Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: för lång för shettis?

Det låter uppmuntrande :) Jag får väl helt enkelt ta mod till mig och pallra mig iväg till provridningen... Det värsta som kan hända är väl att hästen bockar av mig eller vägrar gå framåt :angel:

Sadelstorlek har jag inte ens tänkt på... Tanten har sadel på ca 17 - 17,5 tum skulle jag gissa på, som passar både mig och ägaren, och ägaren är betydligt smalare än jag, åtminstone över rumpan ;) . Sen är det en tjej till som rider ibland, men hon är en pytteliten tonåring på typ 45-50 kg som egentligen rider ponny i vanliga fall.
 
Sv: för lång för shettis?

Kl

Jag har en liten fråga angående det här med längd och vikt. Jag och min häst (som är ca 170 cm fö) har hamnat i ett islandshäststall med tillhörande människor ;) De säger att jag lätt skulle kunna rida islandshäst, åtminstone som är över 135 cm hög, utan att det varken skulle se eller kännas konstigt för mig eller hästen. Jag känner mig minst sagt skeptisk till detta men är inte det minsta insatt när det gäller islänningar och är inte särskilt intresserad av att ge mig in i en diskussion med mina nyvunna stallkompisar och riskera att trampa på ömma tår, så ventilerar min fundering här;

Jag är ca 180 cm lång och väger 55 kg. Skulle inte det längdmässigt se helt vansinnigt ut på en, låt oss säga 140 cm hög, islandshäst?
Kan hästen ta skada av det? (Min balans är relativt bra efter att ha ridit många hoppochskutthästar).
 
Sv: för lång för shettis?

Det är borde vara svar nog http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=sem%20fjandinn&source=web&cd=1&ved=0CDYQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DkfVoU_n97k8&ei=nJ9BUODWBqXf4QSD5YCQBg&usg=AFQjCNGRkaeO1KE3kDDlkQBFZYwIYdmj8g&sig2=-BsOUI4TzfK8rUfQyFYkBw. På island är Islandshästen den enda hästen och det är mest män som rider, filmen visar verkligheten och männen som rider är inga pygmeer.

Du kommer säkert att tycka det är ovant med så pass små hästar och det kommer att ta tid innan du får till balansen fullt ut. Det går inte att hålla balansen genom att knipa sig fast eller använda tyglarna utan för att det ska bli bra måste du hitta din egen balans och balansera upp dig själv. Det ska man visserligen alltid göra men fusk på det området straffar sig mycket mer än på de större kusinerna. Stirra dig inte blind på mankhöjden, den spelar mindre roll, med din vikt går det bra med vilken islandshäst som helst. En av de "störrsta" islandshästarna jag ridit var 128, han kändes bra mycktet större än så medan det finns 140 typer som känns små.
 
Sv: för lång för shettis?

Jag tror inte att hästen skulle ta skada av det om du har bra balans - du väger ju inte alls mycket.
Men jag tvivlar på att det skulle se vettigt ut. :p
 
Sv: för lång för shettis?

Det är borde vara svar nog http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=sem%20fjandinn&source=web&cd=1&ved=0CDYQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DkfVoU_n97k8&ei=nJ9BUODWBqXf4QSD5YCQBg&usg=AFQjCNGRkaeO1KE3kDDlkQBFZYwIYdmj8g&sig2=-BsOUI4TzfK8rUfQyFYkBw. På island är Islandshästen den enda hästen och det är mest män som rider, filmen visar verkligheten och männen som rider är inga pygmeer.
.


Åh, vilken härlig video :love:
Men jag måste erkänna att jag fortfarande inte vant mig vid bilden av en islandshäst som bär en vuxen karl på 180+. Jag förstår bara inte hur de orkar, och de ser så glada och friska ut. Måste ha supergener, de där hästarna ;)
 
Sv: för lång för shettis?

Kl
Jag är ca 180 cm lång och väger 55 kg. Skulle inte det längdmässigt se helt vansinnigt ut på en, låt oss säga 140 cm hög, islandshäst?
Kan hästen ta skada av det? (Min balans är relativt bra efter att ha ridit många hoppochskutthästar).

Precis som andra har skrivit så är det absolut inga problem viktmässigt, men längdmässigt kan det förmodligen kännas vingligt.

Jag har ridit lite islandshästar förr och jag är 175 lång. Det tog ett tag att vänja mig vid att verkligen ha en stabil mittpunkt i sadeln, och att i princip enbart rida med vikthjälperna. Men det var nyttigt!

Sen har jag förstås också bara ridit grova islänningar på 135-140 som är jättebreda över ryggen och korset, det sväljer ju mycket av benen så att det inte såg heltokigt ut. Såna där små, smala sportponnyer har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Viktmässigt är det inga problem, troligtvis inte längdmässigt heller.

Om det ser klokt ut? Troligen inte, men det är ju bara en vanesak :D

Själv rider jag islänning, och min kompis som bara haft araber och aldrig suttit på en islänning blev förvånad över hur stor han kändes när hon provred första gången.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Har inte läst vartenda ett av alla inlägg i denna tråd men har följt den och läst lite sporadiskt. Tycker det är jättetråkigt att så många känner sig för långa och/eller för tunga för sina hästar när så inte är fallet alls! :(
Jag har fyra hästar, och aldrig faktiskt tänkt på en viktgräns för de då jag är väldigt lätt och den enda som rider hästarna.

Jag är 173 cm lång och väger 41 kilo. Den enda av mina fyra hästar som jag rider kontinuerligt just nu är en liten islandshäst på 130 cm +/- något, och jag kan ju inte påstå att det ser proportioneligt ut över huvud taget..

tyyyynnnn.jpg


Många kollar snett på oss ungefär som "Ojj, så lång och rider en sån liten stackars ponny.." vilket jag blir riktigt arg över.
Längden spelar ju ingen roll så länge man kan rida bra och balanserat. Vikten är inte heller något problem, 41 kilo bär han faktiskt utan problem..
Okunniga människor som inte sysslar med hästar vet ju inte om hur viktbärande dessa små isisar är och tror väl att jag håller på att ta död på honom. Sen kan jag inte påstå att 41 kilo är särskilt mycket ens för en ännu mindre ponny..

Men jag älskar min lilla prins och JAG vet att jag och han fungerar i perfekt harmoni med varandra, vi trivs tillsammans, så om andra tycker att det ser dumt ut, så får dom tycka det, jag älskar mina hästar och skulle aldrig rida dom om jag trodde att det skulle vara för jobbigt för dom. :)

Skulle ni kolla snett på oss om ni såg oss ute? När mina långa ben hänger långt nedanför hans mage, haha.. Kan tillägga att det brukar se ännu "värre" ut än på bilden, hade benen aningen böjda där :D
 
Sv: Längd- och vikttråd

Förövrigt vill jag tillägga något innan någon kommenterar på min vikt.
Ja, jag är väldigt underviktig för min längd och ålder, det rör sig om sjukdom men INTE ätstörning. Jag äter som en häst (ha-ha), är väl medveten om att jag är tanig och jobbar på å få tillbaks normalvikten. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ingen fara, vi förstår att man ibland kan ha undervikt (eller övervikt för den delen) av olika orsaker än enbart kosten :)

Konstigt dock att folk överlag tenderar att vara mer förstående gentemot folk som har svårt att gå Upp i vikt trots kostrekommendationer, gentemot de som har svårt att gå Ner i vikt, trots kostrekommendationer. Just saying.. :angel:

Men det är en helt annan diskussion.

KL på mig själv:

Jag provred häromveckan hästen jag pratade om tidigare i tråden.
Och han orkade med mig utan problem, var sååå mysig att rida, pigg och glad och lite busig. Gick fint i form och jag testade att skutta ett litet hinder på ridbanan. Bara fullt ös, massor men energi, nöjda frustningar och öronen framåt.
Så jag tror nog att jag och den här hästen kan komma bra överens - min övervikt till trots :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Och det håller jag inte med ett dugg om. Feta personer är det oftast Såå synd om och banne den som kommenterar personens kropp. Smala personer får man dock säga vad man vill till och det verkar som många tycker att smala personer har valt det själva.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kan faktiskt hålla med lite om att folk inte alls tar hänsyn till att man kan ha lika stora komplex för undervikt som övervikt..
Jag har otaliga gånger fått höra "Gud vad du är smal, du måste äta upp dig lite!" som om det inte vore något alls.. Skulle jag säga åt någon som är överviktig "Du har ett par kilo för mycket, du borde banta lite", då jävlar skulle man få höra vad man heter. :eek:
Folk glömmer att allt möjligt kan ge en komplex och sänka självförtroendet, undervikt lika mycket som övervikt..
Jag accepterar min kropp som den är nu, men förr hade jag mycket komplex över mina smala armar och ben osv, min undervikt helt enkelt. Så jag blev jätteledsen när folk kunde säga till mig "Åh du är så smal, tänk om jag också kunde äta och äta och inte gå upp, drömmen!".. Som om jag vill vara underviktig, som om det är något bra att jag knappt kan gå upp i vikt hur mycket jag än försöker.. :mad:

Nej, folk måste tänka sig för lite innan man kommenterar någons vikt, kraftig som tunnis!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag instämmer helt. Jag har så länge jag kan minnas fått höra att jag är för smal av alla utom min egen familj, för mor min hade precis samma bekymmer som yngre. Jag går upp max ett halvt kilo om året, trots att jag äter mycket av det mesta. På sätt och vis bra vid tanke på att jag rider mycket ponny, men det är lite jobbigt att jämt få höra från andra att jag borde gå upp i vikt, som om att det vore den enklaste saken i världen. :/
 
Sv: Längd- och vikttråd

När jag var yngre så var jag väldigt smal. Och jag håller med er i att man får höra både det ena och det andra.

Folk frågade om jag hade ätstörningar, om jag spydde upp maten jag åt - jag åt ju hur mycket som helst och var mager
som ett skelett. "Du får ta och äta lite mer, du är ju så mager", "Men gud hur mager är du egentligen?" "Sådär kan man ju inte se ut!"

etc. etc.

Nu har jag istället lätt för att gå upp i vikt och får ständigt banta. :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jaa precis samma här, får ständigt höra hur smal jag är och att jag borde gå upp i vikt. "Du borde gå upp nåt kilo" som om det vore det enklaste i världen? Jag kämpar som en dåre med min vikt men går inte upp alls.
Ibland tänker inte folk längre än näsan räcker innan dom talar. :D Man får inte glömma att undervikt kan vara precis lika farligt som övervikt kan vara, och kan ge precis lika mycket komplex och dåligt självförtroende.
 
Sv: Längd- och vikttråd

kl

Om en häst saknar framåtbjudning med en duktigare men tyngre ryttare och knappt går att få fram i trav eller galopp, än mindre hålla den, men inte har dessa problem med en lättare ryttare (oavsett kunskapsnivå), skulle ni tolka det som att hästen kan uppfatta ryttaren som för tung?

(Nej, jag frågar inte åt mig själv/min vikt så slipper det bli ett moralkakeramaskri över min kroppsuppfattning igen. :p)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Om detnär så med alla tyngre ryttare så beror det med stor sannolikhet på tyngden. Gäller det en viss ryttare kan det lika gärna vara "personkemin".
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om detnär så med alla tyngre ryttare så beror det med stor sannolikhet på tyngden. Gäller det en viss ryttare kan det lika gärna vara "personkemin".

Precis vad jag tänkte! Har hästen ridits av mer än en tyngre ryttare och betett sig likadant? Då skulle jag nog tro att det är vikten som hästen har problem med. Men är det bara en ryttare det handlar om så kan det ju handla om att hästen inte klickar med den ryttaren bara, blir ju så ibland, det funkar bara inte mellan vissa hästar och ryttare. :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Förlåt om jag kapar tråden lite, men måste få hjälp!

Det är så att jag hyr en häst som jag nu kommer behöva lämna tillbaka och kommer då få en ny häst istället. Det är en c-ponny nättare typ 139cm. Jag är rädd att jag kommer vara för stor på hästen och förstöra den. :( Jag kommer ju ha den ett par månader.
Jag är 162cm och väger 53kg vad tror ni? Kommer det bli helt galet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Inga problem.

Jag vägde runt 56 kg och är 168-170 cm och tävlade c-ponny på 139 cm. :)
Din längd och vikt kommer inte att förstöra hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 044
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 353
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp