Sv: Längd- och vikttråd
Att det ska se knäppt ut behöver du troligen inte oroa dig över! Det är så vanligt med små människor som rider stora hästar idag
Hur det ser ut handlar mycket om hästens och människans proportioner, långa ben på människan gör att fötterna hamnar längre ner på hästens sida och då ser man inte så liten ut. Har hästen djup bål ser man mindre ut (av samma anledning fast tvärtom), medan om hästen består mest av ben så ser man större ut (mindre häst att fylla ut
)
Likaså handlar det om hästens bredd, en bred rygg tar mycket längd. Jag har suttit på fjordingar på 145 som jag ser mindre ut på än jag gör på min nätta häst på 171
Likadant med grannens ardenner (där blir det extremt tydligt! Haha) som jag hjälpt till att rida lite, hon är bara kring 155cm, men jag känner mig och ser ut som en flugskit på henne. Där hamnar mina fötter mitt på magen (typ..) jämfört med min egen där jag har fötterna i en mer "lagom position" - precis i nederkant på magen.
Det finns jättemycket som spelar in, men är du rädd för att se stor ut så hade jag satsat på en nätt häst med långa ben, så spelar inte centimetrarna så stor roll
Dock vill jag rekommendera dig att inte i första hand gå efter hästens kroppsbyggnad - fokusera på personlighet och ridbarhet så att du hittar en häst som passar dig. Som jag skrev är det så himla vanligt med små ryttare på stora hästar numera att jag knappast tror någon kommer reagera