Sv: Längd- och vikttråd
För att?
tiiiiio
Hej! Jag skulle inte låta mig själv väga över sextio kilo![]()
För att?
tiiiiio
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Jag skulle inte låta mig själv väga över sextio kilo![]()
Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting, med tanke på hur tåliga och ovilliga att visa obehag/smärta många hästar är. Min häst visade inte obehag eller förändring en enda gång trots att hon gick ganska länge med en oupptäckt ömhet som gjorde henne låst i både nacke och bog.Han har inte klagat när han släpat runt på mig om man säger så.
Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting, med tanke på hur tåliga och ovilliga att visa obehag/smärta många hästar är. Min häst visade inte obehag eller förändring en enda gång trots att hon gick ganska länge med en oupptäckt ömhet som gjorde henne låst i både nacke och bog.
Jag håller med.Jag tycker själv att det är supersvårt att veta vad mina hästar egentligen har för gräns för vad de mår bra av att bära. Kan säkert höra till dem som har satt för låg viktgräns, men det är mina hästar och jag tar hellre det säkra före det osäkra. Ser ingen mening med att de ska bära runt på mycket tyngre ryttare än vad de är vana vid.
Jag är dock av åsikten att det i första hand handlar om ryttarens kunskaper. Att hästen blev starkare av att ridas av dig än av en 16-åring tycker jag inte är så märkvärdigt, även om jag nu förvisso inte har någon koll på din ålder (men utgår ifrån att du är äldre än 16).Vad jag vill säga är att en tyngre ryttare kan skapa en starkare häst, men det krävs naturligtvis stor försiktighet och tålamod över en längre tid.
Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting, med tanke på hur tåliga och ovilliga att visa obehag/smärta många hästar är. Min häst visade inte obehag eller förändring en enda gång trots att hon gick ganska länge med en oupptäckt ömhet som gjorde henne låst i både nacke och bog.
Nu syftar jag inte alls på dig specifikt, men att "hästen aldrig klagat" är IMO inget hållbart argument för någonting,
När det gäller djur så gäller det att vara lyhörd då man knappast kan förvänta sig att de klagar bokstavligen utan man måste vara observant på humör och kroppsspråk. För mig klagar min häst ibland över att vara uppbunden vid bommen genom hur hon ser på mig, att dra eller skrapa ligger inte för henne men för mig är kommunikationen glasklar.
Sedan finns det hästägare som inte bryr sig om att lyssna och vill man inte se så ser man givetvis inte om det är mindre problem.
cceeli; skrev: