Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: för lång för shettis?

Lånar min egen knapp.

Tack för era svar, även om jag vart väldigt långsam med att svara :)
Det vore helt klart intressant att prova att rida islandshäst, hoppas jag får chansen snart. Fick själv se en vuxen karl på nästan 2 m tölta omkring på en av de mindre hästarna i stallet och det såg ju onekligen konstigt ut, men inte lika vansinnigt som jag hade väntat mig. Huvudsaken är ju att inte hästen tar skada av det.
 
Sv: Hur mycket får en ryttare väga?

Intressant! Perspektiven på frågan verkar ju annars vara kraftigt influerade av att tidning i Sverige idag är en i högsta grad kvinnligt dominerad verksamhet.
Men hur har det sett ut historiskt? När ridningen varit en sak för militärer, boskapsskötare och postryttare?
En stor kraftig karl med rustning och vapen, en cowboy med packning för dagar eller veckor i fält osv. Då har nog vikter på 25-30 procent av hästens vikt varit vanliga. Och dessa hästar har gått oerhört mycket längre sträckor än dagens privathästar.
Att sedan hoppruytare kanske inte bör väga 100 kilo om de vill nå toppresultat är en annan sak.

Jag har skriv det några gånger men om du har missit:

Taget från Generalstabsverket om KARL XI Rytteriet
Hans Majt. Order uti sitt armé:
Ingen häster ska approberas än den hafver 4 år och gå i sitt 5te.
Den ska vara 9 kvarter 2 tum, men ej över 10 kvarter (139-150cm).
Den ska kunna bahra,
Ryttare 70kg.
Vapen & Kyllret 24kg.
Sadelutrustning 16kg.
Proviant & Packning 25kg. =135kg.

Den ska kunna klara ett dags marsh på 5 mil.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Generalstabsverket.
Du kan läs om dom Karoliner häster i:
Alf Åberg och Göte Göransson
KAROLINER
Rytteriet sid.30-37.

Folk vet inte hur mycket en vuxen häst tål, vad dom inte tål är "förtidig belästning!"
 
Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag är 173 lång, längre ben än överkropp. Väger ca 85 kg. Jag har läst på så många viktråd att jag varken vet ut eller in längre!

Jag vill gärna ha en haflinger, men de är ju ganska små. Utslaget på de annonser jag hittat så ligger genomsnittet nånstans på ungefär 148. Är jag för tung/lång?

Jag gillar inte att rida stora hästar egentligen (är lite feg för höjden) så jag försöker hitta mindre men starka hästar. Har du rastips om haflinger inte funkar??

Tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Den här tråden kommer antagligen tas bort men jag testar att svara lite snabbt iallafall.

Det finns ju haflinger som är större än ponnymått, runt 150 cm. Som är av bruksmodell. Men då måste du se till att du rider BRA och att hästen har bra med muskler.

Du hade inte fått rida min haflinger regelbundet. Han är 144 cm, bruksmodell, men vinglig! Jag som är 157 cm kan ibland känna mig lite för stor för honom i min dressyrsadel, men jag vet ju att jag egentligen inte är för stor.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Det finns en nålad vikt- och längdtråd här i forumet!

Jag kan inte svara på vikten, men en grövre, balanserad D-ponny kan definitivt bära upp en lång ryttare så att det både känns bra och ser vettigt ut. Jag är 171 med långa ben och ser helt OK ut på allt från typ grövre connemaror och "tyngre", och har sett längre (manliga) nybörjare rida t.ex. kompakta kallblodstravare runt ponnymått utan att det ser ett dugg märkligt ut.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag har welsh cob, 148 cm. Jag är 174 cm och väger mellan 75-85...har inga problem med det :)
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Min ponny är 136 cm. Jag är 162, det ser inte konstigt ut. Min tränare är åtminstonde decimetern längre än mig och det ser inte konstigt ut. Min sambo är 180 ungefär, det ser inte konstigt ut.

Hästen är en grov sak, fjord/islandkorsning. Det är mer än hästens höjd över havet som spelar in.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag är 173 jag med,väger vanligtvis runt 75 kilo,och min nuvarande häst är den första storhästen jag äger! :D

Hade kallblodstravare och arab innan,kände mig stor på araben i bland,inte lång,men klumpig,men det var bara ibland,speciellt på vintern när man hade mycket kläder på sig,på kallblodet kände jag mig aldrig för stor.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Längden är det nog inga problem med.

Jag hade dock inte velat väga 85 kg och rida d-ponny.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag tycker det är enormt (!!) stor skillnad på att rida stora hästar (aka halvblod/fullblod o sådant) och ponnyer, oavsett höjden! Alltså har jag en connemara på 156. Alldeles perfekt! Jättemycket ponny men ändå mer gång och bättre storlek till mig :) Mitt tips är alltså ponny/kallblod över ponnymåttet!

Ang din längd/vikt har jag ingen aning. Jag kan känna mig stor på min med 168 (bara överkropp :mad:) och nu hela 64 kg (ingen häst på regelbunden basis gör att man går upp :p) men han är väldigt smal över ryggen och bitvis lite oblanserad/känslig. Det har nog ändå mest med kombon hästindivid och ryttarskicklighet att göra tror jag.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag tycker också att du är lite tung för att rida D-ponny.
Varför inte köpa lämplig häst och motionera dig ner lite i vikt?

För övrigt tycker jag att nordistravare är fantastiskt ridbara hästar, man får bara passa sig så man inte får värsta "hetsnöret".
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Haflingern är lite som en fjording.

Jag förstår inte varför den skulle vara mindre viktbärande än en isis:confused:

Har väl fördomar mot att isisen skulle tåla mer med sina tunna ben. saken är nog mer att det är den enda rasen som isländarna har o tradition.

Sen beror det på hur pass man kan rida den bra samt individ.. haflingers är definitivt inga barnhästar.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

man brukar väl säga att en häst klarar av att bära ca 20% av dens egna vikt? Tror säkert du kan rida en haflinger. Titta bara på vissa ekipage nere på kontinenten och internationellt där fler karlar rider. Rich Fellers ser ju inte direkt liten ut på hans Flexible. Och alla pre och lusitano's mäter inte många cm över manken alltid och rids av långa fullvuxna karlar. Visst tycker jag det är bra att vi tar hänsyn till hästarna här i sverige men just när det gäller vikt/längd-frågan på ryttaren så tror jag vi ofta går till överdrift.

Jag tror att en häst går sönder av felaktig ridning främst - oavsett om ryttaren är en liten myra. Sen om den rids fel och mycket av tunga ryttare så ökar ju slitaget. Men 85 kg på en kraftigare modell av häst som är rätt musklad tycker jag inte är några som helst problem.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag väger ca 72 kg och är 174 cm lång och jag har ett knabstrupper sto som mäter 153, hon passar mig perfekt. Men jag hade inte trivts på en häst mindre än 150 cm.
Men som flera andra sagt, det beror helt på hästen som individ vad den bär upp i ryttare.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag håller med dig. Folk har vikthysteri i det här landet. Jag har ridit in min lilla fröken själv, poängen är ju att man ska förbereda och stärka hästen för uppgiften innan man belastar och så har gjorts efter konstens alla regler. Hon må vara s.k. D-ponny gällande mankhöjden men i övrigt är hon stark som en ardenner...påminner om en också i kroppen ;). Fröken är 8 år nu och har inte haft några som helst problem av ridningen what so ever...och då ska man veta att bara utrustningen väger 20 kg också...:cool:
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Welsh cob, tinker och fjording är ju alla starka och kompakta raser med ett angenämt mått över havet :)

Jag är ungefär i din storlek och fick provrida en tinker på ca 145 en gång. Jag var tveksam, men hon kändes inte som 145 när jag väl satt upp :eek:

Om du kan tänka dig en häst som är lite närmare 160 så kanske det blir lättare att hitta :) Då har du diverse kallblod, grövre halvblod etc att välja mellan. 85 kg är väl ändå ingen vikt att tala om egentligen för en fullvuxen och fullmusklad ridhäst som är avlad för att bära.

Tror den här tråden kommer att klistras in i "Vikt - och längd"-tråden snart dock.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Jag är en vuxen ponnyryttare som tyvärr lägger på mig en del övervikt ibland och därför hamnar nära gränsen för vad som är OK för hästen att bära, vilket jag tycker att 85 kilo på en 145 cm hög ponny är.

Och jag kan säga att det är inte så jättekul att ligga och spela på marginalen som jag gör när jag väger mycket. För min del är det där med vikten något som ligger och gror i bakhuvudet hela tiden och det påverkar även hur mycket jag rider min häst. Och efter att ha gått ner en del i vikt ganska snabbt vilket gör att jag märker skillnaden i hur hästen jobbar inser jag ju att den här försiktigheten har varit befogad.

Sen blir det ju inte lätt att hitta sadel heller när vikten ligger nära maxgränsen. De "viktbärande" raserna (jag sätter ordet inom citationstecken eftersom det finns en tendens att överskatta hur viktbärande dessa raser är) har ofta korta sadellägen. Har man få en rumpa som kräver en större storlek blir det en ganska besvärlig ekvation att få ihop.

Så jag tycker större häst eller mindre vikt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp