Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Sätter in ett kort till på häst, som gärna springer fast matte är tjockare än genomsnittet ;)

33204809.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag håller med! Jag har en c-ponny och en d-ponny som är ganska kraftiga. Till och med de kan ridas av ryttare som väger typ 75-80 kg ibland :p Min förra c-ponny red jag på tillsammans med en kompis en gång och vi vägde säkert mer än 80 kg tillsammans, och han var bara några cm över b-ponnygränsen och tyckte det var jättekul. Och de är flera dm lägre än de flesta halvblod, så...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men bara för att de flesta svenska män väger över 80 kg utan att vara tjocka betyder väl inte det att alla hästar ska bära över 80 kg?
Det finns ju en anledning till att de flesta männen i toppen håller sig antingen smala (ex ludde svennerstål, william fox-pitt) eller är korta som typ RGB och nick Skelton. Därför att stora män med mycket vikt inte bör rida halvlodshästar dagligen. (eller för den delen någon som väger över 90 kg kanske, och åter- det här handlar inte om att man inte ska rida som tjock- utan om vikt. Hon som la in en bild precis ovanför här har kanske ett par kilo för mycket men är fortfarande liten nog att rida sin häst, hade hon varit 190 och man med samma övervikt hade det kanske inte varit ok).

Det är ju ingen mänsklig rättighet att rida, precis som jag ganska tidigt fick lägga ner min gymnastikkarriär- det går inte att vara gymnast utan en enda led i kroppen med full rörlighet, och det kanske inte går att vara ryttare på tävlingsnivå om man väger en bit över 90?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Men bara för att de flesta svenska män väger över 80 kg utan att vara tjocka betyder väl inte det att alla hästar ska bära över 80 kg?
...//
stora män med mycket vikt inte bör rida halvlodshästar dagligen. (eller för den delen någon som väger över 90 kg kanske, och åter- det här handlar inte om att man inte ska rida som tjock- utan om vikt. Hon som la in en bild precis ovanför här har kanske ett par kilo för mycket men är fortfarande liten nog att rida sin häst, hade hon varit 190 och man med samma övervikt hade det kanske inte varit ok).

Det är ju ingen mänsklig rättighet att rida, precis som jag ganska tidigt fick lägga ner min gymnastikkarriär- det går inte att vara gymnast utan en enda led i kroppen med full rörlighet, och det kanske inte går att vara ryttare på tävlingsnivå om man väger en bit över 90?


Nej, det är ingen mänsklig rättighet att rida, det urvattnade gamla argumentet har vi redan haft både en och fyra rundor med i denna tråd.

Men jag tycker fortfarande att en fullvuxen halvblodshäst ska klara av ryttare i 80-90-kilosklassen, om det nu inte är något fel på dem.

Att väga mellan 80-90 kg är trots allt en väldigt vanlig vikt i det här landet bland både kvinnor och män. Med dina mått skulle väldigt många där ute i landet, med sina friska, starka och glada hästar, vara betraktade som djurplågare då i dina ögon?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om man nu inte ska väga 90kg på ett stort halvblod så borde ju inte jag på 50kg få rida min connemara, stor c-ponny, heller då?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja jag har förstått att du tycker det, och inlägget jag citerade handlade om tävlingsryttare. Och tävlingsrida tycker jag inte man ska göra på ett smäckert halvblod om man väger 90 kg. Och även om du tycker det så skulle jag aldrig låta någon rida min häst regelbundet som väger över 75, precis som jag aldrig själv regelbundet skulle sätta mig på en B-ponny på 250 kg vilket rent vikt-vikt mässigt i procent skulle innebära samma sak ungefär.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är väl inte samma sak?
Jag skulle nog säga att man rent procentuellt bör ligga på ca 15% av hästens viket vilket gör att du skulle kunna rida en ponny på ca 325 kg. Så jag tror inte en maxad connemara är några som helst problem.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Javisst, toppidrottsmän brukar vara i hyfsad form, det hör liksom till. De flesta hoppar inte krävande banor på 160 heller så en 5-10 kg extra spelar mindre roll.

Nej det är ingen mänsklig rättighet att rida, förmodligen är det svårare att nå eliten om man är lång och kraftigt byggd (men troligen inte omöjligt) men det finns säkerligen plats på litr lägre nivå. De flesta normalviktiga människor väger inte så värst mycket mer än uppemot 100 kg och då bör man kunna hitta en hel del passande hästar.

KL
Egentligen är det lite lustigt. Många verkar överens om att maxvikten för en shetlandsponny är så där en 35-50 kg beroende på hur de är byggda, och ett halvblod ska inte klara det dubbla många gånger. Nog för att halvblod är klena ibland men nog borde de klara det dubbla mot en viktbärande Shetlandsponny eller?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Så enligt dig kan en kraftig viktnärande shettis bära max 34 kg (jag utgår från att du bara missade att skriva med mitt lägre intervall för annars är ju ditt svar totalt meningslöst) eller ännu mindre?

Många här sätter viktgränser på 65 -70 kg på sina halvblod. Poängen var inte den exakta vikten och utan att me de löjligt låga vikter som florerar här med max vikter så skulle man knappt kunna sätta en docka på ryggen på en fallabella och en hund skulle vackla unde lätta tomma packväskor.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har skrivit en maxgräns på 75 kg på mitt halvblod. Dvs max 15% av hennes egen vikt + utrustning vilket slutar på ca 80 kg. Nu finns det ju halvblod som väger betydligt mer än 500 kg vilket gör att de flesta normalviktiga kan hitta n häst att rida på.

och ja, jag tycker runt 35 kg är en lämplig övre viktgräns för de flesta shetlandsponnyer när det gäller ridning varje dag och på högre intensitet.

Jag tycker fortfarande inte att över 90 kg är lämpligt för de flesta halvblod att bära på varje dag, precis som jag inte tycker att över 70 kg är lämpligt för de flesta ponnyer.

Som tur är gör ju jag som jag vill med min häst, och andra gör som de vill med sin!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och jag skulle inte sätta 50 kg på en shettis heller...

...och vad du tycker och vad en häst verkligen klarar är två helt skilda saker.

Studera världen lite...googla på "mounted police" t.ex. Du lär få se hästar som är klart mindre än det svenska halvblodet och som bär långt mycket mer än 80 kg...dagligen...i flera timmar...

Studera de som arbetar till häst dagarna i ända. Boskapsrancher etc.

Världsmästaren i Reining...en mycket lång och kraftig man på en liten häst.

Klarar inte halvbloden att bära har nåt gått verkligen snett i aveln och man bör genast dra i handbromsen!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja du, du vet säkert bäst när det gäller din häst, men om alla friska halvblod inte klarar att bära en normalviktig man av medellängd så är det något som är ordentligt fel med aveln ... eller din uppskattning av maxvikt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite vidare funderingar.

Om vi förutsätter att Shude mfl har rätt om viktgränsen på sina halvblod (andra hästar också men halvblod som exempel). Så undrar jag lite smått vem som ska rida in hästarna. Klarar den endast 75 kg som fullvuxen, inriden och fullt musklad så klarar den rimligen så där en 15-20 kg mindre som obalanserad unghäst och under igångsättning efter en skada. Jag tänker mig att en välbalanserad häst klarar minst 10 kg mer än en obalanserad ovan (alternativt har en skada som är under läkning/uppbyggnad) och så 10 kg till för att hästen inte har några ridmuskler.

Det blir svårt att hitta 55-60 kg typer för alla inridningar men för all del inte omöjligt. Vem som ska rida in ponnyer är för mig obegripligt. Klarar de bara 50-60 kg i maxvikt så bör den som rider in väga en 15 kg mindre. Vana ryttare på 35kg är direkt ovanligt oavsett ålder och småponnyer får väl 2-4 åringar rida in.

Det blir en del konsekvenser av långa vikter, snart kan ingen rida, om avlen går framåt i den riktning den gjort hittills. För 150-200 år sedan klarade ponnyer/småhästar 100 kg i strid om inte mer och idag klarar 170 cms hästar av normalväxta män i betydligt lägre nivå av ansträngning.

Om 100 år så har vi väl hästar på 1.90-2.0 m som klarar att bära matsäcken när vi är på utflykt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker inte att jag är bland dem som satt en extremt låg gräns på min häst. 15% av hästens vikt + utrustning är väl ganska vedertaget vad en häst bör bära dagligen och ger ganska stora marginaler när man kommer upp på halvblod på 600 kg som inte är omöjliga att hitta.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vi har väl ingen aning om hur hästarna mådde för 100-150 år sedan.. Jag gillar att utvecklingen och synen på hästar gått framåt, och aveln går mot sporthästtypen i de flesta fall.
De allra flesta vuxna kvinnor jag känner väger under 65 kg, så att hitta små inridare tror jag inte är ett stort problem. Jag känner även flera små vuxna ponnyutbildare som väger runt 40-50 kg vilket ger en ganska god marginal på storleken på ponnyer att rida in.

Och jag vet inte om just westernridningen är en gren som jag vill snegla på när jag letar efter goda exempel på trevligt horsemanship..
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vi har väl ingen aning om hur hästarna mådde för 100-150 år sedan.. Jag gillar att utvecklingen och synen på hästar gått framåt, och aveln går mot sporthästtypen i de flesta fall.
De allra flesta vuxna kvinnor jag känner väger under 65 kg, så att hitta små inridare tror jag inte är ett stort problem. Jag känner även flera små vuxna ponnyutbildare som väger runt 40-50 kg vilket ger en ganska god marginal på storleken på ponnyer att rida in.

Och jag vet inte om just westernridningen är en gren som jag vill snegla på när jag letar efter goda exempel på trevligt horsemanship..

Detta kanske gäller din bekantskapskrets. Visst sa du i tidigare inlägg att du sysslat med gymnastik, och säkert därifrån fått med dig vänner. Gymnaster är ju i regel både små och korta. Jag känner inte många vuxna kvinnor som är i den viktklassen.
Inte ens min egen syster, som är smal och drar strl 34 i kläder, väger 65 kg. Hon väger 70-75, men så är hon också 175 lång.

Personligen gillar jag inte att aveln så enkelspårigt går mot den mer långbenta, finlemmade sporthästtypen. Nu menar jag enbart halvblodsaveln. Ridning är en sport, visst, men alla rider inte med syfte att hoppa, fälttävla eller dressyra på hög nivå. Väldigt många av oss rider och håller på med hästar för rekreation och för hobby. Då behövs ingen sporthäst, utan en hållbar ridhäst.

En teoretisk lösning skulle kunna vara att halvblodshästarna sållas ut till fördel för tävlingsryttare, och att hobbyryttare väljer andra raser. Raser som är mer hållbara, viktbärande och kompakta.
Det tycker jag är synd, för den svenska halvblodsaveln har en gång i tiden varit av riktigt hög kvalitet, med trevliga, sunda, friska och viktbärande djur (tänker här ffa på militärhästarna från mitten av 1900-talet och bakåt i tiden).

Ditt påhopp på westernridningen lämnar jag därhän... :angel:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vi har väl ingen aning om hur hästarna mådde för 100-150 år sedan..
Nej inte har vi det men vi kan lugnt utgå från att flertalet mådde okej, hästar som har ont och går sönder är värdelösa. Man tar väl hand om dyrbar egendom.
Jag gillar att utvecklingen och synen på hästar gått framåt, och aveln går mot sporthästtypen i de flesta fall.
Framåt eller bakåt, det kan diskuteras, det beror på vem man frågar och vad de vill ha ut av hästen. Det är knappast en odiskutabel sanning åtminstone.

De allra flesta vuxna kvinnor jag känner väger under 65 kg, så att hitta små inridare tror jag inte är ett stort problem.

Medelvikten på kvinnor (16+) är 67 kg, så du kan knappast ha en genomsnittlig bekantskapskrets om merparten ligger en bit under genomsnittsvikten i Sverige. Det är en matematisk omöjlighet. Problemet är att alla har inte din bekantskapskrets, men jag skrev också att jag inte trodde det var problem. Så ovanligt är det knappast med folk i den viktklassen. Vad värre är att många betydligt tyngre rider in sina hästar, eller lämnar dem till inridnign hos folk som är betydligt tyngre. Och du de hästarna klarar sig utmärkt då det förmodligen är merparten.

Jag känner även flera små vuxna ponnyutbildare som väger runt 40-50 kg vilket ger en ganska god marginal på storleken på ponnyer att rida in.
Men snälla du, de minsta av dessa är rimligen på gränsen, en ordinär c-ponny kan enligt ditt tänk bära sisådär 45-50 kg (15%av vikten). Och inte ska man slänga upp maxvikten på omusklade hästar under inridning bara för de är ponnyer? Hur många vuxna inridare på 30-40 kg känner du?
Och jag vet inte om just westernridningen är en gren som jag vill snegla på när jag letar efter goda exempel på trevligt horsemanship..
Nej de har säkert lika stora problem med skador och dåligt horsemanship som resten av hästvärlden men de passar inte in i din mall så de måste bara vara sämre ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp