Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

När man skriver "145 cm ponny" så tänker man automatiskt en liten späd häst...men det är nåt som min Welsh Cob aldrig skulle kunna nämnas som. Jag känner dessutom till en ardenner som är 145 cm. Ja, mankhöjden är låg men i övrigt är hon fullstor i kroppen som en "normal" ardenner. Bara benen som blev lite korta.

Inom westernridningen har vi ett spann från 144 cm (bör inte vara lägre om man ska jobba mot kor) upp till pleasure-hunter hästar på 170 cm. Dessa raser är avlade för arbete i hela dagar med full utrustning som väger 20 kg och mer samt fullvuxna ryttare. De lägre hästarna är lämpligast i bl.a. roping där man hoppar av och på hästen hela tiden. En QH på 148 cm är allt annat än en liten klen D-ponny...

En haflinger, som TS nämner som intressant, klarar lätt den vikt som ts nämner + utrustning.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

När man skriver "145 cm ponny" så tänker man automatiskt en liten späd häst...

Gör man? Det gör inte jag, jag har haft fjording.

Visst finns det vissa hästar som fyller ut sina mankhöjdscentimetrar till max och dessutom har korta starka ryggar och därmed klarar att bära en del mer än genomsnittet. Men att en häst är grov betyder inte automatiskt att den är viktbärande.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

...även bland fjordingar finns lättare och kraftigare typer så det säger ju inte så mycket. Det jag vill ha fram är att det finns fullstora hästar med lägre mankhöjd men med samma styrka och bärighet som hästar med högre mankhöjd. Det hänger inte på mankhöjden hur mycket hästen klarar av utan typ och form.

Hade jag sagt att jag hade halvlblod på 170 cm hade ingen ens funderat på det...men när jag säger att jag har en häst på 148 cm då himlas det med ögonen...fast det brukar folk sluta med när dom sett mig rida, dock...får oftast reaktioner på att hon är så stor och maffig...ingen tror att hon officiellt är en ponny...
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Precis. Det finns mer och mindre viktbärande individer inom alla raser som har varit uppe i tråden. Och det är också en kunskapsfråga, en rutinerad ryttare kan komma undan med mera utan att skada hästen.

Om man är duktig på att rida och träna på ett sätt som bygger upp hästen, på att känna igenom hästens rygg och rörelsemönster, på att fodra sin häst så att den håller sig slank året runt och inte bär på 50-100 kilo övervikt, på att hålla koll så att sadeln ligger bra. Då kan man väga mer än den som inte kan de här grejerna.
 
Sv: Skulle du säga att jag kan rida en häst på 145 i mkh?

Fin eller grovLEMMAD ser jag som ganska avgörande förutom det estetiska.:cool:

En arab o fullblod med pinnben anser jag vara mindre viktbärande.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Håller jag inte med om eftersom en arab som går internationell distans inte får bära under 75 kg ... och då ska de orka 120 eller 160 km ....
Elittränade, naturligtvis, men dock ofta relativt små i storleken. Men starka som sjutton!
 
Sv: Längd- och vikttråd

It´s the bone that carry´s the weigtht.....not the papers!
Arab är känd för sitt styrka att bar tung läst igenom öken ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

*kl
Jag har skrivit tidigare om att jag har en c-ponny ca 133 cm och är själv ca 159 cm lång och väger 50 kg. Men nu har jag en bild på hur det ser ut och jag tycker inte att jag är för stor för henne. :)

DSC_0214_zpsa3c471c4.jpg


DSC_0201_zps4fe09267.jpg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Förstår inte riktigt vad du menar. Vad menar du med telefonstolpben?!

Nej jag har inte vuxit ur hästen, hon är bara 3 år. Vi trivs hur bra som helst ihop.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Inte med dom där telefone stolp till ben.
Frågan är "har du inte vuxet ur hästen?"

Om det hade varit en mullig ryttare, hade du då sagt något i stil med "inte med de där stabbiga korvbenen"?

Tycker det är taskigt att kommentera någons kropp på det där sättet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror iofs att det var hästens ben som kommenterades? Dvs att hästen ser viktbärande ut.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag skulle verkligen vilja veta vad Leafhillranch menar med sitt inlägg, man kan ju tolka det på hur många sätt som helst. Behöver ju inte vara negativt även om det kändes så först.

Så Leafhillranch: Vad menar du egentligen?? :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lånar min egen knapp.

De som har läst mina andra trådar om min viktuppgång och sjukdom vet redan hur mycket jag kämpar med att bli frisk och kunna gå ner i vikt.

Jag funderar emellertid ibland på om det ändå kanske inte finns någon möjlighet för mig att kunna börja rida igen lite försiktigt?

I en annan tråd skrev jag att jag vägde mig och vågen visade 100 kg, men nu när jag vägde mig igår vägde jag 95, så det kanske bara var vatten. Men i vilket fall som helst är jag ju tung :(

Jag har läst igenom tråden och buden är verkligen olika på det här med maxvikt/viktbärande - inte viktbärande osv. I medryttarannonser jag läser är också buden väldigt olika på vad olika ägare menar med viktbärande.

I mitt fall skulle ridningen enbart röra sig om skogsridning på promenadnivå, alltså inga hårda, långa galopper och heller ingen hoppning.

Tänkte därför undersöka lite vad ni andra på Buke tror om detta? :)
Ni som är i min viktklass - vad för sorts hästar rider ni och vilken typ av ridning?
Ni som söker medryttare: vad har ni för häst och hur skulle ni resonera kring vikt på era medryttare?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har inte vägt mig på jättelänge men jag vet att jag är i din viktklass och jag är 168cm lång. Jag har ett tinker sto på 1,58 som jag rider regelbundet. Skulle väl mest kalla det skogsmulle ridning då men i alla gångarter. Jag rider bra och har bra balans vilket nog är det viktigaste om man är överviktig.

Jag har oxå sett många annonser med väldigt låga viktgränser tycker jag vilket är tråkigt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tycker att ni är jätte fina ihop och du ser absolut inte för stor ut :)
du väger ju inte heller särskilt mycket, en c-ponny borde väl klara av 50 kg utan några som helst problem?!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har inte vägt mig på jättelänge men jag vet att jag är i din viktklass och jag är 168cm lång. Jag har ett tinker sto på 1,58 som jag rider regelbundet. Skulle väl mest kalla det skogsmulle ridning då men i alla gångarter. Jag rider bra och har bra balans vilket nog är det viktigaste om man är överviktig.

Jag har oxå sett många annonser med väldigt låga viktgränser tycker jag vilket är tråkigt.

Åh, jag älskar tinkrar :) Om jag hade haft möjlighet till egen häst skulle jag absolut titta på en sån.

Det är nog lättare att vara tung om man har egen häst. Då kan man jobba hästen från marken och stärka den med mycket klättring och tömkörning, t ex, och framförallt successivt vänja den vid vikten.

Jag har full förståelse för de som inte vill ha onödigt tunga medryttare på sina hästar, så jag vill absolut inte "hoppa på" de som har låga gränser. Men det är klart att det kännas frustrerande att se maxvikt 70 kg på ett stort, välbyggt halvblod.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp