Sv: Längd- och vikttråd
Sulax, du är verkligen ett uppfriskande inlägg i hela den här viktdebatten!
Det är ju helt galet när folk sätter viktgränser på 60-70 kg på vuxna, friska
storhästar. Utan någon annan anledning än att "jag tycker inte att hen ska
behöva bära mer än så". Visst, okej, folk får sätta sina egna gränser på sina egna hästar, det är ett fritt land, men att hoppa på 80-90-kilosryttare enkom pga deras kroppsvikt tycker jag är lågt.
Det finns en annan tråd på Buke som diskuterar vikt också. I den tråden tjafsades det hejvilt kring det
estetiska kring en överviktig ryttare. Att man blir klumpig, att man har sämre balans och jag vet inte vad.
Jag menar - övervikt är ju relativt. Är det sämre om en ryttare på 1.55 och 65 kg, och därmed enligt BMI-skalan överviktig, rider en häst för att hen har valkar? Eller vad? Jag förstår inte
Eller om en person på 1.80 och 80 kg - och således alltså normalviktig - är den personen då djurplågare som rider ett halvblod? (Som jag tycker i friskt och vuxet tillstånd gott och väl ska kunna bära 80kg).
Dessutom:
De flesta människor väger mer än vad de ser ut att göra.
Jag personligen är alltså 175 och väger någonstans mellan 85-92-93. Jag drar fortfarande strl 40-42 i kläder, vilket alltså är medium, inte XL. De flesta som ser mig "in person" skulle lätt sätta upp mig på ett nätt litet varmblod utan att blinka. Hade de fortfarande gjort det om jag hade sagt vad jag faktiskt vägde?
På ridskoletiden vägde jag mindre, så lite som 75 kg
Och personalen satte ofta upp mig på C - och D-ponnyer som behövde ridas till av vuxna, för de tyckte ju att jag såg smal ut (drog 38 på den tiden). Och de stackars ponnyerna gick det minsann ingen nöd på alls.