Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Ååh, så kul att höra! Deimion som han heter gick allafall igenom besiktningen u.a, så nu sitter vi i lastbilen på väg hem från Tyringe till Stockholm. Såå snygg! :love:

Ooh, dubbeldiplom var inte illa ;) Deimion har diplom som dressyrhäst, med tre bra gångarter och ett underbart psyke, :love:så jag hoppas på att det blir en bra dressyrhäst ;)
 
Sv: Hur tung ryttare på en shettis

man brukar sätta 40-45kg som max gräns beroende på hur välmusklad hästen är samt hur bra den bär upp en ryttare.
 
Sv: Hur tung ryttare på en shettis

Beror väldigt mycket på vilken typ av shettis det är.
Min minsta är väldigt nätt och mäter 95 cm, den största i granngården är överväxt och är 116 och man skulle inte ens tro att det är samma ras. Den är rejäl och grov dessutom.
Jag tycker att det sak SE bra ut när ryttaren rider, så får man utgå lite därifrån.
På min har jag 30 kg som max, pga av hennes "litenhet". Grannen har betydligt högre gräns.
 
Sv: Hur tung ryttare på en shettis

Beror ju lite på ryttaren också, hur bra/välbalanserat personen rider.
 
Sv: Hur tung ryttare på en shettis

Det är helt omöjligt att svara på, då även shetlandsponnyer kan se helt olika ut. Det finns nog ingen viktgräns för just rasen du frågar om, men är hästen kraftigt byggd osv. Sådana aspekter spelar in mycket. Hur hög kondis m.m
 
Sv: Hur tung ryttare på en shettis

Min hovis (eller ja, främst hans dotter) har ridskola, och till största del shettisar. Det har blivit många tiotal under åren, av olika storlek och kroppsbyggnad. Jag red där ett år, för en handfull år sedan. Då var viktgränsen på de lite större och kraftigare 50kg med en välbalanserad ryttare, med en mindre balanseras ryttare runt 43-45kg. De mindre/smäckrare ponnyerna har förstås en lägre gräns. Majoriteten av dem körs någorlunda regelbundet (dottern tävlar på rätt hög nivå), och är i god kondition och muskulatur (även om somliga gärna lägger på sig lite kring magen).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Eeeh om alla hela tiden tänker på vikter och längder så innebär det ju att vi killar aldrig kan fortsätta med ridning efter vi fyllt 16 år :( en fullvuxen häst fixar lätt en ryttare på 100+ pannor, man får räkna det som ett muskelbyggande gympass för hästen ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast så enkelt är det ju inte (smygläst men inte kommenterat på ett tag :p), min bror till exempel. Han är helt klart fullvuxen och väger dryga 60kg utan att på något vis vara mager. Han hade kunnat rida precis vilken häst som helst skulle jag vilja påstå.

Min pojkvän däremot som ligger på typ 110kg och är nästan 2m lång och honom hade jag inte satt upp på min maffiga fullblodsvalack på 171cm. Dels för att jag själv väger 55kg och hästen inte är van att bära mer än så, och för att jag helt enkelt tycker att det blir onödigt slitsamt för hästen.

En grövre häst hade absolut klarat att bära honom, och hade han varit duktig på att rida och balanserad så hade han fått rida min också, så länge han räknar med eventuella protester i början (min pålle är en känslig herre som tror att han ska dö om han råkat skrapa bort lite päls någonstans, och tycker att det är otroligt hemskt om matte tappar balansen för en sekund, så han hade troligen reagerat på att han fick mer vikt på ryggen).

Och "en fullvuxen häst" är ju ett lika brett begrepp som "en fullvuxen man", de kan komma i alla storlekar och former. En välmusklad storhäst med kort rygg som är van att bära lite mer vikt klarar absolut en man på 100kg (vilket jag dock tycker är en överdriven syn på vad en vuxen man bör/brukar väga), medans en häst som inte är van att bära så mycket, inte i kondition, överviktig eller vad det nu kanvara skulle må bättre av att ridas av en lättare ryttare, även om den säkert inte skulle gå av på mitten ;)

Du skriver dessutom att det är som ett gympass för hästen, vilket jag delvis kan hålla med dig om, men det beror på vad hästen bär annars. En person som i vanliga fall bänkpressar 20kg kommer inte klara av att bänkpressa 100kg på ett bra sätt, på samma sätt tycker jag att man bör tänka med hästar som är tänkta att bära mycket vikt, tar man det stegvis lär hästen inte påverkas det minsta när den får en 100kg ryttare på ryggen, men om hästen aldrig burit mer än hälften av den vikten så lär den reagera eller i alla fall påverkas på något vis, beroende på vad det är för häst såklart.

Blev långt och svamligt, samt väldigt generellt. Det går ju inte att säga att "såhär är det", men dessa tankarna kom upp hos mig när jag läste ditt inlägg i alla fall.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Knapplån

Idag fick jag höra att det minsann är skillnad på ston och valacker också ;)
Enligt denna person kan ett halvblodssto på 1.60 bära mellan 50-65 kg, medan en valack på minst 180 och uppåt kan bära 75-85.

Det är viktigt det där med mankhöjd :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Hmm klurigt värre.... men tydligen så handlar ju allt om träning, om din häst altid burit på dina 55 pannor så har ju hans muskulatur vant sig vid din vikt, däremot om han då och då blir riden av en något tyngre ryttare så bygger han ju upp sin muskulatur/kondition efter det :idea:, likadant som vi människor gör, en människa som tränar med 20 pannor fixar inte en vikt på 100 men ökar vi successivt vikten så ökar styrkan, balansen och vipps så fixar vi 100 :) så din förklaring tror jag på :)

Nåja en man kring 180 cm väger normalt allt mellan 75-85 Kg, så det bör inte vara några större problem med den vikten, bara när man ska köpa häst för tydligen så rids de flesta av lättare ryttare :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast att trappa upp från 55 till 75 bör på en normal storhäst inte vara något problem tycker jag, 20kg är inte så mycket för en häst på 500kg (eller 600 som min väger). Däremot kanske det är svårt när man väger 100kg eller mer, det blir ju en större skillnad. Jag vet inte riktigt vart man ska dra gränserna, detta är inget som jag egentligen tänkt igenom speciellt mycket. Har inte ens tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ungefär så kan jag tänka mig, haha;)
Jag språkade inte mer med den personen då jag blev alldeles paff över dennes övertygelse kring vad som avgör en hästs viktbärandeförmåga....
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Det provcerar mig att det blivit sån hets kring hur många kilon och centrimetrar en häst orkar bära. Hästar är levande varelser, individer med olika förutsättningar, det är i mina ögon så bisarrt att man kan sitta och tvärsäkert säga att "en häst med si och så hög manke klarar si och så mycket ryttare". Var har det hederliga gamla folkvettet tagit vägen? Ser ekipaget proportionerligt ut? Grattis, rid och ha kul! Ser ryttaren för stor ut? Byt till en större häst! I min värld är det så enkelt. (Däremot är jag orättvis på så sätt att jag inte tycker man kan vara för liten för en häst... inom rim och reson, givetvis. Men 1,50 cm 12-årig parfymflaska på 165cm kraftigt halvblod till medis funkade fint då det begav sig.)

Det enda frågetecknet är väl då möjligtvis vad som ser proportionerligt ut. Eller det är kanske där denna vikt- och längdhets kommer in i bilden? Som någon slags skala? (Vad jag svamlar, men nu fick jag en liten insikt känner jag :D) Men jag vet inte jag, i min värld är det så självklart liksom. Det där med ifall det ser harmoniskt ut.

Men av ren nyfikenhet, de som så tvärsäkert sätter vikt- och längdgränser på sina hästar, hur tillämpas detta rent praktiskt? Har de månne en badrumsvåg och tumstock redo i sadelkammaren, för att snabbt kunna mäta aspirerande ryttare (typ, potentiell medryttare/köpare som ska provrida)?

När det gäller kraftigt överviktiga personer kan jag bara hålla med om vad många redan sagt: det är ingen mänsklig rättighet att rida. En kropp med mycket fett på blir ostadigare än en utan, det är min tes i alla fall. Och en ostadig, stor (tung) kropp hör inte hemma på en hästrygg. Att köra är ett trevligt sätt att umgås med hästar man är för stor för. Jag är blott 160 och ganska smal därtill, men min shettis skulle jag aldrig rida på. Jag tror det handlar om att acceptera sina (och kanske ffa hästens) begränsningar. Det är inget fel att vara tjock, men det är fel att utsätta hästen för mer belastning än den klarar av.

Nu har jag svamlat klart för ikväll tror jag, hoppas jag uttryckt mig någorlunda förståeligt, och sorry för att jag sitter här och skriver värsta romanen :p Sammanfattningsvis förespråkar jag ett sunt ögonmått!
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Var har det hederliga gamla folkvettet tagit vägen? Ser ekipaget proportionerligt ut? Grattis, rid och ha kul! Ser ryttaren för stor ut? Byt till en större häst! I min värld är det så enkelt.

Sammanfattningsvis förespråkar jag ett sunt ögonmått!

:bow::bow:

Håller helt med. Och som vi diskuterade längre upp i tråden: folk väger ofta mer än vad de ser ut att väga. Om ett ekipage ser proportioneligt ut och hästen går fint, varför ska man då väga och mäta?
Eller ska man stoppa ryttaren om hen visar sig väga 10-15 kg mer än vad det såg ut som? :angel:
 
Sv: Längd- och vikttråd

:bow::bow:

Håller helt med. Och som vi diskuterade längre upp i tråden: folk väger ofta mer än vad de ser ut att väga. Om ett ekipage ser proportioneligt ut och hästen går fint, varför ska man då väga och mäta?
Eller ska man stoppa ryttaren om hen visar sig väga 10-15 kg mer än vad det såg ut som? :angel:

Enkelt men svårt, alla har olika syn på vad som är proportionerligt, det är mycket en vanesak. Ser man mest Islandsekipage eller mest småtjejer på stora halvblod så får man lite andra perspektiv på saken. Och så är diskussionen igång.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det kan säkert stämma. Som gammal ridskoleunge är jag också van vid viktgränser som är något lägre än annars. Då blir det mycket tonårstjejer på stora halvblod, tidig övergång till storhäst.

Jag har t ex reagerat på flera ekipage i Ponnyakuten och tänkt "när jag var i den åldern/längden hade jag aldrig suttit på något under 1.60".

Tittar man också på bilder från förr i tiden ser hästarna mindre ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp