Sv: Längd- och vikttråd
Har inte läst vartenda ett av alla inlägg i denna tråd men har följt den och läst lite sporadiskt. Tycker det är jättetråkigt att så många känner sig för långa och/eller för tunga för sina hästar när så inte är fallet alls!

Jag har fyra hästar, och aldrig faktiskt tänkt på en viktgräns för de då jag är väldigt lätt och den enda som rider hästarna.
Jag är 173 cm lång och väger 41 kilo. Den enda av mina fyra hästar som jag rider kontinuerligt just nu är en liten islandshäst på 130 cm +/- något, och jag kan ju inte påstå att det ser proportioneligt ut över huvud taget..
Många kollar snett på oss ungefär som "Ojj, så lång och rider en sån liten stackars ponny.." vilket jag blir riktigt arg över.
Längden spelar ju ingen roll så länge man kan rida bra och balanserat. Vikten är inte heller något problem, 41 kilo bär han faktiskt utan problem..
Okunniga människor som inte sysslar med hästar vet ju inte om hur viktbärande dessa små isisar är och tror väl att jag håller på att ta död på honom. Sen kan jag inte påstå att 41 kilo är särskilt mycket ens för en ännu mindre ponny..
Men jag älskar min lilla prins och JAG vet att jag och han fungerar i perfekt harmoni med varandra, vi trivs tillsammans, så om andra tycker att det ser dumt ut, så får dom tycka det, jag älskar mina hästar och skulle aldrig rida dom om jag trodde att det skulle vara för jobbigt för dom.
Skulle ni kolla snett på oss om ni såg oss ute? När mina långa ben hänger långt nedanför hans mage, haha.. Kan tillägga att det brukar se ännu "värre" ut än på bilden, hade benen aningen böjda där