Längd- och vikttråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd- och vikttråd

själv väger jag ca 104 och har aldrig tidigare brytt mig om vikten och mina hästar har mått bra och inte varit dumma eller brytt sig. en snäll häst fixar det mesta och jag kan lätt sätta upp någon på 130 på min 170 häst han är grov och väger 660kg hästar klarar mer än vad många tror! eftersom han är pigg och glad när jag rider och visar att han orkar är det inga problem
 
Sv: Längd- och vikttråd

JAG tror att många av oss ryttare är alldeles för fjantiga med våra hästar - de klarar mer än man tror. Vad jag tror är viktigt är att lära sig lyssna på hästen istället för att fråga huruvida man är för tung eller ej på ett forum som det här. En av kvinnorna i det där engelska forumet skrev om det under en av sina bilder - lyssna på hästen! Om den stånkar, pusta, måste bredda benen för att ta emot din vikt vid uppsittning så JA, jag är ledsen, men då är du nog för tung. Sen tycker jag även att man som "tyngre" ryttare måste anpassa sin ridning efter vikt och häst. Hoppning på hög nivå och ridning i knagglig terräng med en tung ryttare som inte har egen balans tycker jag är taskigt mog hästen ifall man väger mer. Men som sagt, jag väger 85 kg till 168 cm och hittills har INGEN (varken häst eller hästägare) haft något emot att jag suttit upp, och enligt många skribenter i den här tråden skulle jag inte få komma närmare än 5 meter från deras hästar. Nu skulle jag inte ge mig i kast med smäcker ponny-ridning, men fullstora hästar bör klara mer än 60 kg balanserad ryttare, annars är något fel enligt mig.

Min tanke när jag läser den här tråden är oftast; hur ser en människa ut som inte skulle få rida er häst och vad väger den personen EGENTLIGEN...?! Stämmer uppfattning av "tjock" människa och verklig vikt överens...?
 
Sv: Längd- och vikttråd

delvis kl

Saxar in ett stycke jag skrev i en annan trad här om dagen ang det här med stora människor som rider da jag tycker att det inte bara är vikten som spelar roll.

Sen finns det ju en annan aspekt också, bortsett från själva vikten och det är avsaknaden av utrustning för stora ryttare. Hästar kan inte ha hur stora sadlar som helst och när en stor person försöker pressa sig ned i en sadel som storleksmässigt passar hästar (dvs inte är för lång) blir effekten ändå att sadeln skadar hästar eftersom den är för liten för ryttaren och ryttare exempelvis sitter på bakvalvet.

Sa visst, vikten är en aspekt, men den är inte allt. Är man tillräckligt stor är det inte bara själva vikten som kan bli ett problem utan även som ovan nämnt att man tex inte far plats i sadeln och därmed kan orsaka skada pa hästen (alt att man har en sadel som passar ryttaren men som är för lang och stor för hästen).
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror jag såg 2 eller 3 ryttare som jag inte tyckte var för feta för sina hästar i dom länkarna du postade. När man inte får plats i en sadel, är det inte dags att göra något då? :crazy: (Egentligen ingen fråga till dig, spann bara vidare lite där)

KL
Rent generellt skulle jag inte sätta upp någon över 70 kg på min häst.
Bilder på honom:
528625_3510799645636_1141227754_33449534_497739469_n_196697685.jpg

33_196701794.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längd- och vikttråd

Min tanke när jag läser den här tråden är oftast; hur ser en människa ut som inte skulle få rida er häst och vad väger den personen EGENTLIGEN...?! Stämmer uppfattning av "tjock" människa och verklig vikt överens...?

Jag själv ser ganska fläskig ut för min vikt. :D Så jag antar att det är olika.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag tror jag såg 2 eller 3 ryttare som jag inte tyckte var för feta för sina hästar i dom länkarna du postade. När man inte får plats i en sadel, är det inte dags att göra något då? :crazy: (Egentligen ingen fråga till dig, spann bara vidare lite där)

KL
Rent generellt skulle jag inte sätta upp någon över 70 kg på min häst.
Bilder på honom:
528625_3510799645636_1141227754_33449534_497739469_n_196697685.jpg

33_196701794.jpg
Är din häst sjuk eller något? Med en gräns på 70 kg så kan väldigt många normalviktiga män rida den och väldigt få är klart under gränsen. Menar du att den manliga delen av befolkningen helt enkelt ör för tunga för att rida?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Kanske ska tilläggas att han är ca 155 cm hög (med en del manke) och nej, jag skulle inte sätta upp någon man på honom om han inte var vädigt kort och lätt. Jag är ca 167 och skulle nog inte sätta upp någon längre på honom heller mer än enstaka gånger, då kanske lite mer än 70 kg skulle funka om denne har god balans och vet vad h*n håller på med. Vi har inte hittat något veterinärt fel på honom men han är lite sne och vind vilket säkert bidrar till att han säger ifrån vid tyngre ryttare genom att bocka av dom.

Har ingenting emot att män rider men jag ser gärna att dom rider en häst som passar sin storlek som är välmusklad vilket jag inte anser att min är ännu. Varför trycka sig ner på en för liten häst "för att man kan"?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Mankhöjden har väldigt lite med om en häst är viktbärande eller inte att göra, däremot tror jag inte att man bör rida alls på en häst som är "sne och vind" utan en ordentlig undersökning vad det beror på. Är en häst sned blir det ofelbart belastningsskador och det är svårt att kompensera.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag vet mycket väl varför han är lite sne och vind och har fått godkännande av både ET, veterinär och hovslagare att jag kan rida men det bör (vilket vi gör för varje behandlig/skoning) korrigeras. Det kan hända att det påverkar vid ridning men jag har aldrig märkt av några problem när jag ridit, utan har sett när andra ryttare tillfrågats att rida honom. Sen har det säkert mycket att göra med huvud och tidigare liv också.

Jag ser inga problem att sätta den gränsen på min häst då jag inte kommer överstiga den vikten och det är endast jag som kommer rida honom. Jag hör till skaran som hellre sätter för låg viktgräns än för hög.Ska vi spinna vidare tycker jag personligen heller inte att man ska hoppa högre hinder om man väger 100 kg+ eller överhuvudtaget rida om man inte får plats i tex. sadeln, men det är min åsikt.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Det är lite missvisande att tala om vad man har för viktgräns men inte nämna vad som är grunden till den när det som här finns en reell anledning. Det finns mängder av anledningar till viktgränser, alltifrån gamla och omusklade hästar, felaktig exteriör, skador till att matte inte tror att det funkar och ridskolor som vill spara sina hästar.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Åhhh Ångest!!!

Jag har äntligen hittat en ponny med alla de egenskaperna som jag söker! (lättare sagt en gjort), och borde vara toppenglad!
MEN
Han är "bara" 140cm hög när jag egentligen söker en på minst 145 cm.

Vikten är det inga problem med, ägaren väger mer än mig. Och med liten häst får man ju energin till att hålla igen lite på sötsakerna ;)
Men ägaren är 10cm kortare än mig, jag är 165 cm.

Ponnyn ser rejäl ut, nån form av connemara korsning. Eftersom dottern ridit på alla bilder, har jag inte sett hur bra han bär upp en längre ryttare.

Det är så fånigt att 5 cm ska göra mig nervös! :(
Och det som också känns larvigt är ju vad omgivningen ska säga! Varför rider en 28åring på en c-ponny! :(
Nu kommer jag ju rida kanske 4 dagar i veckan, skogsridning ihop med medryttaren på min andra pålle.
Nått pass på banan ibland, så utsliten lär han inte bli ;)

Vet egentligen inte vad jag babblar om nu, behövde bara skriva av mig!

Har ju haft islandshästar på 135cm tidigare, men då reagerar ju såklart folk inte! :(
Finns det nån i min längd som rider en c-ponny och inte blir mobbad för det? ;)

Eftersom han bor lååångt bort, så är det ju inget kul att vända i dörren när man ser han ;)

Kan ju tillägga att jag sökt en d-ponny med dessa egenskaper i nästan 1 år. Då dom växer inte på träd :(

Muntra upp mig tack :)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Åk och titta på honom! Fota och filma provridning så ser du lättare själv om det ser konstigt eller stort ut. Bra hästar växer som du säger inte på träd så det gäller att passa på ;)
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag ser inga problem att sätta den gränsen på min häst då jag inte kommer överstiga den vikten och det är endast jag som kommer rida honom. Jag hör till skaran som hellre sätter för låg viktgräns än för hög.Ska vi spinna vidare tycker jag personligen heller inte att man ska hoppa högre hinder om man väger 100 kg+ eller överhuvudtaget rida om man inte får plats i tex. sadeln, men det är min åsikt.

Nu låter jag iofs ingen annan rida på min häst, men rent generellt hade jag också satt en gräns på 70 kg på min... han är ganska vingling och obalanserad, bara grundriden i skritt och trav och har nu stått ganska länge behöver muskla på sig. Min häst är runt 160 cm och ganska grovt byggd, men har som sagt inte balans och muskler att bära upp vilken ryttare som helst.

Sen handlar det visserligen om vad det är för en ryttare också. En duktig unghästutbildare, en ryttare på hög nivå i dressyr etc skulle jag så klart släppa upp även om de skulle väga mer än 70 kg.. helt enkelt någon som jag sett rida och vet att de skulle "klara av" honom utan att riskera att förstöra den känslighet och den lydnad som jag är rädd om.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Ett litet tillägg också, bara så där i största allmänhet. Hästar klarar mycket mer än man tror... men! Hästar är inte byggda för att bära tyngder på ryggen, det är ägarens och ryttarens ansvar att se till att hästen inte bara klarar av, utan kan göra det utan att fara illa på något sätt - och då menar jag allt mellan att se till att hästen är i kondition nog att bära ryttaren balanserat och korrekt till att våga säga nej till de som på ett eller annat sätt inte är lämpliga att släppa upp i sadeln på den eller den hästen.

En shettis skulle säkert klara av att bära 80 kg på ryggen en stund, men jag tycker inte den ska behöva göra det bara för det. Jag är av den åsikten att om man är väldigt tung så ska man kanske göra något annat med sin häst, t.ex. köra istället för att rida.
 
Sv: Längd- och vikttråd

Jag har tävlat c-ponny, alltså en ponny under 140 cm och är 168-170 cm lång.

Jag såg inte så värst lång ut på den ponnyn, finns bilder i inlägg 568. Men då var jag smalare än vad jag är nu. :p
 
Sv: Längd- och vikttråd

Min tanke när jag läser den här tråden är oftast; hur ser en människa ut som inte skulle få rida er häst och vad väger den personen EGENTLIGEN...?! Stämmer uppfattning av "tjock" människa och verklig vikt överens...?

Jag tror absolut att många inte har den blekaste.
De flesta tror att jag väger minst 10 kg mindre - till och med upp till 20 kg mindre - än vad jag faktiskt gör. Jag är lång, och har allt fläsk jämnt fördelat över kroppen, och vidare till detta har jag en kroppstyp som har lätt för att sätta muskler vilket bidrar en smula ytterligare till en hög kroppsvikt.

För ett tag sen var jag och en kompis på turridning.
Det var jag - 175 och 85 kg - och så var det min kompis, 163 och ca 70 kg. Min kompis däremot har en lite mer rund kroppstyp, med mage och bröst - vilket ledde till att de efter ha sett oss satte upp henne på en rejäl och kraftig nordsvensk (och specifikt sa till henne: du får nog ta Brunte), medan jag fick sitta upp på ett spensligt varmblod på 153. :angel: Jag blev förskräckt och trodde att ponnyn (förlåt, hästen ;)) skulle gå av på mitten! Men icke då, den gick så fint och balanserat så, och var knappt fuktig bakom öronen efter en 1,5 timmes tur med massor av galopp.

Jag tror att många här inne som inte skulle sätta upp mer än 65-70 kg på sina fullt friska och vuxna halvblod, helt enkelt har en föreställning om att kvinnor på 80+kg är stora klumpedunsar med valkar dallrande över bakvalvet..

Frågan är ju då: ser det värre ut med en ryttare som har "synligt" överflödshull, men som väger samma som en slankare ryttare?

Handlar det om hur det ser ut eller om vad ryttaren faktiskt väger?
 
Sv: Längd- och vikttråd

Tillägg: efter att ha sett bilderna på det amerikanska forumet känns ju vår diskussion ganska så... futtig ;)

Å andra sidan ser en del av de ryttarna faktiskt för tunga ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Emro
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 356
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp