Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men bara för att de flesta svenska män väger över 80 kg utan att vara tjocka betyder väl inte det att alla hästar ska bära över 80 kg?
...//
stora män med mycket vikt inte bör rida halvlodshästar dagligen. (eller för den delen någon som väger över 90 kg kanske, och åter- det här handlar inte om att man inte ska rida som tjock- utan om vikt. Hon som la in en bild precis ovanför här har kanske ett par kilo för mycket men är fortfarande liten nog att rida sin häst, hade hon varit 190 och man med samma övervikt hade det kanske inte varit ok).
Det är ju ingen mänsklig rättighet att rida, precis som jag ganska tidigt fick lägga ner min gymnastikkarriär- det går inte att vara gymnast utan en enda led i kroppen med full rörlighet, och det kanske inte går att vara ryttare på tävlingsnivå om man väger en bit över 90?
och det kanske inte går att vara ryttare på tävlingsnivå om man väger en bit över 90?
Och jag skulle inte sätta 50 kg på en shettis heller...
Om 100 år så har vi väl hästar på 1.90-2.0 m som klarar att bära matsäcken när vi är på utflykt.
Vi har väl ingen aning om hur hästarna mådde för 100-150 år sedan.. Jag gillar att utvecklingen och synen på hästar gått framåt, och aveln går mot sporthästtypen i de flesta fall.
De allra flesta vuxna kvinnor jag känner väger under 65 kg, så att hitta små inridare tror jag inte är ett stort problem. Jag känner även flera små vuxna ponnyutbildare som väger runt 40-50 kg vilket ger en ganska god marginal på storleken på ponnyer att rida in.
Och jag vet inte om just westernridningen är en gren som jag vill snegla på när jag letar efter goda exempel på trevligt horsemanship..
Nej inte har vi det men vi kan lugnt utgå från att flertalet mådde okej, hästar som har ont och går sönder är värdelösa. Man tar väl hand om dyrbar egendom.Vi har väl ingen aning om hur hästarna mådde för 100-150 år sedan..
Framåt eller bakåt, det kan diskuteras, det beror på vem man frågar och vad de vill ha ut av hästen. Det är knappast en odiskutabel sanning åtminstone.Jag gillar att utvecklingen och synen på hästar gått framåt, och aveln går mot sporthästtypen i de flesta fall.
De allra flesta vuxna kvinnor jag känner väger under 65 kg, så att hitta små inridare tror jag inte är ett stort problem.
Men snälla du, de minsta av dessa är rimligen på gränsen, en ordinär c-ponny kan enligt ditt tänk bära sisådär 45-50 kg (15%av vikten). Och inte ska man slänga upp maxvikten på omusklade hästar under inridning bara för de är ponnyer? Hur många vuxna inridare på 30-40 kg känner du?Jag känner även flera små vuxna ponnyutbildare som väger runt 40-50 kg vilket ger en ganska god marginal på storleken på ponnyer att rida in.
Nej de har säkert lika stora problem med skador och dåligt horsemanship som resten av hästvärlden men de passar inte in i din mall så de måste bara vara sämreOch jag vet inte om just westernridningen är en gren som jag vill snegla på när jag letar efter goda exempel på trevligt horsemanship..