Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag hade gissat på att hon var mindre. Det är ju det jag säger, det är apsvårt att gissa proportioner på ett ekipage!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle vilja säga att det är i sina egna ögon man ska vara lagom :) Om det känns bra i magen, att man inte tvivlar på om hästen besväras av en, då gör den antagligen inte det heller. Om man inte är heelt in denial då, men så verklighetsfrånvända är det förhopningsvis inte många som är.

Kollade din film, tycker du ser stor ut på ponnyn(?) men inte för stor. Ser lite ostadigt ut bitvis men verkar inte besvära hästen.

Jag själv trivs bäst på hästar som är strax över ponnymått, jag är 1,60. Här är pållen jag är spekulant på (bes om en vecka :bump:), hon är runt 1,50. Det är några som sett bilden och genast ojjat sig "Men guuud vad stor du ser ut, varför ska du ha så liten häst??". Jag bryr mig inte vad de tycker faktiskt, hon känns lagom och det räcker för mig :)

028_202578379.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Han verkar ju som sagt inte besvärad alls av mig när jag sitter på, det är mest det estetiska jag tänker på, om man t.ex. ska tävla dressyr eller så. Han är 150 hög, nätt, och jag är 170 lång.

Tycker du ser helt lagom ut på bilden, på pållen du ev. ska köpa :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite fundersam om jag är för stor för hästen. Provred en häst förra veckan, en 20 årig arab valack som är 148-150 ungefär. Han är otränad nu och ganska smal(han brukar bli smal när han tappar vinter pälsen och att ge B vitaminer hjälper inte, men bli fin igen så fort all vinter päls är borta)

Jag är 170 lång ungefär, men är smal och ganska lätt(55kg) jag märkte inget om att jag va för stor för hästen när jag red, dock skritta och trava jag bara. Min plan är att sätta igång hästen nu och kanske göra en prova på ritt i distans. Vad tror ni, är jag för stor för hästen?:crazy:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Då var det dags igen.. :cool:

Du väger 55 kg. Du är en fjäderviktare. Du skulle kunna rida en C-ponny.

Du är INTE för stor för en vuxen arabhäst på 150.
Det måste du väl ändå innerst inne förstå själv?

Förlåt om jag blir skarp i ordalagen, men jag börjar verkligen bli så trött på avsaknaden av sunt förnuft. Ungefär likadan känsla som den där människan som sa åt mig att ett musklat halvblodssto på 1.60 max kan bära 65 kg.
Kom IGEN nu. Självklart vill man hästens väl och ve, men det hela börjar verkligen bli absurt nu.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jo vanligtvis så brukar jag se direkt hur jag passar en häst, och kan rida de flesta på grund av att jag är så pass lätt.

Men blev osäker bara pågrund av att de personen jag brukar vända mig till om hästrelaterade saker sa att jag va för stor, så det va därför jag skrev här på buke för att se till att det inte var fler som tyckte som dem.

Och du är inte skarp i ordalag, det va en dum fråga som jag själv kom på efter jag hade skrivit den.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Enda sättet som jag ser att du kan vara "för stor" för hästen är om dina 170 cm till hennes/hans 150 cm gör att dina fötter hänger i knähöjd på hästen. :) Men viktmässigt ser jag inga som helst hinder. 55 kg för en HÄST är ingenting!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nej då, frågan var inte dum, den har däremot ställts flera gånger förut - och precis som du säger, på grund av några få personers något verklighetsfrånvända uppfattning om storleksförhållande häst/ryttare.

Visst, du är 170 lång, men det är inte överdrivet långt i mina ögon. Även om araber ofta ser spensliga ut så får man komma ihåg att de trots allt har korta ryggar och tenderar att "svälja" mycket ryttare. Jag red själv en arab på 1.52 när jag var 174 lång och vägde 65 kg.
Idag väger jag 20 kg mer så det är bara vikten som sätter stopp för arabridning numera, men längden var inga problem :)

Men visst: man får se till individen. Men jag har svårt att se att du skulle vara för lång. Då måste det vara en riktigt smal och mager häst isåfall ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tillägg:
Anledningen till att jag blir så upprörd över att man inte ser till individ, är att jag blev kallad på för gränsen till djurplågare som rider min medryttarhäst.
Hästen ifråga är ett halvblodssto av äldre modell, 163, och jag väger 85 kg. Denna person, som sa att det var skillnad på ston och valacker och därmed att ett sto kan bära mindre än en valack, så åt mig att jag var alldeles för tung och att jag skadade hästen. Enligt denne borde jag som 80-kilos-ryttare rida en valack på minst 1.80 i manke för att den inte skulle gå av på mitten..

När jag berättade detta för medryttarhästens ägare blev hon fly förbannad. Hon har ägt hästen i nästan 20 år, och har ridit henne genom graviditeter då hon var uppe i 100 kg, alternativt när hon var sjuk och vägde 60 kg. Hästen har aldrig visat någon skillnad i beteende på när hon vägde 100 som när hon vägde 60, utan har alltid varit stark och uthållig. Aldrig varit halt, aldrig haft ryggproblem.

Att jag ska bli kallad djurplågare pga En enda persons åsikter är ju helt befängt. Och efter att ha deppat ihop och funderat över att skaffa en ny medryttarhäst, så red jag ut en tur på damen och försökte känna efter. Verkligen KÄNNA efter. Och nej. Hon bär sig själv samlat och fint, hon har framåtbjudning, hon frustar och är nöjd och glad och alltid med öronen framåt. Då insåg jag att, även om jag är en ganska stor ryttare, så orkar uppenbarligen min medryttarhäst med mig utan några som helst problem.

Jag väljer att lyssna på hästen, och inte på personen som kallade mig djurplågare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Enda sättet som jag ser att du kan vara "för stor" för hästen är om dina 170 cm till hennes/hans 150 cm gör att dina fötter hänger i knähöjd på hästen. :) Men viktmässigt ser jag inga som helst hinder. 55 kg för en HÄST är ingenting!

Har svårt att över huvudtaget se att en 170 cm person på en 150 cm häst ska nå ner till knäna på hästen...jag är lite längre, 174 cm, min ena häst är 148 cm och mina fötter kommer knappt ner till armbågen och då har jag långa ben ;) ...dessutom väger jag skiftande mellan 75 kg - 85 kg.

Hier: rätt av dig tycker jag. Det har gått hysteri i vikter och längd och man underskattar hästarnas styrka. Det viktigaste är ju att hästen är bra byggd, har rätt muskulatur för det den ska göra och att den är förberedd för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Då var det dags igen.. :cool:

Du väger 55 kg. Du är en fjäderviktare. Du skulle kunna rida en C-ponny.

Du är INTE för stor för en vuxen arabhäst på 150.
Det måste du väl ändå innerst inne förstå själv?

Förlåt om jag blir skarp i ordalagen, men jag börjar verkligen bli så trött på avsaknaden av sunt förnuft. Ungefär likadan känsla som den där människan som sa åt mig att ett musklat halvblodssto på 1.60 max kan bära 65 kg.
Kom IGEN nu. Självklart vill man hästens väl och ve, men det hela börjar verkligen bli absurt nu.

Håller med.
I distansritt på högre nivå, dvs 160 km, måste ryttare och sadel väga MINST 75 kg. Och de flesta rider rätt spensliga små arabhästar. Och de hästarna får inte mer ont i ryggen än vilken häst som helst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tog erat tipps och kollade till hästen idag när jag va ute och red, han märkte inte alls av på något negativt sätt!! Och då skritta jag en längre runda och sedan trava/ galoppera jag av honom så han fick sträcka ut sig, ända man märkte på honom är att han behöver bygga på lite muskler men det kommer nu när han väl börjas sätta igång igen. Hans balans verkade tipptopp, och mina ben räcker bara till lite under hans mage och då har jag längre ben en överkropp.

En väldigt pigg och trevlig herre på 20 år måste jag säga :D <3
 
Sv: Längd- och vikttråd

Härligt - där ser du, lyssna på känslan du får vid ridningen! Du är varken för lång eller för tung på långa vägar. Så roligt att du hittat en häst du trivs med! I mina ögon kan ditt exempel ses som en god ledstjärna till många andra som läser och skriver i den här tråden - 55 kg är ingenting! Själv ligger jag på drygt 85 kg och ingen av mina hästar klagar. I mitt fall är det mest jag som protesterar då mina extrakilon påverkar form och kondition på min ryttarinsats. Men några extra promenader med hunden ska nog få ordning på det också. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hade du läst lite högre upp så hade du sätt att jag är 170 och rider en 148 häst utan problem, alla gav mig tippset att kolla med hästen så jag gjorde det. Den klagade inte ett dugg. Du skrev att din inte klagade heller och så länge hästen inte klagar så är det inte fel, så rid på du :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp