Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Hästarna var mindre förr, halvbloden var mest avlade för militära behov lite mindre lite kraftigare byggda.

Går man några hundra år tillbaks i tiden så var hästarna ännu mindre, mer mot ponnystorlek.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Visst, vissa variationer finns såklart beroende av vad man är van vid att se, men samtidigt tycker jag inte man behöver göra saker mer komplicerade än de behöver vara. Jag tycker det syns tydligt på en häst ifall den är besvärad av ryttarens storlek, oavsett ras eller användningsområde.

*Fr.o.m här kl*
Sedan fattar jag helt ärligt inte varför vissa människor envisas med att rida på så små hästar det bara går.

Jag är ganska liten till växten och visst, jag skulle kunna köpa ett russ att rida på och ständigt försvara mig med att de är starka små ponnyer, och lägga upp bilder i denna tråden och hävda att det hade varit myyycket värre med en obalanserad 10åring på min b-ponny och den minsann inte tar någon skada av att jag rider den. Kanske hade det till och med varit sant. Men som sagt, så förstår jag inte riktigt vitsen.

Är man fullt och fast övertygad om att man passar utmärkt på en ponny som de flesta anser för liten för en, varför då komma här och söka någon slags bekräftelse? Är man säker är det väl bara att rida på och strunta i vad andra säger. Och är man lite tveksam innerst inne till om man är för stor, ja då kanske man bör byta till en större häst. Om inte annat så för sin egen skull, för att slippa det där dåliga samvetet som ligger och skaver i magtrakten. Slippa känna att man måste bevisa något hela tiden.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vill även tillägga att jag tycker det är stor skillnad på lång och för lång. t.ex ponnyakuten som Hier tar upp, jag håller med om att vissa av barnen är långa på sina ponnyer. Men för långa? Nej. Ser ponnyerna besvärade ut av barnens storlek? Nej. Och då rider vissa av dem ändå som krattor.

Det handlar väl om att vara lite lyhörd helt enkelt. Att ryttarnes fötter hänger lite nedanför hästens mage tror jag inte gör så mycket, de jag opponerar mig mot är de som tycker att de kan rida alla hästar som inte ramlar ihop av att de sätter sig på dem. Typ. Över huvud taget är jag nog emot extremister, åt båda hållen :p

Om man prompt vill prata centimeter brukar jag tycka att ryttarens längd +/- en ~1dm är vad som beukar se proportionerligt ut. (<-Motvillig generalisering)

Stånk, nu svamlar jag igen! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Vitsen att rida på midre hästar och ponnyer är troligen att man trivs med dem och kanske redan äger dem elelr fått kontakt med dem tidigare. Jag skulle aldrig byta ut min Islandshäst mot halvblod, jag skulle sakna temperament och tölten alltför mycket. Det finns fler småvuxna hästar som har egenskaper som är attraktiva för andra grupper. Folk letar rimligen inte efter en häst utefter kriteriet att den ska vara så liten som möjligt utan snarare för att den ska uppfylla ens önskemål.

Trivs häst och ägare ihop och hästen såsom du säger verkar klara av vikten så är det inga problem. Rider man små hästar kan man behöva avstå från aktiviteter som hoppning, det frestar på mer än mycket annat.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men av ren nyfikenhet, de som så tvärsäkert sätter vikt- och längdgränser på sina hästar, hur tillämpas detta rent praktiskt? Har de månne en badrumsvåg och tumstock redo i sadelkammaren, för att snabbt kunna mäta aspirerande ryttare (typ, potentiell medryttare/köpare som ska provrida)?

Man får väl hoppas att folk är någorlunda ärliga och inte säger att de väger 20 kg mindre än vad de gör? Jag skrev ut längd- och viktgräns i annonsen när jag sökte medryttare till vår d-ponny. Jag har såklart inget facit på vad hästens verkliga maxgräns är men man får ju försöka vara lite rimlig. Skriver jag 165 cm går det säkert bra med en ryttare på 170 cm och med god balans, men man ska kanske inte vara 180 cm.

Den personen som blev medryttare hamnade strax utanför gränsen både vad gäller längd och vikt men det är såklart inte någon cm hit eller dit som är avgörande. Alltså behöver jag ingen våg och tumstock, skulle någon se för stor ut vid provridningen så skulle jag säga att det nog inte passar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Den personen som blev medryttare hamnade strax utanför gränsen både vad gäller längd och vikt men det är såklart inte någon cm hit eller dit som är avgörande. Alltså behöver jag ingen våg och tumstock, skulle någon se för stor ut vid provridningen så skulle jag säga att det nog inte passar.

Just det där med våg och tumstock var menat lite med glimten i ögat :) Men det du skriver är ju egentligen det samma som jag uttryckt i tidigare inlägg; Att ögonmåttet och vanligt vett bör avgöra vem som passar på hästen. Att sätta upp riktlinjer är ju en annan sak än att fanatiskt fixera sig vid kilon och centrimetrar. Givetvis förstår jag att man kan ange en fingervisning för vad man anser passa sin häst, det gjorde jag också när jag annonserade efter medryttare :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag håller med i mycket av det du skriver, men jag kommer alltid tycka det är underligt med folk som envisas med att rida omkring på hästar som är för små för dem. (Och bara för att klargöra, nu menar jag inte specifikt islandshästar. Liksom inom alla andra raser finns det även bland isisar både folk som är för stora och folk som är lagom) :) Att man tycker om en häst anser inte jag vara ett skäl att fortsätta rida den om man är för stor. Finns mycket annat man kan hitta på om man absolut nte vill sälja. Jag har en shettis som jag aldrig kommer sälja och älskar mycket, men inte envisas jag med att rida på henne för det.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja, det förstod jag nog. Men jag tror att det vanligaste är att gränsen är ungefärlig och att man inte går i taket över något enstaka kilo "för mycket". Tycker att det är ganska praktiskt att skriva ut en gräns så slipper man säga nej till folk som kommer och tittar/provar bara för att de är för stora för hästen. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag håller med i mycket av det du skriver, men jag kommer alltid tycka det är underligt med folk som envisas med att rida omkring på hästar som är för små för dem. (Och bara för att klargöra, nu menar jag inte specifikt islandshästar. Liksom inom alla andra raser finns det även bland isisar både folk som är för stora och folk som är lagom) :) Att man tycker om en häst anser inte jag vara ett skäl att fortsätta rida den om man är för stor. Finns mycket annat man kan hitta på om man absolut nte vill sälja. Jag har en shettis som jag aldrig kommer sälja och älskar mycket, men inte envisas jag med att rida på henne för det.

Och då kommer frågan, vad är för liten? Och i vems ögon ska man vara lagom? Givetvis är det fel att rida på en häst som inte orkar med vikten eller inte kan balansera upp ryttaren, men det är det även om ryttaren är som en myra på en elefant, men allt annat är en smaksak. Och varför ska man låta bli att rida en häst för att andra kansketycker det ser konstigt ut?
 
Sv: Längd- och vikttråd

När vi ändå är inne på ämnet längd och vikt, tycker ni det ser oproportionerligt ut på denna film?

Förutsättningarna var inte de bästa för dressyrträningen heller, varmt som en bastu i ridhuset och djupt och mjukt underlag! Hästen verkar inte tycka att jag är för tung i övrigt, mest utseendemässigt jag funderar på...

http://www.youtube.com/watch?v=mA65nYf0lKM&feature=youtu.be
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det enda jag tänker på är att du hamnar lite i bakvikt i sadeln, om du förstår vad jag menar :) När du sitter ner under lättridningen blir det nästan som om du hamnar på kanten på bakvalvet. Du skulle behöva vrida om låret och kanske testa att rida utan stigbyglar?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Eller helt enkelt inte rida lätt så stort. Det räcker att lätta trycket i sadeln under lättridningen, men behöver faktiskt inte lämna sadeln helt och definitigt inte ställa sig upp på raka ben.

Som tung ryttare bör man lära sig hur man bäst hanterar sin egen kropp för att i minsta mån påverka hästens balans. Att rida lätt utan att flytta sin tyngdpunkt och utan att "gunga" hästen är grundläggande och gör en oerhörd skillnad. Det kräver god kroppskontroll och att man noga analyserar hur ens rörelser påverkar hästen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller helt med, det räcker med att man lyfter upp rumpan och fortfarande håller om med låren, så blir det mer rytmiskt och balanserat, och så att tyngdpunkten inte flyttas runt så mycket under lättridningen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hmmm, har faktiskt inte tänkt på det, men nu när ni säger det så rider jag nog faktiskt lätt för stort! Därför jag har sånt problem med att rida med längre stigläder säkert... Men det ska jag träna på! Men i övrigt såg det inte heeelt galet ut då? :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej då, jag tycker inte att det ser galet ut rent vikt - och längdmässigt :)

Hästen ser inte ut att störas av längd/vikt, det är kanske mer ridtekniskt som det blir lite ostadigt. Är man av det lite längre/tyngre slaget så behöver man vara extra noga med att det inte blir flaxigt eller så. Om du tittar på filmen och observerar hästens överlinje så tenderar ryggen att svanka lite - och hästen verkar också vara av det slaget som knäpper av i nacken och inte riktigt tar sig för med ett ärligt stöd.

Den verkar inte alls störas av storleken på ryttaren utan den verkar vara oberörd - men det ser lite tungt och stabbigt ut under lättridningen. Hur blir det när du rider i kort trav/nedsittning?

Min medryttarhäst och jag har ungefär samma proportioner som du och hästen på filmen :)
Jag är 175 lång och väger ca 80-85 kg, och hon är 162 i manke och smalt byggd. Jag var egentligen på jakt efter en grövre och större häst, men hon bar upp mig så fint och var helt oberörd av min vikt. Så det kan gå ;)

Men - i och med att jag är lite i största laget för henne så måste jag vara extra noga med ridningen. Att rida lätt på det sättet du gör på filmen har jag numera vänjt mig av med. Jag använder mig av uttrycket "sitta på fittan" :D och står hellre lite, lite på tårna i stigbyglarna under lättridningen och fokuserar på att hålla tyngdpunkten stabil hellre än att komma så högt upp ovanför sadeln som möjligt. Jag rider mycket utan stigbyglar - det går faktiskt att rida lätt utan stigbyglar också, och då hamnar man automatiskt i rätt tyngdpunkt :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lånar min egen knapp

Såg precis en bild på en ryttare som hade ungefär samma mått som jag: 175 och 90 kg. Hon väger alltså 5-10 kg mer än vad jag gör - men såg ärligt talat riktigt stor ut. Jag hade nog mer gissat på 120 kg.. :o:

Enligt hennes utsago hade hon klädstorlek 50 - mot min storlek 40-42. Och då skiljer det ändå max 10 kg mellan oss :confused:

Det får mig att än en gång fundera ett varv till på vad som räknas som viktbärande och inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp