både lite stötdämpning och lite bekvämare och mindre glidig sits. :)

Tråkigt att höra att hon blivit halt, hoppas hon blir bättre snart.

(PS. Du skumpar ju inte hela tiden, så ta det inte för hårt. Jag brukar göra så att jag sitter så länge jag kan och när jag tappar balansen och skumpar så rider jag lätt något steg för att få tillbaka balansen och sen sätter jag mig ner igen och gör ett nytt försök. Klarar längre och längre sträckor på min studsboll med stora steg och stor ryggrörelse)

Tack för bra svar! Nu blir det många andra hästar framöver då jag planerar ridskola då pollan är halt haha. :) För samma tränare som vi haft.

Jag har denna padd från börjes under sadeln,
4205_154015046.jpg


Sen har jag ridit barbacka hela mitt liv då jag varit värsta mulle tjejen, och då skumpar jag otroligt nog inte alls lika mycket som jag gör i bomlösa, det är förrns nu jag börjat ta tag i min ridning då jag kände att min häst har sån kapacitet (om det inte vore för ständig hälta) och förra torsdan då jag red ridskolehästen fabian hade jag vanlig sadel för första gången på jag vet inte hur länge och då satt jag också mycket mjukare.

Har en underbar barbackapadd som ser ut såhär.

img_0655_154600436.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vad tråkigt att hästen är halt igen:(. Men vad är det som spökar eftersom det är återkommande problem?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vad tråkigt att hästen är halt igen:(. Men vad är det som spökar eftersom det är återkommande problem?

Hon har blivit dåligt verkade sen liten, fått bakåtbruten tåaxel som gjort att det blir felbelastning på ben. Så direkt jag börjat träna hennes det minsta har hon fått inflammation. Hovis har gjort ett superbra jobb med hovarna som ser mycket bättre ut men inte helt färdiga. Hon har gått bättre än någonsin i 2,3 månader och jag trodde hon blivit bra. Men icket.. Nu får vi se om det bara blir något mammaår för henne framöver tills hovis gjort så mycket det går.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hon har blivit dåligt verkade sen liten, fått bakåtbruten tåaxel som gjort att det blir felbelastning på ben. Så direkt jag börjat träna hennes det minsta har hon fått inflammation. Hovis har gjort ett superbra jobb med hovarna som ser mycket bättre ut men inte helt färdiga. Hon har gått bättre än någonsin i 2,3 månader och jag trodde hon blivit bra. Men icket.. Nu får vi se om det bara blir något mammaår för henne framöver tills hovis gjort så mycket det går.

Usch vad tråkigt. Men behandlas hon i lederna vid varje hälta då?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Usch vad tråkigt. Men behandlas hon i lederna vid varje hälta då?

Ja hon har behandlats varje gång. Är detta dåligt? :/ Denna gång, nu när hon bara markerade vid skarp högerkurva ville jag vänta ut det. Ringde vet men dom tyckte jag ska komma in med en gång eftersom det förmodligen är samma sak som spökar. Hon har blivit sprutad varje gång, och har fått hem både finadyl och finadylbutason. Hoppas jag stavar rätt nu. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja hon har behandlats varje gång. Är detta dåligt? :/ Denna gång, nu när hon bara markerade vid skarp högerkurva ville jag vänta ut det. Ringde vet men dom tyckte jag ska komma in med en gång eftersom det förmodligen är samma sak som spökar. Hon har blivit sprutad varje gång, och har fått hem både finadyl och finadylbutason. Hoppas jag stavar rätt nu. :)

Finadyne och Fenylbutazon;). Nej nej, jag tror inte att det är dåligt:). Risken är väl bara att det skapas en kronisk inflammation i leden om det aldrig riktigt läker och blir bra. Men det har säkert veterinärerna bra koll på:)

Din häst är så himla söt oc rör sig trevligt så det är ju jättetråkigt att hon inte håller:(. Är kanske ingen dum idé att betäcka och låta henne vila ett år.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Finadyne och Fenylbutazon;). Nej nej, jag tror inte att det är dåligt:). Risken är väl bara att det skapas en kronisk inflammation i leden om det aldrig riktigt läker och blir bra. Men det har säkert veterinärerna bra koll på:)

Din häst är så himla söt oc rör sig trevligt så det är ju jättetråkigt att hon inte håller:(. Är kanske ingen dum idé att betäcka och låta henne vila ett år.

Haha ja så heter det. :) tycker jag borde vara expert på det vid det här laget... ja visst är hon :) förhoppningsvis ger hon mig ett lika fint föl som håller bättre!
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Rent generellt nu, vilka raser skulle kunna bära en orutinerad ryttare på ca 110 kg och 190 lång?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag rider en stor bruksnordis..han är 167 cm hög men grov som attan..alla som ser honom ser ut så här :eek: . Syrran frågade storögt: Seriöst?? Rider du DEN DÄR???? :rofl: Jag väger strax under 120 kilo (är på väg neråt fortfarande dock :banana:) och är 173 cm lång. Vi rider mest skogsmulleridning och inte så långa pass. Rider lite mjukgörande i paddocken nu under vintern dock för att allt är så halt! Han bär mig utan problem.Jag skulle dock aldrig sätta mig på en häst av den "nättare" typen eftersom jag vet att jag är så tung. Men hästens ägare skrattade när jag frågade om jag är för tung...han är ju stor, muskulös och har dragit timmer i skogen och burit stora karlar på ryggen...så det var ingen fara. Nu tänker jag ju aldrig hoppa eller träna hårt med hästen utan vi kör på lite kravlöst :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

jag har ett fullblod, som har känslig rygg. jag väger själv 42 kg och är väldigt smal för min ålder. jag vill dock inte ha nån ryttare över 60 kg på min häst. då han som jag skrev har en känslig rygg .=) på andra fullblod jag haft har jag velat ha en vikt under 70 kg, beroende på hur dom rider. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

En grov bruksnordis som dessutom är 167 hög, jisses :D Den skulle jag vilja se kort på :)

Apropå det här med vikt: jag har tidigare i tråden skrivit och frågat om jag var för tung för min äldre medryttartant (halvblod, 163). Jag skrev då att jag gissade att jag vägde ca 82-83 kg kanske.
I höstas vägde jag mig - och vågen visade 93 kg!! :eek: Men hon hade gladeligen burit mig helt utan problem, uppenbarligen.. :angel:

Nu har jag gått ner 10 kg så NU väger jag 83 kg ;) Håller koll på vikten numera, det bör man trots allt göra när man rider.. Men kontentan blir ändå att hästarna är starkare än vad man tror.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du kan få se bild på oss..Det här är från idag när vi provred ny sadel. Jag vet att jag sitter som en kråka så strunta i det...OCH..ett tips...rid INTE i UGGS!!! Det funkar sådär! :p
attachment.php
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ska jag vara helt ärlig så är börjes padd helt värdelös. Du kunde lika gärna tagit en bomullsvojlock.

Här på forumet är det många som köpt lösa inlägg av något bra stötdämpande material och lagt i istället i börjespaddarna. Det kostar några hundralappar och är en väldigt bra investering om man vill skydda hästryggen.

Jag har cellfoam-inlägg som jag tycker funkar bra. Finns massa material som går att köpa antingen i ark som man kan skära ut själv, eller färdigskurna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp