Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

KL

421819_10150580861607545_519652544_9126831_1234606070_n.jpg


Ni kan ju dra efter andan nu o tänka: HON SKULLE ALDRIG FÅ RIDA MIN HÄST!!! Men jag väger 120 kilo och min medryttarhäst rider jag 2-3 ggr i veckan. Ingen hård träning alls, lite dressyr, lite uteritt, lite disciplinarbete osv. Han har inte klagat. Kan säga att jag va tävlingsgroom i dressyrstall innan en olycka 1999. Olyckan satte stopp för all form av motion i ett par år. I höstas började jag rida igen.

Men ni som tycker det är jobbigt att ni gått upp 5-10 kilo....ehm...jag gick upp från 95 till 154 kilo. Så för ett och ett halvt år sen vägde jag just 154 kilo. Nu 120..utan operationer eller hjälp. Helt på egen hand. Och neråt fortsätter resan. Så sluta nojja er över era 65 kilo, 70 kilo, 75 kilo...det är småvikter för de flesta hästar. Själv sätter jag mig inte på vilken häst som helst JUST pga min vikt. Den herrn jag rider nu är gigantisk bruksnordis och muskulös som attan då han både dragit timmer i skogen och varit lasthäst. Speciellt fall det där...

By the way...gör inte som jag gör på bilden och rid i UGGS..det funkar sådär! :p


Jag tycker det ser bra ut :) Och precis som du säger, hästar är också individer och är olika vältränade, precis som vi människor. Såna där tabeller där man går efter hästens vikt är ju lite missvisande, eftersom en överviktig häst må väga mer men inte är lika stark som en mer vältränad häst.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har två islandshästar.
Min äldre 12år ca 300kg 129cm hög max gräns 70kg har jag alltid haft vill inte slita på han i onödan.
Tränare har ridit men då har de varit i bra balans de har kanske vägt 80kg.
Jag själv håller mig alltid under 60kg vill att han ska ha så lite vikt som möjligt att släpa runt på.

Min ynge är 5år i år vikt ca 300kg högre i mankhöjd men ej färdigväxt har ridit in honom själv och hittils har bara jag ridit.
han är inte så välmusklad så i detta skick max 60kg tycker jag.
men sen kommer han nog med få max 70kg om någon ska rida mer regelbundet men någon enstaka gång kan ju någon på 80kg tex hoppa upp(senare, nu är han nyligen inriden).

men båda mina islandshästar anser jag ej vara utav den viktbärande typen så jag är mycket rädd om dem.

Men det är stor skillnad på välbalanserad ryttare och ovan det kan säkert vara värre med en ryttare på 50kg som vinglar hit och dit så hästen får balansera upp än en balanserad rutinerad på 80kg.

Jag håller med om att man måste se till hästens hull med, är den redan krafigt övervikt från början kan man ju inte sätta lika mycket vikt på den eller tro att den är viktbärande bara för att den är tjock.
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Till skillnad från dig så har jag nog kortare överkropp och längre underkropp sen är jag 163 istället för 168 men jag rider med en häst på 129cm min lilla fis;)

26450590.jpg

26450585.jpg

Han är förvisso Islandshäst men endå:)

Jag tycker jag ser rätt lagom ut eller? Och då rider jag endå i dressyrläder + 2hål till ungefär riktigt raka ben.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror många underskattar hur mycket hästar klarar av egentligen. Men vad hästen är van vid, har för sysselsättning och hur rutinerad ryttaren är spelar nog också sin roll.
Jag har ett halvblod på 170 av grövre modell som jag och min mamma rider dressyr på. Jag skulle lätt kunna tänka mig att han tar 100kg eller mer utan problem med orutinerad ryttare men mer än så skulle jag nog haft en rutinerad. Längd spelar nog ingen roll på denna herre!
300147_2117639391996_1576086274_2072200_5025544_n.jpg

Där hade vi precis köpt honom. Jag väger ca 55kg och min mamma 75 kg
 
Sv: Längd- och vikttråd

Vad uppfriskande att höra att ni (du och din mamma) ser till hästens exteriörs förmåga, trots att ni själva är lätt/mediumviktare på 55 resp 75 :) Men precis som du säger, det finns ju en till aspekt att ta hänsyn till: nämligen vad hästen är van vid att bära.

Jag läste en artikel idag i tidningen "Happy Rider" där en person pratade om sin ledarhäst (artikeln handlade om turridning). Hästen ifråga var 140 cm, ras okänd men någon slags quarter-korsning om jag inte minns fel.
Hästen bar sin ryttare på 95 kg plus sadel på 25 kg utan problem på långa uteritter. Inga förslitningsskador, inga ryggproblem eller liknande, bara en vältränad häst och en rutinerad, stadig ryttare.

Hästen jag själv rider: man skulle kunna tro vid blotta anblicken på henne att hon är en skör fröken, en så kallad "lady horse" ;) som ska bära max 70 kg. Men ägaren beskriver henne som "den äldre generationen svensk halvblodsavel" vilket gör henne till mer bastant och kompakt, trots att hon bara är ca 160 hög och nu på äldre dagar har börjat tappa i hull. Men hon är råstark och uthållig, jag blir förvånad varje dag över hur mycket hon orkar och vilken power och arbetsvilja hon har :eek: Jag har som mest vägt 95 kg på henne, har nu gått ner till 85, men hon bar mig lika bra för 10 kg sen som nu :)
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Även jag tycker Dorfens häst ser ut att vara tåligare på något sätt.

KL

Fick häromdagen höra att jag är för lång för min häst och såklart tar man åt sig. Ju mer jag kollat desto längre blir jag :p Så vad tycker ni?
Film: http://www.youtube.com/watch?v=qI7nIYFe1s8&feature=channel&list=UL
Bilder:
1_198030600.jpg

380641_3510744004245_1141227754_33449433_1782344915_n_196697532.jpg

Vad är det för jävla trams folk håller på med?

Normalviktiga tjejer på lagom stora hästar.

Jag tycker du ser alldeles perfekt ut på din häst, du når om med skenkeln och det ser estetiskt lagom ut med dina ben.
Om du skulle haft en större häst skulle du ju skänkla mitt på magen och inte nå om och komma åt ordentligt när det behövs.

Kanske är därför många har så mkt problem med sina hästar, de ska ha så stora att de inte klarar av att komma åt dem när det behövs...
 
Sv: Längd- och vikttråd

nar jag var aktiv red jag pa medelsvar niva. Jag vagde da ca 75 kg till mina 160 cm. Jag red bar storhastar, fran ca 150cm. 7ikten var ett problem for mig, samre balans och foljsamhet. Jag slutade att rida men hade ett aterfall for nagot ar sedan, jag vagde da 90kg. Red ett stort nordsvenskt sto. Hon var helt opaverkad av min vikt, otroligt pigg. Men jag hade angest, var radd att jag skulle ramla av och sla mig valdigt illa pa grund av min vikt och osmidighet. Var i samma veva pa turridning pa islandshast. Fick den minsta men kraftigaste, verkade inte heller bry sig men jag kande mig for tung... Nu har jag lagt ridningen pa hyllan... Kanske om jag ner en massa... Men inte nu...
 
Sv: Längd- och vikttråd

För lång?
Du?

:crazy:

Jeesus, vilka dumheter! Det är helt otroligt vilka nivåer vikt - och längddiskussioner kan dras till. Nog för att man är mån om hästens väl och ve, men i vissa sammanhang blir det ju bara löjligt.

Det finns tillfällen när jag reagerar och tänker "oj, den ryttaren behöver snart rullskridskor", och det är oftast ponnyryttare som är i tonåren och börjar komma upp i 175-längder och inte riktigt kan släppa taget om sin ponny ;) DET kan se galet ut. Men en helt normal människa på en normalstor häst, kom igen..
 
Längd o vikt på 150 ponny

Hejsan, jag har nu fått ett erbjudande att rida till en 150cm arab.. Jag själv är 175 och väger i nuläge 70kg.. detta föstår jag inte är relevant för ponnyn att bära.
Men jag vill nu höra era tankar kring detta. Ska jag ta emot ponnyn eller inte? och isf, räcker det att gå ner till 65kg för min del?
Hoppas verkligen att ni delar med er, för måste svara på erbudandet i helgen!
 
Sv: Längd o vikt på 150 ponny

beror helt och hållet på hur hästen är musklad, men det känns som att längden är ett större problem än vikten. Araber kan ofta bära upp vikt. Jag har själv ridit arab när jag låg runt 80 kg.
 
Sv: Längd o vikt på 150 ponny

Tror oxå längden är det större problemet. Sen beror det ju oxå på hur stor och tung ryttare hästen blivit riden av innan. Har den blivit riden av någon som väger tex 50 kg kan den ju tycka det är lite tungt. Det bästa är nog att provrida och se hur den reagerar! :)
 
Sv: Längd o vikt på 150 ponny

Oj! Både längd och vikt låter väl okej i mina öron. Har du bra balans är det knappast något problem. =)
 
Sv: Längd o vikt på 150 ponny

förvisso är det ju hästar som är topptränade, men bara som en parantes.. på större tävlingar i distans (då alla eller merparten av hästarna är araber eller arabkorsningar) är det en minimivikt på 75 kg om jag inte är helt ute och cyklar - dessa hästar går 16 mil.

Sen hur hästarna bär upp både längd och vikt är individuellt, men spontant bör det inte vara några problem, även om jag inte vet hur pass välmusklad hästen är i dagsläget. Är det dessutom bara tillridning och inte permanent så hade jag inte ens tvekat, har du fått erbjudande att rida till en häst utgår jag från att du är hyfsad ryttare gällande balans osv :)
 
Sv: Längd o vikt på 150 ponny

Våran arab är ca 153 cm i mankhöjd. Han klarar utan problem 75 kg även när han är relativt omusklad. Min dotter är 175 cm lång och ser inte för lång ut på honom. (Visserligen väger hon bara 60 kg men tänkte på längden, du lär inte vara för lång heller.)
Araber har ju vanligtvis ganska djup bröstkorg och kort rygg och då brukar det inte vara något problem att klara varken din vikt eller din längd.
Enda sättet att veta om just den araben klarar dej är ju att provrida. Om man är uppmärksam så brukar man märka omgående om hästen tycker att det är jobbigt.
 
Sv: Längd o vikt på 150 ponny

Oj, tack allihopa! Trodde att tyngden skulle vara det större problemet, men såklart längden också.
Men som flera av er har varit inne på så är det mycket ang. balans, och eftersom jag tar emot för tillridning så har jag balansen i ridningen som behövs, ridigt mycket bra unghästar så hittar balansen snabbt och längden som också nämndes är ett större problem för skänklarna.

Araben är vad jag hört av ägaren välldigt lyhörd och är sadel och träns van, bara inriden, skrittad i padock och ute och NH tränad
Antagligen är hästen inte riden så mycket och inte så musklad, någon som har något bra tips på hur man ska börja på bästa sätt så att hästen orkar lyfta upp sig och mig, mera?

Tack för alla svar!!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Något OT

Fast jag var faktiskt 180 cm när jag tävlade min ponny (145 cm) på regional ponnydressyr, utan kommentarer. Hittade en bild, dock ganska dålig.
bild13-1.png

Visst, jag var i längsta laget, med skänklarna nedanför magen, men det var inget som påverkade någon av oss negativt. SKulle däremot säga att överviktiga obalanserade ryttare på ädlare ponnyer snarare är ett större problem. Får hålla andan och kolla bort när man ser den stackars hästen försöker balasera ryttaren :crazy:


Men ni kan vara lugna, på måndag får jag hem en fyraårig e Don Primero - Come Back II på 168 cm ;)

Till Remix, det kan jag verkligen inte hålla med om, alldeles lagom längdmässigt ;)
 
Sv: Längd o vikt på 150 ponny

Tömkör i skog och mark, klättra i backar för hand, longera hästen om det går att göras på ett avslappnat sätt med lugnt tempo. Tömkör med hjälp utav bommar om du är på bana. Variera träningen helt enkelt. Såväl underlag som uppgift!
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ååååh Come Back II :love: Och så DP! :love:

Jag rider en dubbeldiplom DP nu, femåring som går som fyraåring pga föl. En glad fin liten häst. :)

Jag har sett en häst som jag tyckt varit totalt komplett och det var en Come Back II häst.

Åh vad avundsjuk jag blir. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp