Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Och jag vet inte om just westernridningen är en gren som jag vill snegla på när jag letar efter goda exempel på trevligt horsemanship..

Allvarligt? ... Vad menar du egentligen? Att det finns klåpare inom westernridningen har jag inte stuckit under stol med liksom det finns i alla andra grenar. Skulle det vara enda orsaken till att du inte sneglar på den grenen säger det mer om dig, faktiskt. Snacka om inskränkt...
 
Sv: Längd- och vikttråd

Haha, nej gymnastikkarriären lades ner långt innan jag skaffade vänner ;). Däremot har jag ett yrke där man oftast är ganska bra på att ta hand om sig själv och där det inte finns så mycket övervikt i "kåren".

Jag tycker som sagt inte jag har en orimlig maxvikt på min häst, 75 kg på smäckert halvblod med mkt fullblodsinslag tycker jag definitivt är rimligt om man ska rida på högre intensitet och varje dag. För att komma upp i 75 kg som kvinna är man antingen väldigt lång (och kanske då väljer en annan typ av häst än den jag har valt) eller stor, och väljer då också kanske en annan typ av häst- eller går ner i vikt.

Häng de som hängas bör ;). Jag har återkommande nu fått ganska märkliga svar med tanke på mina inlägg, jag har aldrig sagt ngt om 60 kg på maxad d-ponny eller stor häst.

och ponnyer får väl kanske ridas in av lite större ryttare än vad som egentligen är rimligt, men med logiken att ett halvblod av min hästs typ skulle kunna bära 90 kg skulle ju jag med mina 55 kunna rida B-ponny av welsh mountain typ dagligen, och det skulle jag nog hängas rejält för om jag gjorde och la ut bilder på.. ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror inte att merparten av de som rider in hästar väger över 70 kg. Generellt sätt är det ganska små människor. och beträffande män av medellängd ligger väl den på runt 178 cm, dvs normalvikt runt 75-80 vilket de flesta halvblod klarar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och hur var det med ponnyerna vem ska rida in dem? Hur många kompisar på 35-40 kg har du?

Jag är övertygad om att en betydande del av de som rider in unghästar väger över 70 kg, i synnerhet i andra länder då ridning inte är kvinnogöra. Och som sagt med din logik om maxvikten så bör man dessutom väga mindre än 70 kg.

Medelkroppsvikten för män ligger på 81,9 kilo (16 år+), du verkar uppenbarligen inte ha koll på vad folk väger. Kanske det gäller dina kvinnliga kompisar också ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror att jag har ganska bra koll eftersom jag jobbar ganska mycket med kroppar:). Vad medelvikten är stämmer väl kanske inte med vad medelvikten bör vara! Det är ett faktum att svenskarna blir tjockare och tjockare.
Jag har ett högst normalt BMI och är ändå "smal".

Som sagt så umgås jag företrädelsevis med andra med samma yrke som mig, och det är ett yrke där folk helt enkelt inte är speciellt tjocka och där majoriteten inte väger över 65- med undantag de som är väldigt långa.
som jag skrev får ponnyer oftast ridas in av kanske lite för stora ryttare då de små har för lite kunskap.

Men med logiken att min häst bör kunna bära 90 kg så skulle jag alltså kunna rida shetlandsponny varje dag? Det låter liksom befängt på ngt vis.


Häng de som hängas bör lobelia- återigen. Jag har aldrig skrivit att halvblod inte kan bära 90 kg, bara att mitt och typer som liknar min troligen inte skulle må jättebra av det då det närmar sig 25% av deras egen vikt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ja som sagt, det är illa när normala hästar inte längre kan bära normala icke överviktiga män, antingen är det fel på aveln eller de som sätter viktgränserna.

Och på tal om viktgränser så är det inte allmänt accepterat med 15% som du påstår snarare tvärt om, det är råder i högsta grad olika åsikter i ämnet. Det finns undersökningar som hamnat på mellan 17-30% (ingen jag sett har legat på 15%) vad jag sett. Sakkunniga såsom veterinärer påpekar att vikten bara är en liten del. Variabler såsom ridkunskap, längd och hur hästen är byggd och bär sig är minst lika viktiga och att man inte ska stirra sig blinda på procenten.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Som sagt så kommer hälten av sveriges icke överviktiga män över 75 kilo (för vad de egentligen väger vs vad de bör väga skiljer sig) så många män skulle kunna rida min häst.

15% + utrustning, dvs mellan 5-10 kg till... nästan 20%.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jo men nu handlar det egentligen om din häst utan om hästar i stort, trist att de bara blir svagare och svagare trots medveten avel och bra mat. Rasen som kunde bära fullvuxna män med vapen och utrustning under hårda förhållanden klarar numera mest finridning av tjejer. Det är tragiskt.

Eller så har vissa väl pessimistisk syn på vad de klarar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

80 kilo är knappast en nätt liten tjejvikt. Då har man en märklig syn på vad som är hälsosamt...
 
Sv: Längd- och vikttråd

haha, nej men jag tror att du missförstår mig helt. 75 kg är vad jag tycker är maxvikt på ett litet nätt halvblod på 500 kg. Är man större än så väljer man troligtvis en betydligt större och kraftigare variant av häst än min.

jag tror knappast stridhästarna såg ut som min häst gjorde, därför kanske inte min häst passar en vuxen man utan kanske är mer lagom till någon i min storlek.

Man får välja don efter pesron, och bara för att jag enligt de flesta här skulle "kunna" rida welsh mountain rent viktmässigt så väljer jag bort att göra det för att det varken estetiskt eller för hästens skull är ett speciellt bra val.

De flesta halvblod klarar vuxna män och vuxna kvinnor. Men kanske inte 90-kilos såna 7 gånger i veckan i den tyen av träning de flesta har sina hästar till nuförtiden.

För lika lita som vi använder hästar till strid nuförtiden, lika lite vet vi ju om hur de hästarna mådde, så det tycker jag inte heller är ett speciellt bra argument :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

15% av hästens vikt kan man väl inte säga för alla hästar tycker jag?
Det skulle betyda att min kraftiga c-ponny skulle ridas av en ryttare som väger högst 60 kg och det låter lite lite tycker jag. Hon är väldigt viktbärande, och förra ägaren var ganska stor, över 170 cm och lite rund så hon vägde säkert minst 70. Hon hade haft ponnyn i 5 år och hon var aldrig skadad. Så jag tror inte att man kan säga 15% för alla.
Islandshästar också till exempel måste ju ridas av ryttare som väger mer än så.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Min kallblodstravare skulle lätt få ta en på 80-90 kg, om balansen finns.
Sen får man ju förstås se hur det ser ut också.
Orutinerad kanske runt 75 utan problem.

32034610.jpg

Vilken otroligt fin häst du har! :love:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ameo (inlägg #197):

Jag tycker att det ser riktigt bra ut! :)
 
för lång för shettis?

jag brukar rida en shettis,ca 102 cm är han. Själv är jag liten för min ålder,12 år,140 cm lång ungefär och väger ca 28 kg. Är jag för lång för min älskling tycker ni? <3
 
Sv: för lång för shettis?

Beror väl lite på hur shettisen är byggd. Vår shettis är av den grova typen (103cm) och hans ryttare är lika lång som dig och än ser hon inte alltför lång ut på honom :) Hans gamla ryttare var ca 150 när hon slutade, men vi har även testat ryttare som är ca 157 på honom och det funkar. Ser ju lite långt ut, men den ryttaren balanserade upp sig själv bra och kunde rida som vanligt och även hoppa upp till 60cm utan problem. Vår shettis tränas mycket (6 dagar i veckan) och är mycket musklad så han klarar även en lite längre och tyngre ryttare.

Så nej, jag tycker inte du är för lång och absolut inte för tung ;) Du låter precis som min syster, hans förra ryttare, hon red han tills hon strax skulle fylla 14 och då var det vikten som gjorde att hon fick sluta, inte höjden.
 
Sv: för lång för shettis?

...och jag tycker tvärtom - TS du är klart för lång för att komma till vettig ridning på en shettis.

Du kan givetvis åka omkring på den, det gör ingen skada med din vikt :). Men vill du träna och utveckla din ridning så behöver du en lite större häst. Du kan ju skogsluffa på shettisen, och rida lektion på större ponnyer. Då kan du räta på dig, får automatiskt bättre sits och skänkelläge.
 
Sv: för lång för shettis?

Knapplån

Jag har fått ett erbjudande om att börja rida en häst som komplement till min älskade gammeldam, som bara kan ridas i skogen såhär i pensionärsålder.

Det rör sig om 1 dag skogsridning och 1 dag dressyrträning för gårdens tränare.

Hästen är en valack, korsning mellan kallblodstravare och tinker, 157 hög. Maffig och musklad! Men ändå inte så hög.. Jag ska provrida nästa vecka och är SÅ nervös över att hästen inte kommer klara mig.
Jag som har skruttat runt på en mager halvblodstant på 163 i över 2 år och känt mig hyfsat lagom på henne, jag borde ju inte vara orolig. Men alla hästar är så olika.

Jag väger just nu 91 kg, brukar pendla ganska kraftigt mellan 80-90 kg, men ska förstås egentligen ligga på ca 70 (helst mindre, men vid 70 tar det alltid stopp när jag bantar) till mina 175 cm. Imorse vägde jag 88, så jag vet inte riktigt. Någonstans mellan 85-90 kg kanske?

Ägaren fick se en kort videosnutt på när jag red, och hon trodde inte sina öron när hon fick veta hur mycket jag faktiskt vägde. Hon hade gissat på typ 20 kg mindre.. Jag antar att jag har lätt för att sätta muskler + fettet fördelar sig jämnt över kroppen vilket gör att jag ser smalare ut.

Vad tror ni andra på Buke? Skulle den här hästen klara mig? På bild ser den kraftig och maffig ut, men ägaren är själv en lättviktare på typ 60 kg.. Men det är ju ändå en korsning mellan två kallblodsraser.

Åh. Jag har sån beslutsångest.

Ska jag provrida ändå?
Jag håller ju på att gå ner i vikt, men det är så olika från månad till månad hur mycket jag går ner. Jag brukar snitta på 80-85 kg, har gjort så de senaste 2 åren.

Tänk om hästen går av på mitten, typ ;) Den är ju bara 157. Allt under 160 är typ ponny för mig :P
 
Sv: för lång för shettis?

Jag tror inte att du behöver oroa dig alls, särskilt inte eftersom du själv är ridvan och hästen är musklad :) 157 cm kallblod bär nog i regel upp mer än 163 cm halvblod.

Vi har en relativt nätt bruksnordis på dryga 160 cm och jag hade lätt kunnat låta någon som är betydligt tyngre än du rida på honom. Problemet där ligger då snarast i att hans sadel inte är gjord för rumpor av modell större.

Klart att du ska provrida!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp