Sv: Längd- och vikttråd
Fast så enkelt är det ju inte (smygläst men inte kommenterat på ett tag

), min bror till exempel. Han är helt klart fullvuxen och väger dryga 60kg utan att på något vis vara mager. Han hade kunnat rida precis vilken häst som helst skulle jag vilja påstå.
Min pojkvän däremot som ligger på typ 110kg och är nästan 2m lång och honom hade jag inte satt upp på min maffiga fullblodsvalack på 171cm. Dels för att jag själv väger 55kg och hästen inte är van att bära mer än så, och för att jag helt enkelt tycker att det blir onödigt slitsamt för hästen.
En grövre häst hade absolut klarat att bära honom, och hade han varit duktig på att rida och balanserad så hade han fått rida min också, så länge han räknar med eventuella protester i början (min pålle är en känslig herre som tror att han ska dö om han råkat skrapa bort lite päls någonstans, och tycker att det är otroligt hemskt om matte tappar balansen för en sekund, så han hade troligen reagerat på att han fick mer vikt på ryggen).
Och "en fullvuxen häst" är ju ett lika brett begrepp som "en fullvuxen man", de kan komma i alla storlekar och former. En välmusklad storhäst med kort rygg som är van att bära lite mer vikt klarar absolut en man på 100kg (vilket jag dock tycker är en överdriven syn på vad en vuxen man bör/brukar väga), medans en häst som inte är van att bära så mycket, inte i kondition, överviktig eller vad det nu kanvara skulle må bättre av att ridas av en lättare ryttare, även om den säkert inte skulle gå av på mitten
Du skriver dessutom att det är som ett gympass för hästen, vilket jag delvis kan hålla med dig om, men det beror på vad hästen bär annars. En person som i vanliga fall bänkpressar 20kg kommer inte klara av att bänkpressa 100kg på ett bra sätt, på samma sätt tycker jag att man bör tänka med hästar som är tänkta att bära mycket vikt, tar man det stegvis lär hästen inte påverkas det minsta när den får en 100kg ryttare på ryggen, men om hästen aldrig burit mer än hälften av den vikten så lär den reagera eller i alla fall påverkas på något vis, beroende på vad det är för häst såklart.
Blev långt och svamligt, samt väldigt generellt. Det går ju inte att säga att "såhär är det", men dessa tankarna kom upp hos mig när jag läste ditt inlägg i alla fall.