E
ekan96
Sv: Längd- och vikttråd
hästar klarar mer än vad många tror!
hästar klarar mer än vad många tror!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För alla som nån gång har funderat på om de är för tunga: http://www.horseforum.com/plus-sized-riders/
Maria
Sen finns det ju en annan aspekt också, bortsett från själva vikten och det är avsaknaden av utrustning för stora ryttare. Hästar kan inte ha hur stora sadlar som helst och när en stor person försöker pressa sig ned i en sadel som storleksmässigt passar hästar (dvs inte är för lång) blir effekten ändå att sadeln skadar hästar eftersom den är för liten för ryttaren och ryttare exempelvis sitter på bakvalvet.
Min tanke när jag läser den här tråden är oftast; hur ser en människa ut som inte skulle få rida er häst och vad väger den personen EGENTLIGEN...?! Stämmer uppfattning av "tjock" människa och verklig vikt överens...?
Är din häst sjuk eller något? Med en gräns på 70 kg så kan väldigt många normalviktiga män rida den och väldigt få är klart under gränsen. Menar du att den manliga delen av befolkningen helt enkelt ör för tunga för att rida?Jag tror jag såg 2 eller 3 ryttare som jag inte tyckte var för feta för sina hästar i dom länkarna du postade. När man inte får plats i en sadel, är det inte dags att göra något då?(Egentligen ingen fråga till dig, spann bara vidare lite där)
KL
Rent generellt skulle jag inte sätta upp någon över 70 kg på min häst.
Bilder på honom:
![]()
![]()
Jag ser inga problem att sätta den gränsen på min häst då jag inte kommer överstiga den vikten och det är endast jag som kommer rida honom. Jag hör till skaran som hellre sätter för låg viktgräns än för hög.Ska vi spinna vidare tycker jag personligen heller inte att man ska hoppa högre hinder om man väger 100 kg+ eller överhuvudtaget rida om man inte får plats i tex. sadeln, men det är min åsikt.
Min tanke när jag läser den här tråden är oftast; hur ser en människa ut som inte skulle få rida er häst och vad väger den personen EGENTLIGEN...?! Stämmer uppfattning av "tjock" människa och verklig vikt överens...?