Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

En sak jag tycker är intressant: När folk har en viktgräns på 60 kg på storhäst? Jag väger 65kg och jag tycker inte att jag är speciellt stor? Min syster väger garanterat med och jag tycker inte att hon är speciellt stor hon heller? På ridskolan rider jag ponny för tillfället (mer av brist på bra storhästgrupp för rätt ridlärare än för att jag vill rida ponny) och jag tycker att jag kan rida d-ponny utan problem.

Tänkte på en sak också, det finns någon som rider i världscupen, en lång man, som har en ganska liten häst (med tanke på hur lång han är i alla fall). Det funkar ju bra, han får visserligen sitta lite krokigt och att han är med bra över hindrena är ju viktigt men han rider ju bra så det stör inte hästen alls. Med sin längd lär han nog väga en hel del också.

Här är en bild där jag sitter på en c-ponny - visserligen är jag lite stor på honom men inte SÅ stor. Han har inte klagat när han släpat runt på mig om man säger så. Hemskt bild dock men bjuder på det för det var det bästa jag hittade.
IMG_0755.JPG
 
Sv: Längd- och vikttråd

Han har inte klagat när han släpat runt på mig om man säger så.
Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting, med tanke på hur tåliga och ovilliga att visa obehag/smärta många hästar är. Min häst visade inte obehag eller förändring en enda gång trots att hon gick ganska länge med en oupptäckt ömhet som gjorde henne låst i både nacke och bog.

Jag har för övrigt 60-kilosgräns på min storhäst på ca 162 cm och har inga planer på att ändra på det, för enstaka gånger är tyngre och duktiga ryttare absolut inga problem, men jag skulle aldrig låta någon större rida regelbundet. Dels för att jag anser att hennes byggnad inte är lämplig för det och att jag inte tänker chansa på vad en för tung ryttare kan ha för långsiktiga effekter, dels för att hon får märkbart svårare att balansera upp sig och arbeta rätt.

Och bara för att hästen är relativt "stor" i manken innebär inte det att den är viktbärande. Jag tycker att det är astrist när folk inte kan se till helheten - användningsområde, exteriör, muskulatur, kondition, mankhöjd, grovhet - utan bara stirrar sig blind på någon av egenskaperna, oavsett om man är ute efter att sätta en viktgräns eller släppa den fri.

Jag är 171 cm och pendlar mellan 50-60 kg och ser väldigt proportionerlig ut på en grövre D-ponny som också bär upp mig bra, medan det bara blir vingligt, elakt och fult på en lika stor ponny av smäckrare typ. Man kan ju inte säga att bara för att man kan rida en häst på 150 cm så kan minsann alla hästar på 150 cm bära upp en hälsosamt och estetiskt bra.

Ärligt talat ser jag inte problemet med förhållandevis låga viktgränser, faktiskt. Det är säkert möjligt att vissa ägare pjoskar (en i stallet hade en supergrov, maffig liten storhäst och hon ville väl ha en maxvikt på typ 45-50 kg på den), men egentligen: So what? Hästen lider ju inte av det, de enda som verkar ta illa vid sig är folk som inte har något med hästen ifråga att göra...
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting, med tanke på hur tåliga och ovilliga att visa obehag/smärta många hästar är. Min häst visade inte obehag eller förändring en enda gång trots att hon gick ganska länge med en oupptäckt ömhet som gjorde henne låst i både nacke och bog.

Håller helt med om detta! Jag kan ju tycka att när hästen tydligt visar att ryttaren är för tung, då är man för långt över gränsen redan.

Jag tycker själv att det är supersvårt att veta vad mina hästar egentligen har för gräns för vad de mår bra av att bära. Kan säkert höra till dem som har satt för låg viktgräns, men det är mina hästar och jag tar hellre det säkra före det osäkra. Ser ingen mening med att de ska bära runt på mycket tyngre ryttare än vad de är vana vid.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Alla får naturligtvis sätta vilka gränser de vill på sin häst.

Jag väger runt 100 kg. De som sett mig gissar oftast på 80, även de som vill vara lite elaka. Jag har ovanligt hög muskelprocent så jag väger alltså ännu mer än jag ser ut att göra.

Jag har fram tills för en månad sedan varit medryttare på en connemaraponny på 147. Till en början skrittade vi korta turer i samlad och balanserad form i skogen. Steg för steg ökade vi längden på turerna och så småningom lade vi in trav och gallopp. Mot slutet hoppade jag ganska avancerade banor med henne, men jag satte maxhöjden på hindren till 80 cm för at spara hennes framben. Jag red ganska tuffa dressyrpass på henne också, och lär henne busa av sig barbacka i skogen ibland.

Nu när ägaren (16-årig flicka på gissningsvis 45 kg) börjat rida ponnyn mer så har hon (ponnyn) gått mycket bättre än innan jag började rida henne. Hon hoppar mer korrekt och sätter under sig i avstampet istället för att slänga sig över som hon gjorde innan. Hon orkar hoppa högre och fler språng och ur tvära svängar.

Jag är alltså inte en duktigare ryttare än ägaren, snarare tvärtom, men min ridning har givit hästen en styrketräning som ägaren inte kunnat ge på något annat sätt.

Vad jag vill säga är att en tyngre ryttare kan skapa en starkare häst, men det krävs naturligtvis stor försiktighet och tålamod över en längre tid.

Nu har jag köpt en egen häst och hoppas att vi tillsammans kan komma ner i smäckrera storlekar. Jag själv skulle vilja väga 75 (går jag ner mer än så, så börjar jag förlora muskelmassa) och hästen skulle nog också behöva tappa 50 kg. Men jag ser på honom att min vikt inte är ett hinder för honom, snarare tvärtom.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Längd- och vikttråd

Det är inget problem i sig med låga viktgränser, dessa gränser har dock en tendens att ha mer att göra med vad ägaren väger än vad hästen kan tänkas kunna bära. Och som Houdinie skriver så kompenserar hästen hårdare arbete med mer muskler.

Ser man på hopptävlingar på hög nivå så är det långt ifrån alltid som det är lättviktare i sadeln och dessa hästar fixar 140-160 i hög fart och ofta under många år. Belastningen måste vara enormt mycket högre än vad en normalryttare kan prestera.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker själv att det är supersvårt att veta vad mina hästar egentligen har för gräns för vad de mår bra av att bära. Kan säkert höra till dem som har satt för låg viktgräns, men det är mina hästar och jag tar hellre det säkra före det osäkra. Ser ingen mening med att de ska bära runt på mycket tyngre ryttare än vad de är vana vid.
Jag håller med.

Och som sagt, en eventuellt "för låg" viktgräns är definitivt inget som är till nackdel för hästen och jag förstår inte varför det är så provocerande för vissa.

Jag hade egentligen velat se någon form av studier på hur hästar påverkas i det långa loppet av vikten på sin ryttare, men jag förstår ju naturligtvis också att det måste vara svårt att forska på något sådant när hållbarhet kan påverkas av så mycket. Men jag är med dig, även om min häst burit upp tyngre bra tar jag ändå personligen det säkra före det osäkra.

Vad jag vill säga är att en tyngre ryttare kan skapa en starkare häst, men det krävs naturligtvis stor försiktighet och tålamod över en längre tid.
Jag är dock av åsikten att det i första hand handlar om ryttarens kunskaper. Att hästen blev starkare av att ridas av dig än av en 16-åring tycker jag inte är så märkvärdigt, även om jag nu förvisso inte har någon koll på din ålder (men utgår ifrån att du är äldre än 16).

Stärkande arbete är ju per automatik inte lika med en tyngre ryttare, och vice versa, för den delen.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting, med tanke på hur tåliga och ovilliga att visa obehag/smärta många hästar är. Min häst visade inte obehag eller förändring en enda gång trots att hon gick ganska länge med en oupptäckt ömhet som gjorde henne låst i både nacke och bog.

:bow:

Min häst var t.ex. inte ens halt när hon hade en fraktur/spricka i carpus. 0.5 grader halt på böjprov. :cool:

Men hon klagade ju inte, så jag kanske skulle fortsatt rida ändå.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men precis, det är en farlig inställning. Man måste ju ha i åtanke att hästen är ett flykt- och bytesdjur vilket gör att många döljer smärta och svaghet in i det sista. En så förhållandevis liten sak som en för tung ryttare kommer nog rätt långt ned på prioriteringslistan för många hästar. (Nej, jag menar inte att hästar prioriterar som så, jag hittade bara inga bättre ord just nu. :p)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vi bör nog inte rida alls med den inställningen. Vi kan aldrig vara säkra på om en häst har ont, är man observant så märker man om något är fel, de må vara för tung ryttare eller skador. Förutsättningen är förstås att man känner hästen och vet hur den går när allt är väl.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast jag tycker inte att man kan anse att "så länge hästen inte klagar" så är det bara att rida.

Jag märkte att min häst inte var 100% bra, hon var pigg att rida. Hon brukar vara mycket pigg att rida.
Men hon klagade inte. Men jag åkte och kollade henne i alla fall.
 
Sv: Längd- och vikttråd

För mig klagar hästen om den inte är som vanligt, om den arbetar i sämre form än man väntat, kortar steget eller konstrar med gångarterna (en fördel för islandshästryttare - det är svårt att fuska om hästen tappar gångarterna när den är missnöjd). Tror du att folk menar att stackaren ska börja stegra, tvärvägra eller skriva ett protestbrev?

Lite förbryllad över "åkte och kollade henne ändå" för mig är det självklart att uppmärksamma om hästen inte beter sig som vanligt. Om det sedan är att be ryttaren att hoppa av, ge hästen en veckas vila eller köra till klinik beror på situationen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag kan ju säga att hon går från mycket pigg till pigg, när det är soligt ute också.
Så onormalt beteende var det inte. Min tränare ansåg att hästen var skitfin.

När folk skriver klagar/protesterar så förväntar jag mig att ordet betyder vad det innebär.

Det var ingen, absolut ingen som tyckte att jag gjorde rätt som bokade en kliniktid.
Jag var en fjollig, hypokondrisk hästägare och fick höra "Om jag skulle åka in för en sådan liten sak så
skulle jag få åka var och varannan vecka" av ett tiotal olika hästägare. (Stod på mycket stor anläggning.)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

När det gäller djur så gäller det att vara lyhörd då man knappast kan förvänta sig att de klagar bokstavligen utan man måste vara observant på humör och kroppsspråk. För mig klagar min häst ibland över att vara uppbunden vid bommen genom hur hon ser på mig, att dra eller skrapa ligger inte för henne men för mig är kommunikationen glasklar.

Sedan finns det hästägare som inte bryr sig om att lyssna och vill man inte se så ser man givetvis inte om det är mindre problem.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting,

Det håller jag ioförsig helt med i, det var en häst som dog några timmar efter ett ridpass där den inte visat någonting annat en lite vanlig slöhet, det var i alla fall det man trodde under ridpasset. Så det är absolut sant det du säger och ett väldigt ogenomtänkt ordval från min sida. Däremot tror jag inte att min ridlärare skulle sätta mig på en häst jag var för stor för, sen kan jag ju hålla med om att det inte skulle vara hållbart i längden att rida c-ponny (om denne inte bär upp ryttare särskilt bra). MEN jag rider ändå i ponnygrupp fortfarande och jag hoppas att min ridlärare säger det till mig när jag faktiskt är för stor.

Självklart är det också så att vissa hästar inte ska bära tungt alls, tänker inte säga emot det. Men blir lite rädd ändå när jag ser vissa viktgränser eftersom att jag (om man ser till min storlek) som inte känner mig stor alls inte skulle få sitta på vissa hästar.

Jag säger egentligen inte så mycket om enskilda fall eftersom att allt är olika från häst till häst men när det ändå är så pass många som vill ha en viktgräns på 60kg så tar det såklart lite personligt på mig eftersom att jag väger 5kg "för mycket". Jag har aldrig tänkt i dem banorna att jag skulle kunna väga för mycket för en storhäst, det är mer det. - Det är (för mig) en främmande tanke att JAG skulle väga för mycket.

alltså jag tycker inte att jag är speciellt stor det är väl bara det. (skickar med en bild bara för det där ni ser hur jag ser ut, för nej jag skulle aldrig neka en tjej i den storleken att rida min häst - självklart beroende på vilken häst jag har men i de flesta fall.)
582160_10150869529839783_652834782_11973025_1688644459_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Det skulle vara intressant att veta hur mycket toppryttarna väger. Borde dem inte väga lite med tanke på att muskler väger mycket?
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

När det gäller djur så gäller det att vara lyhörd då man knappast kan förvänta sig att de klagar bokstavligen utan man måste vara observant på humör och kroppsspråk. För mig klagar min häst ibland över att vara uppbunden vid bommen genom hur hon ser på mig, att dra eller skrapa ligger inte för henne men för mig är kommunikationen glasklar.

Sedan finns det hästägare som inte bryr sig om att lyssna och vill man inte se så ser man givetvis inte om det är mindre problem.

:bow: så sant så sant
 
Sv: Längd- och vikttråd

cceeli; skrev:

Oj vad stor du är ;), tror inte ens att en välmusklad ardenner klarar av dig:eek::angel:.

Skämt åsido, det kan finnas skäl för att sätta viktgränser som är låga, men i denna tråd finns det en stor andel särdeles sköra och sjukliga hästar. 60 kg väger en liten andel personer över 1.70 och 30 år. Barn och yngre välslimmade personer hamnar i den kategorin och de som är kortväxta, väldigt få tävlingsryttare och män kommer under. Undrar vad sjutton en normalt vältränad medelålders man rider på, och tävlar internationell svårklass på? För det finns en hel del i den kategorin åtminstone utomlands, när friska välmusklade hästar har en maxvikt få män har klarat klarat sedan de lämnade tonåren.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker också att det är galet att sätta en viktgräns på 60 kg på en frisk häst.

På ponny beror det lite mer på. Min egen ponny som är känslig har jag lite lägre vikt på än normalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp