Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Viktgräns på 60 kg? Då skulle ju inte jag få rida en häst. Självklart ska inte ryttaren vara för tung då det är en väldigt stor belastning för hästen att ha ryttare på ryggen. Själv kan jag väl tycka att det är väldigt individuellt beroende på vad det är för en häst och hur musklad den är.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Viktgräns på 60 kg? Då skulle ju inte jag få rida en häst.

Men snälla, läs noggrannare; Ingen har ansett att 60 är någon form av allmänrådande gräns, det är en individuell gräns som några av oss satt på våra specifika hästar.

Men nej, det finns helt garanterat hästar du inte skulle få rida pga. vikten och/eller längden, precis som alla andra ryttare i hela världen, med andra ord. Så än sen? Varför tar alla det här med viktgränser på andras hästar så otroligt personligt? Det är inte direkt som att folk (vad jag har sett i den här tråden, i alla fall) skrivit "öh, tjockis".
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag håller just nu på att leta häst och har hittat en kallblodstravare/irish cob-korsning i C-ponnystorlek (136 cm) till salu. Hon som äger hästen nu är 167 cm, väger 60 kg och säger att hon kan rida hästen utan problem men det känns ändå som att hästen skulle vara för liten för mig, då jag är 170 cm och väger 65 kg. Då jag själv har dålig koll på hur mycket ponnyer kan bära vill jag gärna höra vad ni här på buke tycker, är hon för liten för mig eller kan det funka?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker nog du ska kolla efter en annan häst.

Även om den kanske är viktbärande (går inte att säga utan att ha sett den), känns det väldigt onödigt med så litet som c-ponny, när du är så lång också.
Jag är 171 cm/53kg och passar inte alls på c-ponny.

Det finns ju så många andra hästar, en grov d-ponny kan du säkert ha :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tack för ditt svar. Eftersom hon är ett kallblod tänkte jag att hon skulle vara kraftig och att det därför kanske skulle kunna funka, men på bilderna jag har sett ser hon ganska nätt ut så jag har blivit tvungen att inse att jag nog får leta mig en annan häst. Och jag har en annan häst som jag är intresserad av, han är 146 cm och rätt kraftig (irish cob), det borde väll kunna funka?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det tror jag absolut funkar! :) jag är 10cm kortare än dig och har c-ponny så då borde det ju funka bra med d-ponny för dig beroende på hur hästen är byggd :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker nog du ska kolla efter en annan häst.

Även om den kanske är viktbärande (går inte att säga utan att ha sett den), känns det väldigt onödigt med så litet som c-ponny, när du är så lång också.
Jag är 171 cm/53kg och passar inte alls på c-ponny.

Det finns ju så många andra hästar, en grov d-ponny kan du säkert ha :)

Jag är fortfarande 168/57-59 och har fortfarande en c-ponny på 140 cm:
534633_3329327963923_792504815_n.jpg


I jämförelse med tex Marina Mattsson på Verdi är jag riktigt kort. Och så här lång ser jag ut bredvid på ponny:
599424_3703347914188_694971783_n.jpg


Jag rider även b-ponnier då och då i korrigeringssyfte:
129cm
540667_3404616566091_1626168678_n.jpg


Och en smäcker liten tjej på 127cm
165932_3708588405197_965074962_n.jpg


Att känna huruvida hästen är fräsch eller fysiska hinder har inte med längd/vikt att göra utan handlar om känsl, skicklighet och att känna sin häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Du ser inte det minsta stor ut, men sadeln ser ut som ett monster som slukar hela pållen :p

Ja alltså det är väl Childerics största nackdel.. Och då är denna bara en 17" vilket typ ska motsvara 16.5". Men ponny gillar den massor, hade en Amerigo Vega innan som är en mycket nätt liten sadel. Trots att den såg ut att ligga perfekt ville hon knappt gå framåt i den..
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du ser inte det minsta stor ut, men sadeln ser ut som ett monster som slukar hela pållen :p
Det är ju bra att fördela vikten. nu sitter inte sadeln som på isisar- på länden:crazy:

Jag har för mig att F. har ngt kortare ben för sin längd vilket ger ett bättre intryck ... på ponny:D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är tvärt om för mig. :mad: Tur att Stellan är en tunna, hon tar mycket ben, men på hingsten på
155 här hemma dinglade mina ben långt under magen. :o Jag hoppas att mitt nya objekt tar mycket ben
han är ju trots allt hela 156 cm hög. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är ju bra att fördela vikten. nu sitter inte sadeln som på isisar- på länden:crazy:

Jag har för mig att F. har ngt kortare ben för sin längd vilket ger ett bättre intryck ... på ponny:D

Japp, jag är kortbent:p. Är nog faktiskt fördel när man rider ponny-så länge man har kroppskontroll på överlivet:).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har funderat på att köpa mig en häst, ett arabiskt fullblod, men jag undrar om jag kan vara för lång för den rasen? Är cirka 175,5 och väger ungefär 62 kg.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Ni i "normalviktsklassen" (som för mig är allt under 95 kilo - bara min åsikt) undrar om ni är för tunga för den ena hästen efter den andra. Suck...önskar jag hade det "lilla" problemet. Jag började rida min medryttarhäst i höstas, då vägde jag 145 kilo, hade gått ner lite grann och har fortsatt neråt. Han är en ENORM bruksnordis. Så stor att folk undrar om han har Shire i sig. Han orkar mig i vår skogsmulleridning. Jag däremot var orolig att jag var för tung för honom, ägaren bara skrattade...Hästen har dragit upp bilar ur diket, dragit timmerkärror i skogen, burit tre vuxna karlar på ryggen till och från skogen så enligt ägaren rider jag så "lätt och stabilt" att jag inte ska oroa mig. MEN...den hästen är ju en på miljonen!! Nu gick vi omkull för ett par dar sen och han är halt, gammal och trött och jag undrar om han någonsin blir ridbar igen. JAG kommer ha svårt att hitta en ny medryttarhäst!! Jag är 173 cm lång och väger 124 kilo just nu. Visst, jag har totalt gått ner 30 kilo och kommer fortsätta gå ner mer, men att behöva ge upp ridningen igen (hade uppehåll på tolv år innan jag började rida nordisen) och behöva bygga upp ridmuskler o balans igen om jag går ner tillräckligt...suck..det tar emot. Så ni som väger "normalt" Sluta oroa er så mycket. Det finns de som har det värre :P Under 90 kilo, duktig stabil ryttare...då kan du rida det mesta som klassas som frisk häst över ponnygränsen. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle inte sätta 90 kg på min 5-åring (nättare modell, 165). Men hon skulle helt klart klara 70-75. Själv väger jag 55 så jag har några kilon kvar.
Duktigt av dig att gå ner så mycket i vikt, bara kämpa på.
Men det är ju inte direkt så att jag väger 55 bara utav en anledning utan jag väger 55 för att jag inte äter mer än jag gör av med.
Sen är det en viss skillnad på att lufsa i skogen och att tränings och tävlingsrida.

Jag skulle med min vikt och längd inte frekvent rida något mindre än en rejäl c-ponny. Jag har suttit på både B och smäckra c-ponnyer senaste året men det är då kortare stunder och inte speciellt ofta.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Sulax, du är verkligen ett uppfriskande inlägg i hela den här viktdebatten! :bow:

Det är ju helt galet när folk sätter viktgränser på 60-70 kg på vuxna, friska storhästar. Utan någon annan anledning än att "jag tycker inte att hen ska behöva bära mer än så". Visst, okej, folk får sätta sina egna gränser på sina egna hästar, det är ett fritt land, men att hoppa på 80-90-kilosryttare enkom pga deras kroppsvikt tycker jag är lågt.

Det finns en annan tråd på Buke som diskuterar vikt också. I den tråden tjafsades det hejvilt kring det estetiska kring en överviktig ryttare. Att man blir klumpig, att man har sämre balans och jag vet inte vad.

Jag menar - övervikt är ju relativt. Är det sämre om en ryttare på 1.55 och 65 kg, och därmed enligt BMI-skalan överviktig, rider en häst för att hen har valkar? Eller vad? Jag förstår inte :confused:

Eller om en person på 1.80 och 80 kg - och således alltså normalviktig - är den personen då djurplågare som rider ett halvblod? (Som jag tycker i friskt och vuxet tillstånd gott och väl ska kunna bära 80kg).

Dessutom:
De flesta människor väger mer än vad de ser ut att göra.
Jag personligen är alltså 175 och väger någonstans mellan 85-92-93. Jag drar fortfarande strl 40-42 i kläder, vilket alltså är medium, inte XL. De flesta som ser mig "in person" skulle lätt sätta upp mig på ett nätt litet varmblod utan att blinka. Hade de fortfarande gjort det om jag hade sagt vad jag faktiskt vägde?

På ridskoletiden vägde jag mindre, så lite som 75 kg ;) Och personalen satte ofta upp mig på C - och D-ponnyer som behövde ridas till av vuxna, för de tyckte ju att jag såg smal ut (drog 38 på den tiden). Och de stackars ponnyerna gick det minsann ingen nöd på alls.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men det är ju inte direkt så att jag väger 55 bara utav en anledning utan jag väger 55 för att jag inte äter mer än jag gör av med.

Lite klumpigt uttryckt, måste jag säga. Det är vanligt av smalisar att säga så, just för att det kanske är lätt för just er att hålla vikten. Men alla är olika. Och om det var så enkelt, då skulle väl ingen vara överviktig?

För mig är det en ständig kamp att hålla mig normalviktig - och jag tränar och jag äter inte mer än vad jag gör av med.
Jag har benkoll på kaloriintag och kaloriförbrukning- förmodligen mer än du ;) Men för vissa är det helt enkelt svårare, och alla har olika förutsättningar, och jag skulle be dig att vara lite mer ödmjuk inför folks olika kroppstyper.

Om det vore "så enkelt" att bara inte äta mer än vad man gör av med, då skulle jag ha varit smal redan som barn. Men det var jag inte. Jag har alltid varit mullig. I perioder också överviktig.

Jag har vägt 55 kg vid ett tillfälle - och dit nådde jag inte förrän jag sprang 2 mil om dagen och åt 3 tonfiskburkar om dagen. Skulle du vilja leva så? För att det är de förutsättningarna jag har för att väga 55 kg.

Då väger jag hellre 75-80 kg, och lever hälsosamt.

Alla är inte som du.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har funderat på att köpa mig en häst, ett arabiskt fullblod, men jag undrar om jag kan vara för lång för den rasen? Är cirka 175,5 och väger ungefär 62 kg.

Det beror helt på individen. Viktmässigt är det inga problem alls! Som tidigare har nämnts i tråden så är araber väldigt vanliga i distansridning - och där är minimumvikten på 75 kg.

Längdmässigt tror jag inte heller är några problem. Provrid några araber, och känn efter hur det känns. Det sägs ju att man kan ungefär vara max 20 cm längre än hästens mankhöjd, vilket skulle ge dig en häst på 155-156, vilket är vanlig mankhöjd på en arab.

Araber sägs ju dessutom överlag vara bra på att "svälja" ryttare, även om de kanske ser taniga ut. Om jag vore du skulle jag tuta och köra! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp