Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror att många här inne som inte skulle sätta upp mer än 65-70 kg på sina fullt friska och vuxna halvblod, helt enkelt har en föreställning om att kvinnor på 80+kg är stora klumpedunsar med valkar dallrande över bakvalvet.

Jag misstänker också starkt är det kan vara så som du skriver. Jag råkar allt som oftast också ut för höjda ögonbryn när folk får veta vad jag väger; "det skulle jag aaaldrig ha trott" är den vanligaste kommentaren. Sen att jag anser att 85 kg inte är så mycket att prata om egentligen (finns ju mängder av manliga ryttare i den viktklassen som inte anses "tjocka" som rider) är ju en helt annan sak.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Åk för sjutton!!! Jag var i precis samma situation när jag köpte min ponny. "vad ska alla tycka" och "tänk om jag ser stor ut". Det är 5år sen nu och det bästa jag gjort i hela mitt liv. Har varken före eller efter hittat en häst som passar mig så bra! Vet att hästlivet aldrig kommer bli såhär bra igen när Zacke inte längre finns. Jag är 161cm/51kg och Zacke är ca 137cm connemara och 9år.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Säger som övriga - åk och titta! Fota/filma gärna så att du kan titta själv och bilda dig en egen uppfattning.

Jag kan berätta att jag är lång, ca 177 cm och min första häst var en liten häst på 156 cm. Jag tävlade upp tom msv med honom och fick aldrig någon kommentar om att jag skulle varit för lång. Tvärtom stod det ofta "harmoniskt ekipage".
Jag har tyvärr lång överkropp så jag borde ha sett alldeles för lång ut på honom men det var ingen som reagerade. Kan även säga att pollen var normalt bygd och jag vägde då runt 70-71 kg.

Gå på din magkänsla gällande hästköp!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag själv ser ganska fläskig ut för min vikt. :D Så jag antar att det är olika.

Va??? Om du är fläskig vad är jag då:o...

531058_3247085827921_1590181870_2522326_687772788_n.jpg


Ja jag är lång på min ponny. Hon är ca 140 och jag är 168/57-59kg. Men tycker inte det är ngt problem med tanke på de flesta ponnyekipagen ser ut.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du ska se mina valkar på magen och höfterna, det väller ut numera, Jag var betydligt mer slim när jag vägde 59 kg
och red 6 hästar varje dag. Nu när jag inte rider så mycket så har jag blivit jättedegig.

Men vad sadeln glider fram! Kan hon röra sig? Stella hade vägrat gå. :o
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du ska se mina valkar på magen och höfterna, det väller ut numera, Jag var betydligt mer slim när jag vägde 59 kg
och red 6 hästar varje dag. Nu när jag inte rider så mycket så har jag blivit jättedegig.

Men vad sadeln glider fram! Kan hon röra sig? Stella hade vägrat gå. :o

Tror ändå inte på att du är fläskig:p!!

Japp, sadeln glider fram. Men hon går jättebra! All den tryckighet och trötthet jag uppfattade i Amerigon är helt borta. Så länge hon gillar läget väljer jag att ignorera att sadeln hamnar för långt fram:o. Sen är jag ärligt talat dålig på att sadla tillräckligt långt bak:D. För pälsen är inte ett dugg ruggad under sadeln efter ridning så vet inte hur mkt den egentligen glider fram-så en del av problemet ligger nog hos mig:o.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror absolut att många inte har den blekaste.
De flesta tror att jag väger minst 10 kg mindre - till och med upp till 20 kg mindre - än vad jag faktiskt gör. Jag är lång, och har allt fläsk jämnt fördelat över kroppen, och vidare till detta har jag en kroppstyp som har lätt för att sätta muskler vilket bidrar en smula ytterligare till en hög kroppsvikt.

För ett tag sen var jag och en kompis på turridning.
Det var jag - 175 och 85 kg - och så var det min kompis, 163 och ca 70 kg. Min kompis däremot har en lite mer rund kroppstyp, med mage och bröst - vilket ledde till att de efter ha sett oss satte upp henne på en rejäl och kraftig nordsvensk (och specifikt sa till henne: du får nog ta Brunte), medan jag fick sitta upp på ett spensligt varmblod på 153. :angel: Jag blev förskräckt och trodde att ponnyn (förlåt, hästen ;)) skulle gå av på mitten! Men icke då, den gick så fint och balanserat så, och var knappt fuktig bakom öronen efter en 1,5 timmes tur med massor av galopp.

Jag tror att många här inne som inte skulle sätta upp mer än 65-70 kg på sina fullt friska och vuxna halvblod, helt enkelt har en föreställning om att kvinnor på 80+kg är stora klumpedunsar med valkar dallrande över bakvalvet..

Frågan är ju då: ser det värre ut med en ryttare som har "synligt" överflödshull, men som väger samma som en slankare ryttare?

Handlar det om hur det ser ut eller om vad ryttaren faktiskt väger?

:bow: Du sammanfattar det hela väldigt bra :bow:

Det måste handla om hur det ser ut, för ingen vet hur mycket någon annan faktiskt väger.... :angel:
Även kvinnor emellan kan 160 cm/65 kg se helt olika ut beroende på kroppstyp ;)
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Jag har ett halvblod på 169 cm och 12 år. Jag har aldrig tänkt på det här förut men en 80kg nånting skulle jag nog inte ens fundera på utan tycka det var okej. 90kg skulle nog också kunna funka om ryttaren var hyfsat rutinerad och hade egen balans. Mig veterligen har han aldrig burit någon så tung så det är ju svårt att säga hur han skulle reagera, jag skulle troligen kunna läsa av hans kroppspråk för att se om det var okej eller inte.
Slänger in ett par bilder. Övre bilden är lite missvisande vad gäller hullet, han är oftare som på andra bilden.
32064474.jpg

27240387.jpg


men han ser INTE tjock ut på 1 bilden. då skulle ju min häst se aldeles för tjock. en c-ponny som har 120 i sadelgjord
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Intressant fråga och kul att se vad ni tycker!

Själv har jag ett mindre halvblod, hon är 152 cm hög och ganska nätt. Jag har egentligen aldrig behövt fundera över problemet, men skulle nog sätta gränsen vid 80 kg.

Sedan står min systers c-ponny här, en robust New Forest som jag rider då och då. Börjar dock fundera på om jag kommer bli för tung för honom längre fram under graviditeten, men än är det inga problem. Generellt skulle jag låta något upp till 70-75 kg rida honom, då jag anser att längden är mer relevant i det fallet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hej,
Jag har ett halvblod som är ca 165 cm. Jag själv väger runt 70 kg, ofta något mindre:laugh:. Är ca 170 lång.
Det som är viktigast för mig är inte hur mycket en person väger utan att jag känner mig trygg med att ryttaren kan och vet hur hästen skall ridas med hänsyn till dess utbildningsnivå och fysiska status (igångsättning/ full kondition/muskulatur?) samt anpassar detta med längd på ridpasset.
Att sitta och flängrida i en timme med ryggen i marken och nosen i skyn pajar nog vilken häst som helst i längden även om ryttaren inte väger speciellt mycket..:cool:
Sen finns det ju personer som är rejält överviktiga och med risk för att bli hängd nu så tror jag inte att dessa personer är så vidare bra/effektiva ryttare. En viss kroppskontroll, kondis, snabbhet och smidighet tror jag krävs för att rida en häst till skillnad från att åka på en..
Och det betyder inte att personer som är lite överviktiga inte kan rida!! Utan att personer som är gravt överviktiga i regel lider av egna fysiska problem och / eller hämningar som inte tillåter dem att rida på ett bra sätt förrän de har gått ner i vikt.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Tror inte hon menar att den är tjock utan att den är bättre musklad på undre bilden.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

kl
Jag har fått höra att jag är på tok för fet för min häst.
Ridponny 157cm, jag är 163cm o väger runt 68kg så inte smal men fet känns lite överdrivet....

120318003.jpg


120323023.jpg
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Du är absolut inte för fet. Dessutom är ju hästen fin och fräsch i kroppen, inte omusklad och tanig.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Det var det dummaste jag hört :eek: Då skulle min häst gå av på mitten av min längd om dom såg mig rida. Menmen, det finns människor till allt och jag är säker på att dom är avundsjuk på din grymt fina ponny :love:
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

+ Remix, nä jag känner mig inte ett dugg stor o jag tycker han bär upp mig bra. Men visst tar man åt sig lite ändå.

Han ser ju inte lidande ut när jag rider iaf

120323097.jpg

min fina ponny!
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Det är klart man gör.

Tycker absolut inte han ser ut att lida på något sätt :-)
 
Sv: Längd- och vikttråd

*KL

Jag var med om en bilolycka i januari 2011 där jag pajjade hela min högra höft. Var lite större redan innan olyckan, typ 75-80 kanske, men har efter olyckan då jag inte kunde/fick röra på mig eller belasta höften alls på typ 8 månader gått upp i vikt. Ca 10 kg. Vet inte riktigt vad den ligger på i nuläget mer än att den har börjat sjunka igen. Märks på kläderna iaf.. ;)

Rider faktiskt min unghäst. :o Han har såklart byggts upp under lång tid från marken och reds även av mindre ryttare i början.
Han verkar inte bry sig alls om min vikt men jag anser mig vara skapligt välbalanserad iaf.
Han är pigg och glad och fin i ryggmusklerna enl både vet och utb massör. Han rids dock inte så många dagar i veckan än. Dels pga min vikt och dels pga att vi väntar på att få prova ut en sadel som passar oss båda. Har en tid bokad för detta i maj.

33018488.jpg


*Hukar mig*

Tillägg.

Så här såg de ut innan viktuppgången sommaren och hösten 2010. (lånad häst)

33018496.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

KL

421819_10150580861607545_519652544_9126831_1234606070_n.jpg


Ni kan ju dra efter andan nu o tänka: HON SKULLE ALDRIG FÅ RIDA MIN HÄST!!! Men jag väger 120 kilo och min medryttarhäst rider jag 2-3 ggr i veckan. Ingen hård träning alls, lite dressyr, lite uteritt, lite disciplinarbete osv. Han har inte klagat. Kan säga att jag va tävlingsgroom i dressyrstall innan en olycka 1999. Olyckan satte stopp för all form av motion i ett par år. I höstas började jag rida igen.

Men ni som tycker det är jobbigt att ni gått upp 5-10 kilo....ehm...jag gick upp från 95 till 154 kilo. Så för ett och ett halvt år sen vägde jag just 154 kilo. Nu 120..utan operationer eller hjälp. Helt på egen hand. Och neråt fortsätter resan. Så sluta nojja er över era 65 kilo, 70 kilo, 75 kilo...det är småvikter för de flesta hästar. Själv sätter jag mig inte på vilken häst som helst JUST pga min vikt. Den herrn jag rider nu är gigantisk bruksnordis och muskulös som attan då han både dragit timmer i skogen och varit lasthäst. Speciellt fall det där...

By the way...gör inte som jag gör på bilden och rid i UGGS..det funkar sådär! :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp