Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Men som sagt, precis som du säger - det är ingen rättighet att rida. Håller helt med :bow:
Hästens bästa går alltid före, men det behöver inte betyda att man som ryttare nödvändigtvis behöver hålla sig - som du uttrycker det - "slank".
Det beror ju på hur lång du är? Hur mycket muskler du har?
Ett kilo väger alltid ett kilo, oavsett längd på personen, och oavsett om kilot är i fett eller muskler.

Visst väger ett kg alltid ett kg.

Men ett kg muskler är oftast bättre än ett kg fett. I alla fall för hästen.
 
Sv: Längd- och vikttråd

30 kg på 1,5 år är fantastiskt. Och som jag skrev hoppas jag att du hittar en ny medryttarhäst och att du orkar hålla i med din viktnedgång. 70 kilo klarar alla stora hästar, det håller jag med om, men 90 kg som du skrev i förra inlägget tycker jag är på gränsen till att alla ska klara av.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Visst väger ett kg alltid ett kg.

Men ett kg muskler är oftast bättre än ett kg fett. I alla fall för hästen.

Men det beror väl ändå på ryttaren?

Det vi alla är överens om är ju ändå att ju mer duktig och balanserad ryttare, desto mer viktmarginal kan man ha. Det finns ryttare som inte bara är muskler utan som har lite valkar och celluliter (vem fan har inte det :angel:) och som kan rida fint och balanserat. Precis som att det finns muskelberg som hoppar omkring i sadeln (t ex pojkvänner som ska lära sig rida ;) )

Tidigare i tråden finns ett klipp på en tjej av det rundare slaget som rider en häst av det nättare slaget, varmblod tror jag att det var. Och det såg så fint och stadigt ut så :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har en arab på 150 och är själv 165 lång och väger 63 kg ca.
Upplever inte det här som ngt problem alls, och min pappa som väger 75 och är någon cm längre har ridit honom enstaka gånger, utan problem alls :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle nog tro att en mer musklad ryttare generellt har bättre balans, bålstabilitet och så vidare än en mindre musklad ryttare.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Överdriver du inte lite nu? Visst kan det spela en marginell roll men ridskickligheten är den överlägset viktigaste variabeln, så viktig att allt annat är små petitesser. Nu talar jag om likartad vikt men med högre/lägre fettprocent.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle nog tro att en mer musklad ryttare generellt har bättre balans, bålstabilitet och så vidare än en mindre musklad ryttare.

Vill förtydliga att det helt beror på vilken sorts träning som utövas.. Träning t.ex. främst i maskiner kräver inte särskilt mycket koordination, teknik eller balans och det är en hel del som lyckas bli hyfsat "biffiga" av att bara köra maskiner och bicepscurls.

Jämför jag en benpress i maskin med en knäböj med fria vikter så krävs det i princip knappt nåt mer än styrka nog att trycka ifrån med benen mot plattan man isolerar i princip knäleden (viss flex i fotled behövs också). Gör man en knäböj med fri stång på ryggen så kräver detta balans, teknik, koordination och som du nämner bålstabilitet.

Visst överlag så kanske tränade personer har bättre koordination och balans än otränade men jag vill ändå påpeka att så ej nödvändigtvis behöver vara fallet heller utan man får ju kolla på individ-nivå helt enkelt.

Sen är det ju beroende på hur man definerar "tränad", oftast visuellt (= muskler som ämnet är) och nån som visuellt ser vältränad ut behöver ju inte vara bättre på att rida än nån som inte ser vältränad ut men är en j*vel på yoga eller annat som ger bra balans och koordination.

För att återgå till ridningen vs träning så upplever jag själv iallafall att jag har bättre koll på min egen kropp nu när jag tränar jämfört med när jag red när jag var yngre och inte tränade. Jag tror absolut att alla som rider skulle ha nytta av att träna på annat sätt också om inte annat så för att stärka upp ryggen som utsätts för en hel del stryk om man jobbar en del i stallet.

// Bullen (som både tränar och är "fluffig") :angel:
 
Sv: Längd- och vikttråd

vet hur svårt det är att bli klassad fet i ridningen, jag är 164 och väger 95 kg men ska givetsvis ner i vikt, men hästen klarar mig utan problem. har massörer ute och får beröm för han e så fin i kroppen. när jag ser ett stort halvblod på 160+ som är grov och maxvikten är 60 kg då börjar jag undra vad den har för ryggproblem. men som sagt alla tycker olika och tur är väll det
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men att vara "väldigt smal" är väl knappast ett ideal? Att vara stark, frisk och god kondition tycker jag är bättre attribut är slankhet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Iof säger vikten mycket lite om hur man ser ut i många fall. Jag är 173 cm och väger ca 62-63 kg. Är inte pinnsmal men drar S eller 36 i kläder. Jag har vägt 55 kg sladdrig och trött efter att ha ammat barn nummer två, rider bra mycket bättre idag med bättre bålstyrka och kondition.

Jag äter vad jag vill, rider två hästar om dagen och springer med hunden. Slutar jag äta eller drar ner så går ämnesomsättningen ner.

319813_10150780602068182_803547886_n.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ponnyn jag rider skulle jag inte vilja ha mer än 60 kg på, helst under 170 lång. Hon är rätt ädel:) Har ingen bild/film för tillfället:(
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det säger ju inte så mycket när man inte vet vad det är för ponny :p stor kraftig d-ponny? Smäcker b-ponny?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Hjälp en tjej med ångest här!

Har fått erbjudande att rida ut och lättare motionsrida på en ädel 175 cm högt svenskt halvblod. Själv är jag 170 cm lång och väger runt 80 kg. Dock håller jag på att gå ner i vikt, har tappat 5kg redan och hade tänkt gå ner till 68 kg.
Har inte ridit ordentligt på 2 år. Men jag är inte flängrida-typen.

Vad tror ni?

/Tjejen som aldrig rida b-ponnys på ridskolan som liten för att hon var för tjock. :cool:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om hästen inte orkar med dig så är den inte i ridbart skick. Klarar inte ett fullvuxet halvblod en vikt som motsvarar en normal man på en lättare motionsrunda så är det något fel.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Det här är ganska intressant. Nu får ju du givetvis sätta vilken viktgräns du vill på dina hästar :) men om man skulle ta den här gränsen som en generell gräns för halvblod av normalstorlek så skulle startfälten tunnas ut en hel del vad det gäller manliga deltagare (oavsett nivå). 75kg är inte mycket för en man av normallängd.

KL

Själv har jag svårt att sätta en viktgräns. För egen del tänker jag nog att normalbyggda personer kan få sitta på min häst.

Lite generell KL men tittar man på startlistorna på OS där de flesta har vikt och längd med så är det faktiskt få av männen som väger över 75 kg. Någon enstaka ligger några kilo över. Detta gäller i alla grenarna. Tom de fälttävlanskillarna som är extremt långa ligger lågt i vikt. Så jag tror inte det stämmer.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

De ryttare som rider OS är i allmänhet ordentligt vältränade och trimmade, det är inte konstigt att det ligger lite läger i vikt än normalmannen och normalryttaren (även om man räknar bort överviktiga).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Personligen håller jag med Lobelia.
Om ett fullvuxet halvblod inte klarar av en ryttare på 80 kg, då skulle jag undra vad det är för ryggproblem den har. Undantaget för unghästar och äldre hästar - men även här är det individuellt. Det enda man kan göra är att provrida och ser hur hästen reagerar.

Jag (85 kg) rider i dagsläget inte min medryttarhäst längre stunder än 15-20 min, men detta beror på att hon
1) Är gammal
2) Precis har varit på bete och fallit ur och tappat muskler.

Men när hon tidigare år var i full kondition orkade hon med mig på 2-timmarsturer, och då har jag som mest vägt 95 kg. Inga problem, ingen ömhet i ryggen, inga belastningsskador what so ever. Regelbundet genomgången av massör och kiropraktor.
Och då är hon dessutom inte av den kraftigaste sorten halvblod, utan ganska smal även i sin bästa form.

Det känns som att jag upprepar mig som en papegoja: men lyssna på hästen!
Det finns rejäla kallblod som bockar av ryttare som väger över 70 kg, och så finns det smäckra varmblod som utan problem bär 90 kg.

Men överlag håller jag fortfarande fast vid att den generella uppfattningen kring vikt, längd och vad en vuxen häst klarar av, har tagit väldigt skeva proportioner.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Nej men det kanske beror på att det är där gränsen bör gå?

Jag tittade också på listan över OS-ryttarna. RGB var ju bara 171 lång, t ex.

De vanliga män i min bekantskapskrets som väger runt 75 kg är riktigt spinkiga saker ;) Min sambo är 185 lång och väger 98 kg, och han är normalsmal, inte alls tjock någonstans.

En annan jag känner är 177 lång och extremt vältränad, han väger 95 kg.

De flesta vanliga svenska män jag känner väger mellan 85-110 kg.
True story.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Nej men det kanske beror på att det är där gränsen bör gå?

Vilken gräns? Eftersom hästar är individer med olika förutsättningar så kan man inte sätta en "gräns". Personligen har jag valt mindre (lägre) kompakta hästtyper att rida på. Jag är lång och ingen direkt lättviktare även om jag inte är överviktig på nåt vis. Jag har ridit hela mitt liv...min lilla fröken på 148 cm har burit på mig + westernsadel á 20 kg nästan dagligen i 5 år och har inte den minsta ömhet över ryggen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp