Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har varit mer eller mindre mullig (dvs vägt ca 10 kg mer än nu-ingen övervikt, men på gränsen) större delen av mitt liv (som barn faktiskt tom tjock), även när jag tränade extremt mycket och sprang mellan 7-10 mil i veckan. Tills jag tog kontroll över kosten fullt ut ( kontroll kanske är fel ord, för faktiskt släppte jag på kontrollen och började äta när jag var hungrig- tills jag var mätt men inte mer). Jag kan numera äta vad jag vill, men i kontrollerade mängder. Inget svältande men slut på överätandet.
Mitt liv var också en ständig kamp mot kilona och jag tyckte att jag stack iväg uppåt i vikt vid minsta fusk, tills jag förstod vad jag faktiskt gjorde för fel.
Så jo, jag tror de flesta är ungefär som jag, jag har ingen extrem ämnesomsättning alls-snarare en helt normal.

och nej, jag räknar inte kalorier längre, för nu behövs det inte. (och inte tränar jag heller, jag jobbar med att titta när andra tränar, och jag behöver bara orka alla övningar 2 gånger för att visa ;))
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Grattis isåfall, till att du lyckades ringa in problemen. Kanon :bow:

Men som jag sa: alla är individer. Och alla har ju samma mål: att vara normalviktig. Att då uttrycka sig i termer som "jag är smal bara för att jag inte äter mer än vad jag förbrukar" skulle jag faktiskt se som nonchalant och förmätet.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast om du inte förbrukar mer än tre tonfiskburkar när du springer två mil om dagen, så har du ju något fel på ämnesomsättningen? Har du kollat upp sköldkörteln? I all välmening :) Det finns medicin mot det isåfall :)

Det finns ju enstaka personer som har övervikt av medicinska orsaker, men typ 99% har defenitivt ätit sig till sin övervikt.

Nu hör kanske inte diskussionen hit, men JAG tycker att man bör hålla sig slank som ryttare, inte låter vi väl våra hästar bli feta? Nej då är det genast dra ner på fodermängden o öka motionen. Det samma borde väl gälla oss själva?

Jag är väldigt smal, men äter också bara nyttigt o kalorisnålt samt tränar, så det är inte så att jag "bara råkat bli" smal.

Är ju somsagt inte någon rättighet att rida.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Om det vore "så enkelt" att bara inte äta mer än vad man gör av med, då skulle jag ha varit smal redan som barn. Men det var jag inte. Jag har alltid varit mullig. I perioder också överviktig.

Fast detta är ett vetenskapligt faktum. Att sen energiförbrukningen varierar och är högst individuell är också ett faktum. Att det finns människor med störningar i den naturliga funktionen kan försvåra processen att äta mindre än man gör av med.
Det är "bara" att förbruka mer energi än vad du gör av med så går du ner i vikt. Men det är som med hästar, att bara utgå ifrån en tabell, när det är individer vi pratar om, är omöjligt. Men det betyder inte att grundfaktum inte kvarstår.
Ofta uppskattar man både energibehov och förbrukning helt upp åt väggarna. Och det är förför man misslyckas.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast om du inte förbrukar mer än tre tonfiskburkar när du springer två mil om dagen, så har du ju något fel på ämnesomsättningen? Har du kollat upp sköldkörteln? I all välmening :) Det finns medicin mot det isåfall :)


Fast detta bör nog tas med en nypa salt, För det finns ingen kropp i världen som kan gå på luft som bränsle.. :grin:
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast det är ju sant. Posten innan mig gick ju mer eller mindre ut på att man inte skulle gnälla när man vägde lite, men det är ju knappast så att alla som går runt och väger lite är "födda såna". Sin vikt bestämmer man mer eller mindre själv över och vill man kunna rida men väger för mycket får man bestämma sig för att väga mindre (jag vill gärna kunna rida ponny och vill därför gärna väga som jag gör nu. Sen vill jag inte lägga energi på att gå ner ännu mer, och jag skulle troligen inte må så bra av det heller, därför får jag välja bort att rida mindre ponnyer). Inget ont till inläggskaparen, jag är vansinnigt imponerad av den viktnedgång hon gjort och kommer fortsätta och hoppas att hon hittar en ny medryttarhäst som klarar hennes vikt!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har "bantat" mer eller mindre hela mitt liv, och när jag i tonåren var nere på 55 kg till mina 175 kg så drog jag strl 32-34 och var riktigt mager. Vissa andra som är 175 långa och väger 55 kg ser mer friska ut, liksom. Jag var utmärglad. Har fått gå i samtalsterapi för ätstörningar, kanske kan tilläggas, vilket kan addera till problematiken kring detta med vikt.

Jag mår som bäst, och är som snyggast, när min kropp får hålla sig mellan 70-75 kg. Just nu är jag alltså överviktig, men det är den vikten som min kropp gärna vill "hålla sig fast vid", och då lyssnar jag. Inte just nu bara, då jag väger 10 kg för mycket, men det är ingenting jag panikar över, eftersom jag numera kan reglera hälsosamt utan att svälta mig själv. Framförallt sätter jag inte mitt egenvärde i vad som visar sig på vågen.

Men som sagt, precis som du säger - det är ingen rättighet att rida. Håller helt med :bow:
Hästens bästa går alltid före, men det behöver inte betyda att man som ryttare nödvändigtvis behöver hålla sig - som du uttrycker det - "slank".
Det beror ju på hur lång du är? Hur mycket muskler du har?
Ett kilo väger alltid ett kilo, oavsett längd på personen, och oavsett om kilot är i fett eller muskler.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kl*

Här är en tjockis :)
Jag är 1.64 och väger nog minst 80 kg. Lade på mej då jag fick 2 sladdbarn tätt.
En del har försvunnit sista året, men har bröst och mage kvar.
Hästen är en kallblodstravare på 1.55.
Jag känner mej stor på henne när jag ser kort, men inte när jag rider. Självklart ska jag ner, men jag tycker nog att jag kan rida under tiden.

Vi är ute mkt i terrängen och hon klättrar på som att jag vore en mygga :)

33130516.jpg


33146818.jpg


33130501.jpg


33146762.jpg


Hittade ett kort från i veckan. Har gått ner på magen de sista månaderna


33172461.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har funderat på att köpa mig en häst, ett arabiskt fullblod, men jag undrar om jag kan vara för lång för den rasen? Är cirka 175,5 och väger ungefär 62 kg.

Kanske,om det är en välmusklad arab. Och beroendes på vad du ska ha den till.

Mina arabisar ligger på 148-152 cm i mankhöjd och är ganska smäckra.
Du skulle inte få rida dom om du inte hade en väldigt bra balans och endast kortare stunder.

Det finns dock grövre modeller bland araberna som bättre bär upp långa ryttare
 
Sv: Längd- och vikttråd

Fast detta bör nog tas med en nypa salt, För det finns ingen kropp i världen som kan gå på luft som bränsle.. :grin:

Nej gud nej, det håller jag med om!
Men man kan ju ha för lite aktivitet på sköldkörteln som gör att förbränningen går ner (man får ju oftast andra symptom då också).
Dock tror jag inte detta är speciellt vanligt, men om någon har extremt lätt för att lägga på sig så kanske det kan vara värt att kolla tänker jag.

Dock gå på luft som bränsle...nej det finns nog ingen i hela världen som kan :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

men på 70-75 kilo kan du ju rida det mesta. Med den vikten skulle du tom få rida min häst som jag inte anser är speciellt viktbärande (än). Båda mina d-ponnyer hade utan problem kunnat bära 70 kg duktig ryttare alla dagar i veckan, så jag är inte en sån som sätter "orimliga" gränser på mina hästar. Men min unghäst med lite känslig rygg och mycket fullblod får ha en 70 kg gräns ett tag.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det känns inte som att jag är det när jag sitter på, men när jag ser kort känner jag mej som en jätte.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det tycker verkligen inte jag att du ser ut att vara! :) Oroa dig inte, och rid och var glad!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tackar :)
Men som sagt, jag ska försöka gå ner lite till.
Vi har haft problem sista 2 åren då jag varit rädd, och hästen har inte velat gå utanför stallplan i stort sett. Men nu sista 2 månaderna har allt släppt och vi är ute 5 dagar i veckan uppe i skogen och det går kanon! Då är man ju mer motiverad att gå ner ännu mer.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min häst är en liten storhäst på 150 cm, inte nätt modell men inte grov heller utan nåt mellanting. Maxgräns 70-80 kg regelbundet med ryttare med bra balans. Skulle iofs inte sätta upp någon oavsett vikt regelbundet med dålig balans men ändå.
Rider western så därmed tillkommer en 15 kg sadel.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Du ser inte ut som någon jätte! och 80 kg är ingenting för en häst av den typen! Rid på med gott samvete!
 
Sv: Längd- och vikttråd

...och min fröken är blott 148 cm, bär westernsadel och ryttare mellan 75 upp till 90 kg + 20 kg sadel utan att blínka dagligen. Welsh Cob, grov och väl förberedd för sin uppgift.
 
Sv: Längd- och vikttråd

KL

Jag sätter mig inte på vilken häst som helst eftersom jag VET hur tung jag är. Jag har tackat nej sååå många gånger när folk sagt att jag fått rida deras små nätta hästar, för jag ser tydligen inte så tung ut som jag är. Jag tränar ryttare i hoppning och dressyr. Jag jobbar andras hästar från marken. Jag rör på mig, hatar att sitta still, är alltså aktiv och ändå tjockis. Varför? För att jag inte ALLTID varit sån. Innan jag va 19 jobbade jag i stall, red in hästar, utbildade hästar, mina vänner kallar mig kamikazeryttare för att jag tog mig an än det ena än det andra åbäket som skulle ridas till. Sen åkte jag av och skadade ryggen och fick inte träna ALLS på ett år. Fick totalt ridförbud av läkaren i ett år. Jag tog mig inte upp i sadeln igen förrän nu i höstas...12 år senare. DÅ hade jag gått upp 50 kilo sen min olycka, mest pga tappad livslust i långa perioder. Orkade inte bry mig. Sen var det svårt att gå ner i vikt igen. LCHF höll på att ta livet av mig med proppar i levern. Sen fick jag tänka om helt enkelt. Så ja, jag är fortfarande en tjockis, medveten om min storlek och med ett mål att gå ner i vikt i MIN takt på MITT sätt. Enligt dietisten äter jag bra, rör mig lagom för MIN typ av kropp. 30 kilo minus på 18 månader utan magsäcksoperation är ett ok resultat för mig...så...det går neråt fortfarande och kommer göra tills jag är nöjd. Men smal kommer jag aldrig bli, bara mindre tjockis....Men jag ser många normalbyggda ryttare som rider "tyngre" än vad jag gör...dunsar i sadeln, sitter tungt, snett och fel, är obalanserade och stör hästen. Är det ok? Inte det minsta. Men JAG anser inte att en människa under 70 kilo ska vara begränsad i val av häst...om man bortser från de under ponnygränsen då...MEn det är ju bara min åsikt. det finns lika många typer av hästhållning som det finns hästmänniskor...:)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Lite klumpigt uttryckt, måste jag säga. Det är vanligt av smalisar att säga så, just för att det kanske är lätt för just er att hålla vikten. Men alla är olika. Och om det var så enkelt, då skulle väl ingen vara överviktig?

För mig är det en ständig kamp att hålla mig normalviktig - och jag tränar och jag äter inte mer än vad jag gör av med.
Jag har benkoll på kaloriintag och kaloriförbrukning- förmodligen mer än du ;) Men för vissa är det helt enkelt svårare, och alla har olika förutsättningar, och jag skulle be dig att vara lite mer ödmjuk inför folks olika kroppstyper.

Om det vore "så enkelt" att bara inte äta mer än vad man gör av med, då skulle jag ha varit smal redan som barn. Men det var jag inte. Jag har alltid varit mullig. I perioder också överviktig.

Jag har vägt 55 kg vid ett tillfälle - och dit nådde jag inte förrän jag sprang 2 mil om dagen och åt 3 tonfiskburkar om dagen. Skulle du vilja leva så? För att det är de förutsättningarna jag har för att väga 55 kg.

Då väger jag hellre 75-80 kg, och lever hälsosamt.

Alla är inte som du.

Det är inte en dans på rosor att hålla sig smal. Jag väger 55-57 kg, men då får jag hålla min diet och det är verkligen en diet.

Äter jag "godis", bröd, pasta och så vidare så går jag upp i vikt.

Och ja, jag lever hellre så och håller mig smal, för mat är inte en belöning för mig utan endast "bränsle" och jag äter bara för att jag behöver "bränsle".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 047
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 355
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp