Sv: Längd- och vikttråd
Jag tycker det ser bra ut
Och precis som du säger, hästar är också individer och är olika vältränade, precis som vi människor. Såna där tabeller där man går efter hästens vikt är ju lite missvisande, eftersom en överviktig häst må väga mer men inte är lika stark som en mer vältränad häst.
KL
![]()
Ni kan ju dra efter andan nu o tänka: HON SKULLE ALDRIG FÅ RIDA MIN HÄST!!! Men jag väger 120 kilo och min medryttarhäst rider jag 2-3 ggr i veckan. Ingen hård träning alls, lite dressyr, lite uteritt, lite disciplinarbete osv. Han har inte klagat. Kan säga att jag va tävlingsgroom i dressyrstall innan en olycka 1999. Olyckan satte stopp för all form av motion i ett par år. I höstas började jag rida igen.
Men ni som tycker det är jobbigt att ni gått upp 5-10 kilo....ehm...jag gick upp från 95 till 154 kilo. Så för ett och ett halvt år sen vägde jag just 154 kilo. Nu 120..utan operationer eller hjälp. Helt på egen hand. Och neråt fortsätter resan. Så sluta nojja er över era 65 kilo, 70 kilo, 75 kilo...det är småvikter för de flesta hästar. Själv sätter jag mig inte på vilken häst som helst JUST pga min vikt. Den herrn jag rider nu är gigantisk bruksnordis och muskulös som attan då han både dragit timmer i skogen och varit lasthäst. Speciellt fall det där...
By the way...gör inte som jag gör på bilden och rid i UGGS..det funkar sådär!![]()
Jag tycker det ser bra ut