Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: För mycket vikt för en ridtravare?

Väger 75 kg och valde en kallblodstravare för jag tycker att jag är för tung för ett varmblod. Visserligen ville jag ha en häst som var max 1,55 men finns ju varmblod som är större/grövre men eftersom dom inte är vana vid ridning, har inte dom muskler som bär upp ryttare som någon nämnde, kan man ju börja jobba dom från marken för att bygga muskler men får då räkna med att det tar tid innan man är uppe på ryggen.
 
Sv: För mycket vikt för en ridtravare?

Kl
Just travarvbl kan knappast räknas som direkt vikbärande men hur mycket de kan bära beror mer på hur de är byggda än mankhöjden. Kraftigare hästar med kort rygg klarar mer än spensliga, det har större betydelse än mankhöjden. Det rör sig inte om små ponnyer jämfört med ardenner utan skiljer sig snarare 2-3 dm.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu har jag läst den här tråden av och till under några månaders tid och känner att jag måste få uttala mig.

Jag tycker ärligt att det är HEMSKT när ryttare (unga tjejer?) sitter här och oroar sig för att de ska vara för tunga för att rida när vikten ligger på 45-55 kg! Jag är 168 cm, väger 85 kg och äger en kwpn-vallack på 170 cm av smärt och högrest modell som bär mig med lätthet. Han har ALDRIG påvisat minsta lilla obehag och vi får ofta beröm för att vi är ett så harmoniskt ekipage, där hästen visar på stor arbetsvilja och swung i steget. Nu håller jag med om att man kanske inte kan väga hur mycket som helst när det kommer till att rida liten ponny, men att tro att man är för tung för att rida stor häst när den egna vikten ligger under 60 kg är vansinne!

Jag har ridit hästar med mankhöjder på alltfrån 150-180 cm och ingen har protesterat mot att ha mig på ryggen. Mina 85 kg består absolut inte enbart av muskler och jag är långt ifrån någon toppryttare a la Jan Brink. Jag har däremot ridit hela livet (är 32 år), mycket ute i skog och mark, samt tränar nu regelbundet dressyr för instruktör.

Tänk om alla "viktfokuserade" ryttare skulle lägga lika mycket tid på att träna sits och balans på hästryggen, som det gör på att oroa sig över huruvida de väger för mycket eller ej...?!

:bow: :banana:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu har jag läst den här tråden av och till under några månaders tid och känner att jag måste få uttala mig.

Jag tycker ärligt att det är HEMSKT när ryttare (unga tjejer?) sitter här och oroar sig för att de ska vara för tunga för att rida när vikten ligger på 45-55 kg! Jag är 168 cm, väger 85 kg och äger en kwpn-vallack på 170 cm av smärt och högrest modell som bär mig med lätthet. Han har ALDRIG påvisat minsta lilla obehag och vi får ofta beröm för att vi är ett så harmoniskt ekipage, där hästen visar på stor arbetsvilja och swung i steget. Nu håller jag med om att man kanske inte kan väga hur mycket som helst när det kommer till att rida liten ponny, men att tro att man är för tung för att rida stor häst när den egna vikten ligger under 60 kg är vansinne!

Jag har ridit hästar med mankhöjder på alltfrån 150-180 cm och ingen har protesterat mot att ha mig på ryggen. Mina 85 kg består absolut inte enbart av muskler och jag är långt ifrån någon toppryttare a la Jan Brink. Jag har däremot ridit hela livet (är 32 år), mycket ute i skog och mark, samt tränar nu regelbundet dressyr för instruktör.

Tänk om alla "viktfokuserade" ryttare skulle lägga lika mycket tid på att träna sits och balans på hästryggen, som det gör på att oroa sig över huruvida de väger för mycket eller ej...?!

Håller verkligen med dig. Enligt de flesta här i tråden får inte män rida öht. Maxgränsen på 70-75 kg många pratar om hindrar i princip vilken normalbyggd man som helst över 1.80 att sitta på en häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är också helt inne på att balansen och hur ens ridning ser ut betyder väldigt mycket mer än vikt och längd (så länge det inte är extremt åt något håll i alla fall). Jag är fullt övertygad om att jag belastar en D-ponny mer än vad någon annan som var säkert 10-20 kg tyngre än mig om denne hade riktigt bra balans och är duktig. Det är liksom mer värt att ponnyn/hästen bär sig jämnt och bra än att den har en lätt och/eller kort ryttare.

Vilket inte betyder att de med sämre balans inte ska rida, men då ska man ju helst hitta en ponny/häst som har bra balans i sig själv och bär sig hyfsat naturligt så den klarar det bättre. Men där handlar det ju också mer om individen än hur hög den är.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej alla!
Tror ni att jag kan fortsätta rida på min medryttarhäst? Hon är en liten arab på nitton år eller så. Skulle tippa på att hon kan klassas som en stor D-ponny eller väldigt liten häst. Hon är ganska nätt i typen.
Alltså... Jag kan inte kalla mig själv tung, men jag är inte heller fjäderlätt. Jag väger runt 54-55 kilo och är runt 170 cm lång. Jag har väldigt långa ben och kort överkropp, så jag ser oftast större ut på många hästar/ponnyer än vad jag egentligen är. Så, vad tror ni? Vågar man fortsätta? Tacksam för svar. (::
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej alla!
Tror ni att jag kan fortsätta rida på min medryttarhäst? Hon är en liten arab på nitton år eller så. Skulle tippa på att hon kan klassas som en stor D-ponny eller väldigt liten häst. Hon är ganska nätt i typen.
Alltså... Jag kan inte kalla mig själv tung, men jag är inte heller fjäderlätt. Jag väger runt 54-55 kilo och är runt 170 cm lång. Jag har väldigt långa ben och kort överkropp, så jag ser oftast större ut på många hästar/ponnyer än vad jag egentligen är. Så, vad tror ni? Vågar man fortsätta? Tacksam för svar. (::

Alltså, jag blir då så trött...
Absolut inget illa menat mot dig, och du har full rätt att fråga, men "here we go again". 54-55 kilo är ingenting!! Finns ju för tusan barn som väger det! Om hästen inte visat missnöje, och ägaren inte sagt något, så självklart kan du rida! Jag önskar verkligen att alla tjejer kunde sluta noja om vikt och istället fokusera på det som är viktigt i livet. Ridning ska vara roligt och utvecklande. Lär er rida i balans och sluta oroa er om vikten. Finns ju massor av män som rider - vad tror ni en fullvuxen karl på 180 cm väger i genomsnitt?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tycker jag väger jättemycket!:o Väger 53-54 kg, läser så många trådar här på buke om folk som vägar 49 kg, 50 kg.
Okej.. fine! Det är inte mycket skillnad mellan 50 och 54, men jag är "rädd" att jag väger för mycket!
Så himla hemskt att man tänker så :crazy::( Som ovanstående skriver: det är ju viktigare att tänka på sitsen och balansen!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Alltså, jag blir då så trött...
Absolut inget illa menat mot dig, och du har full rätt att fråga, men "here we go again". 54-55 kilo är ingenting!! Finns ju för tusan barn som väger det! Om hästen inte visat missnöje, och ägaren inte sagt något, så självklart kan du rida! Jag önskar verkligen att alla tjejer kunde sluta noja om vikt och istället fokusera på det som är viktigt i livet. Ridning ska vara roligt och utvecklande. Lär er rida i balans och sluta oroa er om vikten. Finns ju massor av män som rider - vad tror ni en fullvuxen karl på 180 cm väger i genomsnitt?

Nej, nej. Jag nojar inte över min vikt. Det har jag kommit över och jag trivs med mig själv. Jag är medveten om att man inte kan väga hur lite som helst, och att jag snarare inte skulle kunna rida pga. undervikt, näringsbrist osv.Vad jag oroar mig för är hästen, hur mycket hon klarar. Jag vill inte utsätta henne för förmycket press. Men som det låter på er så borde jag nog kunna fortsätta. C:

Balans har jag fått höra att jag har, i alla fall. Rider ofta barbacka och lägger i princip alltid upp stigbyglarna när jag rider. Hoppar även barbacka då och då. Har ramlat av sju gånger på fyra år (varav fyra det första året). Så jag skapar i alla fall inte obehag genom att vingla. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja men då så - vad bra! :) Du kan nog lugnt fortsätta. Som sagt; så länge varken ägaren eller hästen protesterar tycker jag att du ska fokusera på hur roligt det är att rida istället för att fundera på vikt eller annat trist.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har suttit och läst en del i tråden och har en fundering. Nu rider jag ju inte för tillfället och har inte gjort på 20 år men har sån lust att börja.. Till saken då... Jag är ganska kort 156 cm och jag är överviktig. När jag red var jag inte det och kunde rida hästar jag tyckte var lagom stora men nu... Jag vet inte hur mycket jag väger men ca 75 kg. Vad skulle jag kunna passa på för häst?? Jag har kommit ifrån det här så mycket nu så jag ska friska upp minnet o läsa på. =) Kanske hinner jag gå ner i vikt innan jag hittar en häst att pyssla om med men man vet aldrig vad som händer.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du kan rida i stort sett allt från från kraftigt byggda c-ponnyer, tänker du hoppa så kanske snäppet större. Exempelvis tar de flesta Islandshästar lätt 75 kg och halvbloden vi ser på dressyr och hopptävlingar som har män på ryggen hoppar banor på 140 cm eller går dressyr och det med ryttare som väger ungefär det samma som dig och ofta mer. Se upp med spensligt byggda hästar med lång rygg och och dåligt musklade hästar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du skulle nog passa bra på en häst/ponny som inte är så hög men som är lite grövre:laugh: Gillar du t.ex fjordingar, welsh cob osv? :) jättefina hästar!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Welsh cob har jag nog aldrig träffat... Jag älskar fjordingar, Gillar också new forest. Det känns bra att höra att jag inte måste upp på en häst som är för hög för mig. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

jag är 174 cm och pendlar i vikt mellan 55-58 kg. Alltså är jag ganska smal, dock lång.
Jag rider inte hästar över 155 i mankhöjd.
Har bara arabisar och även ridit massa på dotterns maxade c-ponny.

Min favorit är maxad d, ganska nätt i typen. Men aldrig att jag skulle oroa mig över att jag vore för tung! Har bra balans oxå så jag har aldrig ens ägnat mig det en tanke faktiskt.
Ända ggn jag tänkt "oj,jäkla långa ben jag har" var i en sjuhelsikes uppförsbacke när mina fötter kom åt pållens bakknän:angel:

Men jag har märkt att det stör andra tydligen:p När man träffar på de äldre damerna i skogen så ser de ner på mig ganska snorkigt från sina "höga hästar":D
Har även fått frågan varför en vuxen lång kvinna rider ponnys......tja, för att jag vill :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag är 1,74 och väger 80 kg, vilket folk oftast inte tror på. Då är det inte så att jag är jättestor utan drar 40/42 i kläder. Men jag har nog mer muskler än vad de flesta tjejer har och de väger ju en hel del.

Jag har 4 hästar, en travare, en travare/arabkorsning, en fjording och en arab. Travaren är pensionär så henne rider jag inte längre men har ju gjort det förr. Hon är 1.63 och mer byggd som en ridhäst. Jag upplevde aldrig att hon hade några problem att bära mig. Korsningen är en unghäst så henne har jag inte börjat rida ännu. Araben och fjordingen är båda d-ponnyer och alltså inte så stora men de bär också upp mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp